Viaductul de la Caracau

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Va salut dragi colegi si va solicit prin intermediul acestui post cat mai multe date despre Viaductul de la Caracau. Am vazut numeroase poze dar pe nicaieri date tehnice despre el. Cine este dornic il rog sa posteze aici poze vechi si noi de asemenea si cateva cote ale acestui pod. Sper sa reusesc sa realizez o schita cat mai exacta in Acad iar dupa poate sa realizez si un model 1:160.

Deci inca o data, hai sa adunam cat mai multe date despre aceasta frumoasa oprea de arta feroviara. Va multumesc.
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ian 2009
1.707
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
Nu pot decat sa te felicit pentru aceasta initiativa destul de curajoasa. Viaductul respectiv reprezinta una din cele mai spectaculoase constructii de gen din Romania, asa ca nu-mi ramane decat sa-ti urez succes (din pacate poze nu am, ca le-as fi dat cu cea mai mare placere).
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Salut Dragos!

Viaductul Caracau este un subiect foarte frumos si interesant, despre care a scris prietenul nostru Imre Incze un text foarte lamuritor in anul 2006, atunci cand actualul viaduct implinea 61 de ani. Intrucat textul respectiv isi pastreaza nestirbita valoarea si acum, patru ani mai tarziu, sper ca voi fi in asentimentul sau daca il reproduc in continuare aici, fiind util sa mai re-memoram asemenea informatii. Iata textul:

Viaductul Caracau la 60 de ani

Constructia despre care multi zic ca ar fi cea mai importanta lucrare de arta feroviara dupa podul peste Dunare de la Cernavoda a împlinit anul trecut 60 de ani. însa istoria ei zbuciumata e de aproape doua ori mai lunga. De fapt, constructia atractiva pe care putem s-o admiram azi este cel de-al treilea viaduct construit peste valea pârâului cu acelasi nume.

Lucrarile de constructie ale primului viaduct au fost demarate de MAV la data de 11 septembrie 1895. Grinda centrala metalica a viaductului avea o lungime de 102,22 m, iar cele doua grinzi laterale aveau câte 51,36 m. Date fiind dimensiunile destul de mari, s-a luat în considerare varianta executarii pilonilor tot din structura metalica, însa fiindca acestea necesitau multa întretinere ulterioara si erau si mult mai scumpe, ideea a fost abandonata în favoarea unor piloni din piatra.

Piatra necesara a fost adusa de pe plan local din cariere deschise în apropierea viaductului in muntii Harghitei. Lucrarile de zidarie au fost executate de lucratori din Italia. în total s-au folosit aproape 10.000 m³ de piatra. Lucrarile de zidarie au fost terminate în octombrie 1896, dupa care s-a procedat la montarea structurilor metalice, in greutate totala de 880 de tone, realizate de uzinele MAVAG din Budapesta. Ridicarea structurilor metalice pe pozitie s-a efectuat cu ajutorul unor troliuri manuale. Lucrarile de montaj au fost executate in timp record, viaductul fiind receptionat de MAV în decembrie 1896. Viaductul a fost încercat la data de 1 septembrie 1897 cu un tren format din trei locomotive, 10 vagoane încarcate cu balast si un vagon salon în care s-au aflat personalitatile vremii.

Viaductul s-a mentinut în aceasta forma pâna în august 1916, când, la intrarea trupelor românesti în Ardeal, 4 din cele 5 viaducte de pe linia Siculeni-Ghimes au fost aruncate în aer de o echipa de genisti bavarezi, printre cele 5 aflându-se si viaductul Caracau. Singurul viaduct ramas intact a fost Ladók, aflat la iesirea din statia Livezi spre Ghimes.

Refacerea viaductului a fost luata in considerare inca din timpul razboiului de catre autoritatile austro-ungare, refacerea fiind proiectata cu trei grinzi demontabile de razboi, tip Roth-Waagner: una de 40 de metri lungime si inca doua grinzi de 30 de metri lungime, care ar fi fost sustinute de doi piloni, tot de tip Roth-Waagner. Datorita instabilitatii solului s-a renuntat mai târziu la al doilea pilon, lungimea grinzii centrale ajungând astfel la 69 de metri. Greutatea totala a materialelor folosite pentru reconstructie a fost de 850 tone. Lucrarile s-au desfasurat pe timp de iarna, fiind terminate pe 27 martie 1917, iar viaductul a fost dat în folosinta pe 28 martie 1917, purtând de data asta numele împaratului Carol I al Austriei.

Aici, o imagine de arhiva din timpul lucrarilor:
http://images.zeno.org/Lueger-1904/I/big/TL100526.jpg

de pe site-ul http://www.zeno.org/Lueger-1904/A/Kriegsbrücken+[2]

Viaductul a ramas in aceasta forma pana la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, cand, pe data de 6 septembrie 1944 viaductul a fost din nou distrus complet, de data asta de trupele în retragere ale Reich-ului hitlerist. Circulatia dintre Moldova si Transilvania desfasurându-se pe ruta ocolitoare Ploiesti-Brasov, trebuia facut ceva urgent pentru a descongestiona traficul de pe aceasta ruta. S-a apelat astfel la construirea unui viaduct provizoriu din grinzi nituite de 10 m pe palee de lemn lânga cel distrus, acest lucru permitând demontarea podului distrus. S-au folosit cca. 3600 mc de lemn si 100 tone de structuri metalice. Constructia podului provizoriu a durat 70 de zile, circulatia fiind reluata pe 12 februarie 1945. Pe aceasta data deja exista o hotarâre privind constructia unui nou viaduct. S-au prezentat 12 firme cu 17 proiecte, executarea lucrarilor fiind adjudecata de antrepriza Santiere Generale din Bucuresti. Conform caietului de sarcini, initial viaductul trebuia executat pentru cale simpla, dar ulterior antreprenorul a primit sarcina de la administratia CFR, sa prezinte un proiect si pentru cale dubla, acesta fiind aprobat de CFR. Conform planului noul viaduct avea lungimea de 264 m, înaltimea de 61 m, si o deschidere a boltei centrale de 100 m. La constructia podului au fost utilizate si piesele demontate ale viaductului de razboi Roth-Waagner. Pentru fundatii s-au folosit peste 6500 mc de beton, iar pentru structura viaductului cca. 3900 mc de beton armat. Pentru realizarea boltei s-a folosit un cintru construit din 1200 mc de lemnarie. Constructia viaductului a durat 14 luni, lucrarile fiind terminate pe 12 iulie 1946. Proba s-a efectuat cu mai multe locomotive cu aburi din clasa 50. Inginerii prezenti la fata locului in timpul incercarilor nu au observat nici o anomalie, dupa cum nici nu s-a observat nici o modificare nici dupa cutremurul din 1977, când toate viaductele de pe linie au fost verificate. La inaugurarea noului viaduct, din 10 noiembrie 1946, au fost prezente personalitatile comuniste ale vremii, printre care si Gheorghe Gheorghiu Dej.

Desi proiectat pentru cale dubla, viaductul n-a avut niciodata doua perechi de sine. Pâna la mijlocul anilor 1990 sinele erau amplasate pe partea stânga pe sensul de mers spre Nadejdea. Atunci, cu ocazia reparatiei partii superioare, linia a fost mutata în centru. în momentul de fata se lucreaza la reabilitarea viaductului, costul lucrarilor fiind estimat la 2.192.000 lei potrivit comunicatului emis la începutul anului de Regionala CF Brasov (in anul 2005). Desi are mai mult de 60 de ani, sa speram ca dupa reabilitare îl vom putea admira multi ani de acum înainte.

Imre Incze

Imre, iti multumesc inca o data pentru acest text, pe care sper ca sunt in asentimentul tau sa-l reproduc aici! :)
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Interesanta istorie. Acuma ca stim ce s-a intamplat cu podul de-a lungul anilor si pentru ca a ramas in picioare cea dea treia constructie , o sa o aleg pentru studiu.

O sa am nevoie de poze din locul respectiv. Sunt perfect constient ca nu o sa pot face ceva cat mai apropae de realitate pana nu voi ajunge in zona respectiva. Insa acest lucru cu siguranta se va intampla abia anul urmator.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Salut Dragos,

Iti sugerez ca inainte de a te apuca de treaba, in orice subiect, nu numai in cel de fata, sa dai un search pe net. Vei fi uimit de cate poze frumoase cu viaductul Caracau vei obtine doar cu un simplu "google imagini"!

Pe de alta parte, sa ai grija totusi ca viaductul cu totul, inclusiv cele patru bolti de zidarie (trei bolti pe latura spre Ciceu si o bolta spre Adjud, fiecare de 8 metri deschidere) are nu mai putin de 264.80 metri, ceea ce corespunde la scara N unei lungimi de 1.66 metri. Deci daca vrei sa faci un model autentic redus la scara si nu o "compresie selectiva" ai nevoie dupa parerea mea de un modul de vreo 2 metri ca sa-ti incapa corect.

Aproape ca ar merge o usa obisnuita de apartament pe post de suport pentru modul!

Insa in conditiile in care de jos de la firul vaii pana la cota liniei ar fi o inaltime de 40 de cm la scara N, relieful cu totul ar fi de minimum 60 cm inaltime de ambele parti ale "usii" asa ca iti dai seama ca numai simplu nu va fi de carat un asemenea modul!

In plus de asta, numai deschiderea centrala, de 102.20 metri va ajunge la scara sa faca 63.88 cm, deci este realmente o provocare sa realizezi o asemenea structura din carton, la scara N!
 

Florin Tuica

Well-Known Member
Trenulist
14 Apr 2016
328
0
Bucuresti
YAHOO
florrinel
LOCATION
Bucuresti
Dragos foarte multe poze vei gasi aici:

http://forum.railwayfan.ro/index.php?ml=102&t=1398&postdays=0&postorder=ASC&sr=0
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
victorian a spus:
Pe de alta parte, sa ai grija totusi ca viaductul cu totul, inclusiv cele patru bolti de zidarie (trei bolti pe latura spre Ciceu si o bolta spre Adjud, fiecare de 8 metri deschidere) are nu mai putin de 264.80 metri, ceea ce corespunde la scara N unei lungimi de 1.66 metri. Deci daca vrei sa faci un model autentic redus la scara si nu o "compresie selectiva" ai nevoie dupa parerea mea de un modul de vreo 2 metri ca sa-ti incapa corect.
Victorian, vreau sa ajung macar sa il desenez corect la scara. Repet nu vorbesc despre podul cu cele patru bolti de piatra, nu ma prea atrage constructia respectiva sincer.
Am gasit poze suficiente pe net, chiar legaturi interesante una dintre ele avand de asemenea si poze cu toate cele trei poduri , inclusiv o schita a primului.

Am descoperit si poze din timpul ultimei constructii la care s-au folosit cum spui tu , lemnele podului vechi, insa imediat dupa apare o poza cu ambele poduri in stare perfecta. Cred ca lemnele pentru copnstructia boltii au provenit din alta parte.

Cat despre realizarea modelului la scara , intradevar ocupa foarte mult loc. Compresia selectiva nu cred ca ar merge in situatia de fata pentru ca nu prea am de unde sa tai. La podul de la Bobolia am facut asta pentru ca acolo e vorba de o structura repetitiva. Apropo nu am apucat sa il termin...din motive de "lene calda" .. astept vremea rea pentru modelit. :)

PS: am inteles ca in cartea "Constructii pentru transporturi in Romania" se gasesc pozele cu cele trei poduri.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Florin, m-am uitat peste fotoreportajul tau. Foarte frumoase pozele si foarte bune multe unghiuri. Constat ca este realizat din trei parti delimitarea dintre acestea fiind la piciorul arcului, unde observ ca picioarele verticale sunt dublate dar fara nici o legatura intre ele in afara de cea superioara (puntea) si cea inferioara (piciorul arcului).
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Victorian, imi este foarte neclar ce reprezinta cei 40 de centimetri (~ 60 de metri ) inaltimea podului. Unde este masurata aceasta dimensiune ca de la piciorul podului (fundatia piciorului) si pana la tablier nu are cum sa fie o distanta asa mare.

Am atasat o poza sa intelegi mai bine intrebarea

Poza e un scan de pe cartea "Constructii pentru transporturi in Romania" nu e facut de mine .
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.831
38
Bucuresti
YAHOO
catalinpavel@yahoo.com
LOCATION
Bucuresti
Inaltimea unui viaduct este masurata intre nivelul superior ciuperca sina si firul vaii traversate (punctul cel mai jos al reliefului traversat). Datele postate de Victorian sunt corecte.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Buun, m-am mai luminat dupa ce am dat peste articolul asta: http://www.forumtrenuri.com/cfr-file-de-istorie-f36/viaductul-caracau-t429.htm

Ei acum ca am citit si asta deduc urmatoarele:
deschiderea arcului este de 102.20 m
Sageata arcului este de 37 de metri. Din nou nu cunosc termenul pe deplin, se refera la inaltimea arcului de la baza sa, dar unde se masoara pe interiorul arcului sau pe exteriorul ?

Tind sa cred ca pe interiorul arcului. Asa pare logic matematic si geometric :D ...
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
@ Catalin: multumesc de completari!

Inaltimea arcului: Este un termen folosit in constructii si arhitectura; arcul este elementul structural de deasupra golului, insa definitorii sunt intotdeauna dimensiunile efective ale golului, respectiv deschiderea arcului (distanta pe orizontala dintre picioarele sale) si inaltimea arcului (distanta pe verticala dintre planul picioarelor si maximul pe intradosul arcului). De asemenea, trebuie sa te lamuresti daca forma exacta a arcului este semicirculara, eliptica sau parabolica. Judecand dupa pozele din excelentul reportaj al lui Florin Tuica, as opina spre o bolta parabolica.

Va trebui ca, pornind de la toate aceste elemente cunoscute si folosind o vedere laterala, sa aproximezi grosimea arcului si elementelor orizontale care formeaza tablierul pe care sta calea ferata.

Succes!
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Sincer eu banuiesc ca este parabola. Oricum aduce mult a arc de cerc, doar partile de jos tind sa se "indrepte" pe masura ce se aproprie de sol.
Un alt aspect pe care il observ este ca in partea de sus arcul se ingusteaza si in plan vertical dar si in cel orizontal. La fel si restul picioarelor in plan sectionat se aproprie intre ele pe masura ce se aproprie de puntea viaductului.

Am desenat o chita preliminara ca sa fie punct de plecare:



Nu stiu daca am considerat bine 2500mm grosimea partii superioare si 3500mm cea a partii inferioare. Sunt atat de ofticat ca nu ma pot duce pana acolo sa fac niste masuratori.... :(
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Am mai desenat putin pe la viaduct.



Picioarele sunt cu sectiune patrata de 600 mm. asta ar insemna 3.75mm 1:160. Cele doua linii oblice sunt inclinatia reliefului , la care mai trebuie lucrat. De asemenea nu reusesc sa ma incadrez cum trebuie in lungimea data aici de voi.

Care sunt punctele din care se masoara lungimea totala a viaductului ? Includ si cele doua blocuri de beton de la capete ? Daca da, dupa cum se vede in schita nu am reusit sa le incadrezin lungimea totala si ar trebui desenat de la 0 totul...
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Super Cosmin. M-am bucurat mult cand am vazut pozele.
PS: Ma deranjeaza ca sunt atat de multe forumuri, daca ar fi sa le urmaresc pe toate ar insemna sa imi pierd tot timpul numai cu forumurile, asta ca o paranteza.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.831
5
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
sunt "ametitoare"pozele :confused:

si tot ca o paranteza....sunt o gramada de forumuri pentru tot atatea motive...unii s-au suparat cu cineva pe aici si si-au facut forum,altii au vrut sa fie ba moderatori,ba sa aiba un forum numai pentru trenuri reale...etc :p
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.831
5
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
:!: :idea: nu´s unde imi era mintea,insa capul era la locul lui :p
nenea, multam frumos de idee...si ca ma bagasi la munca :D