Seria OBB 1043 si rudele sale Danubiano-Pontice

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Salut,

In anii 1970 in Suedia ASEA a dezvoltat o noua generatie de locomotive universale usoare, faimoasa serie Rc. Acestea, echipate cu o noua tehnologie care avea mai tarziu sa ajunga standard (triristori) au cunoscut un succes limitat, mai ales in Europa de Nord, cateva ajungand insa si in centrul continentului unde au fost construite in licenta.

ÖBB au achizitionat in 1972-73 10 locomotive identice cu modelul suedez Rc2 / Rc4 si le-au folosit pana in 2001 pe linia de munte de pe Tauern. Desi nu s-au fabricat sub licenta, cum se prevazuse, locomotivele, incluse in seria 1043, au stat la baza seriei de mai tarziu 1044 / 1144 care fost construita in aproape 300 de exemplare si a fost locomotiva standard austriaca mai bine de 30 de ani.

Iata versiunea austriaca a acestei locomotive, exemplificata de doua modele Fleischmann pe scara N :

Mai intai, iat-o pe 1043.008 in culorile tipice pentru anii 1970 la OBB, culoare de baza Blutorange cu 3 dungi bej. O vedem aici asa cum arata intre 1982 si 2001 cand a fost vanduta in Suedia, adica cu numere de control UIC si acoperisul vopsit in Umbragrau in locul culorii bej initiale :



Urmeaza 1043.010, care a primit experimental in 1986 o schema de vopsire dezvoltata de Wolfgang Valousek, pe baza de Blutorange si Hellelfenbein, care o face sa para mai moderna :



Ambele modele Fleischmann (din care primul este inca in catalog si este disponibil si azi, cel de-al doilea fiind doar disponibil la burse) sunt dotate cu motor cu volanta si cuple dupa NEM ; digitalizarea lor este posibila, asa cum am aratat mai dedemult.

Locomotiva a fost produsa in licenta in fosta Yugoslavie (cu numeroase modificari) si multe au ajuns si la CFR, in schimb cu locomotive 060EA pentru fostele JZ.

Pe baza modelului locomotivei austriece am realizat cu ceva timp in urma o conversie CFR care a fost des prezentata. Este vorba de o locomotiva din seria 43 a CFR, tip 040EC cu numarul 43 0102-4. Am ales o versiune din Epoca Vb cu schema rosie/alba cunoscuta ca Marlboro :D



Dupa cum o arata comparatia directa, intre modelul CFR si cel OBB diferentele sunt multiple, chiar daca este vorba de acelasi sasiu :
- Fetele cabinelor au alta raza si manere amplasate diferit, iar lampile au cutii mai mari.
- Fetele laterale sunt lise (nervurate la SJ si OBB) si sunt in oglinda fata de acestea, deoarece in Romania si Serbia se circula pe dreapra si nu pe stanga cum era cazul in Austria
- Acoperisul la versiunea in licenta din fosta Yugoslavie are izolatorii amplasati complet diferitr, are pantografele montate invers, este nervurat si prezinta bordurile caracteristice si deasupra cabinei.
s.a.m.d.

Intr-un cuvant, destule modificari pentru mai multe weekenduri ;)

Iata si cateva imagini cu cele trei locomotive impreuna, pentru o comparatie mai usoara :
 

aulin

Well-Known Member
Trenulist
27 Ian 2016
289
0
Cuneo
ICQ
543
AOL
alco
LOCATION
Cuneo
Referitor la diferentele semnalate,la Bo-Bo-urile utilizate de CFR,raza curburii posturilor de conducere este de ~2900 mm fata de razele utilizate la 060-EA si 060-DA care au raza principala de 3000 mm(izbitor de apropiate cu tipurile suedeze si austriece)o alta diferenta este forma geamurilor frontale,la cele de la CFR geamurile au forma razei curburii postului de conducere pe cind la celelalte acestea sunt drepte,etc.,etc.
 

Elef

Well-Known Member
Trenulist
18 Mai 2007
435
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
deoarece in Romania si Serbia se circula pe dreapra
In fosta Yugoslavie se circula pe stanga dupa cate stiu eu.Parca locomotivele repatriate de GFR au postul pe stanga.
 

aulin

Well-Known Member
Trenulist
27 Ian 2016
289
0
Cuneo
ICQ
543
AOL
alco
LOCATION
Cuneo
Modelul de la Roco este foarte detaliat,si acum stau in cumpana sa-l modific s-au nu,fiindca trebuie facute citeva modificari la cutie,interesant este faptul ca S.Cristi din Braila a facut conversii(la cerere banuiesc)cu interventii majore la cutie,ferestre,usi,capac,dupa masuratori exacte ale modelului real
 

Gam3

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
18 Iun 2016
5.188
139
Iași
LOCATION
Iași
Salutare,

poza cu 1043.08 facuta in 1975:

http://www.eisenbahnfotograf.de/ausland/oebbellok/i690137.JPG

si 1043.03, 07 si 08 la Salzburg

http://www.e-lok-woife.de/061020-006.jpg

1043.04 cu pantograf simetric

http://www.e-lok-woife.de/061020-003.JPG

locomotivele cu semnalizarea si culoarea originala Suedeza.



Si 1043.06 a mea inainte de a ajunge CFR:



CFR 43-0086-9

 

Elef

Well-Known Member
Trenulist
18 Mai 2007
435
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Diferentele intre seria austriaca si ce s-a facut in fosta Yugoslavie sunt normale fiindca sunt serii diferite de locomotive.Cel putin ca aspect(cutie + vopsire) seriile yugoslave sunt foarte apropiate de Rb-uri.Austriecii au adus in schimb Rc2-ul care este o evolutie a Rb-urilor(a fost o serie de 6 bucati de test, 2 fiind si in Romania la concursul de pe Brasov Predeal) si diferentele ca aspect sunt destul de mari.

Poze cu Rb-uri:
http://www.jarnvag.net/lokguide/Rb.asp
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna baieti,

o mica corectura la inceput pentru Dan, schema originala de vopsire in Austria a fost ce aratata de pozele lui Florin, adica schema suedeza insa cu portocaliul inchis austriac (Blutorange); prin 1978-80 au aparut cele in Blutorange cu trei linii bej, prima a fost 08 (vezi modelul meu sau 07 a ta Roco) si prin 1987 010 in schema Valousek insa tot pe Blutorange/Hellelefenbein!

din cate stiu, la conversiile sale deosebit de complicate Cristi Savin a efectuat toate modificarile de care vorbea aulin, inclusiv curbura cabinei si raza geamurilor... ceea-ce eu la N, unde locomotiva face 8cm lungime, mi-am permis sa ignor :D

Elef are dreptate, yugoslavele erau bazate pe Rb-uri, insa cu aspect de Rc; din cate stiu Rc2 au fost putine, dupa aceea a urmat Rc4 cu serie maaaaaare pentru SJ!
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
ma inclin, Nelu, asa este! ;)

Rb are forma aceea caracteristica, cu bordura la acoperis deasupra cabinei si evident fara nervuri... confundam cu Ra ;)
 

navigator

Active Member
Trenulist
20 Oct 2007
137
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Ambele modele Fleischmann (din care primul este inca in catalog si este disponibil si azi, cel de-al doilea fiind doar disponibil la burse) sunt dotate cu motor cu volanta si cuple dupa NEM ; digitalizarea lor este posibila, asa cum am aratat mai dedemult.
Salut Horia, poti sa-mi spui te rog, unde gasesc informatii despre digitalizarea locomotivei 1043 Flm. pe N?
Multumesc.