Primul start-set. De care si de ce?

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Teoretic, doar teoretic, pe o macheta si nu pe un circuit oval cu doua macaze, in digital poti rula mai multe trenuri, concomitent, cu ce iti ofera un start set.
In rest este pura teorie.

Tare as vrea sa vad pe cineva cu digi 1 sau cine stie ce lokosoarece ca poate sa ruleze, concomitent, cate garnituri poate duce macheta asta




sau pe una ceva mai mica, un Schonmuhlen la care a mai fost adaugat un circuit




Daca vrei, din exces de digitalizare, sa actionezi si macazele apoi ti-ai prins urechile cu totul.

Hai sa vedem lucrurile asa cum sunt, obiectiv, fara a da cu pietre intr-un sistem sau altul, sa le vedem limitele atunci cand nu beneficiem decat de o telecomanda dintr-un start set sau de un banal traf cu variator de viteza analogic tot dintr-un start set.

Nu va cer sa ma credeti pe cuvant dar digitalul sau analogicul inseamna mult mai mult decat ce ofera un start set.

Cine vrea sa se convinga si are posibilitatea il invit sa vada cele doua machete pe viu la care, firesc, adaugam una in analogic.
 
Dorel are deplina dreptate.....
Totul este teorie : cine poate conduce un tren pe o macheta atent ,iar in acelasi timp sa mai circule si altele ....fara sa faca chaos ? nu mau vorbim de macaze ,semnale etc.....
 
Cred ca am inteles eu gresit. Voi vorbiti despre cate trenuri pot circula in acelasi timp. Eu ma gandeam cate trenuri pot avea pe macheta. Clar nu prea are rost sa le faci sa circule simultan, ca n-ai cum sa fi atent la toate.

Asadar daca inteleg bine, cu un digi1 poti linistit sa tii 3-4 trenuri pe macheta si sa le pornesti pe rand. Pana la urma era si logic sa fie asa...
 
BazsoDombiAndras a spus:
Asadar daca inteleg bine, cu un digi1 poti linistit sa tii 3-4 trenuri pe macheta si sa le pornesti pe rand. Pana la urma era si logic sa fie asa...

Daca ai indemanare poti merge concomitent cu doua.
Totul depinde de traseu, cat de lung este parcursul unei garnituri, ca sa poti sa te concentrezi si asupra celeilalte la care adauga manevrarea macazelor.

In concluzie: Da poti merge linistit cu 3 - 4 locomotive.
Ai grija ca vagoanele ce au lumina mai consuma si ele oarece curent.
 
Exact, cand ne refeream la numarul maxim de trenuri ne refeream la locomotive in miscare, ca in fond aia conteaza. Atentie insa ca farurile de locomotiva, iluminarea vagoanelor samd consuma atata timp cand sunt aprinse, indiferent daca garnitura este in miscare sau nu. Ce-i drept, iluminarea consuma mai putin decat un motor, dar totusi se adauga vagon cu vagon. Deci mai scazi din numarul maxim putin.
 
Andras,

Din nou, totul depinde foarte mult de:
a) spatiul pe care il ai disponibil, si
b) de ceea ce-ti doresti sa realizezi pe o diorama, presupunand ca asta ti-ar fi telul suprem, cel de a-ti vedea colectia de trenuri evoluand pe o "lume" construita chiar de tine.

In privinta numarului total de trenuri aflate in permanenta in miscare pe o diorama, pe undeva e chiar mai rau in digital decat in analogic, fiindca in analogic doua locomotive aflate pe aceeasi linie or sa mearga in aceeasi directie, eventual cu viteza diferita, si in cele din urma cea mai rapida o s-o prinda din urma pe cea mai lenta si eventual o s-o "taraie" pe sine.

In digital insa, din cate am auzit (nu sunt nici utilizator, nici admirator al "digitalului") poti sa lansezi linistit doua locomotive sa se ciocneasca una de alta cu toata viteza pe acelasi segment de linie, ceea ce poate fi spectaculos, insa cu rezultate nu tocmai fericite pentru modelele respective!

De aceea, in modelismul feroviar, CA SI IN REALITATE, o garnitura aflata in miscare trebuie inconjurata de un "spatiu de siguranta" ca sa nu se ciocneasca de un alt tren.

Ce mi se pare mie esential pana la urma este urmatoarea chestie: fie ca esti in analogic sau in digital, in functie de cat de desteapta e diorama pe care ti-o realizezi, ai o bucla pe care evolueaza o singura garnitura cu o singura locomotiva, in vreme ce pe alte linii, comutate prin macaze, ai un numar de alte trenuri in asteptare, care pot fi "pornite" sau "oprite" prin macazele respective.

Sau in loc de o bucla, ai doua bucle, sau trei, etc. Teoretic ele pot fi oricate, insa, in mod evident, nu vei reusi sa conduci in mod eficient mai mult de doua garnituri deodata, fiindca ai doua maini, dar un singur cap!

Eventual vei lasa doua garnituri sa se invarta de capul lor in vreme ce tu faci manevre cu a treia locomotiva intr-un colt al dioramei. Cred ca este cam maximul de spectaculozitate. Dupa aia, oricate ar fi, deja nu faci decat sa complici inutil lucrurile si sa nu le mai poti stapani. Am vazut pe net, exista diorame gen "farfuria cu spaghete" cu zeci de linii incolacite in fel si chip, pe care viermuiesc fel de fel de garnituri de trenuri din cele mai diverse. Cred ca nu mai e modelism feroviar, ci pur si simplu un soi de science-fiction modelistic de prost gust, pentru ca nu mai are nici o legatura cu realitatea.

Asta fiindca pana si pentru o gara mare cum ar fi Muenchen sau Berlin, cu un trafic de zeci de trenuri pe zi, in lumea feroviara REALA se respecta niste reguli simple si clare, care tin de acel spatiu de siguranta al garniturii. Nu exista decat un singur tren in miscare pe un sector de linie, rareori se intampla ca doua trenuri sa plece sau sa vina simultan in acelasi timp in gara (unul este de obicei oprit la semnal pana ce se opreste celalalt etc). La Muenchen de exemplu, sunt de regula oprite, in momente de varf, pana la cinci garnituri de trenuri de diverse ranguri. E cam maximul pe care-l poti vedea. La Gara de Nord, chit ca-i principala gara din Romania, cred ca sunt chiar mai putine. Deci, repet, asa ceva se poate intampla doar daca modelezi o linie principala si o gara mare, de genul celor care umplu usor o diorama de 10 pe 7 metri.

Dar daca modelezi o linie secundara, fie ca este una aflata in Romania sau in Germania, devine cu atat mai ne-natural sa ai zeci de trenuri oprite, trenuri de marfa si de pasageri care "fac cruce", locomotive de manevra care muta de colo-colo vagoane sau mai stiu eu ce.

Cu cat e mai mica gara, cu atat e mai mic traficul si posibilitatea sa vezi impreuna zeci de garnituri din cele mai felurite in acelasi timp. Deci, pana la urma, gandeste-te bine CE ITI DORESTI, fiindca, vorba zicalei, s-ar putea sa se implineasca! :D
 
Sunt perfect de acord cu tine. Sa ai o gramada de trenuri in miscare incolacindu-se in fel si chip, chiar daca ai putea cumva prin minune sa le comanzi fara probleme, ar arata urat. Ideea mea e ca intr-o zi din viitorul indepartat sa am o diorama de cel mult 3 x 1.5 m (dar cred ca pentru inceput 2 x 1m ar fi suficient) pe care sa realizez un peisaj rural cu cateva linii si 3-4 trenuri. Dar n-am de gand sa le fac sa circule simultan. Eventual una sa circule pe o bucla mai larga si cu cealalta sa fac manevre. Toata confuzia a pornit de la faptul ca pe mine ma interesa cate trenuri poti avea pe macheta dar s-a inteles ca ma interesa cate pot circula paralel. Pana la urma, dupa cum spui, limita o constituie in primul rand banii, apoi spatiul, nu centrala digitala.
 
Nu, ai inteles gresit!


Este "motor cu volanta" si/sau "motor in cinci poli", care sunt lucruri separate.

Volanta este pur si simplu o roata un pic mai mare si mai grea, facuta de obicei din alama si fixata direct pe axul motorului, ceea ce ii creeaza un pic de inertie si ii permite sa treaca mai usor peste intreruperile de alimentare datorate macazelor, murdaririi liniei etc. Existe montaje electronice care permit acelasi lucru, dar de obicei asta creste pretul modelului mai mult decat o simpla roata din alama, deci solutia volantei este mai ieftina si mai eficienta.

Motorul in cinci poli pur si simplu are cinci infasurari la rotor in loc de trei, asta insemnand ca in fiecare rotatie a motorului intra in actiune pe rand fiecare din infasurari, respectiv fiecare este "activa" pentru 360/5 = 72 de grade, in timp ce pentru un motor in 3 poli fiecare infasurare este "activa" pentru 360/3 = 120 de grade. Evident, cu cat sunt mai multe infasurari, motorul merge mai lin, fara "smucituri" si fara zumzaituri stanjenitoare, dar in practica depinde mult si de modul de realizare a transmisiei de la motor la roti etc.

Deci pana la urma, desi e un indicator privind generatia din care face parte modelul (motoarele cu cinci poli sunt de generatie mai noua) nu este in practica o garantie ca un asemenea model ar fi efectiv "mai bun" decat un motor cu trei poli!
 
Am o locomotiva electrica analogica. Are jos un comutator, cu care poti seta alimentarea - prin sine sau prin pantograf. Daca am 2 ca ea, setez la una alimentarea prin pantograf, su nu va porni decat cealalta. Partea proasta este ca daca vrei sa pornesti cu cea de-a doua, esti obligat sa iei locomotivele de pe sine ca sa le setezi alimentarea. Sau poti sa le pui linie de contact si sa le setezi la toate alimentarea prin pantograf (atunci e mult mai usor, nu trebuie decat sa cobori / ridici pantografele locomotivelor). Dar, un mare dezavantaj: daca merg 2 locomotive deodata (presupunand ca ai 2 circuite), vor merge cu viteze asemanatoare, vor porni si se vor opri in acelasi timp. Asa ca, daca vrei sa extinzi circuitul, iti recomand sa iei set de start digital. E mai scump sa cumperi o locomotiva analogica si sa-i montezi decodor, decat sa cumperi una digitala.
 
Hmm, buna perspectiva. Din cate am citit despre analog/digital pana acum, e clar ca daca banii n-ar fi o variabila in ecuatie, digitalul ar fi mult mai bun. Sincer, eu am impresia ca analogul va si disparea si peste, sa zicem 20 de ani, putini isi vor mai pune aceasta problema de a alege intre cele doua variante.

Pana la urma cred ca se rezuma la aceeasi problema cu care te confrunti cand cumperi orice: sa platesti mai mult si sa alegi calitatea superioara sau sa platesti mai putin si sa te multumesti cu o calitate mai slaba. Bine, in cazul de fata cred ca depinde foarte mult de ce vrei sa faci pana la urma. Daca vrei sa ai un singur trenulet, e ok si analog. Dar daca vrei o diorama cu mai multe trenulete, probabil ar fi de preferat digitalul.

Si iata cum scriu eu aici tot felul de idei destepte, desi deocamdata am 0 experienta. Dar deocamdata asta e parerea mea, care daca nu e inca destul de buna, se va mai forma, sper, cu ajutorul vostru.
 
Andras, intrebarea e fara sens, atata timp cat oricum nu vei putea "suporta" fizic vorbind mai mult de trei locomotive simultan pe acelasi circuit, fara ca ele sa se "agate" impreuna si sa se tracteze reciproc in acelasi pachet. Tine cont ca toate locomotivele, indiferent de producator merg intotdeauna in acelasi sens in functie de polaritatea liniilor. Deci daca vei pune zece locomotive pe aceeasi linie, o sa mearga toate in acelasi sens, dar cu viteze diferite, pana se cupleaza intre ele, dupa care cele mai puternice o sa le "taraie" pe cele mai slabe.

Oricum, noi nu facem "carambolaj" precum copiii de gradinita, ci modelism. Unde ai vazut in realitate 10 locomotive cuplate una dupa alta mergand pe aceeasi linie?

Eu am un start-set Fleischmann si mai multe locomotive analogice si da, fara nici o problema, merg simultan trei locomotive deodata. Dar ideal este ca pe o diorama sa ai una, doua sau trei linii pe care sa poti controla independent una, doua sau maximum trei locomotive. Asta ramane valabil fie ca este in analogic sau in digital. Pur si simplu nu vei reusi sa controlezi mai mult de trei deodata, fiindca n-ai decat un cap si doua maini! Sau poate vei automatiza totul pe computer si atunci o sa se joace computerul in locul tau, si tu numai stai si te uiti, si atunci nu-i mai simplu sa cumperi un DVD cu Miniatur Wunderland? :D
 
victorian a spus:
Unde ai vazut in realitate 10 locomotive cuplate una dupa alta mergand pe aceeasi linie?

In SUA ...la trenurile mari transcontinentale... :D
Bineinteles ca stiu la ce te-ai referit victorian.....pe o diorama "normala" intr-un apartament nu ai atata loc.....
 
Buna seara, sunt icepator si as dori o parere despre Start-Setul Piko (cod:57175),
1- as dori sa stiu parerea dumneavoastra despre produs si ce contine
2- as dori parerea despre pret,
3- daca ma puteti undruma catre un magazin in "carne si oase", de unde il pot cumpara
singurul magazin online romanesc gasit de mine care comercializa in paralel cu firma Piko este

http://www.trennet.ro/product.php?cmd=vw&pid=82 ,pornit de la saitul oficial
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=9133

Multumesc Anticipat
 
Magazinul la care faci trimitere face parte din firma care importa oficial marca Piko in ro.
Dupa cum se vede, contine 2 garnituri, comanda digitala si un traseu de sine cu macaze. Referitor la pret, trebuie sa fie ok, tinand cont de faptul ca are in componenta destule piese.
 
am gasit pe un sait american, exact acelasi set la un pret dublu :!: ,
dar de unde las putea achizitiona personal, exista vreun magazin de genul acesta pe aproape de moldova :?: