Excursie cu drezina pe Oravita - Anina Semmering-ul banatean

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Mocanita_RCFT

Member
8 Mai 2008
15
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
La mijlocul lui Mai am plecat intr-o excursie planificata cu mult timp in urma pe linia istorica Oravita - Anina. Au fost mai multe probleme de a caror rezolvare depindea reusita excursiei. In sfarsit dupa cateva amanari am "primit" verde asa ca dimineata devreme am urcat la bordul noului autocar Mercedes scos ca din cutie. Drumul pana la Oravita in aceste conditii a fost rapid si placut.
Spre comparatie daca am fi optat pentru varianta CFR, mai ales dupa aparitia operatorului privat, am fi fost nevoiti sa schimbam 3 trenuri pe o distanta de 100 km! Din Timisoara cu personalul pana la Voiteni, apoi cu Regio Trans Voiteni - Berzovia si in sfarsit Berzovia - Oravita.

Trecem peste linia 922 Voiteni - Berzovia - Resita pe noul pasaj rutier denivelat

Traversam linia 916 Gataia - Jamul Mare

Dupa scurt timp ajungem la trecerea la nivel cu calea ferata 923 Berzovia - Anina

Intram in scurt timp in Oravita un oras mic dar incarcat de istorie
 
Ne-am despartit de sofer care urma sa plece cu autocarul spre Anina pentru a ne astepta acolo. Deoarece mai aveam mai mult de o ora pana la plecarea din Oravita am efectuat o sedinta foto in statie.
Iesirea inspre Iam. Schimbatorul de cale nr. 4 cap Y al Statiei Oravita

Statia Oravita, drezina si un vagon vechi pe post de magazie

Aparat de manevra in buna stare cu geamuri si bec, bocul exterior pentru manevrarea semnalelor de intrare/iesire, de la cabina 2, semnalul de intrare din directia Iam

In timp ce eu eram la un suc, Cristi CFR impreuna cu catva studenti au mers cateva sute de metri pe linia spre Iam. A fost prima linie construita pe teritoriul actual al Romaniei, deschisa pentru circulatie la 1 noiembrie 1856.

Se observa lucrarile de arta in forma originala de la deschiderea liniei care mai rezista si astazi.
Linia leaga localitatea de munte Oravita cu portul dunarean Bazias, avea o lungime de 62,5 km pe traseul Oravita - Racajdia - Iam - (Iassenova - Biserica Alba pe teritoriul Serbiei de astazi)- Bazias. Dupa rectificarea frontierei de stat cu Yugoslavia si odata cu inrautatirea relatiilor politice in anii '50 linia a fost inchisa dupa Iam care a devenit statie terminus. Statia Bazias a fost daramata de catre "capetele luminate" !

semnalul repetitor respectiv de intrare dinspre Iam

Gara din Oravita proaspat renovata
 
Cristi a tras o fuga pana in remiza de locomotive pentru a vedea ce mai exista si spre surprinderea sa....
Aburoasa 50 065 "dormea" linistita in asteptarea reparatiilor la cazan

Toate placile erau la locul lor

Linga locomotiva cu abur mai erau un LDE si un LDH

A venit si ora plecarii asa incat ne ocupam locul in drezina sau mai bine spus pe platforma de unde se poate vedea totul pe 360 de grade!

Trecem pe langa revizia de vagoane o cladire mica dar ingrijita la fel ca si cladirea statiei, apoi trecem pe langa garnitura care circula pe acesta linie o locomotiva LDH si 2 vagoane. Pe linia alaturata vedem o relicva dupa care intram pe linia ce duce in directia Anina
Vagoanele au o constructie speciala deoarece Regulamentul de exploatare pe acesta sectie nu permite circulatia vagoanelor cu ampatamentul mai mare de 9,30 m datorita razelor de curba foarte mici din linie curenta (cea mai mica raza fiind de 114 m).


Iesirea din statie cap X in directia Berzovia

O relicva care asteapta poate casarea. Cabina din capatul X al statiei in directia Anina si ... la drum pe linia montana unicat in Romania datorita caracteristicilor tehnice.
 
Linia a fost construita intre 1861 - 1863. In 15 Decembrie 1863 linia este data in exploatare avand o lungime de 33,450 km. Din punct de vedere al profilului poate fi impartita in 3 tronsoane:
Oravita - Maidan, Maidan - Garliste si Garliste - Anina. Pentru incadrarea in zona anexez harta cu traseul caii ferate.

Parcurgem primul tronson Oravita km 0+000 pana la Maidan 8+800. Pe acesta distanta viteza maxima admisa este de 40 km/h.

Zona colinara, calea ferata fiind pe o portiune paralela cu cea care iese din statie in directia Berzovia. In partea stanga a primului viaduct o imagine idilica, ciobanasul cu turma sa.

Trecem pe viaductul Racovita, cel mai lung de pe acest tronson, avand 11 deschideri, lungimea de 126 m si inaltimea maxima de 26,5 m. Ajungem la Halta Bradisorul de Jos.

Pe partea dreapta aveam cariera de piatra inca in exploatare. Profilul liniei se modifica si mai mult declivitatea liniei fiind de pana la 8,33.

Majoritatea podurilor si viaductelor sunt in curba ceea ce limiteaza foarte mult viteza de circulatie. Se mai pot vedea urmele unor cantoane si cladiri parasite.
 

Trecem prin halta Dobrei, in paragina astazi, poate si datorita numarului da calatori ce pot fi numarati pe degetele de la o mana. Urmeaza niste relicve ce apartin exploatarii miniere. "Termitele" care consuma fierul vechi au si inceput sa muste din aceste utilaje.
Un semnal scos din uz care inca mai face parte din peisaj!

Peisajul se schimba, locul colinelor este luat de versanti abrupti, linia se strecoara pe sub padurea de foioase. intram in primul tunel de pe traseu, tunelul Lisava in lungime de 91m si fotografia cu drezina la iesirea din tunel.

Traseul liniei trece peste o serie de paraie si vai adanci, lucrarile de arta fiind numeroase. Depasim semnalul prevestitor a statiei Lisava, urmat de cel de intrare si cu paleta galbena, in stare functionala.

In planul indepartat cladirea statiei Lisava. Ca si particularitate, statia a fost mutata in anii '80 cu cateva sute de metri fata de amplasamentul initial pentru a permite marirea capacitatii statiei, in conditiile cresterii tonajului trenurilor de marfa si implicit al lungimii utile a liniilor de primire/expediere.
 

Aparat de manevra la iesirea din statia Garliste. Sistemul de asigurare a macazului cu chei. Interior aparatul de comanda pentru sistemul chei cu bloc. O alta particularitate este aceea ca statia este amplasata in linie curenta dupa ultimul schimbator de cale!

Parasim statia si ne indreptam spre al doilea tunel, Maniel in lungime de 296 m.

Urmeaza un "tunel verde" format de copaci. In continuare trecem printr-un debleu sapat direct in stanca iar apoi tunelul Dolhorf.

Tunelul Jitin urmat imediat de viaductul cu acelasi nume cel mai mare de pe acest traseu.

caracteristici viaduct: 5 deschideri din care cea din mijloc (tablier metalic) are 34 m lungime, inaltimea pilonilor centrali 35 m!
Viaductul este construit in curba cu raza de 114m rezultand cea mai grea portiune de pe traseu, fapt ce impune circulatia locomotivelor si vagoanelor cu ampatament adecvat. Pe viaduct datorita gabaritului redus indicatorul kilometric are o forma mai aparte.
 



Tunelul 5 Tigla, tunelul 6 Bran si un debleu spectaculos. Tunelul 7 Bec Masina

Tunelul 8 Vant dupa care trecem pintr-un debleu in curba si o scurta portiune in aliniament pe coborare.

Vine tunelul nr. 9 Polomb de 290 m din care la iesire in sfarsit ajungem "la lumina", pe un platou care ofera o panorama superba. Pe partea stanga a caii se observa rambleul foarte inalt din piatra.



Semnal luminos prevestitor desi sectia este inzestrata cu semnale mecanice! Linia urca in continuare, vegetatia se schimba lasand loc unei paduri de brazi si iata semnalul de intrare in statia Garliste. Intreaga instalatie de semnalizare din Statia Garliste este unicat pe reteaua CFR deoarece trenul efectueaza mai multe manevre pentru gararea in statie.
 

Ne apropiem de gara Garliste care datorita declivitatii foarte mari a caii ferate are o configuratie aparte.

Trenul intra pe directa in statie si se oreste in tunel dupa care se manevreaza macazul de langa portalul tunelului astfel incat trenul sa gareze cu spatele pe liniile din fata cladirii. Dupa stationare pleca in sus spre Anina.
La coborare intra direct in gara, apoi se manevreaza cu spatele in tunel se schimba macazul dupa care isi reia drumul spre Oravita.
Plecam mai departe si intram in cel mai lung tunel de pe traseu tunelul nr. 10 Garliste de 660 m lungime.
De aici incepe al treilea tronson al liniei cel dintre Garliste km 25+350 si Anina km 33,450.

Linia coboara spre Anina si ne apropiem de ultimele tunele de lungimi mai mici. Tunelul 11 Garliste II

tunelurile 12 Garliste III si tunelul 13 GarlisteIV
 

Intram in ultimul tunel cel cu nr. 14 Slucht, la iesire traversam pe viaductul Anina al doilea ca marime. Are 3 deschideri din care deschiderea centrala este un tablier metalic de 30 m lungime si inaltimea maxima de 29 m. Semnalul prevestitor indica apropierea de statia Anina.

Avem parte la final de un peisaj selenar care ne aduce aminte de specificul zonei. Astazi dupa mai bine de 150 de ani de minerit, peste Anina a coborat cortina. Totul se demoleaza, totul se taie pentru fier vechi desi multe utilaje, instalatii din abataje sau de la suprafata sunt unicat in Europa. In stanga caii se observa o cladire daramata care a ratat la "mustata" aterizarea pe sine!

Semnalul de intrare este pe liber, dar oare pentru cat timp??
Liniile statiei sunt goale nci un vagon de marfa nu mai exista

Cladirea garii este trista, zilnic mai primeste cate un calator ratacit in cautarea destinului...
Borna kilometrica indica finalul drumului de fier inceput in portul dunarean Bazias si oprit aici in munte, la gura minei.
 

Dupa un scurt popas in Anina ne intoarcem la autocar pentru a merge si la Resita sa vizitam locul unde cu mult timp in urma erau fabricate primele locomotive romanesti. Oprim la bariera statiei pentru a saluta inca o data trenul. Restul este ISTORIE
Privind pe ferestrele vagonului abia am descoperit 5 - 6 pasageri.
Sa speram ca aceasta linie legendara va ramane SI pentru generatiile viitoare.
De aici il las pe Cristi CFR sa continue calatoria prin muzeul locomotivelor cu abur.
 
Iata ca am ajuns si la Resita

In apropiere de muzeu constatam ca stationeaza o gramada de tramvaie pe mijlocul drumului , motivul s-a rupt catenara si pantograful unui tramvai...



Ajungem la muzeu.

La intrare ne intampina locomotiva cu numarul 1



Luam la pas muzeul si pozam tot ce ne iese in cale
char098[1].gif


Incepem cu mocanitele :D

704.404


764.493
 
Iata si un 230.000



Urmeaza locomotiva 150.038
(In materie de abur locomotivele din seria 50.000 sunt printre preferatele mele)


Mocanita_RCFT amintindu-si de vremurile bune.



Dar iata ca timpul zboara si trebuie sa plecam :(

Mai pozam in fuga 2 locomotive

131.003


CFU 28
 
Felicitari pentru descrierile amanuntite, imagini superbe, pentru efort. Super reportajul lui "Mocanita_RCFT"! MI-a facut placere sa-l urmaresc.
 
Frumos frumos.Am ramas cu gura cascata.Sper sa mai faceti o gramada de asa reportaje.Felicitari la amindoi.Rar mai exista asa persoane care sa faca asa reportaje ptr.a informa o mana de pasionati de trenuri cati santem in romania sau din alte tari.inca o data FELICITARI