detaliere macheta

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
de ceva vreme ma bate gandul sa realizez de la zero o macheta de loko, la scara mare adica 1:24 sau 1/32
Pentru realizarea carcasei m-am gandit la posibilitatea de a lucra (relativ facil) cu mase plastice, forex, tabla.
Problema care ma tine in loc, pentru ca nu-i gasesc nici macar teoretic o solicitare rapida este cea a boghiurilor. Am stabilit cateva contacte de suprafata pentru posibilitatea de a strunji piese, intrebarea mea concreta se refera insa la gradul de detaliere pe care ar trebui sa-l aiba o mecheta decenta din punctul de vedere al acestui subansamblu (boghiurile):
Vazand desene de ansamblu, respectiv carti in domeniu, cat de departe ar trebui sa merg cu realizarea pieselor individuale care conpun acest subansamblu, din punct de vedere al tuturor elementelor care realizeaza suspensia si tractiunea?
Merci anticipat pentru sfaturi.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
stageexp a spus:
de ceva vreme ma bate gandul sa realizez de la zero o macheta de loko, la scara mare adica 1:24 sau 1/32
Pai ti-ai impus singur gradul de detaliere in momentul in care ti-ai ales scara ca sa nu mai spun ca unele componente pot fi facute functionale sau semifunctionale

Un mic ghid, e drept ca la alta scara, AICI si AICI

Spoor!
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Merci LDH,
am vazut si eu postarile respective si astepta ceva detalii in continuare pe forumul respectiv tocmai pe partea care mie mi se pare cea mai dificila, boghiurile.
Carcasa si elementele de interior normal ca am sa le detaliez la maximum, la scara aleasa este posibil.
Problema care se pune este cat sa detaliez din partea de tractiue propriuzisa. Fiind inginer mecanic stiu ce probleme implica realizarea componentelor de lagaruire si de suspensie, imi chinui acum ai mei neuroni cu incercarea de a-mi da seama cat din zecile sau sutele de piese care formeaza ansamblul boghiu trebuiesc reproduse pentru a asigura o estetica si o functionare corespunzatoare.
De exemplu, daca este vorba despre niste arcuri lamelare sa realizez fiecare element in parte si sa asamblez aceste elemente, sau sa simulez structura dintr-o piesa unica, dar gravata corespunzator?
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Super :D
M-ai astupat, da o sa-mi pun ambitia.
Mi s-a promis ceva documentatie din zona cfr, si sper sa nu ajung chiar la pensie pana o sa iasa ceva sper io frumos.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.819
3
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
daca tot iti pui ambitia :p de ce nu o faci la HO?asa risti sa faci o macheta pe
care ai sa vrei s-o rulezi pe sine,s-o vezi mergand,sa pui niscaiva vagoane dupa ea
insa o poti face in voie ptr ca e la o alta scara
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
La H0 nu cred ca as putea detelia tot ceea ce ar trebuie sa apara, pentru ca nu am utilajele necesare, fiind necesara o precizie mult mai mare (in sensul dimensiunilor mici si nu al preciziei de asamblare) si sincer, nici talentul necesar. La scara mai mare se poate lucra ceva mai bine cu ceea ce exista la dispozitie in dotare.
Voi incepe cu o loko LDE de 1200, dupa care oi mai vedea in functie de ceea ce reusesc.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.227
1
Constanta
LOCATION
Constanta
Stageexp,

Indiferent de subiect si indiferent de scara de executie, daca e sa faci machetism la modul serios se incepe de obicei prin obtinerea unor planuri cat mai detaliate la scara mare, ceva de genul 1:50 sau chiar 1:20.

Avantajul subiectului mentionat de tine este ca mai exista suficiente locomotive LDE in buna stare de functionare, tot ce trebuie este sa prinzi una in gara sau in depou si sa masori diversele elemente pentru a face un plan detaliat.

Era muuuult mai dificil daca te "pocnea" dorul dupa vreo locomotiva CFR din epoca I-a din care nu mai exista nici un exemplar, doar cateva poze alb-negru!


Oricum e bine ca, daca nu ai experienta, sa te apuci de ceva mai simplu, si probabil ca LDH e un subiect potrivit.

Iti pot spune ca si in materie de modelism feroviar e absolut la fel ca si la navomodelism. Navomodelistii fara experienta incep prin a de "voinici" sa construiasca o corabie mare cu 120 de tunuri, ceva gen "Victory", nava lui Nelson de la Trafalgar, sau eventual "Wasa", o corabie baroca supra-incarcata de sculpturi. Si evident ca, in cazul fericit in care reusesc sa duca asemenea provocare la bun sfarsit, o realizeaza de obicei lamentabil...

Navomodelistii experimentati se multumesc sa faca un yacht olandez... dar il fac perfect!

Spor la treaba,
Dorin
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Merci pt sfaturi
La considerentul cu scara m-am gandit si eu, momentan sunt in tatonari de principiu. M-am gandit ca valoarea 1:24 se apropie de ceea ce se regaseste si in domeniul machetelor auto. Astept documentatia de la un mecanic de loko, prin intermediul unei prietene din domeniu, de la catedra de material rulant. Am plecat pe ideea unei diesel electrice, pentru ca am acces imediat la cartea de la ASAB, dar o sa meditez si la ideea unei loko LDH, unde ma voi bucura cred de sprijinul unui coleg de lucru, de loc din calafatl al carui tata a fost mecanic pe o astfel de masinarie.
Voi incerca si niste fotografii si masuratori in depou, tot cu sprijinul celor de la catedra de profil din tm, pentru ca altfel e tare dificil. Nu vreau sa ma lovesc de privirile mirate ale unor persoane apucandu-ma sa fotografiez prin gara, pentru ca inca sunt destule oprelisti in domeniu.
Vali
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Ar fi o idee.
O sa-mi pun ordine in schite si o sa vad la ce concluzie ajung.
Asa s-ar realiza un compromis foarte bun intre dimensiunile mari pe care vreau sa le obtin si standardul feroviar.
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Pentru inceput am studiat in viteza cartea "Locomotiva diesel electrica 060 DA" urmand a primi si ceva documentatie de la un mercanic, si cu ceva ajutor din partea unei cunostinte voi face si o vizita la depoul timisoara, unde sper sa am ocazia sa fac si cateva fotografii.
Am adoptat ca scara de principiu scara 1:22,5 care mi-a fost recomandata de florinn, asa ca voi obtine un mic monstru:
- lungime peste tampoane 755.55 mm
- latime carcasa 133.33 mm
- inaltime carcasa 144.75 mm
Am stabilit niste precontracte pentru strunjirea osiilor si rotilor, la nivel de "ciubuc" si ramane doar sa ma apuc de treaba, asa ca incet incet masinaria sa prinda contur :D
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Le-am vazut :D
Si mi-am dat seama ca e vorba despre o feerie de decupaje, cate 11 pe roata, la 6 osii, va fi o distractie pe cinste.
Ma gandeam in prespectiva la material si la metodele de realizare tehnologica.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.227
1
Constanta
LOCATION
Constanta
Incearca sa te gandesti la roti turnate dupa un model realizat din lemn. Lemnul e mai usor de prelucrat cand e vorba despre spite. Faci o roata cu spite din lemn pe post de model si pe urma copiezi forma respectiva in 12 exemplare. Pot fi turnate din aluminiu, alama sau bronz. Evident, trebuie sa ai acces la cineva care stie si poate sa faca asa ceva.

Numai bandajele si osiile sa fie realizate la strung. Bineinteles, trebuie sa-ti dezvolti o tehnologie care sa permita centrarea perfecta a bandajelor si osiilor in momentul in care infigi si rotile printre ele! :D
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.819
3
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
@victorian

are strungul grija sa le centreze...roata turnata,cu diametrul mai mare decat este
nevoie cu cativa mm,indeajuns ptr a fi strunjita si adusa la cote,o gaura data in
centrul rotii aflat prin injumatatirea diametrului rotii turnate(in stare bruta),gaura
necesara ptr a fixa piesa,sau daca nu gaura data,cel putin o adancitura conica...
strunjirea pana la cota dorita si apoi prinderea rotii in menghina universala a strungului
ptr a aduce gaura la diametrul dorit..cam asta ar fi toata tarasenia :D
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Salutare,
am cerut o oferta de turnare de la o firma din Arad, pentru a realiza rotile cu spite ale machetei 060DA, si am primit repede raspuns (cu o promptitudine pentru care respectivii merita felicitari) prin care mi s-a spus ca pretul unei roti este de cca 10 RON la care se adauga pretul modelului care imi va fi comunicat dupa ce trimit un desen detaliat.
Problema care mi-o pun acum este daca sa cer turnarea completa a rotii (adica zona centrala cu spite si zona de rulare) sau sa se realizeze doar partea centrala urmand a confectiona prin strunjire si ulterior centra coroana rotii.
Merci pentru eventuale sfaturi
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
stageexp a spus:
Problema care mi-o pun acum este daca sa cer turnarea completa a rotii (adica zona centrala cu spite si zona de rulare) sau sa se realizeze doar partea centrala urmand a confectiona prin strunjire si ulterior centra coroana rotii.
Merci pentru eventuale sfaturi
Parerea mea de nespecialist este sa realizezi roata monobloc.
Prin strunjire se poate evidentia detaliul de separatie roata/obada.

In cazul in care le faci separat obada trebuie sa aibe diametrul mai mic (cine stie cu cat?) decat roata iar pentru montaj trebuie incalzita obada si presata pe roata.

Mie mi se pare complicat.

Tie?
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Da, se poate numai prin fretare ca la rotile adevarate.
De altfel oricum trebuie strunjita roata pentru ca din turnare nu iese ok, asa ca se poate strunji integral, fara sa ma mai complic ulterior.
O sa fac desenul dupa documentatia din cartea cu pricina, sa vad la cat ajunge modelul (matrita).
Sper sa nu fie cu sutele de euro, ca se incurca treaba :D .
Merci pentru raspuns.