• Forumul este in proces de upgrade!

Catenara CFR, generatia noua.

A

Anonymous

Guest
#43
Am incercat sa las liber firu sa vad daca sta cum trebuie ca pe catenara nu o sa fie tensionat cuma a fost pe suportu facut de mine.
S a comportat destul de bine nu s a indoit firu la trecerea pantografului deci pe viitor pot sa folosesc si la diorama
 

liviu91

Active Member
#44
Salut

Felicitari Stefan!

Am facut si eu catenara si sarme din sarma de alama de 0,8 mm. E o solutie destul de buna sa le faci, dar nu e cea mai buna idee sa le faci functionale. Adica daca le montezi pe diorama, sa rulezi locomotiva cu pantograful sus. Am facut niste teste. Daca fortezi mai tare se rupe si la o viteza mai mare a locomotivei s-ar putea sa ai o surpriza. Poate nu am facut eu bine lipiturile, dar daca insisti cu lipitura pe urma arata perea urat.

Si eu mi le fac singur, dar le voi monta doar de decor, sa imit cat mai bine realitatea.
 
A

Anonymous

Guest
#45
Multumesc
Io am observat un lucru cand am lasat firu liber pe portiunea unde sunt lipite desaprtitoarele de fire , firul sta drept si paralel ce i drept nu am incerc cu locomotiva trecand cu viteza am incercat doar la "mana" am miscat o pe sine cu pantograful ridicat si s a comportat bine asta fiind cu sarma slabita si oricum daca ar fi sa folosesc pe diorama metoda asta as face stalpii apropiati si lipiturile la sarmele care separa cele 2 fire la distanta mica
 
A

Anonymous

Guest
#46
Am revenit cu poze despre firul de catenara
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum

In prima poza firul este tensionat si in a doua este lasat slab
In partea dreapta a firului am facut io o prostie si de aia a iesit stramb firu.
Am incercat sa fac un stalp dupa modelul lui Florinn , neavand profil H am folosit pentru stalp o bucata de sina io zic ca a iesit destul de bine
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
 

mixu

Well-Known Member
#47
catenara da arata bine
ce grosime are firul ..eu incercam :!: atentie incercam o bucata cu fir mai subtire sa vad cum se comporta :p

felicitari
 
A

Anonymous

Guest
#48
Ms mixu firu nus tiu ce grosime este , am folosit de la cablu de retea dar acela trebuie bine tenstionat ca sa stea intins cum a stat la mine , recomand tot fir de cupru dar sa fie mai moale(automat trebuie sa fie subtire) ca sa mearga intins usor fara sa necesite prea multe batai de cap la montat
 

leon-gr

Well-Known Member
#49
ma gindeam si eu la fire de catenare... dar...
Din cite stiu eu, exista la cablurile de alarma, de exemplu 4x0.22mmp, un fir de impamintare, care poate fi folosit la catenara. Deasemenea la cablurile de telecom, tip STP, FTP sau SFTP, CAT5e/ CAT6, etc, exista si acolo un fir de impamintare. Este in adevar destul de greu de scos pe lungimi mai mari de 2m fara a fi taiate, dar cred ca pot fi folosite cu succes la catenare.
 

cosmin78

Well-Known Member
#50
Pentru firul de contact este nevoie de un material care sa reziste fortei de impingere a pantografului. Alama, cuprul, nu au rezistenta necesara, chiar daca sunt bine intinse si tensionate suplimentar cu greutati sau ancorate.
Firele otelite sau aliajele fosfor-bronz sunt potrivite pentru asa ceva, fiind rezistente chiar si la diametre mici (0,15-0,30).
 

victorian

Well-Known Member
#51
Baieti, ma bag si eu ca musca in lapte, avand in vedere ca eu activez la scara N si la o epoca in care nu exista catenara, dar intamplarea face ca am aflat o solutie interesanta care merita sa fie mentionata. As zice ca aici exista doua situatii diferite: situatia unei catenare functionale, cand firul trebuie sa fie musai dintr-un metal bun conducator de electricitate si pozitionat perfect, pentru ca orice intrerupere mai importanta a alimentarii se soldeaza cu oprirea locomotivei, si avem situatia unei catenare simulate, cand firul este acolo doar din ratiuni estetice si nu este necesar contactul.

In cea de-a doua varianta, care este aproape exclusiv cea folosita de la scara N (desi exista modele cu alimentare prin catenara, spre exemplu unele locomotive SBB de productie Minitrix) modelistii N-isti folosesc drept fir de catenara un fir special extrem de elastic si rezistent, cu o capacitate de intindere foarte buna. Avantajul unei asemenea solutii este ca in cazul in care iti agati mana accidental in catenara (dupa cum bine stiu manipulantii de diorame este un accident extrem de frecvent) un fir rigid se rupe, in timp ce acest fir elastic se alungeste si isi revine odata "agresiunea" incheiata. Ce parere aveti?

Later edit: am gasit si un link catre un produs de acest tip aici: http://www.essebiemme.net/html/sbm_wire.html
 
Sus Jos