Module NEM

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Profit de faptul ca s-a discutat aici despre module si vreau sa pun o intrebare, chiar daca poate am ales gresit topicul.
Pentru a nu realiza module care sa fie compatibile doar cu alte module construite de mine, este evidenta necesitatea standardizarii. Am aruncat un ochi pe situl MOROP, care descrie elementele de standardizare, la NEM 909 D Modules d'adaptation si la NEM 943 F RĂŠseaux modulaires ĂŠchelle H0 FFMF "Classic", unde am vazut modul de realizare si cuplare al modulelor drepte sau sector de cerc. Ca latime de referinta, acolo era trecuta o cota de 610 mm ca interfata stanga si dreapta a modului drept, cu o lungime L care probabil poate varia. Mai sus s-a vorbit despre modulele din Oradea care vor avea 100 X 120 cm.
Intrebarea mea este:
cotele de gabarit ale modulelor descrise in MOROP se pot obtine si prin multiplicarea valorilor de baza, adica in loc de un modul de 1000 mm (L) X 610 mm pot construi si module de 1000 mm X 1200 mm sau 2000 mm X 1200 mm, deci multiplu de latime?
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
stageexp,

Problema este ceva mai simpla si nu este legata de latimea sau lungimea unui modul.

Fiecare poate sa-l faca cat de lat, lung si inalt vrea dar trebuie sa tina seama de conditiile impuse de transportul acestora.

Cotele 610 mm latime si 150 mm inaltime fac referire exclusiv la interfata de conectare.

Daca ai studiat desenele ai observat ca pe fata de interconectare sunt mai multe decupaje si fiecare are rolul bine definit si bine stabilit pe o suprafata de 610 mm latime si 150 mm inaltime.
In aceiasi idee sunt date si dimensiunile pentru inaltimea la care trebuie amplasata linia si distanta minima fata de marginea modulului.

In concluzie nu conteaza cat de mare este modulul important este sa-l poti conecta cu altele indiferent de locul in circuit si, foarte important, sa-l poti transporta.

Eu cand l-am rugat pe Florinn sa fie mai explicit cu modulele am cerut asta ca in cazul ca mai sunt doritori sa participe la expozitie sa nu faca ceva atipic care nu se poate cupla cu ce au ei.

:cafea:
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Salut LDH, mersi pentru raspuns
m-am uitat in viteza intr-adevar pe desenele din norme. Acolo este o latime de 610 mm, si sunt prezente decupajele despre care vorbesti, respectiv 3 decupaje dreptunghiulare pozitionate simetric, cele extreme cu lungimea de 76 mm, precum si 2 gauri cu diametru de 10 mm. Eu m-am gandit ca daca latimea modulului creste, nu se va mai respecta distanta de 368 mm intre axele gaurilor in conditiile in care distanta fata de capete a decupajelor dreptunghiulare este batuta in cuie la 83 mm. Eu momentan sunt in faza in care strang material rulant, dar ma gandesc in perspectiva la confectionarea unui sistem modular, ca unica alternativa a locuitului la bloc (deocamdata), dar nu numai din acest punct de vedere.
Ideea mea este urmatoarea (pur teoretica):
sa presupunem ca realizam un triaj de mari dimensiuni, unde se necesita un numar mai mare de module, unde nu intereseaza atat lungimea
Daca exista posibilitatea de a conecta niste module de ale mele cu module ale unui prieten, in momentul in care latimile vor fi diferite, chiar daca se respecta normele de distanta intre axele sinelor si cotele fata de margine, ansamblul va arata ciudat, pentru ca "bucata de realitate" materializata de relieful si conditiile concrete de pe un modul se va termina brusc in conditiile in care modulul vecin are o latime diferita.
De aia ma gandeam eu cam care ar fi trendul in domeniu, pentru ca multi dintre cei de pe forum au realizat multe constructii practice, trecand de faza de teorie si studiu :D . Eu m-am gandit la module cu latimea de 600 (610) mm dar nu stiu inca daca s-ar potrivi mai bine lungimea de 1 m sau 1.2 m.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
stageexp a spus:
Daca exista posibilitatea de a conecta niste module de ale mele cu module ale unui prieten, in momentul in care latimile vor fi diferite, chiar daca se respecta normele de distanta intre axele sinelor si cotele fata de margine, ansamblul va arata ciudat, pentru ca "bucata de realitate" materializata de relieful si conditiile concrete de pe un modul se va termina brusc in conditiile in care modulul vecin are o latime diferita.

De aia ma gandeam eu cam care ar fi trendul in domeniu, pentru ca multi dintre cei de pe forum au realizat multe constructii practice, trecand de faza de teorie si studiu :D . Eu m-am gandit la module cu latimea de 600 (610) mm dar nu stiu inca daca s-ar potrivi mai bine lungimea de 1 m sau 1.2 m.
Sa o luam pe rand.
Ce ai spus la primul punct conteaza mai putin si este normal sa fie asa ca doar nu va faceti amandoi aceiasi macheta si daca o faceti nu mai vad sensul sa conectati modulele.

Lucrurile se petrec cam ca aici



vezi cele doua modulele de racordare din curba (sus) sau in aliniament, modulele din plan apropiat (jos)



si chiar mai sugestiv aici



In concluzie nu prea conteaza si cel mai important este sa poata fi conectate si mai ales dimensiunile sa permita transportul



Toate fotografiile de pe situl

http://www.railnet.sk/

Vazand toate acestea se desprinde ideea ca in cazul unei expozitii este bine ca cei care participa sa isi aleaga o tema si fiecare sa faca un tronson din circuit.
In acest fel se elimina exceptiile - conectare de module ce au linie dubla cu module ce au linie simpla, aparitia pe un modul, ca din pamant, a unui munte din care pe fata spre modulul vecin apare o foaie de placaj.


Legat de adoua problema.

Lungimea sau latimea moduleor ce constituie macheta proprie.

(cazul dat de tine cu triajul este poate cel mai complicat)

Aici nu sunt scheme de urmat decat cateva considerente constructive.

De inceput nu se incepe cu modulul, se incepe cu schema liniilor desenata la o scara cat mai apropiata de scara de executie.

Dupa ce am stabilit pozitia liniilor si mai ales a macazelor impartim planseta cu ajutorul unui caroiaj (linii verticale si orizontale) avand grija ca liniile sa nu taie macazele.
Daca taie o casa nu este o problema deoarece aceasta se face demontabila.

Caroiajul ne va spune cate si ce dimensiuni vor avea modulele constructive.
De asemenea ne poate da si forma modulului.
Ia ca exemplu un depou care are, in general, o forma trapezoidala din cauza remizei circulare si a placii turnante.
Daca vrei sa pui tot depoul pe un modul atunci forma lui va fi data de poligonul in care se inscrie.

Nu stiu daca am fost destul de explicit dar spre ca da

:cafea:
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Da, este ok, am priceput.
Multumesc mult pentru explicatii.
Este ok cum arata in fotografiile de mai sus modulele de latimi diferite, la inceput mi se parea bizar.
Am priceput acu ca se stabileste lungimea modulelor in functie de configuratia concreta (exemplul cu macazele). Este mult mai simplu asa, initial am plecat pe ideea ca se taie sinele la lungime mai mica (decat cea aleasa initial) pentru ca un modul sa nu intalneasca un macaz, dar este mult mai logic sa se stabileasca lungimi diferite de module.
Pentru viitorul destul de indepartat vreau sa realizez un triaj de mari dimensiuni impreuna cu un prieten, si cautam o modalitate de abordare a problemei.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
stageexp a spus:
Pentru viitorul destul de indepartat vreau sa realizez un triaj de mari dimensiuni impreuna cu un prieten, si cautam o modalitate de abordare a problemei.
Abordarea problemei este foarte simpla.

Incepeti cu ceva mai "usor" si aveti ocazia sa experimentati diverse metode de realizare atat a infrastructurii machetei cat si a suprastructurii acesteia.

Luati ceva ce se incadreaza in doua module, sa zicem, de lungimi egale sau nu in functie de dispunerea macazelor si vedeti ce iese.

Spoor!

:cafea:
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.826
4
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
de multe ori un modul poate fi format la randul lui din 2 sau mai multe module,insa
modulele laterale sunt cele care respecta normele...
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Pai io inteleg prin modul cea mai mica unitate componenta a unui intreg, din punctul de vedere al continuitatii subiectului. Adica un ansamblu (indiferent de natura sa) vorbind din punct de vedere ingineresc, se poate separa in parti componente, numite module. Modularizarea se practica si in alte domenii din diverse ratiuni, unele comune cu domeniul modelismului, cum ar fi interschimbabilitatea si posibilitatea transportului facil. Proprietatea de interschimbabilitate este asigurata de standardizare.
Oricum fotografiile postate mai sus de LDH sunt edificatoare, am inteles posibilitatea de conectare a unor module de latimi diferite. In acel exemplu se prezinta un circuit realizat din module cuplate pe latime. Cred ca principiul se poate aplica cu succes si pentru module dispuse pe ambele axe din plan pentru situatia complexa pe care am descris-o eu ipotetic, aceea a unui triaj mare, cu o zona industriala alaturata, unde latimea unui singur modul este insuficienta pentru a cuprinde numarul total de linii.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
cosmin78 a spus:
@LDH

exterioara
Nu exista asa ceva, este subiectiva in functie de pozitia privitorului

Vezi in poza asta



care este exteriorul si care interiorul avand in vedere ca modulul mai lat depaseste simetric modulul mai ingust si, culmea :D cladirea statiei este spre "exterior" cand normal ar fi sa fie invers

Ce zici?

De exterior sau interior ai putea sa vorbesti eventual la modulele care au un panou vaertical pe una din laturile lungi, panou fix pe care este desenat un fundal sau pus un baner foto.

:cafea:
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.826
4
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
nu ma refeream la asta...ci lateralele stanga sau dreapta ale modulului.
pot construi un modul care la capetele stanga si dreapta sa respecte normele de
cuplare,modul cu o lungime de 3 m sa zicem impartit la randul lui in 4 module pe
care le cuplez fara niciun standard intre ele.ce conteaza sunt modulele,de fapt
modulul 1 si 4 sin cazul acesta,care se cupleaza cu
alte module NEM
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Pai da, cam asa trebuie sa stea lucrurile.
Indiferent daca structura pe care o avem este la randul ei impartita in module structurale mai mici capetele trebuie sa fie executate pentru conectare.

Dar intreb iar:

Daca tot facem capetele sa corespunda unor norme, indiferent care ar fi acelea, nu este mai usor ca aceleasi norme sa fie aplicate si modulelor structurale ce constituie modulul functional?

Nu de alta dar daca tot facem piese de conexiune, circuite electrice, gauri tehnologice si de montaj este mult mai simplu sa le facem pe toate la fel, sa aveam repere identice daca tot vorbim de o standardizare.

:cafea:
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.826
4
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
da si nu...daca ai un munte care este jumatate in modulul 1 si restul in modulul 2,
ce-i faci?sectiunea muntelui o sa fie diferita de sectiunea modulului la capatul NEM
deci sunt cazuri in care chiar nu este necesara respectarea standardului
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.826
4
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
asta pentru capetela normatizate....insa intre submodule un trebuie sa respecti
aceasta sectiune