Pe urmele lui Paul Arzens

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.551
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
La inceputul anilor 1950 un mare designer intra la SNCF, compania nationala de cai ferate franceza si timp de aproape 30 de ani designul tuturor vehicolelor din parcul de material rulant francez avea sa fie influentat de mana acestuia. Numele lui Paul Arzens ramane indiscutabil legat de faimoasele BB9200, CC7100 si mai tarziu de nu mai putin faimoasa serie Diesel BB67000, inainte ca acesta sa lase locul in anii 1970-80 lui Roger Talon, autorul seriilor "Nez cassĂŠ" si al TGV-ului din 1981.

Am incercat in colectia mea sa aduc un mic omagiu operei lui Paul Arzens, incluzand in aceasta doua modele de locomotiva de o calitate deosebita pe care le voi descrie in cele ce urmeaza.

In ordine cronologica, voi incepe cu o locomotiva pe care intreaga lume a privit-o cu invidie pana la inceputul secolului XIX. Este vorba de faimoasa serie CC7100 a SNCF (tip Co&8217;Co&8217;) care a detinut pana de curand recordul de viteza pentru locomotive electrice, stabilit la 330km/h in anul 1955.




Aveam in colectia mea de mai multa vreme o CC7100 (7121) dummy de la DelPrado, un model de calitate medie inferioara, pe care il echipasem cu doua vechi pantografe Minitrix pentru mai mult realism.


Cum firma spaniola Startrain a scos in primavara acestui an o CC7100 complet noua si de o calitate rar intalnita in serie mare pe scara N, am profitat de o oferta comerciala interesanta pentru a o achizitiona.

Modelul Startrain, construit in China, este deosebit de fin si reda cu mare precizie la scara 1/160 toate detaliile prototipului. Pentru prima data la aceasta scara modelul se livreaza cu un post de conducere complet echipat cu furtune de frana si cuple originale, proprietarul trebuind sa monteze singur numai cablurile de incalzire de pe partea dreapta a cabinei. Acoperisul este si el deosebit de fin, toti izolatorii sunt corect reprezentati, pantografele sunt fine si pana si cele 4 claxoane se afla la locul lor.




Modelul este echipat evident cu motor in 5 poli cu volanta, priza de decodor dupa NEM 651, lumini cu schimbare pe sens (2 x alb cald, 2 x rosu pe sens) si cuple cu KKK si priza NEM in ambele capete, inclusiv cel echipat cu furtune.

Din cele 4 numere propuse de Strartrain am ales locomotiva CC7102, intrucat aceasta este actualmente singura care mai este in seviciu activ la SNCF si poate fi astfel folosita pentru epocile III-VI. Mai exista si CC7107 la muzeul cailor ferate din Mulhouse (cea care a stabilit recordul din 1955) si CC7140 (numar care a fost reprodus si de Startrain) care este in grija unei asociatii de pasionati privata.

Este de laudat faptul ca in anul 2007 este posibil ca o firma noua, cu capital mic si sprijinul unui comerciant de jucarii (Soldat SL) poate realiza un model complet nou si de o calitate pe care modelele de serie mare de la producatorii consacrati nu o pot atinge.

Iata si cateva fotografii comparative cu CC7121 DelPrado ameliorata si CC7102 Startrain :




Imaginile ne scutesc de orice comentariu&8230; Poate singurul care ar merita facut este acela ca in ambele cazuri avem de a face cu productii chinezesti, insa de un nivel calitativ incomparabil !

Cea de-a doua locomotiva care poarta semnatura lui Paul Arzens care face de curand parte din colectie este una din numeroasele versiuni ale seriei BB67000 si anume o 67300 in culorile originale de la inceputul anilor 1970 :



Este vorba de un model Minitrix din 2007 de foarte buna factura, care reda perfect proportiile prototipului sau :



BB67381 a fost obtinuta la inceputul anilor 1970 prin conversia unor BB67000 (apte la 90km/h) cu boghiuri si transmisii noi si a fost in serviciu pana de curand in culorile originale.

Minitrix a reusit sa redea cu multa migala forma nu tocmai simpla a botului tipic de la BB67300 si liniile complicate ale grilelor laterale de aerisire. De remarcat de asemenea ca cealalta versiune de BB67300 din 2007, o masina in culori FRET nu este una albastra revopsita ci alta versiune de carcasa, fara decorurile din otel inoxidabil care formeaza desenul geometric de pe lateral.


De remarcat de asemenea ca desi pe acoperis toate BB67300 si 67400 au o &8216;cutie&8217; care poate primi cel de-al treilea far, acesta a fost montat numai la cateva locomotive care faceau serviciu in Germania (unde 3 lumini sunt obligatorii).

Modelul Minitrix este si el bineinteles echipat cu priza de decodor NEM 651, cu cupla cu culisa si priza dupa NEM, cu lumini pe sens (2 x galben, corect, 2 x rosu). Singurul repros care i se poate face este inaltimea prea mare (tampoane prea inalte cu 0.9mm), un tribut al normelor invechite ale scarii N care dateaza din anii 1960&8230;

Pe scurt, iata doua modele contemporane de calitate superioara care ne arata ca in ziua de azi pe scara N se pot realiza machete de locomotive care nu sunt cu nimic mai prejos decat suratele lor mai mari de pe TT sau H0 si ca ele nu au intotdeauna numai prototipuri germane sau central-europene !
 
Sa vedem si modelul real CC-7107, care asa cum zicea Horia a detinut pana de curand recordul de viteza pentru locomotive electrice, stabilit la 330km/h in anul 1955.



Locomotiva este expusa la Muzeul francez al Căilor Ferate din Mulhouse.
 
multumesc pentru fotografii, Florin!

versiunea de la muzeu este modernizata acum fata de cum arata in 1955, fara sorturi si cu lampi duble si corespunde perfect cu modelul Startrain!
 
a detinut pana de curand recordul de viteza?pai nu era o locomotiva BoBo..BB9004,cu 331km/h
tot de la SNCF,fiind detronata de un taurus generatia 3...?
 
buna,

de fapt erau doua: BB9002 si CC7107!

la SNCF ambele locomotive au atins in 1955 aceeasi viteza (330km/h) in aceeasi zi pe aceeasi linie (spre Lyon) dupa care a fost nevoie sa schimbe catenara inclusiv stalpii si linia pe 30km!

Taurusul 1216 care a doborat recent recordul este un Taurus trisistem de generatia a 2-a, nu a treia... se numeste Taurus III la OBB pentru a o diferentia de Taurus I (1016 monosistem) si Taurus II (1116 bisistem)... toate trei sunt locomotive Euro Sprinter de generatia a IIa... prima generatie a fost cea din 1992, acum in 2007-2008 vine generatia a IIIa in Portugalia si Belgia, cu o noua cabina si sasiu mult schimbat! :)
 
buna Cosmine,

vezi ca ne-ai pus link spre prima pagina de la Tobias, nu spre diretory respectiv :)

era una din primele BB9000, cea care este acum la muzeu la mine in oras si rusine mie ca nici macar nu sunt sigur ca e 9002, 9003 sau 9004! :roll:

las' ca vine Florin cu poza si ne trage papara la amandoi! :D
 
am modificat link-ul

despre 9004 face referire si Roco pe undeva prin cataloagele si brosurile sale
pozele lui Florin pot confirma sau infirma...
 
Q.E.D.

poza lui Florin spune tot si poc, poc, poc, se aud si palmele care mi le dau singur pentru necunoastere (cand Florin facea pozele, eu eram prin spate si ma uitam la... numarul locomotivei) :D