linie / macaze home made !!

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Ca si celelalte linii, limba macazului si continuarea ei in inima macazului am indoit-o ghidandu-ma dupa sablon. Si aceasta sina si-a pastrat traversele, pentru a fi legate cu cele deja existente in macaz. Limba a fost taiata cu minifreza si pentru a fi fixata am folosit o bucata dintr-un papuc de fixare a sinelor.

Am montat si cealalta limba,completand inima macazului. Dupa acest pas am facut verificarile cu un boghiu cu 3 osii vechi (fiind cel mai pretentios).

Trecand testul, am completat la mijloc zonele lipsa din traverse.


Pentru ca trebuia sa montez piesa ce leaga limbile am scos macazul de pe sablon, dar din cauza lipiciului au mai ramas portiuni de hartie lipite de macaz. Ele oricum vor fi acoperite de terasament, asa ca nu am mai insistat sa le dau jos.
Piesa de legatura a fost facuta initial dintr-o fasie de plexi de 1mm grosime. Asupra acestui detaliu voi reveni mai tarziu.

Am adaugat cele 2 contrasine din dreptul inimii. Din fericire, talpa sinelor Peco este suficient de lata incat alaturarea a 2 linii creeaza un spatiu suficient pentru trecerea rotilor, ceea ce face foarte usoara pozitionarea si montarea contrasinelor. A trebuit numai eliminarea prinderii sinelor din acea zona.
 
In momentul in care am lipit prinderile acelor de piesa de legatura din plexi, aceasta s-a deformat, iar gaurile i-au slabit rezistenta. Din acest motiv, am hotarat s-o inlocuiesc cu o piesa similara realizata din textolit. Piesele ce prind acele sunt realizate dintr-o tija de alama de diamteru 0.8 mm.

Am lipit cele 2 prinderi de sina cu cositor si le-am fixat in piesa de legatura.

Testand macazul in perioada in care avea acea piesa din plexi, am observat ca acele aveau tendinta de a se ridica din pozitia lor. Din aceasta cauza, la noul montaj am lasat prinderile mai lungi, astfel incat sa le pot cositori in partea de jos, fixandu-le in pozitia corecta.


Am asigurat trecerea curentului electric prin inima macazului cu ajutorul cositorului.

Am legat electric liniile ce pornesc din inima, pentru a fi alimentate corespunzator.

Si le-am taiat, introducand in taietura 2 izolatori din plastic, pentru a nu crea scurt prin inima macazului.


O poza cu macazul la final:


Totul a durat in jur de 3-4 ore, ceea ce zic ca e bine pentru o prima incercare si pot sa zic ca a fost destul de simplu de facut.
Cat de curand urmeaza sa fie montat pe modulul de bifurcare, unde va fi adevaratul test.
 
Am inceput lucrul la primul macaz din cadrul garii, parte a buclei CFB.
De data asta o sa detaliez mai mult operatiunile mici din constructia macazului.
Din nou am inceput cu o bucata de sina flexi taiata la o dimensiune ceva mai mare decat a macazului.

Am taiat la jumatate traversele, pentru a separa sinele, dupa care am taiat si legaturile dintre traverse, pentru a putea sa le asez in pozitia finala mai tarziu.

A urmat indoirea liniilor pentru a ajunge la curbura de pe sablon.
 
Am continuat cu partea de iesire din macaz.
Am curbat cele 2 sine de iesire pentru a se potrivi cu sablonul.


Dupa care le-am frezat, pentru a se imbina cum trebuie.

A urmat cositorirea, si in partea de sus, si jos.

Si slefuirea, pentru a aduce cositorul la nivelul ciupercii sinei.

Dupa ce am terminat cu acest subansamblu l-am legat cu traversele de liniile exterioare ale macazului.


Si am lipit usor traversele de hartie pentru a le fixa in pozitia finala.
 
Pentru a face limbile macazului si cealalta parte a inimii am taiat o bucata de sina, ceva mai lunga decat necesar, pentru a nu avea surprize. Ca sa nu va mirati mai departe de ce sunt contrasinele acolo, va spun de acum, ca pe acea zona este o trecere la nivel, cum e si in realitate.

Inainte de toate, am dat jos prinderile pe partea interioara a sinei, unde o sa fie contrasina.

Am modelat sina si contrasina dupa sablon.

Si am taiat limba macazului, de care o sa ma ocup mai tarziu.
 
Limbile macazului

Primul pas a fost sa dau jos prinderile sinei din zona in care vor fi limbile macazului.

Pentru punctul de pivot am pornit de la un papuc de legatura

Pe care l-am taiat la o dimensiune mai mica.

Am montat cele 2 "balamale" in capatul sinelor.

Le-am cositorit de sinele ce merg spre inima si am pus pe pozitie viitoarele limbi ale macazului (nu sunt cositorite de papuci, se misca liber).

Am frezat sina pentru a o subtia spre capat. Frezarea am facut-o cu piesa scoasa din ansamblu, pentru a nu distruge traversele.

Dupa care am frezat usor si zona unde se lipeste limba de sina, ca sa nu fie probleme in momentul trecerii rotilor.

Proba.

La fel am procedat si cu cealalta limba.
 
Bara de actionare a macazului

Am pornit de la o placuta de textolit.

Am taiat o fasie suficient de lunga pentru a lega sinele si o parghie ce iese in afara liniilor.

Am dat jos stratul de cupru.

Si am facut 3 gauri: 2 pentru limbile macazului si una pentru tija de actionare. De asemene am subtiat si partea ce iese in afara liniilor.
 
Fixarea limbilor

Ca pivot am folosit o tija de alama de 0.8mm, indoita, ca sa se potriveasca pe baza sinei.

Am cositorit tija de sina.

Dupa care am montat limbile si le-am legat cu bara de actionare. Ca sa le fixez pe pozitie, am pus un pic de cositor pe partea de jos a tijelor.

Si o poza cu ansamblul "gata de lucru".
 
O poza cu macazul aproape final.

Ar mai fi de facut legaturile electrice, pe care le-am aratat si la Y, dar la acesta, avand contrasinele asa lungi, o sa fie facute altfel. In plus, mai sunt de facut ici-colo completari minore la traverse si taiate liniile la lunigmea finala, dar asta o s-o fac in momentul montarii pe modulele CFB.
Cateva poze cu macazele facute si sabloanele pentru urmatoarele, asa cum o sa fie pe module, deocamdata fiind gata numai Yul si cel prezentat.


 
Si uite asa, incet-incet, ai facut primii pasi catre fine-scale. Ce te opreste acum sa inlocuiesti sina si traversele conventionale cu cele pentru Proto 87 (echivalentul fine-scale pentru scara 1:87)?

Mai mult, vei putea face formatiuni de macaze la care modelistii H0 doar viseaza...

Atunci vei vedea diferenta intre modelismul conventional si modelismul care tinde catre arta.

Succes in continuare!
 
@felippe

Fiind module pe care vor rula diverse tipuri de material rulant, de la foarte bune la unele vechi (cu rotile aferente), am preferat un profil de sina mai inalt, care sa poata primi orice model.
Poate cand o sa imi fac diorama o sa iau in considerare un proifl mai evoluat. Depinde ce mai apare pana atunci.

Oricum, ca sfat general, pentru inceput recomand lucrul cu un profil mai inalt. Din punctul meu de vedere, e mai permisiv cu greselile de incepator in constructia de macaze.
 
Eu nu am zis sa transformi diorama actuala in fine-scale. A fost doar o observatie, incepi sa ai experienta in confectionarea de macaze si linii home made...

Nu stiu cum e cu rotile la Proto: 87 dar la 2mm rotile de la N merg pe sine code 40 insa nu si pe macaze; de aceea materialul rulant la N se converteste la 2mm FineScale.