Intrebare de start

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Salutare,
deoarece in viitorul foarte apropiat nu am cum sa ma mut la casa (deci sunt inca blolocatar), incerc a-mi adapta nevoile de modelism, in domeniul feroviar, dimensiunilor existente. Daca problema altor tipuri de modele am rezolvat-o partial, asamblarea unei machete feroviare, mult mai mari si mai complicate determina mai multa gandire.

Pentru viitor, vreau ca impreuna cu un prieten care va avea mai mult spatiu (vreo 50 mp dedicati in exclusivitate acestui hobby :D ), sa realizez macheta unui triaj de dimensiuni mai mari. pentru momentul de fata, pentru a rula trenutele disponibile, caut o solutie temporara. Asa am optat pentru o structura modulara, dupa dimensiunile disponibile ale unei camere.

Este vorba despre trei module, unul de 1600 X 600, unul median de 1600 X 800, unul de capat de 1600 X 1200. Ideea este aceea de a creea o zona de triaj, care sa o pot folosi ulterior, in cadrul ansamblului mai mare despre care am vorbit, dar si module suplimentare care sa-mi permita sa "inchid" circuitul. Nu amintesc acum despre logica complexa de automatizare a macazelor si semafoarelor care vor fi necesare.

Dorinta mea este ca cei mai experimentati sa-si dea cu parerea daca aceasta configuratie s-ar preta l aceea ce vreau eu. Precizez ca modulul mai lat, l-am ales din considerentul inchiderii unui circuit R3, care sa nu arate atat de ciudat cu vagoanele de calatori ca un R2, modulul median va contine gara si un minim de triaj iar modulul mic se va constitui ca o legatura cu triajul mai mare ce va fi disponibil ulterior.

Deci practic, bucla se va inchide pe modulul 2 si 3. Voi pune si desenele aproximative ale traseului, in momentul realizarii, dar tocmai asta vreau sa evit, o proiectare detaliata gresita din start 8) .

Iata cum vor fi asezate modulele.

 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Da, teortetic merge sa faci multe pe modulele acelea.

Vei afla un raspuns mai exact in momentul in care vei face o schita a aranjamentului liniilor din gara/triaj si vei stabili lungimea minima a liniei de stationare.

Legat de R2 si R3 si de cum arata un vagon lung pe ele chestia este relativa deoarece un vagon lung nu arata bine nici pe R9.

In general raza minima de curbura ti-o dau locomotivele (BR01 cam greu pe R2) desi am fost contrazis de "un vagon" chiar zilele acestea.

"Ascunderea" imaginii inestetice se poate face prin diverse metode si nici nu ai sa stii ca pe acolo ai R2, sa zicem, decat daca una dintre locomotive refuza sa treaca.

Asteptam schita :D

:cafea:
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Este in pregatire,
oricum probabil ca parerile celor mai experimentati or sa difere de ceea ce ma gandesc eu. Vreau sa impac si capra si varza, adica sa-mi impac si sufletul ruland trenulete in viitorul apropiat, si sa pot folosi modulele si ulterior intr-o schema mai mare.
Vagoanele sunt cele de calatori din setul arco, de dormit mitropa, de dormit de la heris care sunt in asteptare.
Oricum gara va trebui sa fie mare pentru a da un aspect realist, ceea ce la H0 este greu.

Lucrez la desen. Modulele sunt date de latura disponibila din camera, dar sunt perfectibile in a fi modificate.
 

SantaFeFan

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2008
1.402
0
Germania
LOCATION
Germania
Salut,
Cum spune LDH ,un desen ar ajuta mult la discutii.... :D
Dar ideea este buna de a construi segmente (ceea ce vrei tu sa faci sunt segmente).Modulele sunt NORMATE si pot fi schimbate intre ele sau montate in diferite locuri .....si trebuie sa se potriveasca intotdeauna .Dar segmentele sunt si ele demontabile ,dar se potrivesc tot numai in aceeasi ordine.Si asta cred ca vrei sa faci.Dar nu conteaza daca este modul sau segment .In orice caz este un inceput bun,si daca se poate folosi mai departe mai tarziu cu atat mai bine,nu este nimic pierdut.Si un modul (segment) este mai repede terminat si da o sensatie :Uite aici...am terminat o bucata de diorama :D .Decat sa bati pasul pe loc la un "santier " enorm .
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
stageexp a spus:
Vreau sa impac si capra si varza, adica sa-mi impac si sufletul ruland trenulete in viitorul apropiat, si sa pot folosi modulele si ulterior intr-o schema mai mare.
Pai atunci poate ar trebui sa incepi cu sfarsitul
Ma refer la schema finala in care vrei sa integrezi modulele tale.
In acest caz desenul liniilor o sa iti da pozitia intrariilor pe modulele de acuma.
In caz contrar este posibil sa ai surpriza ca mai trebuie sa faci un modul intermediar, un modul de legatura, intre ce ai acuma si ce va fi.
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Am o intrebare, stie cineva in Win rail cum pot mari pagina de lucru?
Adica pe orizontala sunt limitat la 4 m (este ok) iar pe verticala la 2 m (pe verticala as vrea sa pot ajunge tot pe la 4 m ca pagina de lucru).

Programul este in germana si eu nu inteleg aceasta limba :D .
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Sep 2007
1.297
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
stageexp a spus:
Am o intrebare, stie cineva in Win rail cum pot mari pagina de lucru?
Adica pe orizontala sunt limitat la 4 m (este ok) iar pe verticala la 2 m (pe verticala as vrea sa pot ajunge tot pe la 4 m ca pagina de lucru).

Programul este in germana si eu nu inteleg aceasta limba :D .
Foloseste WinRail 8 sau 9 care este in engleza + libraria de sine Piko (da-mi o adresa de mail :D )

Cand deschizi o schita noua poti alege de la inceput nu numai dimensiunile (si de 50mx50m :!: ) dar chiar si forma conturului (L, U, O)
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Am modificat scara de lucru ceea ce mi-a folosit la desenare, dar dimensiunile sunt aceleasi. Este versiunea 7 demo.

dac, ti-am trimis adresa,
multumesc pentru sfaturi si suport
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Multumita lui dac, am reusit o prima schita pe care cu amabilitatea voastra putem discuta.

Inainte de poza cateva explicatii. Modulele asa cum au fost prezentate ele (de fapt segmentele ca sa fiu corect) sunt proiectate a stationa permanent in camera cu pricina. Totusi exista posibilitatea extinderii intr-un viitor sper nu foarte departat :D , si de asemenea posibilitatea reorientarii lor temporare.

Adica, sa fiu mai clar, segmentul 1 din stanga jos contine o bucata de triaj, dar prin rotirea intregului ansamblu acest segment poate fi continuat cu restul triajului. M-am gandit ca in zona putin mai larga (sau prin cresterea cu cca 5 cm a latimii segmentului 1) sa pozitionez gara in partea din stanga jos sau stanga central.
In partea de sus se gaseste segmentul mai mare, de 1600 X 1200 cm, destinat pentru a putea roti trenuletele, precizand ca desenul nu este complet, deoarece astept sugestii din partea vostra. Ideea este daca as putea integra in partea centrala o remiza circulara cu o placa turnanta.

Ca detalii, se mai gaseste un pod la trecerea intre segmentele 2 si 3, deci pentru sinele care coboara din bucla interioara pentru a veni catre "triaj", iar cele doua bucle ma gandesc a le plasa pe nivele diferite, deci un traseu prin tunel.

Iata desenul.

 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Acolo unde pare bizara intersectia "ce se intampla aici" va fi un pod, adica liniile nu vor fi evident la acelasi nivel. Nu imi dau seama daca e mai bine ca bucla sa treaca peste sina dreapta sau sina peste bucla 8) .

Cu segmentele mai lungi nu-mi dau seama exact cum ar trebui sa fie, am incercat sa folosesc schemele de imbinare care se dau in catalogul piko, pentru a obtine o distanta de minim 123.8 cum zic ei acolo, in ideea de a monta peroane daca plasez gara in partea din dreapta a liniilor.


http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=Geometriebeispiele&grand_id=4&parent_id=3&sss=3

Asa cum am zis voi incerca a plasa o remiza circulara in zona centrala cu placa turnanta, totul e sa nu iasa prea aglomerat. Cred insa ca nu, deoarece acolo este un spatiu mare nefolosit.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.227
1
Constanta
LOCATION
Constanta
Ar trebui sa-ti incapa o turnanta in spatiul gol de la mijloc, insa nu sunt sigur ca-ti incape si o remiza circulara acolo. Remizele circulare au de obicei spatiu intre usile lor si turnanta cat sa mai incapa o locomotiva in fata, inclusiv locomotive din alea mari gen BR 01 sau "Pacific"-uri cu tot cu tender. Deci ocupa FOARTE mult spatiu. Poate iti mai reduci din dorinte si pui doar o turnanta mica pentru intors locomotivele cu aburi, si o remiza "paralela" cu doua locuri?

Intai de toate ar trebui sa te gandesti ce TEMA dai dioramei tale. E o gara mica de campie, o gara mare de munte sau o halta industriala? In ce epoca te gandesti sa se petreaca "actiunea"? Stiu ca nu te-ai gandit inca la asa ceva, sa stii insa ca de fapt de la asa ceva ar trebui sa se inceapa corect.

Apoi, sugerez ca podul care rezolva "conflictul" subliniat de LDH sa fie pe circuitul circular, iar breteaua de legatura sa fie cea care merge in jos si nu invers. De ce? Fiindca felul cum sunt asezate panourile imi sugereaza ca privitorul si utilizatorul dioramei se afla asezat undeva in "unghiul" dintre cele doua, iar pe exterior se va afla peretele spatiului unde e amplasata diorama. Daca este asa, ideal este ca partea dinspre perete sa fie mai ridicata, iar partea dinspre privitor sa fie la un nivel mai jos, astfel incat sa poti vedea bine toate "etajele" dioramei. O diorama nu este numai un circuit de trenuri, este in egala masura o expozitie, un mod de a "pune in scena" trenurile, deci trebuie sa te gandesti cum sa le prezinti in lumina cea mai favorabila.

De asemenea, iti sugerez sa te gandesti ca partea de curbe sa fie ascunsa pe cat posibil de diverse elemente (constructii, vegetatie, tunel, ce vrei tu) pentru ca oricat de largi ar fi curbele, tot sunt mai mici decat in realitate si nu se vad bine pe diorama, iar un tren cu vagoane din alea lungi care "da coltul" pe o curba R1-R2 arata destul de urat oricat te-ai chinui tu sa dai un aspect realist celorlalte elemente.

Apoi, portiunile de linii drepte ar trebui sa nu le faci complet drepte ca trase pe sfoara. Uita-te ca in realitate o linie nu e aproape niciodata complet dreapta, mai ales intr-un peisaj cu forme de relief accentuate, ci face curbe usoare intr-o parte sau alta. Incearca sa introduci o usoara "ondulatie" macar a primei linii, cea despre care spuneam ca-i la un nivel mai jos decat celalalte. Asta va induce din start un aspect realist al intregii diorame! Bafta!
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Salut,
ar cam trebui sa intre, pentru ca e un spatiu gol de cca 1.5 X 0.8 m. Tema machetei generale, pe care vreau sa o conserv in ipoteza maririi suprafetei de care dispun ar fi un triaj sau o gara mare. Predomina peisajul industrial. Pentru diversitate insa, pe zonele bluclelor, care ocupa mult spatiu desi initial le-am considerat secundare, vor fi si foeme de relief.

La portiunile drepte se mai poate umbla putin, ideea este ca daca amplasez gara in zona cu princina, la mai multe vagoane de calatori o sa arate un pic straniu (fata de realitate).

Am mai facut o varianta, in care podul simplu ar fi inlocuit cu unul dublu, dar cred ca totusi m-am intins un pic cam mult :D .
Adica, in partea centrala ar ramane si mai putin spatiu. Cred ca varianta cu linie simpla pe pod si remiza, completata de ceva cladiri in zona centrala ar fi mai buna totusi.

 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
stageexp a spus:
Acolo unde pare bizara intersectia "ce se intampla aici" va fi un pod, adica liniile nu vor fi evident la acelasi nivel. Nu imi dau seama daca e mai bine ca bucla sa treaca peste sina dreapta sau sina peste bucla 8) .

Cu segmentele mai lungi nu-mi dau seama exact cum ar trebui sa fie, am incercat sa folosesc schemele de imbinare care se dau in catalogul piko, pentru a obtine o distanta de minim 123.8 cum zic ei acolo, in ideea de a monta peroane daca plasez gara in partea din dreapta a liniilor.
Legat de prima chestiune, in ordine de sus in jos, nu functioneaza indiferent care peste care treci deoarece ai panta foarte mare si nu urca.

Traba cu peroanele privest-o mai circumspect deoarece nu o sa pui peroane intre toate liniile.
Mananca spatiu si nu arata prea bine. Cu aratatul poate sunt putin subiectiv dar raman la parere.

:cafea:
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
stageexp a spus:
... cred ca totusi m-am intins un pic cam mult :D .
Da

Ar trebui sa mai umbli la desen si pentru asta uita cateva zile de program si joaca-te cu un creion pe hartie chiar daca nu faci la scara.

"Mazgalelile" o sa te ajute foarte mult sa iti stabilesti cat de cat tema.

Ai sa ramai surprins de cata hartie consumi.
Nu face desenele mari si nu desena liniile cu doua sine.
Desene simple, cat mai simple.

Poate scanezi variantele ce iti plac cel mai mult si le discutam aici.

:cafea:
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Ok,
o sa fac desene si eventual modificari.
Oricum in varianta actuala unul din macaze "cade" exact peste limita a doua segmente, deci nu este ok. In cateva zile probabil ca o sa am desenele.
 

SantaFeFan

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2008
1.402
0
Germania
LOCATION
Germania
stageexp a spus:
Arata foarte ciudat un plan facut cu aceste programe... :-? .Eu personal nu folosesc asa ceva,doar creion si hartie :mrgreen: .sinele sunt paralele cu marginea blatului ,si asta nu arata bine.Cum spune si Dorin ,ceva curbe mai elegante nu ar sta rau.
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Inainte de a trece la metoda clasica de desen pe hartie, care este una favorita si in ceea ce ma priveste, am mai incercat doua schite, pentru a corecta conceptual defectele aratate.

In prima imagine renunt la podul inutilizabil datorita pantei, iar in cea de a doua incerc sa corectez pe cat posibil paralelismul liniilor cu marginile plansetei de lucru, inserand un pod, de data aceasta la o distanta care sper sa fie suficienta pentru ca locomotivele mele sa-l urce. Am facut niste teste acu vreao doua saptamani si LDH urile cu gume de aderenta au functionat destul de bine pe ceva relativ similar.