un proiect nou, ambitios si ...controversat.

mixxed

Member
Trenulist
5 Noi 2016
32
0
salut @LDH,
m-a mutat, si acum o iau de la inceput, deci sunt incepator :)
planuiesc sa fac o macheta triunghiulara (triunghi dreptunghic cu catete de 2.5m + 3.2m) si cu o gaura in mijloc cat sa incapa un om. Problemele sunt trei:
- la un moment dat va trebui scoasa din casa
- am nevoie de cca 1.10m latime pentru fiecare cateta
- circuitul e destul de complex, si mi-e tare greu sa o rup prea multe bucatele mici.

Caut si eu un sfat privind numarul de module / dimensiune + metoda de combinare/suport in care sa impart toata povestea in asa fel incat sa fie si usor de transportat, si silentios si .. stabil.

Merci,
M
 

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ian 2006
1.447
6
Faversham, UK
www.voica.uk
WEBSITE
http://www.voica.uk
LOCATION
Faversham, UK
mixxed a spus:
...
planuiesc sa fac o macheta triunghiulara (triunghi dreptunghic cu catete de 2.5m + 3.2m) ...
De ce o vrei neaparat triunghiulara?

Gandeste-te cat spatiu se pierde pentru ca nu poti pune mai nimic in unghiurile ascutite si, mai mult, vei avea nevoie de raze de curburi extrem de mici (nerealiste nici ele si nici garniturile care vor circula pe ele, mai ales la H0).
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
mixxed a spus:
salut @LDH,
m-a mutat, si acum o iau de la inceput, deci sunt incepator :)
planuiesc sa fac o macheta triunghiulara (triunghi dreptunghic cu catete de 2.5m + 3.2m) si cu o gaura in mijloc cat sa incapa un om. Problemele sunt trei:
- la un moment dat va trebui scoasa din casa
- am nevoie de cca 1.10m latime pentru fiecare cateta
- circuitul e destul de complex, si mi-e tare greu sa o rup prea multe bucatele mici.

Caut si eu un sfat privind numarul de module / dimensiune + metoda de combinare/suport in care sa impart toata povestea in asa fel incat sa fie si usor de transportat, si silentios si .. stabil.

Merci,
M
Ai gandit un plan de linii? un circuit?

Ti-ai stabilit tema machetei?

Hai sa o luam pas cu pas si sigur ii dam de cap.

Chestia aia cu gaura in mijloc este o idee ... nu prea buna.
O sa cam faci sport ori de cate ori se intampla ceva la intersectia catetelor si mai trebuie acoperita cu relief.

Hai cu primele dou chestiuni si, daca nu este prea greu, fa o schita de mana cotata cu spatiul pe care-l ai la dispozitie eventualele ferestre si usi de langa si cam ce crezi ca nu poate fi mutat ca sa faci loc.

Astept
 

mixxed

Member
Trenulist
5 Noi 2016
32
0
LDH a spus:
Ai gandit un plan de linii? un circuit?
[...]Astept
Uite-o: http://my.opera.com/feeshee/albums/showpic.dml?album=154601&picture=7465565

Zi-mi ce parere ai... cum sa construiesc masa ?

M
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.831
5
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
ai verificat bine circuitul?
vezi ca e ai o linie dubla pe care vrei s-o intersectezi cu o alta linie dubla....numai
ca sunt pe nivele diferite
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
O asemenea aglomerare de linii o intalnesti in jurul oraselor mari, noduri de cale ferata in general, si singura explicatie este permiterea venirii si plecarii in toate directiile si accesarea facilitatilor din oras.

Fara suparare de ce nu incerci ceva mai simplu si mai real?

Stiu ca toti vrem sa rulam cat mai multe trenuri concomitent pe o macheta dar nu prea se potriveste.

Ca sa rulezi multe trenuri, execat ca in cazul unui oval cu linie dubla pe 2 m lungime :confused: , trebuie sa faci o gramada de compromisuri care dau "urat" pe macheta: linii cu raza de curbura mici, imposibilitatea trecerii de pe o linie pe alta a trenurilor fara ca acestea sa stationeze "in munti la partizani", statii in care incape doar locomotiva si un vagon si cate si mai cate.

Nu am studiat bine schema ta deoarece primul lucru care mi-a sarit in ochi sunt pantele de peste 10% si pana nu se rezolva astea restul nu mai conteaza.

Esti sigur ca schema ta este functionala?
 

mixxed

Member
Trenulist
5 Noi 2016
32
0
@cosmin78 cred ca e o iluzie optica pa undeva. "intersectia" aia complicata are toate liniile la acelasi nivel.

@LDH:
in primul rand ca ambitia mea nu este de a rula cat mai multe garnituri in acelasi timp, ci maxim doua. Eu unul sunt pasionat de manevre si optimizare de circuit, si iti dai seama ca nu ma satisface prea tare un oval sau oricum ceva genul asta.

Am deja doua module de turning loop pe care intentionez sa le folosesc, si nici circuitul anterior nu era deloc simplu, poate chiar mai complicat decat asta si pe un spatiu ceva mai mic.

Ideea e sa construiesc o diorama care imi permite in acelasi timp sa am: un joc de manevrare, ceva decorativ simpatic in casa si un circuit suficient de lung (ca sa il parcurgi complet cu o garnitura)

Stiu ca R1 e prea putin si ca pantele sunt la limita. Pe diorama anterioara unele locomotive nu urcau, dar altele urcau super bine cu garnituri de 7-10 vagoane (arhi-suficient pt mine). As fi dispus sa incerc sa o realizez, macar 80% din ce e acolo

Sunt deschis si la alte idei daca reusesc sa pastreze ceea ce am spus mai sus dar au niste pante mai ok. Nu prea am vazut scheme care sa fie aproape de ce imi doresc eu. Una buna (si realista) e cea mare de la cluj, dar chiar atata spatiu nu am :(

Please advise.

M.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.831
5
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
liniile care vin de sus din dreapta,care ies din tunel,nu sunt la nivel cu intersectia
sfaturile pe care le primesti aici nu sunt venite de la incepatori,ci de la oameni care
s-au saturat sa invarta sinele si circuitele in toate felurile.atunci cand ceri un sfat
trebuie sa fii pregatit sa il accepti,altfel nu mai are rost sa deschizi subiectul
 

mixxed

Member
Trenulist
5 Noi 2016
32
0
@cosmin78
stai linistit ca nu iau personal feedbackul. Daca stiam toate cele, nu mai veneam sa intreb, ci veneam direct sa va arat poze :roll:

poate ca nu reiese clar din desen, dar odata de au plecat din gara principala, trec pe sub o sina si apoi (inca in tunel) urca lin spre nivel. Cand ies din tunel sunt deja destul de sus. Schema asta am facut-o pe calculator dupa ce in prealabil am montat toate sinele pe jos si le-am facut 100 de poze.

legat de pante ... stiu ca acolo e o problema. mai sap.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Realist nu inseamna numai sa faci un peisaj foarte aproape de realitate ci sa reusesti sa faci traseul cat mai aproape de realitate.

Linii multe care trec unele peste altele, munti ce nu masoara mai mult de 20 cm inaltime dar pe varful carora este zapada nu prea seamana a realitate iar daca vrei sa plasezi totul intr-o zona montana iar nu ai sa intalnesti toata tesatura de linii.

Prietenul meu SSi spune:

"Machetele preformate Noch cu fost gândite ca într-un spaĂžiu foarte redus să fie cuprinse cât mai multe forme de relief Âşi pe care să fie construită o reĂžea de căi ferate Âşi străzi cât mai variate. Gândite în special să satisfacă copii, nu s-a pus accentul pe realism. De aici Âşi o serie de compromisuri în defavoarea acestuia. Pentru un copil o preformata este tot ce îÂşi poate dori, oferindu-i o infinitate de scenarii de joacă. Dar o preformata este tentantă Âşi pentru un adult. De ce? Pentru ca într-o camera de apartament nu avem spaĂžiu pentru o machetă mare, nu avem timp sau cunoÂştinĂže să ne construim singuri relieful Âşi nu în ultimul rând vrem să fie gata cât mai repede. Până aici macheta Noch îndeplineÂşte toate dorinĂžele. Dar odată ajunÂşi cu ea acasă începem să îi observăm compromisurile despre care vorbeam Âşi lipsa de realism"

Iar eu completez

Ceea ce ai prezentat in desen este un fel de Noch cu alta geometrie

si adug

Stiu ca spatiul este o mare problema si de aceea am spus ca daca vrei ceva pe care sa ruleze mai multe garnituri si sa mai ai si loc de manevra trebuie facute compromisuri.
Daca esti dispus sa le faci da-i bataie cu proiectul tau numai sa nu te trezesti, asta se intampla dupa ce ai facut mai mult de 50% din macheta, ca de fapt nu asta ti-ai dorit.

:cafea:
 

mixxed

Member
Trenulist
5 Noi 2016
32
0
pai sunt dispus la aceste compromisuri pentru a obtine ce ma doare pe mine: manevre si routari.

dar sunt dispus si sa rezolv cat pot de mult din problemele "tehnice" ale dioramei (pante si curbe). Evident, acolo unde pot..
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Moderator
Trenulist
17 Ian 2006
5.542
1
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Salut,

Cateva sfaturi/idei:

- in schema ta remarc mai multe puncte de scurt circuit, in afara de asta, subscriu la cele spuse de @LDH si @cosmin;
- daca esti incepator nu te incumeta la o asemenea diorama gigant, incepe cu ceva mai mic sa iti faci mana, sa inveti sa lucrii cu linia, cu relieful, etc.
- daca iti place sa faci manevra poti gandi circuitul altfel, nu e nevoied de sute de linii pentru asta, poti sa faci o configuratie care sa iti permita sa ajungi oriunde pe diorama cu trenul, chiar si cu mai putine linii.
- daca ai panta mare trebuie sa ai raza de curbura mare, cu cat raza e mai mica cu atat frecarea e mai mare iar trenul va urca mai greu sau deloc.
- o diorama precum cea din schema ta va fi foarte greu de "modularizat" in vederea unei mutari
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
@Mixxed:

Experienta mea in proiectare m-a invatat ca in orice proiect vine un moment in care ajungi sa "topesti" tot ce ai facut pana atunci, sa reconsideri tot ce-ai facut, si sa re-pornesti de la 0, tinand insa cont de tot ceea ce s-a acumulat.

Faptul ca nu ne-ai prezentat direct poze, ci doar schema, ma face sa inteleg ca nici tu nu esti inca multumit si sigur ca tot ceea ce ai desenat acolo e corect si realizabil. Deci fiecare feed-back negativ de aici e posibil sa se suprapuna peste o temere personala.

Cred ca LDH ti-a dat un bun punct de pornire cand te-a intrebat:

-Ai gandit un plan de linii?
-un circuit?
-Ti-ai stabilit tema machetei?

Iata deci ca ai un plan de linii, un circuit. Ca e bun sau rau, asta de fapt nu poate sa stie nimeni cu precizie pana in momentul cand el nu este construit. Totusi, baietii au dreptate cand spun ca in primul rand pantele sunt nerealiste. O panta realista nu poate sa depaseasca 3%, ceea ce inseamna ca in 100 de cm poti urca cel mult 3 cm. Pentru mine, la scara N, sunt suficienti 3 cm pentru ca trenul de dedesubt sa se strecoare pe sub tablierul unui pod subtire. Pentru tine, la scara H0, este imposibil!

Hai sa vedem si care ar fi fost tema machetei. Ce se intelege prin asta? Fiecare are o "strategie" preferata. Unii vor o gara urbana de pasageri amplasata in centrul unui oras mare; altii prefera o gara mica a unui oras de campie; altii vor sa se joace cu garniturile de carbuni intr-un triaj al unei termocentrale. Fiecare isi dezvolta asemenea "pasiuni" particulare pentru o anumita zona, epoca etc, iar diorama este raspunsul modelistic al acestei pasiuni.

Trebuie sa-ti pui urmatoarele intrebari:

In ce epoca se intampla diorama mea? Daca este in Germania in epoca Ia (1835-1890) voi avea de reprezentat un peisaj idilic cu vaci si carute, iar liniile trebuie sa fie extrem de simple si pe ele vor circula numai locomotive adecvate perioadei. Daca este un peisaj din Elvetia epocii a III-a atunci va trebui sa fie munte, viaducte, tunele, prapastii ametitoare, iar pe linii or sa circule locomotive electrice si diesel-uri. Daca este Anglia epocii a IV-a atunci vor circula niste garnituri urate, murdare, cu niste locomotive patratoase. Fiecare tema are farmecul ei si nimeni nu spune ca vreuna este mai "presus" decat celelalte. Poti chiar sa faci Fantasyland si pe diorama ta sa rulezi garnituri "Superman" cu vagoane de kryptonit, nimeni n-are voie sa rada de tine. Totul este ca diorama sa fie coerenta cu ea insesi, iar pentru asta trebuie sa te hotarasti asupra unei teme preferate, iar apoi sa-ti combati viguros orice "alunecare in pacat" privind propriile interese!



Analizand desenul tau incerc sa inteleg mai bine de ce ai ajuns la ideea unei diorame triunghiulare. Din punct de vedere compozitional, as zice ca este o diorama tipica in "L" careia i-ai mai adaugat inca o latura suplimentara.

Practic ai acolo patru triaje pentru gari de tranzit:

-doua in paralel, pe latura de 2.5 m, (dintre care numai una are figurata o cladire a garii alaturi), pe care le-as denumi triajele A si B
-C, un simplu punct de trecere mic cu o linie moarta pe latura de 3.2 m,
-iar pe latura mare a triunghiului este gara principala D, prevazuta si cu un depozit de marfa.

Ai vrut sa fie prezente toate aceste gari, sau doar ti-au iesit doar?
Cred ca pornind de la tema compozitiei, ar trebui sa incerci sa-ti imaginezi fiecare dintre aceste gari, pana la a le da un nume si o individualitate aparte. Poate ca acele doua gari A si B vor fi gari de munte, una va avea alaturi si un mic triaj pentru vagoane de lemne sau o mina, ceva specific montan. Gara C ar putea sa fie o gara de campie cu depozit pentru incarcarea cerealelor, iar gara D ar putea sa fie gara principala a unui oras mare de campie. Poate sa fie Bucuresti sau Patarlagele sau Neuschwanstein sau poate Klausenburg, nu stiu, totul depinde de fantezia ta, dar incearca sa realizezi acest "schelet" si sa-l incarci pe urma cu toate visele si imaginatia ta. Succes!

Salutari din Constanta,
Dorin
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.831
5
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
@mixxed


scurt-circuiturile s-ar rezolva,fie cu ceva diode si alte alea ptr analog sau pentru
digital cu un modul LK100,ceva mai scump insa fiecare meserie cu riscurile ei.

eu spun din experienta ce inseamna o panta nerealista,adica o garnitura inclinata
de zici ca o sa cada pe spate...Daca limita pe toate dioramele ar fi 3% ar fi bine...
eu nici pana acum nu prea sunt impacat cu o panta care urca de la 0 la 11cm
in 4,5 metri,mai uit in fiecare zi la ea si mi se pare prea abrupta,desi inclinatia ei
nu este mai mare de 2,5%,insa efectul vizual creat de ansamblul machetei ma face
sa am impresia ca panta este prea pronuntata.

apoi intervine problema curbelor...
asa cum zicea Florinn,cu cat ai panta mai mare,cu atat trebuie sa ai raza curbei
mai mare,si completez,cu cat ai raza mai mica,cu atat exista pericolul ca o
garnitura sa se rupa si sa cada in interiorul curbei.trebuie mers pe principiul ca
razele mici trebuie ascunse vederii ramanand decat curbele cu raza mare,pentru a
da o oarecare senzatie de realism.un R1 sau R2,de exemplu nu face altceva decat
sa limiteze materialul rulant care o sa iti circule pe diorama,adica numai garnituri
scurte,cu vagoane pe 2 osii,locomotive mici,care sa nu aiba probleme cu razele
mici,deci pana la urma sfarsesti prin a te lipsi de placere de a vedea circuland
pe diorama ta o garnitura cu 4-5 vagoane pe boghiuri trase de o locomotiva cu
abur mai lunga,sau pur si simplu poti sa iti cumperi un Big-Boy si sa il pui in vitrina
pentru ca nici daca ar fi fost la jumatate din lungime si tot nu ti-ar fi avut loc pe o
curba asa de stransa.

iti inteleg avantul,si eu as fi dorit pe diorama mea un triaj cu 16 linii,un terminal de
containere cu 4 linii si o gara cu tot atatea linii ca in gara din Craiova,insa unde
sa le pun pe toate?prefer linii mai putine,curbe cu raze mari ca sa imi pot rula in
voie vagoanele de 303 mm si nu numai ,sa nu stau cu urechea la panda sa aud
cand sar alergatoarele vreunei aburoase la jumatate curbei.
e decizia ta ce vei face si cum vei face,insa planul de linii prezentat de tine
necesita un spatiu dublu fata de cel pe care il consideri tu suficient.
bafta!
 

mixxed

Member
Trenulist
5 Noi 2016
32
0
Florinn a spus:
daca esti incepator nu te incumeta la o asemenea diorama gigant, incepe cu ceva mai mic sa iti faci mana, sa inveti sa lucrii cu linia, cu relieful, etc.
Florinn, aici vezi proiectul la care am lucrat inainte si pe care l-am adus la stadiul de plimbat garnituri peste tot.

as spune ca sunt un incepator la a doua diorama mare :)
ramane problema panteor, cu care sunt de acord.
 

mixxed

Member
Trenulist
5 Noi 2016
32
0
victorian a spus:
Practic ai acolo patru triaje pentru gari de tranzit:

-doua in paralel, pe latura de 2.5 m, (dintre care numai una are figurata o cladire a garii alaturi), pe care le-as denumi triajele A si B
-C, un simplu punct de trecere mic cu o linie moarta pe latura de 3.2 m,
-iar pe latura mare a triunghiului este gara principala D, prevazuta si cu un depozit de marfa.

Ai vrut sa fie prezente toate aceste gari, sau doar ti-au iesit doar?
Dorin,
sunt de fapt doar 3 gari (cele care au si cladire).
A patra nu e o gara ci pur si simplu un mic triaj "aiurea pe campie".
Ce incercam sa obtin era flexibilitatea in routare, permitand trecerea de pe un segment pe altul. la o adica, partea aia poate sa stea complet acoperita ;)

initial am vrut doar 2 gari (cea mare + latura de 3). A treia a iesit cand am facut jonctiunea aia complicata, si nu am vrut sa risc un accident pe DKW. Am bagat un macaz inainte pentru a permite trecerea a 2 garnituri in acelasi timp, si m-am trezit cu inca o linie :)
 

mixxed

Member
Trenulist
5 Noi 2016
32
0
Am mai fixat din probleme (pe unde am putut):

  • - marit raza (ce-i drept de la R1 la R2, dar de!) in dreapta-sus + stanga-jos.
    - clarificat putin jonctiunea de sus unde se schimba tronsoanele
    - adaugat niste cote estimative de inaltime, ca sa ne lamurim mai bine.
    - pus si niste casutze, sa fie
Voila: http://my.opera.com/feeshee/albums/showpic.dml?album=154601&picture=7481667

a ramas o singura panta cu raza mica.. dar la o adica o pot folosi pentru coborare :D

Nu ma deranjeaza prea tare, in conditiile in care ar trebui sa fii putin destept si sa alegi ruta potrivita (sau ma multe locomotive) pentru incarcatura pe care o transporti. V-am zis ca de fapt imi fac un joc interactiv cu trenulete, nu ? ;-)

Ce ziceti, o las asa ?