Defect locomotiva BR62 scara N FLEISCHMANN 7052

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

clexus

New Member
17 Septembrie 2008
11
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Vara aceasta am avut ocazia sa merg ca tot omul in Germania pentru a-mi cumpara o masina...si m-am intors cu o locomotiva!!! De fapt cu mai multe, printre care si aceasta BR62, despre care tot am citit pe diverse forumuri, si care demult mi-o doream! Am avut noroc sa o gasesc intr-o actiune promotionala la un dealer Fleischmann din Koln si n-am ezitat sa o achizitionez!

Locomotiva este in principiu aceeasi ca aceasta despre care s-a discutat aici singura diferenta constructiva fiind forma deflectoarelor de fum, in cazul de fata de tip "Witte". In poza de mai jos locomotiva mea cu numarul 62.002 inmatriculata "Deutsche Bundesbahn", numar de catalog 7052:

34pj18z.jpg


Mai multe detalii tehnice pe pagina de la Fleischmann

Asa cum spunea si Felippe intr-un alt post, locomotiva este absolut superb realizata, fiind vizibile cele mai mici amanunte prezente pe modelul real. Cel mai mult imi plac rotile cu spite fine si saboti de frana subtiri, precum si distributia Heusinger echipata cu piese minuscule de metal care prezinta detalii incredibile:

mids05.jpg

1z1wgp0.jpg


Dealtfel acest grad de detaliere se pare ca este o caracteristica a locomotivelor Fleischmann pe scara N ... singura problema o reprezinta inscriptiile care uneori au 0.25mm inaltime...sigur e necesara o lupa :D

Asadar avem o candidata clara la concursul de frumusete al locomotivelor miniaturale...sa vedem insa cum stam la caracteristicile dinamice. Aici trebuie sa spun cu tristete ca am ramas oarecum deceptionat de la primele ture de traseu, per ansamblu remarcand un comportament destul de slab, cu totul neasteptat avand in vedere cat de laudata a fost aceasta locomotiva. Enumar mai jos principalele deficiente pe care le-am constatat:

-un talent innascut pentru patinaj, si nu neaparat artistic! Inscrierea in curbele R1 este un adevarat dezastru, pur si simplu locomotiva ramane cu rotile motoare suspendate si se intampla ceea ce puteti vedea mai jos, adica patineaza:

http://www.youtube.com/watch?v=xMNqqR2uerk

-locomotiva este cu adevarat foarte pretentiosa la calitatea traseului. La viteze mici, si chiar fara vagoane, locomotiva se opreste brusc in cea mai mica neregularitate intalnita pe traseu fie ca e vorba de un macaz sau un banal papuc de cuplare a sinelor putin mai ridicat, efectul volantei dealtfel vizibile prin cabina este nul:

http://www.youtube.com/watch?v=PKUWHfxdvhI

-cele de mai sus denota oarecum ca sunt probleme si la culegerea curentului de pe sine...cu toate ca in prospect se mentioneaza ca exista perii colectoare pe toate rotile, acest lucru se face prea putin simtit in practica:

http://www.youtube.com/watch?v=lWV3qQx9MWQ

-nu folositi aceasta locomotiva daca aveti trasee in panta! chiar si la declivitati de 2-3 grade locomotiva cu trei vagoane de calatori esueaza lamentabil! la fel daca aveti curbe mai stranse decat R3... suspectez o distribuire neadecvata a greutatii locomotivei pe osiile motoare...in mod normal osia prevazuta cu roti cu bandaje de tractiune ar trebui sa duca greul..dar din motive neintelese de mine exista o prea mica forta de apasare chiar pe ea...se pare ca ultimele doua osii de sub posteriorul locomotivei, montate pe un fel de boghiu si nefiind motorizate, sunt supra-inaltate(sau supra-coborate?!) si preiau prea mult din greutatea locomotivei in aceasta zona stricand aderenta rotilor gumate care sunt chiar in proximitate, adica acelea de sub cabina!

Mentionez ca imaginile de pe youtube nu-mi apartin, am dat si eu peste ele incercand sa ma lamuresc ce se intampla cu aceasta BR62, deci se pare ca este vorba de niste simptome "de serie" rezultate dintr-o proiectare defectuoasa a modelului.

As ruga pe ceilalti detinatori ai acestei locomotive sa-mi spuna daca au observat si ei aceste deficiente si cum le-au rezolvat (daca acest lucru a fost posibil), multumesc!
 
Sunt uimit de ceea ce spui aici!!!

Vali (Felippe) are de mai multa vreme locomotiva asta si nu mi-a povestit ca ar avea asemenea "simptome", merge perfect! Si de altfel e un model recent, iar modelele Fleischmann din ultima vreme au inregistrat un salt calitativ important, arata si se misca mult mai bine decat cele vechi. Poate ca locomotiva prezentata pe youtube este un model vechi.

Vali, poti interveni cu o parere avizata?
 
Si eu sunt uimit ....
Dar din ce vad acolo in acele video ,pot numai sa spun.... :( :( :(
La asa o locomotiva mica ,se vede orice defect la montarea sinelor.Dar acel tip ,care a facut filmuletul ,dupa parerea mea ar trebui mai intai sa invete sa monteze sine :-x .Din cate am vazut sinele NU !!!!! stau plan ,asa ca saraca locomotiva nu are cum sa culeaga curent (din lipsa de masa ,care este un punct "slab" la scara N ).La scara N ,orice greseala in montarea sinelor nu este iertata !!! (banal papuc de cuplare a sinelor putin mai ridicat ).Am vazut multe cazuri ,cand se spunea ca producatorul este vinovat ,ca nu merge bine o locomotiva cu aburi .Dar cand era vorba de sine...era mai mult un traseu pentru un Jeep 4x4 :evil: .Deci concluzia este :mai ales la scara N trebuie avut grija la montarea sinelor ,evitat folosirea R1 (acesta ar trebui interzis :D ) si pantele mult mai mici .
Din cate stiu eu la Fleischmann se culege tensiunea la alergatoare de pe o parte (partea cealalta fiind izolata ) si la purtatoare de pe partea opusa.
 
Eu nu am rulat locomotiva pe vremea cand nu era echipata cu decodor. Am testat doar sa vad daca functioneaza motorul.

Dupa ce a fost echipata cu decodor a avut parte de cateva ture si, sincer sa fiu, in afara zonelor unde sinele nu erau imbinate intr-un mod corect, a mai "saltat" putin dar in rest, se comporta absolut superb, chiar la viteze extrem de mici.

Nu a rulat deloc pe sine R1 pentru simplul motiv ca nu am asa ceva. Sinele R1 de la ROCO, FLEISCHMANN sunt create exclusiv pentru copii. Nu poti folosi asa ceva pe o diorama serioasa.

Imaginati-va ca cea mai mica raza la sinele curbe PECO este mai mare decat R2 de la Roco sau Fleischmann...
 
Mai intreb eu acum ceva: in realitate, rotile de la osiile alergatoare si purtatoare nu erau cu spite? La model acestea au si spite dar in spatele acestora sunt pline!...
 
Sigur ca rotile alergatoare si purtatoare erau cu spite, exceptand unele locomotive austriece sau chiar unele exemplare de BR 64 unde pe roata purtatoare se foloseau roti pline! Vezi:

http://www.bundesbahnzeit.de/Bauartunterschiede/Baureihe%20064/jpg-Bilder/b10-64%20250.jpg


Insa pentru modelele la scara N din cauza grosimii mult mai mari a rotii decat in realitate, multi producatori fac rotile de mic diametru astfel, in "basorelief".

Producatori dotati cu tehnologie mai veche precum Graham Farish fac si rotile de mare diametru tot in "basorelief".

Dar tendinta este spre a realiza roti corecte. Spre exemplu, locomotiva BR 70 lansata de Fleischmann anul acesta in ianuarie are toate rotile realizate corect, inclusiv alergatoarea de mic diametru!
 
SantaFeFan a spus:
Si eu sunt uimit ....
Deci concluzia este :mai ales la scara N trebuie avut grija la montarea sinelor ,evitat folosirea R1 (acesta ar trebui interzis :D ) si pantele mult mai mici .

Problema sinelor la scara N o cunosc foarte bine...testele le-am efectuat pe o diorama unde alinierea sinelor este in regula si totusi locomotiva se opreste pe macaze si in alte locuri unde in mod normal nu ar fi trebuit sa aibe absolut nicio problema! Observatiile pe care le-am facut sunt comparative relativ la alte loco din "depoul" meu ca sa ma refer tot la o Fleischmann cu aburi as da exemplul unei BR23 pe care o detin deasemenea si care pe aceleasi trasee se descurca impecabil (aceasta avand motorul in tender), sau o BR54 Minitrix - nu mai vorbesc despre una diesel precum V200 de la Roco care cu 20 de vagoane dupa ea este o cataratoare de neoprit pe orice fel de traseu!
Pana la urma cred ca este vorba de o defectiune la modelul meu, locomotiva a mers sacadat inca de pe linia de test din shop (acum dupa rodaj si-a mai revenit) dar era singura disponibila si vroiam foarte mult sa o am....
 
buna baieti,

am rulat personal o 62 cu deflectoare Witte exact ca cea prezentat-o pe care am digitalizat-o pentru un client (care se incapatana sa bage in ea un LokPilotMicro din prima generatie din 2005 cu doi condensatori care cereau o grooooooaza de spatiu :( ) si, desi am chinuit-o pe R2/R3 pe pante de 20 la mie nu a avut probleme!

sa nu uitam ca BR62 tracta in realitate 240 de tone, adica maxim 6 vagoane... e clar ca daca o pui la un D-Zug de 10 UIC-X-uri patineaza :D

in lumea modelistica se considera ca 62 GFN este una din cele mai bine construite loco, cu Dreipunktlagerung si sasiu flexibil (osii cu joc), care tocmai prin calitatile de rulare exceleaza... deci cele scrise aici nu pot decat sa ma mire!

asa cum mai scriam si in alta parte R1 (si raze mai mici, adica cam 14cm) am folosit cu succes la tramvaie Arnold, Kato si Halling (Hoedl) insa, la fel ca si macazele de 24 de grade, nu au ce cauta la trenuri reale! raze sub R3 nu au ce sa caute pe diorama, la fel macazele cu inimi nepolarizate si cele sub 15 grade, mai ales la cei care ruleaza analog!

remarca lui Rudi privind culegerea curentului la GFN este corecta, mai mult, 62 ia curent pe o parte si cu alergatoarele si purtatoarele!
 
Examinand cu atentie modelul am ajuns la concluzia ca acest comportament defectuos este determinat pana la urma de pierderea tractiunii datorita saltarii partii din spate a locomotivei de catre osiile purtatoare care sunt ne-motorizate...este vorba de o fractiune de milimetru dar acest lucru se simte din plin.

Cele doua osii purtatoare sunt montate pe un boghiu articulat intrun punct situat sub cabina mecanicului si problema cred ca s-ar rezolva prin reglajul fin al inaltimii acestui punct...din cate am putut observa fara sa demontez nimic acolo sunt niste saibe...probabil pe linia de asamblare au trecut in graba peste montura acestei articulatii si iata rezultatele :(
 
Salut,
Vezi ,poate aceste "boghie" din fatza si spate au prea puternice arcurile ? Eventual locomotiva este ridicata in sus ,si asa pierde contactul cu rotile motoare ?
 
Intradevar aceasta este cauza pe care o suspectez, cu precizarea ca aceste boghie n-au arcuri. ci doar cate o articulatie si cate un pin care aluneca printr-un ghidaj pe locomotiva. Revin cu 2 poze ca sa ilustrez despre ce vorbesc:

152i3id.jpg

x1y2yr.jpg
 
Ei bine,nu au arcuri ...dar tot sistemul acesta are un efect "arcuitor" :D .Si eu cred ca locomotiva nu poate sa stea cu toata greutatea ei pe sine .
 
Da, stiu tehnica respectiva, este folosita si la BR 64 Minitrix, doar ca acolo sunt doar niste semi-boghie articulate cu partea centrala. Punctul de articulare al boghielor trebuie sa fie un stift din plastic care este acoperit de placa de peste roti. Placa asta se scoate desuruband cele doua suruburi care se vad intre rotile osiilor motoare, dar fii foarte atent ca dupa ce o scoti iti cad rotile, sa nu mai intorci locomotiva cu rotile in jos!

Inainte de a modifica arcurile, care de fapt trebuie sa fie niste lamele din cupru, vezi poate reusesti sa o deschizi sa verifici daca nu ai cumva loc de niste lest prin tender, sa fie mai grea si sa invinga astfel apasarea in sus a arcurilor respective!
 
Da ma gandeam si eu sa adaug niste lest in cazanul locomotivei...cand am cumparat-o am si cantarit-o si mi se pare ca are doar vreo 60 de grame... nu prea am idee insa ce fel de lest :roll:
 
Intotdeauna se folosesc metale grele, cu raport greutate/volum cat mai mare. Citeam candva despre o nava de curse care folosea drept lest uraniu.... ce-i drept, uraniu saracit si nu din cel radioactiv. Pentru noi uraniul e mai greu de obtinut, in schimb putem folosi cu bune rezultate un alt metal greu de pe tabloul periodic al elementelor, si anume plumbul.

Exista doua variante de a lesta un model.

Cea complicata presupune realizarea unui mulaj al spatiului interior disponibil (cu o bucatica de plastilina), care mulaj este mai apoi utilizat pentru realizarea unui negativ din ipsos, in care mai tarziu se toarna o piesa pozitiva din plumb.

Varianta simpla este sa umpli spatiul disponibil cu alice cumparate de la un magazin cu specific vanatoresc. Bineinteles, inainte de a face asta trebuie sa te asiguri ca bilutele raman acolo unde le pui si nu exista gauri prin care ele sa se "scurga" afara sau in interiorul modelului. De asemenea, ca nu deranjeaza piese de mecanism aflate in miscare sau, si mai rau, ca nu ajung sa atinga contacte electrice.

Pentru fixarea alicelor se poate folosi foarte bine plastilina mentionata la punctul 1!
 
Daca locomotiva lui Felippe merge foarte bine, daca Horia a vazut astfel de locomotive mergand foarte bine, inseamna ca nu este o eroare de proiectare si nu ar trebui sa incerci sa modifici ce a facut fabricantul ci sa repari ceea ce nu este corect la modelul tau.
Iti dau o idee din experienta mea. Ecartamentul rotilor mari poate fi prea mare si astfel, la curbe loco sa se ridice de pe sine. Poti incerca sa apropii putin rotile micsorand ecartamentul astfel incat aceste sa aibe un mic joc, o toleranta, pe sine. Astfel loco va intra mult mai bine in curbe.
Inca o data, daca as fi in locul tau, nu as incerca sa modific solutia constructiva a lui Flm (prin lestari, sau alte modificari) ci as incerca sa inteleg ce nu este corect montat sau executat la modelul meu. Si asta pentru ca sunt multi care au acesta loco si sunt f. multumiti.

Later edit:
M-am uitat cu atentie la fotografiile tale si chiar mi se pare ca la rotile mari axul metalic este putin in interiorul rotii. Observa la rotile mici cum axul metalic este la nivelul plasticului rosu al rotilor. Acest lucru nu se intampla si la rotile mari. Ecartamentul rotilor mari ar putea fi prea mare. Incearca sa ti loco cu rotile in sus si masoara cu o sina. Rotile trebuie sa aibe cam 0,5-0,7mm joc.
Inca o data succes
Mult succes
 
@Dorin: Multumesc pentru idee! O s-o probez pe o locomotiva mai veche care deasemenea imi creeaza probleme!

@Alex: Intradevar la proba cu sina ecartamentul rotilor mari a rezultat ca fiind la limita, iar axul metalic chiar este in interiorul rotilor cu vreo 0.3mm! Nu stiu insa cum as putea sa modific pozitia rotii pe ax fara sa o deteriorez sau sa-i stric perpendicularitatea...mi se pare riscant... :-|
 
NU este deloc greu sa modifici pozitia rotii pe axa ,trebuie sa ai multa rabdare sa faci operatiunea de modificare.Iti recomand sa scoti fiecare osie in parte ,sa alegi un material moale,gen lemn de brad,balsa,cauciuc si sa prinzi roata intre doua astfel de scandurele sau cauciucuri mici si moi.acestea din urma le prinzi intre cele doua bacuri ale unei manghine bune(adica paralele pe suprafata de prindere).tot ce trebuie sa faci este sa invarti de manerul menghinei. :D incet incet si si cu multa grija.
pentru a nu deteriora roata ,iti recomand sa faci operatiunea asta numai in zona centrala a rotii pe buza ce este situata pe ax.scuze ca nu mai modific desenul.


daca nu ai o menghina poti incerca sa faci aceasta manevra prin folosirea unei greutati mici cu care sa lovesti intr-o parte a axului (de exemplu manerul unei surubelnite) iar cealalta sa o sprijini de masa.tot asa lovesti incetisor si cu multa rabdare ca sa nu deteriorezi cumva roata.vei vedea ca o sa ai rezultate faine.Dar daca nu ai indemanare recomand varianta cu menghina.
A si sa ai grija sa nu le faci prea mici.eu presupun ca din cauza asta deraiaza si face figuri ,cu spunea si Alex trebuie sa ai un joc de 0,5-0,7mm deoarece oricum locomotiva avand talpa rotii cub forma conica se aseaza prin propria grrutate pe sine deci nu o sa ai probleme de joc in timpul rularii.asa este facut si in realitate(dar de ordinul milimetrilor)
 
Super explicatie, o sa incerc si asta deocamdata locomotiva merge mult mai bine deoarece am intervenit asupra boghiului cu osii purtatoare!

Iata ce am facut: am demontat boghiul respectiv de la locul lui si folosind o bucatica de hartie abraziva fina si precautie maxima am scurtat pinul A cu cca 0.5mm si am subtiat foarte putin saiba de articulatie B.

2yjy80g.jpg


In urma acestei operatii greutatea locomotivei s-a redistribuit spre osia motoare, care a ajuns intro pozitie mai joasa, restabilindu-se aderenta acesteia la sina. Acum aburoasa parca a prins viata!

Ca posibila explicatie pentru acest defect suspectez o incovoiere a sasiului catre partea din spate, survenita dupa turnare, imperceptibila pentru ochi insa suficienta pentru a strica distributia sarcinilor pe osii, probabil l-or fi scapat pe jos in timpul asamblarii....?!

In cursul operatiei de demontare am observat si ca nu se pune problema adaugarii de lest, deja fabricantul a "umplut" cazanul locomotivei cu o piesa de metal masiva.

La acest model nu exista pericolul caderii rotilor dupa demontarea placutei inferioare, axele acestora fiind retinute in interiorul unei incinte compacte pe care nu mi-am mai pus problema sa o desfac.

Multumesc tuturor celor care au intervenit pentru sugestiile oferite!
 
Daca rotile mari sunt la limita ecartamentului vei avea permanent probleme la curbe.
Din experienta mea la scara N este foarte usor de modificat acest ecartament pur si simplu apesi cu un deget pe o roata si cu altul pe cealalta presandu-le. nu trebuie o forta mare pentru a le apropia.
Totusi, cea mai buna solutie mi se pare cea cu asezatul rotii pe o suprafata plana si ciocanitul in ax. Cum a spus sogard_2003 mai sus. Eu asa am facut si am avut rezultate excelente!
Succes!