060 DA

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.816
20
Bucuresti
YAHOO
Catalinpavel@yahoo.com
LOCATION
Bucuresti
LDH, excelenta initiativa de a publica planurile simplificate ale DA-ului. Ele se pot gasi "desfasurat" in cele 4 manuale de intretinere ale locomotivei, absolut imposibil sa le publici pe net. Ma bucur ca cineva a sintetizat informatia.

Eu voi face doar o nota. Planurile publicate de tine reprezinta varianta clasica cu sasiu scurt de 15.700mm. Asa cum sti exista si varianta de sasiu lung de 16.100mm, apoi s-a revenit la clasicul 15.700.
Fac discutia asta pentru ca, daca se apuca cineva sa faca o macheta dupa planurile tale, trebuie sa o inmatriculeze (vopseasca) in plajele de numele aferente seriei cu sasiu scurt.
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
intr-adevar, o initiativa absolut laudabila de care vor beneficia si amatorii altor scari, mai ales cei care nu se pot bucura de modelul Tillig pe H0 ;)

am remarcat cateva diferente intre aceste planuri si schitele de la Sulzer din publicatiile vremii insa, dupa consultarea cu fotografii reale, planurile lui Napier Deltic sunt corecte si il felicit!
 

NapierDeltic

Active Member
Trenulist
18 Dec 2007
141
0
Deva, Hunedoara
LOCATION
Deva, Hunedoara
Multumesc tuturor :oops: ,

Sunt primul sa recunosc ca NU sunt perfecte si mi-am propus ca in masura timpului, si a surselor documentare sa le corijez si completez.

Cele bune!
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.816
20
Bucuresti
YAHOO
Catalinpavel@yahoo.com
LOCATION
Bucuresti
Adaug si eu ceva din "bucataria interna" a locomotivei reale:







sursa: manualul de exploatare al locomotivei, editia 1963.

later edit: cotele sunt la scara 1 / 1 si se refera la 060 DA varianta cu sasiu scurt de 1700 mm.
 

NapierDeltic

Active Member
Trenulist
18 Dec 2007
141
0
Deva, Hunedoara
LOCATION
Deva, Hunedoara
Catalin wrote: (in topicul frate)
sogard_2003, apropos de ce scriai daunazi cu adunatul de date.
Sfatul meu: cere !
Nu astepta ca cineva de bunavoie sa posteze ceva. Daca ai nevoie de ceva planuri, cere !
Se mai gaseste, pe la altii, pe la mine....
Multumesc Catalin pentru planurile atasate. Mie - si cred ca si altora - imi aduc binevenite completari. daca mai ai imagini/planuri, chiar si partiale, te-as ruga pentru ele.

Cele bune!
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.227
1
Constanta
LOCATION
Constanta
Mihai,

Initiativa ta de a realiza planurile corecte si complete ale locomotivei Diesel-electrice este excelenta. Am studiat si eu cu atentie planurile tale si trebuie sa te felicit si sa iti multumesc totodata. De lucrul tau pot beneficia toti cei de pe forum interesati de subiect, in special cei de la alte scari decat H0.

Noi cei de la scara N de exemplu, n-avem nici o sansa ca Fleischmann, Roco sau Minitrix, producatori consacrati la scara respectiva sa "ne" faca si noua o locomotiva DA corecta, asa ca singura sansa este sa ne-o facem singuri!

Aveam si eu in lucru aceste desene, insa iata ca tu mi-ai luat-o inainte si le-ai elaborat in intregime. Nu stiu in ce program le-ai elaborat. Eu lucrez in programul meu profesional care se cheama Nemetschek, si de unde pot scoate desenul in format .dwg compatibil AutoCAD. Daca poti importa .dwg, iti pot trimite ceea ce am deja desenat, inclusiv logo-ul CFR din mijlocul locomotivei si placile de producator aferente, realizate dupa masuratori. Masuratorile au fost realizate in cursul anului 2007 impreuna cu George Tofan la Constanta pe masina de interventie a statiei Constanta, care de obicei in cursul verii este tinuta pe o linie moarta in apropierea cladirii principale a garii.

Iti precizez ca, potrivit practicii generale in proiectarea CAD, desenele mele sunt de regula realizate la scara 1:1, dupa care sunt fie scoase la imprimanta la scara dorita, fie se pot scala la raportul dorit pentru a se obtine dimensiunile modelului.

Asa cum spune si Horia, acolo unde desenele difera de planurile Sulzer, am observat ca de fapt planurile tale se dovedesc corecte dupa fotografii. Insa hai sa lamurim un pic, eventual si cu ajutorul lui Catalin care ne poate asista la latura istorica, aceasta poveste, fiindca implicatiile sunt un pic mai profunde.

Ar trebui sa precizam ca seria asta de locomotive este alcatuita in realitate din locomotive facute de ...doi producatori diferiti:

Intai, un numar de 6 exemplare originale produse de Sulzer AG. Winterthur, Brown Boveri & Cie AG. Baden si Schweizerische Lokomotivfabrik, Winterthur. Aceste 6 exemplare originale elvetiene au purtat initial numerele:

060-DA-001 -de culoare albastra deschis-dunga alba-gri deschis-argintiu
060-DA-002 -de culoare verde deschis-dunga alba-gri albastrui-acoperis argintiu
060-DA-003 -?
060-DA-004 -?
060-DA-005 -?
060-DA-006 -?

Din cate stiu eu, locomotiva cap de serie DA-001 exista inca si este pastrata pentru posteritate in depoul Dej, alaturi de un alt unicat, locomotiva Sulzer din 1934. Cat de intregi mai sunt astazi aceste doua unicate e alta discutie!

Apoi, aceste locomotive Diesel-Electrice au fost asimilate in productie la Electroputere Craiova, unde s-au facut un numar de ...? locomotive.
Cum au fost ele inmatriculate? Cand s-a schimbat aceasta inmatriculare?

Comparand pozele originale de fabrica ale primelor exemplare elvetiene cu exemplarele ulterioare produse de Craiova rezulta o serie de diferente. Proiectul initial elvetian a suferit o serie de modificari minore de detaliu odata cu asimilarea in productie de serie la Craiova. Mai mult decat atat, chiar si locomotivele elvetiene au suferit o serie de modificari in cursul exploatarii la CFR. Este suficient sa comparati pozele initiale ale locomotivei DA-001 cu poze recente ale aceleiasi pentru a observa ca intre timp au aparut niste bare de sustinere in jurul ferestrelor frontale, necesare pentru curatarea parbrizelor.

Apoi mai sunt si alte modificari, de exemplu barele de sustinere pentru accesul la cabina, care la primele exemplare coboara cu 20 de cm sub podeaua locomotivei, in timp ce la urmatoarele exemplare se opresc la acest nivel.

Deci iata ca diferentele incep sa spuna si ele o poveste a lor, si probabil ca mai exista si diferente minore intre locomotive diferite, asa ca un model 100% corect se va putea realiza doar dupa un exemplar real bine documentat cu fotografii, astfel incat sa putem spune "aceasta este locomotiva cu numarul ...... la data de... ".

Este de altfel formula pe care ne-o propun si producatorii consacrati, care ne ofera nu un model generic, ci o anume locomotiva cu un numar aparte, care are istoria ei specifica. Spor la treaba!

Salutari din Constanta,
Dorin
 

NapierDeltic

Active Member
Trenulist
18 Dec 2007
141
0
Deva, Hunedoara
LOCATION
Deva, Hunedoara
Multumesc, Dorin de gandul bun!!!

Da, m-ar bucura sa-mi trimiti desenul tau.

Daca e s-o ducem mai departe, haideti sa ne axam atunci pe un anumit numar de serie. Singura mea preferinta ar fi legata de schema de vopsire originala (si in general modelul sa fie unul din primele serii). In rest cred ca sunteti mai in masura sa spuneti care; criteriile fiind exact cele enumerate de tine - existenta informatiilor cat mai stufoase despre una si aceeasi locomotiva. Decideti dar fara multe negocieri :D .
Planurile fiind desenate dupa imagini scanate, a fost destul de greu sa decid asupra unor distante, paralelisme, alinieri, linii "fantoma"....
Daca faceti observatiile care se impun, si care sa clarifice planurile, eu le pun pe desen; ca nu ma doare mana. Poate asa ajungem la niste desene "nemtesti" - spre bucuria tuturor.

P.S. Sper ca nu suna prea naiv propunerea mea.

Cele bune!
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.227
1
Constanta
LOCATION
Constanta
Din punctul meu de vedere problema este foarte clara: eu as vrea s-o fac pe 060-DA-001, primul exemplar elvetian in varianta initiala din 1959, asa cum se vede in fotografiile originale din epoca respectiva.

Nu suna deloc naiv propunerea ta si cred ca un desen corect se face numai prin incercari, adaugiri si prin rafinari succesive. Am sa convertesc desenul meu in .Dwg, si am sa incerc sa-ti evidentiez partile de care sunt absolut sigur ca dimensiuni, de ce este inca relativ. Mai ales partea de boghiuri la mine e destul de "ghicita". Da-mi te rog pe PM o adresa de E-mail unde sa-ti trimit.

Salutari din Constanta,
Dorin
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Eu am ramas uimit de ceea ce am vazut pe aceasta pagina. Cate se pot face in cupru.Chiar si pe N.

http://www.rotaie.it/New%20Pages/Come_ho_costruito_il_343.html
linkul l-am gasit pe RHC.
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.816
20
Bucuresti
YAHOO
Catalinpavel@yahoo.com
LOCATION
Bucuresti
Domnilor,

eu va ajut dar sintetizati putin cererile vostre. Nu pot publica aici cele aproximativ 1200 pagini cu si despre DA-uri, nu pot aici sa public "ce mai am" ca "e multe".

Dorin, sunt destule informatii despre 060-DA-001 inclusiv poze ale subsemnatului, cu exemplarul de la Dej, care este in stare buna. In colectia mea mai exista si imagini originale ale aceleiasi locomotive in drum spre Romania. Pozele insa nu-mi apartin, deci publicarea lor este o mica problema (si pentru mine dreptul de copy-right e vital ca aerul, eu insumi posedant o colectie care a depasit de mult 50.000 de imagini), dar chiar si in lipsa pozelor va pot ajuta.

Dar va rog, sintetizati ce anume doriti sa stiti, ca sincer, nu mai am timpul sa public tot ce ma intrebati voi aici.
 

NapierDeltic

Active Member
Trenulist
18 Dec 2007
141
0
Deva, Hunedoara
LOCATION
Deva, Hunedoara
Salut catalin!

In primul rand e vorba de realizarea unor planuri cat mai corecte.
Multe poze surprind locomotiva din acelasi unghi (de obicei perspectiva indepartata) Deci, fotografii de detaliu ar fi pentru mine o prioritate.
2) Daca e sa intuiesc preferinta generala; un model din primele serii (chiar si 001) .
3) observatii punctuale pe planuri ar fi foarte constructive.

Multumesc mult pentru implicare!!!
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.816
20
Bucuresti
YAHOO
Catalinpavel@yahoo.com
LOCATION
Bucuresti
Nu pot sa nu ma implic pentru ca mai avem cateva valori, putine, care zac prin depouri si care pentru noi, pasionatii de trenuri, sunt aur.

Eu am realizat mai multe sedinte foto cu 060-DA-001, asa ca detalii se pot gasi.
Planurile publicate de mine sunt cele pe care publicatiile oficiale ale anilor '60 le-au lasat sa transpire in presa, si sunt planuri ale primelor serii (vezi suportul de far central). Planurile tale sunt bune (nu am apucat sa verific cotele), motiv pentru care ideea lui Dorin mi se pare excelenta: transpunerea lor intr-un program de specialitate (sunt afon in materie) si apoi postarea lor aici pentru scarile importante: HO, TT si N.

Asa cum scriam anterior, planurile prezinta tocmai varianta originala de 17000mm.
Din pacate, modificarile ulterioare ale masinii au fost, in marea lor parte, rezultanta directa a unor decizii gresite luate pe baza economiei de materiale. Desenul original insa a fost, fundamental bun.



later edit: Dorin, 060-DA-001 este in doua nuante de gri si cu banda centrala alba. Cu mare greutate si dupa o discutie lunga intr-o engleza-germana am reusit sa obtin dreptul de publicare pentru aceasta imagine:



imaginea este de la probele lui 060-da-001 in Elvetia, inainte sa fie expediata in tara noastra.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Daca ai pozele sub format JPEG singura modalitate e sa convertesti poza intr-un document PDF pe care sa il postezi pe site.PDF-urile se postau pe situri speciale care permit si upload de fisiere. Din pacate photobucket nu permite upload pentru poze mai mari de 17inch ceea ce reduce mult calitatea pozelor.
 

NapierDeltic

Active Member
Trenulist
18 Dec 2007
141
0
Deva, Hunedoara
LOCATION
Deva, Hunedoara
Buna aulin!

Multumesc de planuri, care contin cu adevarat ceva nou. In special boghiul, care are lucruri multe si noi pentru mine.
Intrebarea e in ce format le ai. In orice caz, in orice format cu rezolutie mare ar fi, exista programul "PDF. Redirect"; free, pe net. Acesta iti instaleaza o imprimanta virtuala. Prin intermediul ei obtii planurile PDF ireprosabile ca si claritate.
Pentru a obtine poze format jpg mult mai clare decat clasicul print screen, in Acrobat 8 (iarasi free) ai optiunea: tools/select &zoom/snapshoot tool. Maresti intai PDF-ul la o scara convenabila: 200, 300, 400...., selectezi cu pomenita "scula" (un chenar dinamic") imaginea din colt in colt, deschizi MS Paint si dai paste. Salvezi apoi imaginea (de preferinta alegand formatul jpg). Si ai obtinut imaginea de mare rezolutie dorita :D .(metoda mea -or mai fi si altele)

O seara buna!
 

NapierDeltic

Active Member
Trenulist
18 Dec 2007
141
0
Deva, Hunedoara
LOCATION
Deva, Hunedoara
@victorian

Planuri excelente!!!! Geaba o cotesti :D
Si boghiurile mele sunt jumatate pe ghicite. Am profitat de poze ale boghiurilor - dar de la poza la dimensiuni corecte mai este....
Propun o cale: Dupa ce o mai lucrez putin conform ultimelor informatii, o postez 1:1, pe bucatele, cotata cat mai detaliat (ma rog, detaliat raportat la imaginea de ansamblu). Atunci se vor putea lua la puricat cotele.
De exemplu, daca am citit - din orice sursa - ca inaltimea geamurilor este x, nu am stiut sa decid daca se refera la inaltimea libera a geamului, inaltimea cu tot cu cheder, sau a golului. Asa ca am ales una "impaciuitoare". La discutii pe desen, cred ca va fi alta treaba.
 

aulin

Well-Known Member
Trenulist
27 Ian 2016
289
0
Cuneo
ICQ
543
AOL
alco
LOCATION
Cuneo
Dupa ce invat sa postez schite sa se inteleaga in detaliu,va stau la dispozitie cu ce va intereseaza