Accidente feroviare

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Cosmin, cand scriu ceva am si argumente :)

I-am scris lui Serban la vremea aparitiei volumului ca pozele nu sunt de la accidentul din 1916/1917. Serban m-a ascultat, ca de fiecare data si ii multumesc din suflet pentru asta, insa toata presa vremii a folosit aceste poze, trimise de serviciul de propaganda si ... a ramas ca erau din 1917. Acestea au fost pozele "oficiale" trimise de serviciul de presa, care sa arate o alta proportie a dezastrului decat cea reala.

Deci (ca sa incep ca jurnalistul roman):

1. accidentul de la Ciurea s-a petrecut in incinta statiei, asa cum se vede bine in pozele din articol acolo este o linie simpla in transee intr-o padure (zona probabila o banuiesc). Nu putem discuta despre incinta statiei Ciurea, care a ramas cam la fel pana azi.

2. asa cum scrie si in articol, coliziunea a fost urmata de explozia unor vagoane cu munitie si de un incendiu care de fapt a facut majoritatea victimelor. Asa cum vezi in poza nu e nici urma de incendiu la vagoanele din poza, nici vagoane in jur care sa fi avut munitie. Vagoanele sunt distruse prin coliziune (nu arse) si in jur e doar padure.

3. In articol se vorbeste clar de zapada groasa care a atenuat socul celor care au cazut de pe vagoane. Nici urma de zapada in jur.

4. vezi compunerea trenului. Se vad inclusiv vagoane CIWL, dar nici pe departe compunerea trenurilor de "etape" din anul 1916-1917

5. si, cel mai important: pozele apar intr-o lucrare germana despre accidente feroviare din anul....1906 :)

Scriam, acest accident a avut loc undeva in intervalul 1902-1906, tot pe rampa de la Ciurea (in articolul german se vorbeste de rampa Ciurea si de problemele care le ridica) si a implicat (dupa compunerea trenului) un tren accelerat sau express scapat pe rampa. Acesta a deraiat pana in statia Ciurea. Nu cunosc detalii despre numarul de victime.

Pozele de care vorbim au fost folosite in 1917 pentru a ilustra dezastrul de la Ciurea. Era razboi, era cea mai mare catastrofa (si din ce stiu eu este cea mai mare catastrofa feroviara din Europa) nimeni nu avea nevoie de imagini ale adevaratului dezastru pe langa dezastrul general al tarii (in decembrie 1916 Romania se redusese la Moldova, guvernul si regele era refugiati la Iasi, nimeni nu stia daca statul roman avea sa mai existe in cateva luni).

pentru comparatie, aici poza:

news-299385-accident-feroviar-ciurea-1917.jpg
 
Buna seara,

Informatia lui catalin - tema am "atins-o" de cateva ori fara sa intram in amanunte - aduce lumina pentru mine in alta problema.

Fotografia cu vagonul de dormit CIWL avariat in acest accident este foarte cunoscuta. CIWL avea obiceiul sa o publice in publicatiile sale si ca afis in agentiile sale de voiaj pana in anii 1930 ca reclama (!!!) pentru soliditatea vagoanelor sale.

Problema era vagonul in sine. Formal este vorba de un vagon datand din anii 1880, modificat / modernizat cu vestibuluri inchise cam 15 ani mai tarziu. Dispunerea ferestrelor sale insa corespunde cu o singura serie CIWL. Scriam cu cateva luni in urma unui cunoscut pe aceasta tema:
Vagonul CIWL are doua particularitati care il fac foarte usor de recunoscut - proportiile si amplasamentul ferestrelor laterale si mai ales acoperisul fara luminator. La CIWL a existat o singura serie de vagoane care sa prezinte aceste particularitati si anume primele vagoane de dormit (numite "Schlaf- und Courswagen") pe patru osii, comandate de Nagelmackers in anul 1882, inca inainte de creearea Orient-Express!

Nagelmackers a comandat zece asemenea vagoane si era vorba asa cum spuneam de primele WL ale CIWL pe patru osii. Sase (numelele 121-123, pentru cursul Berlin-München si numerele 124-126 pentru cursul Köln-München) au fost comandate la Rahtgeber in München si patru (numerele CIWL 127 pana la 130) au fost comandate la Klett in Nürnberg pentru cursul Calais - Viena.

Vagoanele se numeau "Courswagen" pentru ca aveau compartimente de dormit si compartimente inchise de zi. Va trimit alaturat planul vagoanelor 127-130 in starea lor originala (plan colectia Coudert) si o fotografie de uzina dupa modernizarea lor in 1895-96 tot la M.A.N. (fotografie de uzina M.A.N., colectia W.-D. Richter, la cea din urma incerc sa obtin dreptul de publicare). De mentionat ca la inceput vagoanele nu posedau nici un fel de instalatie de frana, erau iluminate pe gaz si au fost printre primele vagoane "moderne" cu intaritura pe sasiu (Sprengwerk). In 1895-96 au primit instalatie de franare cu aer comprimat iar la o a doua modernizare dupa 1900 platformele au fost inchise.

Cele patru vagoane fabricate la Nürnberg au fost repartizate catre 1900 la Budapesta (2) si Bucuresti (2), in 1908 toate la Budapesta si au fost vandute de CIWL intre 1908 si 1911. Despre soarta no. 121-126 dupa 1910 nu stiu mare lucru, doar ca au fost si ele modernizate catre 1895 iar dupa anul 1900 li s-au inchis similar cu 127-130 platformele de la capete (adica exact in starea din fotografia de la Ciurea). Intrucat 127-130 au fost vandute cu cativa ani buni inainte de 1917 iar vagonul din fotografie poarta clar inscriptia "Compagnie Internationale des Wagons-Lits" pe bandoul de deasupra ferestrelor, cred ca nu intra in discutie decat un vagon din seria 121-126.

Asta bineinteles presupunand ca fotografia ar fi fost din 1916/1917 (stil vechi/nou). Acum, stiind ca WL 127 - 130 au fost vandute intre 1908 si 1911 si doua din ele erau inscrise la CIWL in Romania, raspunsul mi se pare si mai clar.
 
Multumesc pentru lamuriri! :)

Catalin, asta voiam sa aflu, daca a existat un alt accident la Ciurea,in afara de cele 2 cunoscute.Argumentele/concluziile tale sunt evidente din textul din primul link mai sus mentionat, de aici si nedumerirea mea din mesajul anterior.
 
ITF surprinde doar cateva dintre accidentele de pe CFR.
Meritul lucrarii este altul nu neaparat acela de a face o cronologie a dezastrelor pe sinele romanesti. Numarul acestor accidente este mult mai mare (nu zic mai mare sau mai mic decat in alte tari). Nu mai discutam despre accidentele petrecute in Epoca de Aur, care nu au fost chiar putine insa "acoperite" de autoritatile epocii si despre care nu gasesti mai nimic.

Radu Bellu a avut si el un demers similar, de a strange intr-o singura lucrare dedicata accidentelor si sabotajelor de pe reteaua CFR pana la 1980.
Lucrarea o gasiti aici:

http://ro.scribd.com/doc/54503133/Catastrofe-si-sabotaje-feroviare-in-Romania-0001

http://www.scribd.com/doc/56798375/Catastrofe-feroviare-2

Recunosc, nu am avut timpul sa o citesc si sa verific informatia si nu ma pot pronunta asupra corectitudinii lucrarii. Nu-mi dau cu parerea pana nu o citesc in detaliu.
 
Buna seara,

Cu ajutorul unei cunostinte care se ocupa de asemenea cu studiul istoriei feroviare romanesti si internationale si a unui prieten care este arhivar la uzinele M.A.N. sunt in masura sa va dau cateva detalii despre accidentul feroviar de pe rampa Barnova-Ciurea fotografiat mai sus.

Imaginea cu vagonul CIWL avariat (intr-adevar, un WL din seria construita la Nürnberg in 1883 127-130 asa cum afirmam mai sus) apare intr-un catalog al CIWL publicat pentru Expozitia Universala de la Paris din anul 1900. In text se mentioneaza "vagonul sleeping-car al nostru ramas intact intre vagoanele ordinare distruse intr-un accident survenit anul trecut pe reteaua din Romania", deci accidentul ar fi amplasat in 1899 sau chiar 1898.

Studiul arhivelor de ziare din acesti doi ani ne-ar putea aduce un raspuns precis. In orice caz, e vorba de 7 ani mai devreme decat ce presupunea catalin si aproape 20 de ani mai devreme decat catastrofa din 1917 pentru care s-au reutilizat pozele!
 
Buna Horia,

recunosc ca nu am stat sa aprofundez prea mult cand a avut loc accidentul din imagine. Cum scriam mai sus, poza apare intr-o lucrare din 1906.... M-a intrigat cum a ajuns aceasta imagine sa fie asociata cu accidentul din 1917 si mai ales de ce nu exista imagini oficiale reale ale accidentului din noaptea respectiva.

Poate te ajuta cu ceva:



Sunt putin frustrat de faptul ca nu se distinge (poate in mod voit) niciunul din numerele sau numele de pe locomotive. Numerele si numele locomotivelor implicate in accidentul din 1917 se cunosc si ar fi simplu de aflat daca coincid cu cele din poza.

A..ca tot veni vorba de neconcordante. Locomotiva trenului de "etapa" a lovit o masina care stationa in gara Ciurea. Asa cum se vede din poza, cele doua masini erau legate circuland in dubla tractiune si in nici un caz Orleans -ul nu a lovit cu viteza C-ul din spate.
 
later edit:

Cautand prin hartiile mele mai vechi am gasit data exacta a accidentului din pozele de mai sus: 5 martie 1899 pe rampa de la Barnova la Ciurea. Presupunerea lui HR e corecta.
Trenul a scapat pe panta si la 90km/h a deraiat. Cele 11 vagoane ale garniturii le vedeti in poze cum au ajuns. Deraierea s-a produs in padure, trenul nu a ajuns in statia Ciurea.
 
tozlovanuvlad a spus:
Unde este aceasta statie? Nu am gasit-o niciunde pe hartile vechi.

Vezi în MT 1934(pe arhivă’) c㒠apare acolo.
Staţia Seceleanu(1934) = Mă’rculeşti Ialomiţa(1939-1952) = Mă’rculeşti(1954-1962) = Perişoru(1962-azi)
 
Tragice, dar pitoresti

autobuzul a sfarimat bariera dar a scapat neatins
paznicul cunostea copiii
vinu si vitele OK, oamenii la spital
mortul a fost coborit de pe tren, ceilalti 6 nu aveau bilet

Copilarind in Sibiu, cartier Strand, pe Maramuresului cu vedere spre muntii Cindrel - si spre baza de antrenament a unitatii militare de pompieri, am vazut cind trenul a lovit remorca unui tractor (militari si soferul, si tractorul, si remorca). Trenul iesea din gara SB, trecea prin halta Turnisor, curba peste Cibin, si trecerea la nivel - toate aste sint intr-un spatiu relativ mic.
Ce retin eu e cum plingea soldatul dupa - nu stiu, cred ca se bucura ca a scapat, sau se gindea la remorca statului?
 
Salut!Foarte interesante,telegramele.A cincea telegrama,de la Radiana,e gresit numarul masinii,nu stiu sa fii circulat in Romania,130.436.Seria 130,daca despre ea e vorba,a fost construita de Skoda si la CFR a purtat numerele 130.501-130.580.Poate e vorba de 130.536.
 
Când se deregleaz㒠ceasul elveţian...

http://www.ziare.com/stiri/tren/doua-trenuri-s-au-ciocnit-in-elvetia-zeci-de-victime-1349035
 
Aici mai multe imagini
http://www.blick.ch/push-notification/schnellzug-donnert-in-s-bahn-mehrere-verletzte-bei-zug-crash-in-rafz-id3500987.html
 
De una zi urmaream un documentar pe Viasat Explorer,unde subiectul erau caile ferate din Japonia,se pare ca ceasul japonez l-a depasit cu mult in precizie pe cel elvetian,o sec intarziere daca are un tren,mecanicul este penalizat,si adus in fata colegilor sa dea socoteala si sa se angajeze ca nu se va mai repeta.
Dar cu toata precizia lor tot au evenimente de genul celui din Elvetia.Un mecanic de locomotiva care mai intarziase cu ceva timp in urma,a repetat gresala si ca sa recupereze timpul pierdut,a fortat un semafor pus pe rosu lovind din spate o alta garnitura ce tocmai pleca de la unul din peronul garii centrale din Tokyo,mecanicul a murit si cativa calatori raniti.
 
Am gasit o pozat cu EA 001 originala inainte sa moara.

topicul cu vagoanele iugoslave este oarecum trist atit din prisma disparitiei Jugoslaviei cit si a ceea ce a fost traficul international de calatori cindva. Trenuri Belgrad-Malmo de exemplu plus trenuri din Grecia care tranzitau Jugoslavia in drum spre inima Europei.

http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=5&t=34633&start=60.
 
Re: Accident 14 Aprilie 1986

<r><QUOTE author="bogdanra" post_id="127693" time="1340023701" user_id="1981"><s>
bogdanra post_id=127693 time=1340023701 user_id=1981 a spus:
</s>
Mai este un accident aiurea de care stiu urmatoarele... O locomotiva prototip de testare a plecat cu aprox 60 de km ... Din sens inevrs a fost trimisa o alta locomotiva cu garnitura in spate. La vremea respectiva Securitatea a spus ca a fost sabotaj... Stiu ca impactul a fost pe la 120 kmh viteza relativa.<br/>
<br/>
in general stiu din surse cvasi sigure ca s-a musumalizat<br/>
<br/>
Voi stiti mai multe?
<e>
</e></QUOTE>

Da eu pot sa va confirm ca in data de 14 Aprilie 1986 au avut loc probe pentru o locomotiva prototip bulgareasca. Au murit atunci persoane care participau la probe din Romania si din Bulgaria. Pot spune asta pt ca una dintre persoanele decedate in accident a fost chiar tatal meu.<br/>
<br/>
Si da intradevar nu s-a stiut nimic atunci si a fost totul foarte secret. Nici la ora actuala nu stim ce s-a intamplat.</r>
 
Re: Accident 14 Aprilie 1986

<r><QUOTE author="iligeorge" post_id="166391" time="1531314459" user_id="82892"><s>
iligeorge post_id=166391 time=1531314459 user_id=82892 a spus:
</s>
<QUOTE author="bogdanra" post_id="127693" time="1340023701" user_id="1981"><s>
bogdanra post_id=127693 time=1340023701 user_id=1981 a spus:
</s>
Mai este un accident aiurea de care stiu urmatoarele... O locomotiva prototip de testare a plecat cu aprox 60 de km ... Din sens inevrs a fost trimisa o alta locomotiva cu garnitura in spate. La vremea respectiva Securitatea a spus ca a fost sabotaj... Stiu ca impactul a fost pe la 120 kmh viteza relativa.<br/>
<br/>
in general stiu din surse cvasi sigure ca s-a musumalizat<br/>
<br/>
Voi stiti mai multe?
<e>
</e></QUOTE>

Da eu pot sa va confirm ca in data de 14 Aprilie 1986 au avut loc probe pentru o locomotiva prototip bulgareasca. Au murit atunci persoane care participau la probe din Romania si din Bulgaria. Pot spune asta pt ca una dintre persoanele decedate in accident a fost chiar tatal meu.<br/>
<br/>
Si da intradevar nu s-a stiut nimic atunci si a fost totul foarte secret. Nici la ora actuala nu stim ce s-a intamplat.
<e>
</e></QUOTE>

Condoleante! Acum ce sa zic, multe lucruri nu au fost anuntate, ma gandesc pe undeva ca poate era mai bine, acum 80% din stiri numai cu chestii grave, accidente, etc...</r>