Andras,
Din nou, totul depinde foarte mult de:
a) spatiul pe care il ai disponibil, si
b) de ceea ce-ti doresti sa realizezi pe o diorama, presupunand ca asta ti-ar fi telul suprem, cel de a-ti vedea colectia de trenuri evoluand pe o "lume" construita chiar de tine.
In privinta numarului total de trenuri aflate in permanenta in miscare pe o diorama, pe undeva e chiar mai rau in digital decat in analogic, fiindca in analogic doua locomotive aflate pe aceeasi linie or sa mearga in aceeasi directie, eventual cu viteza diferita, si in cele din urma cea mai rapida o s-o prinda din urma pe cea mai lenta si eventual o s-o "taraie" pe sine.
In digital insa, din cate am auzit (nu sunt nici utilizator, nici admirator al "digitalului") poti sa lansezi linistit doua locomotive sa se ciocneasca una de alta cu toata viteza pe acelasi segment de linie, ceea ce poate fi spectaculos, insa cu rezultate nu tocmai fericite pentru modelele respective!
De aceea, in modelismul feroviar, CA SI IN REALITATE, o garnitura aflata in miscare trebuie inconjurata de un "spatiu de siguranta" ca sa nu se ciocneasca de un alt tren.
Ce mi se pare mie esential pana la urma este urmatoarea chestie: fie ca esti in analogic sau in digital, in functie de cat de desteapta e diorama pe care ti-o realizezi, ai o bucla pe care evolueaza o singura garnitura cu o singura locomotiva, in vreme ce pe alte linii, comutate prin macaze, ai un numar de alte trenuri in asteptare, care pot fi "pornite" sau "oprite" prin macazele respective.
Sau in loc de o bucla, ai doua bucle, sau trei, etc. Teoretic ele pot fi oricate, insa, in mod evident, nu vei reusi sa conduci in mod eficient mai mult de doua garnituri deodata, fiindca ai doua maini, dar un singur cap!
Eventual vei lasa doua garnituri sa se invarta de capul lor in vreme ce tu faci manevre cu a treia locomotiva intr-un colt al dioramei. Cred ca este cam maximul de spectaculozitate. Dupa aia, oricate ar fi, deja nu faci decat sa complici inutil lucrurile si sa nu le mai poti stapani. Am vazut pe net, exista diorame gen "farfuria cu spaghete" cu zeci de linii incolacite in fel si chip, pe care viermuiesc fel de fel de garnituri de trenuri din cele mai diverse. Cred ca nu mai e modelism feroviar, ci pur si simplu un soi de science-fiction modelistic de prost gust, pentru ca nu mai are nici o legatura cu realitatea.
Asta fiindca pana si pentru o gara mare cum ar fi Muenchen sau Berlin, cu un trafic de zeci de trenuri pe zi, in lumea feroviara REALA se respecta niste reguli simple si clare, care tin de acel spatiu de siguranta al garniturii. Nu exista decat un singur tren in miscare pe un sector de linie, rareori se intampla ca doua trenuri sa plece sau sa vina simultan in acelasi timp in gara (unul este de obicei oprit la semnal pana ce se opreste celalalt etc). La Muenchen de exemplu, sunt de regula oprite, in momente de varf, pana la cinci garnituri de trenuri de diverse ranguri. E cam maximul pe care-l poti vedea. La Gara de Nord, chit ca-i principala gara din Romania, cred ca sunt chiar mai putine. Deci, repet, asa ceva se poate intampla doar daca modelezi o linie principala si o gara mare, de genul celor care umplu usor o diorama de 10 pe 7 metri.
Dar daca modelezi o linie secundara, fie ca este una aflata in Romania sau in Germania, devine cu atat mai ne-natural sa ai zeci de trenuri oprite, trenuri de marfa si de pasageri care "fac cruce", locomotive de manevra care muta de colo-colo vagoane sau mai stiu eu ce.
Cu cat e mai mica gara, cu atat e mai mic traficul si posibilitatea sa vezi impreuna zeci de garnituri din cele mai felurite in acelasi timp. Deci, pana la urma, gandeste-te bine CE ITI DORESTI, fiindca, vorba zicalei, s-ar putea sa se implineasca!