Tramvai cu abur pe strazile Bucurestiului!

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Felicitarile mele pentru unul dintre putinii pasionati de istorie feroviara din Romania, care mai are "curajul" sa posteze si pe forum cate un material, despre o bucatica mica din istoria noastra feroviara, foarte vasta si interesanta.
 
Superb articol, nu mai am cuvinte!
Automotorul Ganz e prezentat si aici:
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno-plus?apm=0&aid=lok&datum=19040005&seite=00000195&zoom=2
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno-plus?apm=0&aid=lok&datum=19040005&seite=00000196&zoom=2
 
Catalin,

Iti multumesc la randul meu pentru calatoria in alt veac, facuta la "bordul" automotorului cu vapori al domnului Bazilescu, si pentru felul elegant in care ai reusit sa "impachetezi" putinele informatii certe pe care le avem despre existenta acestui automotor cu abur in Bucuresti intr-o poveste savuroasa.

Un singur an a functionat acest automotor "intre gara si cimitir" dar e important ca s-a gasit cineva care sa povesteasca aceasta poveste, fara de care orasul ar fi mai trist si mai urat, coplesit de trafic si de probleme...
 
Sincer sa fiu, pana la acest articol, eu nici nu am stiut ca a circulat vreodata in Bucuresti un astfel de automotor cu aburi.

Deci, cu atat mai valoros pentru mine.
 
Este aproape de neimaginat cum... un om începe să scrie despre cum era acum 100 de ani Âşi cum alt om Âşi alĂži oameni mănâncă, poate, un strugure, un măr, o pară Âşi citesc... mail-uri, forum-uri Âşi nu în ultimul rând... povestea unui automotor cu aburi! Ce relaxare...

M-a fascinat modul de prezentare, d-le Cătălin Âşi de asemenea, mi-ar place să îmi mai imaginez, în viitor, un om cu tunică de început de secol XX, povestind despre ceva ce acum e atât de uÂşor de citit, ceva ce acum e atât de greu de descoperit/documentat, ceva ce înainte era aproape imposibil de Âştiut DACÃ nu trăiai destul de aproape de sursa informaĂžiei...

FELICITÃRI! Acest articol merită publicat într-un ziar, chiar Âşi cu doza de subiectivism prezentă, această proprietate te face uneori să rămâi cu boaba de strugure în gură Âşi ochii să nu se mai oprească din citit rânduri... rânduri... linii... tramvaie... FeRoviaRe!!
 
Catalin, nu trebuie de loc sa-ti ceri scuze, titluri mincinoase sunt scrise de ziaristi anonimi la publicatii de duzina, titlul e scris cu litere de-o schioapa iar numele autorului "e" doua initiale intr-o paranteza, ca sa nu se iroseasca spatiu cu chestii inutile.
Dar, cand un material e semnat de un asemenea autor prestigios, atunci poate sa aiba orice titlu, sigur va fi citit si apreciat.
 
Fiindca veni vorba, hai sa analizam cat de "mincinos" este titlul "Tramvai cu aburi".

In ce fel putem deosebi un automotor cu aburi de un tramvai "autentic"?

E autentic cel cu tractiune electrica sau e mai "autentic" cel cu tractiune cabalina?

Din punct de vedere strict etimologic, "tramvaiul" este mai vechi decat calea ferata!

Exista speculatii privitoare la faptul ca numele "tramvai" (in engleza tramway) vine de la numele unui oarecare Benjamin Outram, care in 1790 si-a fondat propria firma 'Benjamin Outram & Company' si care facea sine in forma de L. Sinele astea erau folosite pentru ghidarea rotilor unor vehicule trase de cai, in general vehicule folosite pentru transportul marfii, carbune sau piatra de cariera.


Iar drumurile astfel amenajate au inceput sa fie denumite "Outram's way".
Dupa cum vedeti, rezulta ca tramvaiul nu este "fratele mai mic" al caii ferate, ci din contra, stramosul lui...
 
Fara sa am talentul de istoric al lui Catalin, incerc aici sa traduc ceea ce cred eu c-am priceput din cele doua pagini in limba lui Goethe.
Automotorul Ganz avea singura osie motoare pe care (intr-o constructie complet inchisa), se afla o masina compound cu aburi impreuna cu cele doua perechi de angrenaje corespunzatoare celor doua trepte de viteza, prima 16-25 km/h a doua 30-35 km/h. Pentru aducerea cazanului la presiunea de 18 atmosfere era nevoie de 25 kg carbune si circa 40 minute alimentindu-se apoi la intervale de 5-6 km.