BR 39 Rivarossi

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
vezi ca in primele pagini ale acestui topic, sunt poze cu operatiunile de transformare ale modelului, explicate de PDI si Florinn.

Da, rotile se pot demonta de pe ax prin tragere (eu asa am facut). In capete osiile au caneluri; eu am scos doar cate o roata de pe fiecare osie, marcand in prealabil cu un marker permanent subtire pe osie si pe roti (am marcat pe amandoua pentru ca nu stiam care din ele va iesi) - pentru a le putea monta la loc in mod identic. Ideala ar fi fost o presa, insa in lipsa ei, mi-am folosit degetelele. ATENTIE! Trage numai axial, pentru a nu crapa partea de plastic a rotii.

Dupa demontare am prins axul impreuna cu roata in mandrina bormasinii si am folosit o pila fina. Cealalta roata am infipt-o intr-un alt ax cu diametru identic. La montare, pentru a fi sigur ca nu se va misca, am pus o mini-picatura de cianoacrilat.

In final am testat pe sina + macaz Tillig Elite si nu loveste in traverse sau in componentele macazului.

Mai am putin de lucru cu inscrierea in curbe mai stranse; in rest locomotiva este gata de drum.

Neavand o schema a decodorului Arnold, am folosit un decodor Esu. Nu am de gand sa pun sunet/fum in ea, pentru ca ar depasi din punct de vedere al costurilor valoarea locomotivei. E ok asa cum este.

Cu gumele de aderenta nu am avut probleme; este adevarat, nu am testat-o decat putin aseara, ruland fata/spate pe o bucata de sina de aprox 1.50 m; dar daca face figuri, ii dau cu cianoacrilat si se rezolva.
 
am inteles, merci frumos.
merci si de sfatul cu marcarea pozitiei fata de ax.

later edit:
cu scuzele de rigoare in caz ca am fost bou si n-am vazut, dar am citit de 2 ori aproape interg topicul si nu gasesc unde scrie despre metoda de marire a distantei.

am gasit unde scrie ca se mareste distanta dar nu si cum se face asta.

sau axul este mai lung si permite montarea rotilor la distanta marita?

tnx,
Seba
 
problema similara

<t>Am acelasi tip de locomotiva ,o rulez pe sine piko chiar, si pe r1 se comporta ok. <br/>
Pot spune ca se aude un zgomot din tender presupun elementele de transmisie,iar problema cauciucurilor este constata chiar si dupa schimbarea cu unele noi.</t>
 
@b87mgm adica? ce probleme sunt cu cauciucurile? daca sar, de ce nu le lipesti?

@saebbs ai dreptate, nu scrie... eu imi cer scuze...
nu umbla la distanta dintre roti!
cand o sa rezolv total problema cu inscrierea locomotivei in curbe stranse, am sa postez exact cum se face. (asta va fi maine sper)
 
din cate am inteles nu starea cauciucurilor este problema ci dimensiunea lor.
mie mi-a venit cu un alt set de cauciucuri ceva mai mici dar care stau bine pe roti fara sa fie lipite sau sa cada. dar din pacate nu stiu ce tip de cauciucuri sunt. mi-au venit la pachet, multumita d-lui Zanfirescu de la XTRO, care stia problema.

cred ca nu mai umblu la nimic ptr ca la mine loco nu deraiaza in curbe si se pare ca zgomotul nu este de la roti (pe sinele Marklin) ci de la sania colectoare.

este mai mare decat cele originale maerklin si se pare ca e facuta mai prost. are un profil diferit si se vede ca freaca aiurea.

am facut poza ptr decodor. o gasesti AICI
sper sa te ajute.

daca mai ai nevoie de vreo poza te rog sa ma anunti


insa am alta problema acum: nu mai stiu sa montez tija aia metalica de pe langa cazan. n-am fost atent cand a cazut si la 2 noaptea nu am mai avut rabdare sa studiez problema. imi puteti spune va rog cum se monteaza? tnx

tija in cauza se vede AICI
 
multumesc de poze; tija de care vorbesti tu o montezi conform schitei de mai jos; vezi ca exista i gaura lunguiata in marchiza si o vari pe acolo.


Succes!

In legatura cu inscrierea in curbe, am reusit sa ameliorez lucrurile, insa tot nu e cum ar trebui sa fie.

Am rugamintea ca cei care au facut modificari la aceasta locomotiva sa imi spuna si mie cum se poate reazolva aceasta problema.

Multumesc
 
de departe, cea mai proasta loko pe care o am. :mad:

rotile au ecartament mai mic ptr a se inscrie in curbe chiar si R1 dar au si joc mare fata de sasiu, tot din acelasi motiv.
problema e ca pe marklin chestia asta dauneaza grav de tot deoarece lasa locomotiva sa aibe joc lateral destul de mare si la trecerea peste macaze, mai ales cele curbe, incaleca aiurea. Nu deraiaza, ramane pe sine, dar "saritura" face ca sania sa calce aiurea si sa faca de multe ori scurt intre bumbi si sine.

am incercat sa o rulez fara lestul din cazan dar merge doar cu spatele. cand o pun sa mearga cu fata cazanul este ridicat de spate si pierde contactul cu sinele sau deraiaza.
deci lestul ala nu prea e "de scos" nici macar ptr cei cu DCC.

am scos totusi o parte din el, aproape jumate, partea din spate, loc in care am pus difuzor 16x25mm, insa greutatea ramasa e cam la limita. cazanul tinde cateodata sa se ridice de spate.

ma gandesc sa repun la loc o parte din lest si sa gasesc alta pozitionare a difuzorului pentru ca acesta (16x25mm) nu se aude la fel de bine ca difuzorul rotund venit cu decodorul loksound 52400.

ca sa intre decodorul loksound a trebuit sa tai si o parte din lestul de pe tavanul capacului de la tender deoarece deocodul loksound e ceva mai lung decat arnoldul.
si aici se pare ca greutatea lestului era destul de bine calculata ptr ca acum se mai intampla sa piarda aderenta cateodata, mai ales la trecerea peste macaze cu viteze mici.

poate e "serie ieftina si proasta", poate e din cauza ca nu a fost facuta ptr AC, dar e cea mai varza loco pe care o am... :mad:
 
saebbs, io ma chinui cu locomotiva in cauza de o luna de zile sa o fac sa mearga corespunzator.

Astazi i-am depresat rotile a 3-a oara (nu stiu cat o sa mai reziste) pentru a freza din nou bandajele rotilor; de data asta am nimerit-o. A trebuit sa le frezez din nou pentru ca data trecuta doar am micsorat inaltimea bandajului, nu si grosimea, si din cauza asta pe macaze sarea in draci.

Acum merge bine; evident ca am umblat si la ecartament, deoarece era prea mic.

In momentul de fata singura problema pe care o mai am (dar nu mai am nervi pentru ziua de azi - lucrez la ea de cel putin 8 ore) este ca imi agata bielele in cruci. Asta se intampla pentru ca, incercand cu orice pret sa maresc jocul transversal al rotillor am pilit prea mult din opritoarele de pe prima si ultima roata. Daca in cazul ultimei roti, nu sunt probleme, in cazul primei roti, sunt, si anume surubul de la biela agata in cruce.

O sa trebuiasca sa fac din nou opritoarele alea ca sa nu mai agate.

In rest masina merge ok chiar si pe R2.

Testele le-am facut pe sine si macaze Piko si Tillig.

Asadar, parerea mea este ca inainte sa te apuci sa montezi sunet in locomotiva, remediaza problema cu macazele; si mai e o chestie, pretul decodorului cu sunet este mai mare decat pretul locomotivei. Nu stiu daca merita sa pui sunet in ea.

Oricum, succes.
 
R1-R2....nu sunt deloc sanataoase pentru locomotivele cu aburi mari.renuntati la ele,astfel numai batai de cap aveti.unde este joc lateral,compensati cu niscaiva saibe subtiri,acelea care insotesc surubulele folosite de electricieni.
aceasta locomotiva merge bine pe sine Piko,Fleischmann pentru ca sunt sine de 2,54 mm inaltime,cod 100...pe liniile de 2,1 mm inaltime cod 83(Roco Line,Tillig Elite) va freca de "suruburile" ecliselor de prindere,tocmai datorita bandajelor prea mari...evident ca frezarea acestora este o solutie,insa devine si mai pretentioasa,mai ales la curbe stranse.
fara niciun atac la maerklin,iata un dezavantaj la modificarea lestului pentru acomodarea decodorului sau a difuzorului...patina nu calca bine...cel mai indicat este adaugarea unui lest facut din plumb,in toate locurile posibile.plumbul trebuie bine vopsit,ca sa nu afecteze in timp plasticul.
 
da andreiul, sunetul i-a dublat valoarea dar asa cum l-am pus tot asa il si dau jos ca se pare ca e cea mai usoara "manevra" cu aceasta loco. :)
vroiam si io sa bazaie ceva acolo dat fiind faptul ca loko asta se vroia (odata) a fi "nava amiral" pe perioada craciunului... :)

cosmin, dezavantajul la marklin - in cazul asta - e ca loko se misca lateral si patina nu mai sta pe centru. scoaterea din lestul din cazan nu a atras contact imperfect al patinei ci ridicarea "de spate" a acestuia - cand il impinge tenderul - si contacte imperfecte intre roti si sine, nu intre patina si bumbi. patina e totusi elastica si preia "ridicarea". din cauza asta am zis ca nu prea e bine sa scoti din lest prea mult, chiar si ptr cei cu DCC.

o sa incerc sa montez niste saibe ca sa elimin jocul lateral al rotilor dar chestia asta nu va mai lasa loco sa mearga pe R1.
crede-ma, nu am ce face, trebuie sa pastrez R1 in peisaj din cauze "spatiale". si asta cred ca e problema multora, nu numai a mea.
stii ce e ciudat? ca pe R1 sta bine, pe macaz curb (R1) nu face figuri decat cand "iese" pe exterior. pe interior, unde curba e chiar R1, neindulcita, trece fara probleme.

as vrea sa va mai cer cateva "indicatii" ca sa nu stric ceva:
care e "procedura" de demontare a rotilor? cum sunt imbinate de fapt? prin presare? si bielele? la fel?
si pentru marirea ecartamentului? pur si simplu se departeaza rotile, pe ax? mai ramane suficienta lungime in ax ca sa tina roata pe o pozitie mai "exterioara"?

si... cosmin, plumbul ataca plasticul?? cum dracu? nici plumbul pus de la mama lui nu e vopsit.

multumesc la toata lumea ptr ajutor,
Seba
 
Salutare!
Ma bag si eu in discutie deoarece sunt posesorul unui model BR39, seria 254 si m-am apucat si eu de modificarile expuse in acest topic.
Raspuns pt. @saebbs: rotile se scot relativ usor prin baterea cu un cui subtire direct in axul metalic in prealabil axul pus in "golul" unui patent (in partea unde nu preseaza buzele patentului respectiv pt a avea joc axul).
Bielele se desfac cu o cheie tubulara de 2,5 mm (eu am gasit cheia prin jucariile fiului meu, un sk8board de jucarie la care poti inlocuii rotile desfacand niste piulite de 2,5 mm). ATENTIE la maruntisul care ramane dupa desfacerea bielelor, e bine sa le notezi pe o hartie pozitia lor pt o remontare usoara la sfarsit.
Distanta care trebuie sa rezulte este destul de mica asa ca nu iti face probleme daca ramane suficienta lungime din ax.
Bafta la mesterit.
 
in timp,plumbul oxideaza,iar plasticul nu se impaca prea bine cu acesti oxizi...

cheie tubulara se poate improviza dintr-un surub cu cap pentru cheie Imbus,trebuie cautata marimea necesara...
 
merci frumos ptr info mmkelemen, o sa o bag in "service" sa vad ce iese, ori la bal ori la spital!
oricum, o detronez curand din pozitia de "nava amiral" si daca nu e cuminte ii scot si sunetul :)

sa speram ca munca suplimentara va reusi sa faca 39-le sa circule decent.

am gasit intre timp si "buba" din cauza careia loko se ridica putin de spate: nu am dat atentie si am rulat-o fara osia din fata. dupa remontare cazanul nu se mai ridica de spate nici la mersul cu fata ptr ca nu mai poate sa coboare de fata, osia cu pricina tinand "contra" ;)
deci trebuie si aia montata, chiar si la teste. are rolul ei...

tnx
 
azi iar munca, iar teste

Am frezat si rotile de la tender - acum merge ok pe orice macaz

O alta problema o reprezinta bielele care dupa parerea mea nu au joc suficient (am comparat cu BR50 Roco); maine urmeaza sa iau masuri.
 
pana una alta imi scoate peri albi locomotiva asta.
Nu stiu in ce stadiu te afli cu ea. Ai frezat rotile (inaltime + grosime bandaj)? Ai refacut instalatia electrica in locomotiva? De decodor nu te intreb pentru ca nu stiu daca esti pe digital.
 
Am frezat rotile in inaltime atat la loco cat si la tender (grosime inca nu).
Am facut o prostie in loco deoarece am indreptat acele lamele colectoare de tensiune care presau pe rotile din fata si dupa aia am constatat ca nu ajung doar colectoarele de pe tender, asa ca acum va trebuii sa le indoi din nou pt a colecta tensiune si pe rotile din fata (noroc ca nu le-am taiat de tot) :-x
Da sunt pe digital si are decodorul original Arnold cu care am cumparat-o.
In rest, momentan e facuta bucati si astept ziua de poimaine sa ajung la servici sa vad ce mai mesteresc la ea.
Sa imi zici la ce concluzie ai ajuns cu privire la jocul bielelor (rezolvare).
Bafta la mesterit!
 
nu stiu daca o sa ajute pe cei cu DC, DCC dar la mine, pe AC, aveam o problema majora: din cauza jocului mare intre roti si sasiu pe macaze R1, mai ales curbe, loko se aseza sub un unghi lateral destul de mare fata de sine si sania colectoare facea scurt intre bumbi si sine.

ce am facut: pe primele si ultimele roti mari am pus cate 2 saibe de 3.2mm si am pilit putin din sasiu astfel incat rotile sa stea cat mai fix pe sasiu (dar sa ruleze usor).
initial am lasat-o sa mearga doar pe aceste roti, fara cele din mijloc. m-am jucat cu ecartamentul pana am obtinut o trecere aproape buna peste toate tipurile de macaze si in toate sensurile. distanta interioara (intre roti) optima s-a dovedit a fi undeva la 14.0 - 14.1mm. Cu aceasta distanta si cu joc aproape inexistent intre roti si sasiu am reusit sa o fac sa ramana centrata fata de sina, nemaifacand acel scurt.

rotile din mijloc le-am lasat sa aibe joc, pentru a se putea alinia pe curbe, nu am mai pus nici saibe si distanta interioara intre roti este de 14.0-14.1mm

o rulez de vreo ora, in toate sensurile si pozitiile si nu mai face scurt. nu deraiaza, merge relativ bine pe R1 insa pe macazele R1 mai tzopaie putin, cateodata, insa nu a deraiat deloc.

probabil o sa ajung si eu la frezare dar deocamdata o las asa sa vad cat tine ;)

la tender nu am umblat inca dar cred ca va trebui sa mai rectific cate ceva si pe acolo ptr ca se cam clatina. suspectez o aliniere proasta a osiilor.

@andreiul
cam cat ai joc in biele? mie imi pare chiar mare. la mine e undeva la 0.2-0.3mm. destul de mult, zic eu...

noapte buna
 
@mmkelemen: eu am montat un decodor Esu LokPilot v3.0. Faza cu lamelele colectoare trebuie s-o rezolvi, pentru ca pe tender colecteaza doar pe 2 roti, ceea ce nu e suficient...

@saebbs: - nu stiu daca ai cum, insa ai putea incerca sa montezi patina pe tender; orcium, am constatat ca patinele originale de Marklin sunt mai late decat cele facute de alti producatori (si nu cred ca au fost nebuni cand au gandit-o asa, stiu ei ce stiu, ca doar e sistemul lor) - eventual poti sa incerci sa schimbi patina Rivarossi cu una originala Marklin (este mai lata, repet si deasemenea poate si taria lamelei care preseaza pe sina este alta si ca atare se poate modifica tinuta de drum).
- la biele am facut comparatie cu BR50 Roco, care are joc zdravan, pe rotile din mijloc are chiar si 1mm, poate mai bine; desemenea, rotile din mijloc de la BR50 au si joc transversal maaaare (cam 1,5 mm), astfel incat masina sa se poata incadra lejer in orice fel de curba. La BR 39 ambele jocuri sunt mult mai mici

@saebbs si mmkelemen:
In ceea ce priveste jocul transversal al rotilor, marind ecartamentul automat s-a marit si jocul, deci personal mi se pare suficient acum
In ceea ce priveste jocul bielelor, ma gandesc sa pilesc PUTIN! din distantierele cilindrice montate pe manivelele bielelor. Cat? Nu stiu deocamdata; vazand, facand si testand. Banuiesc ca undeva la 0.5 mm este suficient.

In ceaa ce priveste tenderul, si rotile lui trebuiesc frezate, atat pe inaltime cat si pe grosime. Deasemenea, tot la tender mai trebuiesc rezolvate cateva probleme:
1. inlocuirea lamelelor colectoare (sunt prea dure)
2. in momentul in care se aprind luminile de pe tender, lumina razbate prin imbinarea tenderului propriu-zis si a carcasei acestuia - inca nu am umblat acolo, insa cred ca cu putin staniol se poate rezolva. Nu am schimbat becurile cu led-uri pentru ca lumina de bec mi se parea mai realista decat cea de led (chestie de gusturi)
3. Portcupla de pe tender "agata" undeva - trebuie sa rezolv si asta, insa nu m-a preocupat asta acum. Cred ca e vreo bavura pe undeva.

Va tin la curent cu ce o sa mai lucrez la masina.