• Forumul este in proces de upgrade!

Plan gara si remiza CFR

catalin

Well-Known Member
#1
Salut,

am fost uimit placut sa vad ca exista oameni in tara asta care apreciaza constructiile feroviare cu specific national, chiar daca pentru a le avea pe macheta lor trebuie sa le construiasca "de la o".
Am fost uimit sa vad ca numele Elie Radu inca inseamna ceva pentru cativa si ca scoala de arhitectura pe care acesta a creat-o este inca admirata.

Exemplul haltei Lipanesti, munca unor modelisti de a face planurile acestei statii, munca altora de a reproduce aceasta statie mica si aproape uitata de D-zeu, sunt tot atatea "cazuri" de modelism adevarat si de admirat.

Au trecut 5 ani de cand am terminat acest material:

http://www.railwayfan.ro/liniavinului/index.html

... timp in care, urmare a reactiei produse de materialul din link-ul de mai sus, am primit sute de email-uri, unele dintre ele continand valoroase adaugiri. Dintre toate lucrurile extrem de interesante pe care am reusit sa le aduc "in ultimii 5 ani" (deh, reflexe postrevolutionare) as vrea sa daruiesc celor pasionati de istoria caii ferate romane si de modelismul cu specific romanesc, un plan original de statie secundara CFR, din colectia personala.

Planul a fost elaborat in jurul anului 1879 de echipa ing Elie Radu. Statiile construite dupa data respectiva sunt si astazi in trafic.

Daca cineva ar construi o gara dupa aceste planuri, s-ar incadra perfect din epoca 1 pana in epoca 5 CFR. In egala masura, cred ca ar fi o premiera pentru internetul romanesc postarea unor asemenea planuri care poarta stampila : Directiunii Intretinerii CFR

Dupa acest plan s-au construit statiile: Moinesti, Pucioasa, Odobesti, Bailesti, Segarcea etc...
Parte din ele le puteti vedea aici:

http://www.railwayfan.ro/liniavinului/html/din_alt_veac.html

sau aici:

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2438

Acum vine intrebarea: pentru ca scanarea, prelucrarea si postarea necesita ceva munca (din partea mea), cati dintre voi sunt interesati de un astfel de plan si (eventual) transformarea lui intr-o macheta (indiferent de scara) ?
 

sogard_2003

Well-Known Member
#2
Catalin ideea este interesanta si binevenita, nu stiu inca nimic daza voi realiza vreodata o gara, dar as fi foarte fericit sa te ajut cu ceva, o mana de autocad, sau o prelucrare a scanuriloir efectuate... orice ai nevoie nu ezita sa intrebi poate iti pot oferi ajutor.
Revenind la relizarea unei gari vorbesc despre faptul ca nu am experienta in contructia de la 0 inca. Asa cu kiturile ma mai descurc.
 

Chode

Active Member
#3
Salutari,

Eu sunt interesat, ar fi excelent un astfel de plan, mana cereasca, raman profund recunoscator daca faceti acest lucru si ne daruiti acest material.
Eu, unul, caut si strang tot ce se gaseste ca si material CFR, schite, planuri, poze pentru ca intr-un viitor nu prea indepartat voi incepe construirea unei diorame pe care va predomina tematica CFR.
Referitor la planuri, schite, ma intereseaza si Gara de Nord din Bucuresti. Nu stiu unde sa ma adresez pentru asta sau sa caut. Si contra cost e excelent. Am cateva poze culese de pe internet dar nu strica mai multe.

Numai bine,
Bogdan
 
#4
Buna Catalin,
Initiativa ta e demna de cinste!....si de interes!
O spun din start, (ca sa nu ma repet mai tarziu :-D ). O asemenea intreprindere (judec din partea mea) e o chestie prea laborioasa si de durata ca sa faca obiectul unui angajament - afara numai daca vreau sa arunc praf in ochi...
Dar o gara romaneasca ca la carte este probabil unul din visurile mele cele mai statornice (pe termen luuuung).
Personal as fi foarte incantat de un asemenea material si cred ca nu spun prostii daca-i adaug si pe altii in ecuatie.
Desi timpul liber nu ma foarte da afara din casa, ma angajez la o mana de ajutor, pe aceleasi coordonate ca si Sogard.

Sa dea Domnul sa se finalizeze intentia ta!
 

cosmin78

Well-Known Member
#5
catalin,

cred ca stii deja raspunsul din partea mea...si asa ii spuneam lui LDH pe alt forum,daca as putea,as face toate cladirile Elie Radu si le-as pune pe diorama...deh,visele fac parte din viata de zi cu zi :)

planurile unei gari CFR,mai ales,de pe linia Calafatului,sau orice alta linie "sora" cu siguranta vor incita pe multi,iar existenta tehnologiei avansate(laser,fotodecupaje,etc) sper sa inlesneasca dificila sarcina de a reproduce un astfel de edificiu,in deplinatatea detaliilor ce ii confera o aura unica.
 

LDH

Well-Known Member
#6
Foarte interesant subiectul si de admirat initiativa

Sunt sigur ca merita o astfel de actiune.
Eu am inceput cu Lipanesti si rezultatele se vad, am in lucru Jiblea si Diocheti. Jiblea, in lucru, vorbesc de planuri, un proiect ambitios avand in vedere tot ce exista acolo: cladirea statiei (mare, foarte mare, pentru mine), castelele de apa si pacura, remiza, podul rotitor, depozitul CF/auto, bascula si WC-ul cu anexele lui.
Cladiri, anexe si instalatii CFR au fost si vor fi facute de catre modelisti.
Este suficient sa enumar cateva realizari: castelul de apa de la Lipanesti, magazia de la Merisani, fantana de apa de la Calafat, toate, lucrari terminate de Cosmin, cladirea statiei Lipanesti a lui Mihai, momentan in lucru, coloana hidraulica CFR, cred ca are si felinarul montat, in lucru la Puiu Iliescu, capete de linie CFR si cate altele or mai fi dar nu stim de ele.
Amintesc si despre material rulant CFR, conversii sau lucrari de la zero, unde lista celor care le-au realizat este mult mai lunga: Savin, Paul Coste, cei doi Florin (Cluj si Iasi), Mitica, Bogdan, Radu, Horia si, probabil, mai sunt si altii carora le cer scuze daca i-am omis.

Pot spune ca avem tot ce ne trebuie ca sa apara si statiile CFR pe machetele noastre.

In concluzie salut initiativa si sper ca lucrurile sa mearga asa cum au decurs in cazul automotorului 1000 Malaxa si a celui de pe linia privata Ploiesti - Valenii de Munte.
 

catalin

Well-Known Member
#7
De undeva trebuie inceput.
Trebuie spus ca proiectul a fost elaborat in doua variante:

-corp central si doua aripi laterale cu 4 incaperi (iar am uitat cum se numeste termenul tehnic -Dorin iarta-ma)

-corp central si doua aripi laterale cu 3 incaperi.

Este acelasi proiect, doar ca pentru anumite statii, unde nu era nevoie de un spatiu administrativ prea mare, a fost adoptata solutia "scurtata" (fara camerele de la capete).

Ambele variante se gasesc , spre exemplu, pe Craiova-Calafat:

varianta lunga (Motatei):



varianta scurta (Portaresti):



Prin tara mai gasiti si altele, varianta lunga la Pucioasa si Odobesti, varianta scurta la Moinesti etc...

Planurile pe care le voi prezenta sunt ale variantei lungi, pentru ca sunt planurile statiei Odobesti, refacute in 1948 (originalele probabil pierdute in razboi) si up-datate in 1952 cand s-a montat instalatia electrica (din pacate marcata neglijent cu un creion chimic).

Copertina peronului central este o adaugire ulterioara, din epoca 2, multe din aceste copertine disparute astazi (doar la Pucioasa mai exista o copertina frumoasa de epoca 2, din metal si lemn).

Pentru accesorii de felul cutia de scrisori, interioare, ceasul de pe perete, inscriptii, exista cateva (poate mii ???) de fotografii din care se pot deduce aceste detalii.

Ok, pornim de undeva:

aripa stanga (gara privita dinspre linii):

poza (pentru a fi mai usor de identificat):
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/stanga1.jpg

sectiune 1:
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/PlanstatieODOBESTI1.jpg

sectiune 2:
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/PlanstatieODOBESTI3.jpg

vedere dinspre linii:
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/PlanstatieODOBESTI2.jpg

detaliu geam (identice la tambele aripi):
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/detaliugeam.jpg

detalii usi (identice la ambele aripi):
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/detaliiusi.jpg

va urma.
 

victorian

Well-Known Member
#8
Buna seara Catalin,

Ceea ce faci tu aici este minunat, de aceea n-am considerat necesar pana acum sa intervin cu nimic, lasandu-te pe tine sa te desfasori in voie. Celor interesati de gara, vreau sa le spun ca este un model deosebit de frumos, numai ca datorita profilaturilor complicate nu este si foarte usor de realizat. Insa am incredere in mana unor modelisti de exceptie de aici, care ar putea s-o realizeze frumos!

Aproape ca as spune ca se impune punerea la treaba a unui laser! Din fericire, avem la dispozitie, datorita tie, Catalin, planurile originale, asa ca de data asta poate sa iasa un model de exceptie, pentru care iti multumim cu totii!

Si apropo, termenul tehnic pe care il cautai este "travee". O travee, doua travei. O travee este o "bucata" repetitiva de cladire, de obicei dotata cu o fereastra intre doua plinuri.
 

catalin

Well-Known Member
#10
Corp central:

vedere dinspre linii:
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/central1.jpg

sectiune parter:
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/central2.jpg

sectiune etaj:
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/central4.jpg

sectiune corp central:
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/central3.jpg

poze sunt si aici muuuuulte, insa voi posta momentan doar planurile.

va urma.
 

LDH

Well-Known Member
#11
Buna dimineata!

Catalin, in planurile tale, ale cladiriii statiei Odobesti, apare copertina la peronul liniei I.
Este posibil ca si cladirile statiilor Motatei si Portaresti sa fi avut aceasta copertina si sa fi fost demontata la un moment dat?
 

catalin

Well-Known Member
#12
Buna LDH,

aceste statii nu au avut copertina. Modul cum aceasta copertina a fost construita si ancorata la Odobesti se vede clar atat in zidaria cladirii cat si in pavajul peronului.

Dupa demontare nimeni nu a mai acoperit urmele.

Aceste urme nu se regasesc la cele doua gari mentionate de tine, zidaria originala este intacta, nu se vad urme de ancorare pentru alte constructii ulterioare.

Ai mentionat intr-o interventie anterioara un nume: Diocheti. Este acel Diocheti de care stiu eu pe linia Panciului ?
Daca da, mai ai nevoie de ceva informatii despre ?
 

LDH

Well-Known Member
#13
Buna Catalin,

Da, despre acel Diocheti este vorba.
Da, atat informatii, in primul rand privind numarul de linii, daca la trecerea la nivel a fost bariera cat si imagini.

Multumesc
 

catalin

Well-Known Member
#14
Buna,

numar de linii: 2 . Daca te uiti aici :
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2857&start=0
vei vedea ca rampa e ... racordata la nimic. Initial exista o a doua linie, demontata dupa 2003.

Nu, acela e un drum printre vii. Nu a avut niciodata bariera.
Imagini sunt si imi face o placere deosebita sa aud ca cineva se apleaca asupra acestei amarate de halte care mie imi place enorm si imi este aproape de suflet. Momentan nu am acces la CD-urile mele (nu sunt prin Bucuresti) dar promit sa postez daca deschizi un subiect pe vreaun forum (unde crezi de cuviinta) unde sa discutam mai multe despre acesta halta.
 

catalin

Well-Known Member
#15
Aripa din dreapta a cladirii:

http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/sectiune1.jpg

http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/fatada2.jpg

si planul de situatie, de data asta specific garii Odobesti, pozitia celor 4 linii initiale si macazele de racord. Astazi, configuratia liniilor este alta.


http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/planssituatie.jpg

Poate vreodata, cineva mai vrednic decat mine va avea ragazul sa faca si o macheta dupa aceste schite. Daca nu, macar sper sa ofere ceva informatii celor interesati de organizarea unei cladiri de calatori.
 
#18
Multumesc, Catalin, pentru documentatia cu adevarat inedita!
Din cate am priceput, la inceput nici Odobestiul nu era tencuit - pana prin 1950....In ce ma priveste, cred ca ar fi mai usor de realizat varianta in caramida. La cladirea tencuita toate ornamentele de fatada (ancadramente usi-ferestre) trebuie sa aiba muchii de intersectie nete :? Caramida ofera macar subterfugiul rosturilor...
Daca ar fi ceva care m-ar ineresa, ar fi vorba de un plan mai extins al liniilor-cladirilor din zona garii. Necunoscand topografia locului, organizarea liniilor din fata garii -pe care ai postat-o - nu pare sa aiba prea mult inteles...

Sa nu ai indoieli pentru gesturile frumoase! Cu atat mai mult cu cat incerci sa salvezi de la uitare lucruri de care toti ar trebui sa fim mandrii!

Mihai
 

catalin

Well-Known Member
#19
Buna,

Da, si gara Odobesti este tot din caramida. In baza unor fotografii descoperite recent, am dedus ca gara a fost tencuita dupa 1977, probabil in urma unor reparatii de dupa cutremur.

Vis-a-vis de gara exista exact acea magazie construita de Cosmin78, sora celei de la Merisani. Evident, si magazia este tencuita, sigura la aceliasi data cu gara.

Schita cu grupa de linii nu este foarte relevanta pentru ca astazi fiecare din garile surori de care am scris a capatat alta aranjare. Am pus insa schita pentru aceia care afirmau ca nu exista macaze amplasate in fata cladirilor de calatori. In exemplul meu exista chiar doua macaze....
Probabil ca pe o macheta fiecare isi va aseza pachetul de linii cum va avea loc.

Evident ca daca cineva alege una din statiile gemene trebuie sa studieze exact ce exista in teritoriu si sa faca o cercetare aprofundat asupra epocii alese.

In cazul Odobestiului eu am facut aceasta documentare si ea se gaseste pe net.
 

victorian

Well-Known Member
#20
Pentru a veni in completarea fabuloasei documentatii postata de Catalin aici, intrucat cotele din planuri nu sunt in intregime lizibile iar planul este in mod evident re-desenat de cineva care n-a prea inteles felul in care a fost el desenat la origine, intre diversele planse existand o serie de inadvertente, am incercat sa re-desenez o portiune din fatada asa cum se vede ea in pozele lui Catalin si asa cum era ea initial inainte de a fi tencuita.

In principiu aveti aici un exemplu de fereastra de 112 x 250 cm si un exemplu de usa
de 154 x 338 cm. Evident, cu exceptia usii de acces la etaj, toate sunt la fel, asa ca deja acum devine relativ simplu de ghicit cum este restul constructiei pe baza planurilor lui Catalin.

Pentru mine ca profesionist, acest plan este extrem de interesant, dovedind o capacitate de sinteza de-a dreptul dumnezeiasca a arhitectului care l-a desenat. A fost pur si simplu o lectie de arhitectura. Astazi, cand lucram pe computer, totul pare foarte simplu, dar sa nu uitam ca acest plan a fost desenat de mana si izvorat din mintea unui om intr-o vreme in care tocul, tragatorul si abacul erau singurele instrumente ajutatoare disponibile. Totusi, totul este modulat in mod consecvent conform dimensiunilor caramizii antebelice (7 x 14 x 28 cm) dar modulul respectiv nu se regaseste numai la zidarie, pe orizontala sau verticala, el merge in spatiu pana la pozitionarea si dimensionarea capriorilor de invelitoare (11 module de 7cm = 77 cm!)

Dupa cum puteti vedea, toata fatada este realizata dintr-o alternanta de piatra si caramida. Este un mod de lucru specific in mod deosebit arhitecturii de inspiratie bizantina ce a facut "scoala" in ultimii ani ai secolului al XIX-lea si exista cateva monumente interesante in toata Romania realizate astfel.

Sunt modulate inclusiv dimensiunile bucatilor de piatra pe latime, pe inaltime si chiar pe lungime, chiar daca in realitate, conform pozelor lui Catalin, mesterii respectivi n-au respectat intocmai dimensiunile pietrelor, ci au pus bucatile pe lungime asa cum le-au avut la indemana, atenti sa respecte doar dimensiunile finale.

Sper ca desenul alaturat sa va ajute in construirea unui model!



Inca o data multumiri Catalin!
 
Sus Jos