Ozalit

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Re: Oazalit

<r>Hopa ,imi miroase mie ca cineva o sa faca asa ceva miniatura. <E>:lol:</E></r>
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.227
1
Constanta
LOCATION
Constanta
Excelent Dorel, iar mi-ai luat-o inainte! :D

Din contra, chiar daca nu are decat biela cuploare, e foarte interesant ce-ai desenat acolo, chiar si fara distributia vizibila! De avut o are sigur, distributie tip Stephenson cu excentrice, dar sunt in interior...

Masina a fost construita de firma engleza Canada Works/Birkenhead cu numarul de santier 233 din 1869 si este totodata cea mai veche locomotiva romaneasca si singurul exemplar pastrat din intreaga productie a firmei respective.

Atentie mare, pentru cine este interesat de locomotivele epocii I-a, desenul reprezinta stadiul in care arata masina acum. Initial, pe vremea cand era locomotiva cu numarul 8 a liniei Bucuresti-Giurgiu arata un pic altfel, dupa cum urmeaza:

a) Marchiza era acoperita, insa complet deschisa si avea doar niste "ochelari" in partea din fata.

b) Avea alte tampoane, specific britanice (astea de acum parca ar fi de origine nemteasca)

c) Avea un cos cu un parascantei din plasa de sarma de forma eliptica (cel de acum este cu parascantei de tip austriac)

d) Plugul chasse-boeufs din partea din fata este o adaugire tarzie, de dupa ce locomotiva a fost incorporata in parcul de locomotiva CFR.


Nu in ultimul rand, e bine de stiut ca actuala coloratura (livrea neagra cu roti si sasiu rosu) este de influenta germana -DRG- si a fost adoptata la CFR destul de tarziu.

Inainte de aceasta schema coloristica a locomotivelor romanesti de la CFR era urmatoarea:

Livreaua era verde masliniu (oliv) cu rotile si sasiul ciocolatiu (in limbajul timpului se chema brun-noyer). Cutiile de fum si cosul erau negru mat, iar numerele si inscriptiile erau din alama lustruita cu fondul negru.

Dar ma intreb, oare tot asa sa fi fost locomotiva vopsita si pe vremea cand era inmatriculata ca numarul 8 a liniei Bucuresti-Giurgiu?

Catalin, ce-mi poti spune despre asta?
 

obiwan

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2008
2.675
0
cluj
LOCATION
cluj
Da, capodopera.Daca arata bine pe fondul albastru, in realitate trebuie sa fi fost o fiara simandicoasa. In caz ca ne sta pe axoni, putem conta si pe planuri mai laborioase? Vine iarna si m-as apuca de migalit (sper ca nu-s singurul) la o locomotiva din prima epoca. ;-) :confused: Ne putem holba in contiunuare? :confused: Succese!!! :|
 

jeli

Active Member
Trenulist
8 Sep 2008
111
0
sibiu
LOCATION
sibiu
hop si eu.sint convins ca ce a scris lumea pe aici este foarte adevarat.eu unul nu am inteles nimic.sint afon total in domeniul feroviar,dar incerc sa ajut si eu cu ceva,in numerele revistei modelism apar citeva scheme de locomotive,iar detin citeva numere ale revistei de prin anii 1985-86 etc.pt cei interesati le pot oferii aceste reviste care sint in formate pdf.
 

LE1500KW

Active Member
Trenulist
26 Iun 2007
203
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Superbe desene LDH ! :x bravo si multa bafta !



ps. Cum se numeste acest "program" in care realizezi aceste desene? :D
 

sorin

Active Member
Trenulist
25 Apr 2008
79
0
italia
LOCATION
italia
Jeli sunt binevenite mai ales ca nu am avut niciodata placerea sa tin acea revista in mana


LE1500KW Trebue sa fie vorba de CorelDRAW.Asa este maestre :D ?
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
LE1500KW a spus:
Superbe desene LDH ! :x bravo si multa bafta !

ps. Cum se numeste acest "program" in care realizezi aceste desene? :D
sorin a spus:
LE1500KW Trebue sa fie vorba de CorelDRAW.Asa este maestre :D ?
Nu, nu este Corel, este un program de desen vectorial numit VISIO care acuma este oferit in pachetul Microsoft Office

:cafea:
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.824
27
Bucuresti
YAHOO
catalinpavel@yahoo.com
LOCATION
Bucuresti
Dorin:
Asupra Calugareniului exista doua teorii printre pasionati:
-coloritul descris de tine, chema standard de vopsire dupa formarea administratiei CFR
-vopsire "ciocolata"
Pentru cei interesati mai pot rascoli in limita timpului.
Din pacate gradul de primitivism al romanilor se vede in numarul si calitatea de imagini din acei ani (si de astazi). Cea mai valoroasa este fotografia lui Szatmary din gara Filaret, imagine alb/negru din care nu se poate distinge culoarea masinii.

Obiwan: locomotiva exista si astazi deci nu doar a fost, chiar este.

Revenind la Dorin, acele modificari de care vorbesti sunt absolut reale si au fost specifice epocii 1. LDH ne-a prezentat si un plan frumos dupa vagonul clasa a 2-a, reproducere a uzinelor Pascani, mai tanar cu un veac fata de Calugareni. Si acesta are multe elemente diferite fata de originalele liniei Filaret-Giurgiu si din pacate ultimele "restaurari" l-au adus si mai departe de original.
Deci, trebuie facuta aceiasi discutie asupra epocii in care se vrea incadrata masina si garnitura de dupa ea. Atat masina cat si aceste vagoane, din pacate, nu sunt accesibile decat rar publicului, desi sunt obiecte de o valoare inestimabila pentru patrimoniul nostru tehnic. Locomotiva a scapat de primul razboi mondial, de bombardamentele din al doilea, de 50 de ani de stergere a valorilor. Poate scapa si de indolenta de acum.

Initiativa e laudabila si ma bucur sa vad pe aici si altceva decat achizitii de modele comerciale.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Buna Catalin,

Din pacate cat am rascolit pe la prieteni si prin hartii nu am gasit, pentru moment, mai multe detalii legate de locomotiva si vagoane decat cele pe care marea majoritate dintre noi le stiu sau le au.

Este foarte importanta epoca dar in ce am gasit apare locomotiva 1B, chiar daca nu Calugareniul, cu ambele tipuri de cosuri de fum dar cu postul de conducere acoperit.

Plugul a aparut in fata locomotivei, daca retin bine, dupa doi sau trei ani de la darea in exploatare.

Coloritul.
Ei bine eu zic ca trebuie sa venim dupa 1900 deoarece avem ceva mai multe date.

Vagoanele.
Reconstituiri dupa fotografii ca altceva nu am.
Noroc ca scrie pe sasiu ampatamentul si celelalte cote se pot deduce.

Eu sper ca intr-un viitor nu prea indepartat sa pot pune ruleta atat pe locomotiva cat si pe vagoane. Cel putin din punct de vedere al gabaritului banuiesc ca nu sunt diferente.

Am cautat printre modelele de fabrica si am reusit sa identific rotile motoare desi sunt mai mici 1600 in loc de 1688 dar corespund in ce priveste numarul de spite - foarte, foarte important.
Probabil ca minunea asta de dimensiune, 1688, se datoreaza si sistemului diferit de masura.
Diferenta nu este suparatoare dar daca cineva vrea sa numere niturile este.

Sper sa nu o faca.

In aceiasi idee, reconstituiri, este si Trenul Blindat nr.II ce a fost folosit in perioada WWI in Ardeal de catre austroungari.
Tu stii despre este vorba deoarece m-ai ajutat cu informatii si date.

Cei care vor sa vada sa arunce o privire AICI<i></i>

Daca va fi cazul am sa deschid un subiect si cu el.
Istoria lui este destul de interesanta iar faptul ca am avut si noi asa ceva ne face sa mai rascolim prin sertare si sa mai tragem o linie pe hartie.

:cafea:
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.227
1
Constanta
LOCATION
Constanta
Probabil ca minunea asta de dimensiune, 1688, se datoreaza si sistemului diferit de masura.
1688/25.4 = 66.45 inci. Dupa cum vedeti, nu se imparte exact...

Inginerii victorieni, la fel ca si englezii din ziua de azi, lucrau in picioare, inci si fractiuni de inci. (Stiu ca in ziua de azi e obligatoriu sa lucreze in milimetri, insa intamplator am un prieten arhitect naval in Marea Britanie si de la el stiu ca in continuare majoritatea celor mai in varsta calculeaza totul in picioare si inci, si pe urma transpun rezultatul in mm... obiceiurile mor greu)

Intrucat englezii au fost pionierii constructiilor metalice din secolul al XIX-lea, cam toate obiectele metalice din secolul respectiv sunt "modulate" in inci si fractiuni de inci.

Inginerii de instalatii stiu bine chestia asta, fiindca pana in ziua de azi vorbesc despre tevi de "juma' de tol" sau de "un tol" diametru. "Tolul" romanesc, in afara de pologul care acoperea patul caselor de la sat, se scria initial "Zoll" si inseamna inci in limbajul nemtilor...

Intamplator am pe masa mea de lucru o copie la scara reala a unui nit al turnului Eiffel. Ce dimensiuni credeti ca are? Pai, diametrul corpului jumatate de inch, lungimea corpului doi inch, diametrul ciupercii un inch.... si nu de alta, dar, impreuna cu cocosul galic, e simbolul Frantei de azi! =:D

Revenind la masuratorile in inci si rotile locomotivei Calugareni, concluzia mea dupa ce am studiat problema asta cu diametrul este ca de fapt NU SE STIE EXACT care era diametrul initial al rotii.

Cred ca masuratorile au fost facute direct pe masina sosita la CFR dupa "absorbirea" caii ferate Bucuresti-Giurgiu iar rotile erau deja un pic uzate dupa cativa ani de utilizare a locomotivei.

Presupun ca dimensiunea reala era 66.5 inci, adica 5 picioare si 6 inci jumate (sau, cum scriu englezii, 5' 6-1/2") ceea ce ar corespunde unui diametru al rotii de 1689.1 mm.

Dorel, daca ajungi cumva sa faci masuratori pe masina reala, sugestia mea este sa masori cu latura in inci a ruletei, vei avea niste surprize foarte placute! Aceleasi surprize le-am avut si eu cand am masurat putinele piese care mai exista din crucisatorul Elisabeta: totul este modulat in inci!

De asemenea, daca e posibil, as fi interesat sa te intovarasesc in realizarea acestui releveu, pentru ca am la randul meu o serie de nedumeriri legate de aceasta masina unica.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
victorian a spus:
Dorel, daca ajungi cumva sa faci masuratori pe masina reala, sugestia mea este sa masori cu latura in inci a ruletei, vei avea niste surprize foarte placute! Aceleasi surprize le-am avut si eu cand am masurat putinele piese care mai exista din crucisatorul Elisabeta: totul este modulat in inci!

De asemenea, daca e posibil, as fi interesat sa te intovarasesc in realizarea acestui releveu, pentru ca am la randul meu o serie de nedumeriri legate de aceasta masina unica.
Masuratori am sa fac cu amandoua laturile ruletei, daca tot se poate de ce nu?
Avem astfel posibilitatea comparatiei directe.

Legat de a doua problema nu pot spune decat ca ma bucur sa mergem impreuna.

Nu pot spune cand o sa fie ca nu stiu nici eu acuma dar cum am un raspuns cat de cat esti primul care afli.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.227
1
Constanta
LOCATION
Constanta
Cat despre marchiza, in mod sigur in poza lui Szatmari este acoperita. Se vad "ochelarii" frontali care protejau mecanicul si fochistul de curentul de aer, precum si doi stalpi verticali ce sustin acoperisul si care par sa fi fost vopsiti intr-o nuanta mai deschisa decat livreaua.

In momentul de fata primul stalp a fost incorporat in inchiderea cabinei si a mai ramas doar cel din spate liber, adica uite asa:



Dupa ce am realizat desenul, avand o banuiala, am verificat pe niste poze din interiorul marchizei, si am descoperit ca de fapt cel de-al doilea stalp inca mai este bine merci la locul lui asa cum ma si asteptam, fiindca e un element structural si nu este situat acolo unde l-am figurat eu, ci este chiar in coltul marchizei. Daca verifici pe niste poze unde se vede marchiza de altfel se vede bine "carpeala", care probabil a fost realizata inainte de 1900.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Ce vad eu in paza datata 1873:

- la postul de conducere se afla un mecanic

-nu exista niciun paravan sau stalpi, cel putin eu nu-i vad, ghidandu-ma dupa rezervorul de apa in spatele caruia este mecanicul

-parca ar fi un paravan dar, culmea, in continuarea cazanului

Foto este prea mica iar oricat "bag" lupa in ea nu se vede prea bine
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.824
27
Bucuresti
YAHOO
catalinpavel@yahoo.com
LOCATION
Bucuresti
Domnilor,

din pacate un scan mai bun dupa poza din 1873 nu am. Aveti un crop cu masina in cauza. Avem insa originalul, locomotiva, si de multe ori in metal se poate citi o intreaga poveste:

 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.824
27
Bucuresti
YAHOO
catalinpavel@yahoo.com
LOCATION
Bucuresti
Buna Dorin,

Dupa ce am citit cele scrise de tine m-am inchis in biblioteca si iata ce am aflat:

directorul liniei E Dubois, mentiona intr-un raport din 1872:

In raportul subscrisului [...], am avut onoarea sa arat necesitatea ce se simte pentru lustruirea si vopsirea tuturor trasurilor de voiagiori, contitatea vopselelor, precum si culorile de care a fost trebuinta, neprevezandu-se insa, si culoarea verde pentru vopsirea masinilor care sunt in reparatie".

Ilie Popescu mentioneaza intr-o lucrare a domniei sale ca masinile erau vopsite : sasiu brun inchis, restul locomotivei verde-masliniu !

Plugul a fost adaugat in 1872, extins in 1873 la toate locomotivele CFR. Asa cum ai intuit tu, traversa frontala si tampoanele sunt altele, traversa frontala fiind in original din lemn de stejar ! Inchiderea cabinei cred ca survenit pe la 1890, pentru ca in acea perioada aparuse un raport (il am si pe ala pe undeva) in care se cerea ca toate locomotivele CFR sa aiba cabina inchisa ca masinile 1B1 Orleance, urmand apoi motivele cererii. Intr-o fotografie din 1906, locomotiva Rasboieni, sora a Calugareniului, avea cabina inchisa.