Prezentare & reparatie BR64 Guetzold

Mauritius

Well-Known Member
Trenulist
18 Feb 2008
435
1
Bucuresti
YAHOO
booggy_yo@yahoo.com
LOCATION
Bucuresti
Deci daca diametrul melcului este in acest moment o problema dupa cum spui chiar ar trebui sa te gandesti la un strungar bun care sa ajusteze cat este nevoie .
Trebuie sa ti cont ca daca nu se potrivesc pasi sau diametrul unuia din cele doua piese , nu va merge ok ansamblul de angrenare .
 

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2016
896
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
...mi-e rrrraaauuu! :x

Rotile dintate (cele melcate fac parte tot din aceasta categorie) se caracterizeaza prin ceea ce se chiama "modul" si nu poate fi "modificat" pe strung! :-?

PDI
 

alin

Well-Known Member
Trenulist
19 Aug 2007
392
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
mai mult decat atat, faptul ca un melc are filet dublu nu insemna ca se dubleaza viteza locomotivei :D .Raportul de transmisie intre axul melcat si roata dintata este determinat de alti factori-diametrul melcului+pasul melcului si diametrul pinionului angrenat.Un ax melcat cu filet dublu poate sa genereze exact acelasi raport de transmisie ca un ax melcat cu filet simplu, la diametre identice.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Sep 2007
1.297
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Din cate imi dau eu seama, diametrul melcului nu influenteaza deloc raportul de transmisie: o rotatie completa a melcului va determina avansarea rotii dintate cu un dinte.

Daca melcul este dublu, o rotatie completa a melcului va determina avansarea rotii dintate cu 2 dinti, deci viteza locomotivei se va dubla la aceeasi turatie a motorului.

Practic, raportul de transmisie este m/n unde
m = nr. de inceputuri ale melcului,
n = nr. de dinti ai rotii dintate.
 

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2016
896
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
dac are dreptateeee!

Diametrul melcului n'are nici o treaba in raportul de transmisie!
Se pare ca orele de fizica sau de desen tehnic "e" de mult uitate!

PDI
 

alin

Well-Known Member
Trenulist
19 Aug 2007
392
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Dac are dreptate pe jumatate , doar -diametrul melcului nu influenteaza raportul de transmisie.La partea cu melcul dublu nu.Nu conteaza numarul de filete ci pasul lor.Distanta intre 2 "creste" (filete) determina raportul de transmisie nu numarul de "inceputuri" ale axului melcat.
EX.Pot avea un pas de 2 mm la doua filete sau la un filet.Caz in care la o rotatie completa a melcului rezulta deplasarea rotii dintate exact cu un dinte.Adica nu se dubleaza viteza locomotivei la doua filete fata de un filet.
E uitate orele de fizica si de unii si de altii :D.Noroc ca doar pe juma`
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Sep 2007
1.297
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
:) Ba dac are pe de-a-ntregul dreptate:

Distanta dintre 2 creste corespunde unui dinte al rotii dintate. Numai ca, la o rotatie completa, melcul avanseaza longitudinal cu "m" distante (unde "m" este nr de filete).

Altfel spus, pasul unui filet = "m" x distanta dintre 2 creste.
 

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2016
896
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Nu stim - nu stim, asta e, da' d'aia avem internet!

http://www.ttech.ro/tt01pdf/21.pdf

...asta doar ca exemplu...

PDI
 

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2016
896
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
...si lasand teoria deoparte, sa trecem la practicaaaa.....



Stanga melc cu doua inceputuri si roata dintata modul 0,4; (folosite cu predilectie in vechea productie TT-Zeuke si BTTB;
Dreapta melci si RD modul 0,5, uzuale la PIKO si Gützold. (ala de sus e de BR64 :D , 24,75..)


Ia da mata coane @alin singur zoom:

Ce diferenta vezi intre melcul cu un inceput din dreapta sus si cel de sub el?
Ambele daca facem o sectiune au acelasi profil de dinte - normal, au acelasi modul. (de evolventa=curba care descrie forma unui dinte ai auzit?...prin cartea aia de fizica) . Ce se observa la melcul cu doua inceputuri, inclinarea mai mare a spiralei. Ia zi acum, daca primul face o tura cati dinti impinge? Bravo, UNU! Dar al doilea??? AI GHICIT: DOI!!!! Deci cu n=numarul de inceputuri creste viteza unghiulara imprimata rotii dintate de n ori.
Diametrul cu cat e mai mic sau cu cat avem mai multe inceputuri se inpune ca roata dintata sa aiba dintii inclinati, pentru ca suprafata lor sa se imbine cu PLANUL INCLINAT care e de fapt suprafata spiralei melcului.

Hai, ca se lasa MPU de remotorizat bietul 64, dupa ce ca saracu de el a cautat de un an de zile un motor, sa mai trebuiasca sa-si puna acum si problema ce melc sa puna pe el…mai trebuie sa intre si pe diametrul axului motorului…. :)

Si apropos de administratori: unde ie consilierii aia tehnici care ar fi trebuit sa fi stiut toate astea si sa fi intervenit in discutie?

PDI
Distanta intre 2 "creste" (filete) determina raportul de transmisie nu numarul de "inceputuri" ale axului melcat.
:lautar:
Distanta aia e data de modul, si e aceeasi pentru oricate inceputuri!

PDI
 

alin

Well-Known Member
Trenulist
19 Aug 2007
392
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
PDI a spus:
PDI
Distanta intre 2 "creste" (filete) determina raportul de transmisie nu numarul de "inceputuri" ale axului melcat.
:lautar:
Distanta aia e data de modul, si e aceeasi pentru oricate inceputuri!

PDI
De acord, n-am afirmat contrariul :)
Coane PDI esti tare, ma-nclin.
Daca erai profesorele meu cand trebuia, ajungeam departe
In apararea consilierilor tehnici fi si tu mai ingaduitor- nu pare fatalmente necesar sa stie chiar orice despre mecanica.Make love, not war
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Interesanta discutia despre ansamblul roti dintate - roti melcate. Rog adminii sa o lase asa pentru ca este de un adevarat interes pentru multa lume.
Eu am intalnit problema in felul urmator: Am schimbat roata melcata cu una de alama pe un motoras si am pus motorasul respectiv a antreneze o roata dintata evident. Stie cineva ce s-a intamplat ? Va zic eu , melcul avea modulul mai mare si dupa cateva ture serioase a locomotivei m-am trezit ca roata dintata era o roata pur si simplu, melcul se invartea de-a binelea singuratic ca nu mai avea ce dinti sa manance.
Asa ca, MPU ai grija ca cele doua module sa fie identice, diametrul mai mare al melcului nu este o problema, dar incearca sa le faci sa se imbine fara sa ai distanta prea mare intre exteriorul melcului si "fundul gaurii" dintre dinti, sa nu pierzi miscarea uniforma si sa ai un cuplu cat mai bun fara sa rupi dintii roatii de plastic pe care o antrenezi. parerea mea.
 

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2016
896
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Totul e bine cand se termina cu bine! ...dar si mai bine se termina cu o bere pe 12 la Bv. unde sper sa ne vedem sanatosi!

Nu gasesc acum in arhiva, dar intr-un TREN MAGAZIN aratam si cum se face un melc "home-made", era pentru angrenajul unui TATRA T6:



unde nici un angrenaj din "sertarele cu piese" nu avea loc in boghiu.

L-am invatat pe MPU sa depreseze roti, acum ca mare chestie daca isi face si un melc! :D

PDI
 

alin

Well-Known Member
Trenulist
19 Aug 2007
392
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Dau eu berea la BV...prima sau primele,cel putin.
On topic-un melc se poate face de la 0 pe un strung, din alama, la pasul cerut :wink: .Cel putin cel cu 1 filet nu ar trebui sa fie problema de facut.Ala cu 2 ii alta mancare de peste.
 

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2016
896
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Hai sa gasim o solutie pentru oaia ratacita = BR64 a lui Mircea, ca asa poate da el toate berile :D

A trebuit sa ma intorc la origini sa vad de unde a pornit in fapt discutia:
Totusi, acest motor (Gutzold) este cam obosit, este foarte zgomotos, are doar 3rei poli si nici urma de volant. Asa ca de o vreme incoace tot incerc sa-i ofer venerabilei locomotive un motor nou, mai micutz, mai silentios, cu 5inci poli si cu volant
....m'da, tichie de margaritar! :D , da' e iubita din tinerete, ce sa-i faci!

Zgomotul l-am redus la motorul original prin lustruirea (pe strug :D ) a colectorului. Devenind mai plan, se reduce zgomotul datorat vibratiei periilor. Ramane treaba cu volantul. Rotorul original e suficient de mare ca diametru (fata de motoarele moderne) si asta face ca sa mearga destul de bine si la tensiuni mici. E69, beneficiind de un rotor si mai mare dar si de avantajul angrenajului cu roti dintate cilindrice (iar roti dintate? :-x ) n-are nevoie de volant (care e rotorul insusi).
Deci dupa parerea mea, ramane doar problema spatiului prea mic pentru decodor, care se vede in cabina.
La BR56.2-8 (G8.1 cu alergatoare) am folosit un motor PIKO 2031 (veeechi), suficient de puternic pentru ea.
....of, Mircea, iar ma pui sa caut in sertarul cu piese... Dar, n-are volant si nici 5 poli! Pe 2032 ( cu doua axe, se poate insa pune volant).
....ma duc sa caut! :(

PDI
 

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2016
896
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
@mpu

Wauuuuu :confused:

http://houmrovyvlaky.bluehost.cz/Galerie/M131/img00014.htm

PDI
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.348
27
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Pana la urma, venerabila bunicutza BR64 Guetzold va primi totusi motorul Piko nr.art.56000, dupa cateva mici modificari 8)
Mai precis, i-am impins volantul pe ax mai catre motor, i-am dat jos melcul Piko cu doua inceputuri si i-am montat melcul Guetzold. Motorul incape acum perfect in cabina locomotivei, ceea ce s-ar putea sa-mi ridice oarece probleme la reinstalarea decodorului :fluierat: