Locomotiva bavareza B IX

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Catalin,

Merci de completari! Intr-adevar, aceste locomotive au fost initial integrate tractiunii feroviare a administratiei Buzau-Marasesti, unde au purtat numerele respective.

Ma intreb acum care va fi fost schema de vopsire a acestor masini. Probabil ca initial, atunci cand au venit in Romania, ele erau vopsite in schema tipic bavareza pe care o puteti vedea si in pozele mele: verde oliv pentru sasiu si roti, verde oliv cu ancadramente negre pentru cutia tenderului, marchiza, cazan, negru mat pentru cutia de fum si cos.

Este de presupus ca aceasta schema a fost mentinuta si in cadrul administratiei Buzau-Marasesti.

Dar oare s-a pastrat aceasta schema si dupa integrarea in CFR? sau s-a trecut la schema de vopsire tipica a CFR, in care sasiul si rotile erau de culoare brun-noyer, adica un soi de maro ciocolata?

Tare ma tem ca la acest capitol, in lipsa unor probe obiective, tot ce putem face este sa facem speculatii! :(
 
Dorin,
buna intrebare cu vopsirea. Buna si grea. La o asemenea intrebare cred ca doar vreo 3 oameni din Romania pot sa-ti dea o parere obiectiva. Cum arhivele CFR din acea perioada au fost puse pe foc, cum Muzeul CFR a ars aproape toata documentatia acelei perioade si ce a ramas zace intr-un subsol inundat, putem doar specula.
Asa cum sti se cunosc astazi 2 fotografii, se intelege alb-negru, cu aceste locomotive. Exista si o a treia, luata in 1877 la Fratesti, unde se vede tenderul si marchiza uneia dintre locomotive. Nimic mai mult.
Eu, cunoscand cutuma veacului, inclin sa cred ca au fost un verde inchis.
Cand am vreme voi incerca sa maresc fotografiile respective, sa vad daca ajung la o concluzie mai clara.

Daca tot am spus ca voi incerca sa aduc ceva inedit, uite o sectiune (tu ai vazut-o pe viu, eu doar in poze) prin locomotiva prezentata de tine, doar ca imaginea mea e din 1925.

Seoate observa bine distributia Stephenson cu bare deschise, instalatia de frana Westinghouse, cilindrii exteriori.

 
Si aici ai Dorin, cea mai veche fotografie cu una din cele 4 locomotive CFR seria 41-45. Este luata in remiza Fratesti in 1877, locomotiva fiind atunci parte din parcul rus de locomotive. Sunt extrem de rare imaginile din Razboiul de Independenta din 1877 si cu atat mai rara o imagine care sa surprinda aceste locomotive.

Din pacate nu ne putem da seama de numarul locomotivei, pentru a vedea care din cele 4 este acea locomotiva. Se observa placuta rusa de identificare pe marchiza si mecanicul rus in tunica. Peste 2 ani aceste locomotiva va ajunge la CFR si in 6 ani va remorca Orient Express-ul.

Din cate stiu, la CFR i s-a schimbat doar placa de inmatriculare si a primit pe cazan placa cu numele masinii.

 
Catalin,

Iata alaturat o imagine de detaliu cu starea actuala a locomotivei din poza ta de la 1925:

aylacspnjbhk5674q.jpg


Se observa mecanismul celor 2 supape de siguranta si parghiile de actionare care se prelungesc pana in marchiza. In fata lor, domul de abur. Se observa conducta de preluare a aburului pentru incalzirea vagoanelor pe timp de iarna, conducta principala de abur spre cilindri, precum si bara de comanda regulatorului de abur.

In prim plan, sectionata, se vede cutia de nisip si bara ei de comanda, iar in stanga se vede jumatate din pompa de aer tip Westinghouse, care este alcatuita de fapt din doi cilindri in tandem, unul pentru abur, celalalt pentru aer.

Iata si o poza de detaliu cu pompa Westinghouse sectionata:

aylt9qyrpwmxpi6je.jpg


Cel de deasupra este cilindrul de abur, cel de dedesubt este cilindrul de aer comprimat. Se vede conducta de plecare a aerului, care trebuie sa duca la un rezervor de aer comprimat amplasat undeva jos, intre lonjeroane si osii. Se precizeaza ca aceasta pompa nu face parte din "dotarea" initiala a locomotivei din 1874, ci este o amenajare ulterioara, din momentul in care acest sistem de frana a fost adoptat pe caile ferate regale bavareze.

Va rog sa observati sistemul in care este realizat domul de aburi, care are o "coaja" interioara din otel mai groasa, rezistenta la presiune, si o a doua "coaja" exterioara cu rol de protectie, dar totodata un rol estetic. Pe vremea aceea problema "eficientei" se punea doar in felul acesta...

Multumesc mult de tot pentru poza absolut inedita cu locomotiva in timpul razboiului de independenta! E absolut senzationala, mai ales judecand dupa cat de putine asemenea informatii exista! Am incercat sa fac niste mici scamatorii cu poza ta, pe baza reglarii echilibrului contrast/ luminozitate pe mai multe game de culoare diferite, insa nici asa nu reusesc sa disting nici un numar. Probabil, daca nu se intampla sa dam in mod cu totul neasteptat peste aceeasi poza intr-un format mult mai mare, nu vom ajunge sa stim niciodata...

Ce pot sa observ este faptul ca tenderul este in mod sigur vopsit intr-o culoare uniforma si nu impartit in "tablouri" cu margine neagra, delimitate de o linie subtire crem, ca la KBayStB. E posibil sa fi fost cu totul oliv, asa cum ar fi de asteptat de altfel pentru o locomotiva utilizata in special pentru efortul de razboi.

Poza confirma si faptul ca locomotiva era absolut de serie si a fost pur si simplu luata si cedata rusilor din lotul initial destinat cailor ferate bavareze. De ce zic asta? Se poate observa o bara verticala prevazuta cu un ochi la capat. O bara care nu este utilizata aparent la nimic, doar ca ea exista acolo.

Acea bara verticala era destinata sistemului de avertizare al trenului, care, din cate stiu, in epoca respectiva era o "specialitate" bavareza! Despre ce este vorba? Practic, pe acolo trecea o simpla franghie subtire, care era actionata de mecanic printr-o maneta, si ea trecea din vagon in vagon actionand la randul ei cate un clopotel amplasat in fiecare ghereta de franar! Acest sistem era completat de o serie de coduri specifice, pe care fiecare franar se cerea sa le cunoasca in amanuntime. High-tech, Anno Domini 1877!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
Buna Dorin,

genul acesta de reprezentari este extraordinar pentru ca te face pe tine, ca privitor si vizitator, sa te implici.
Este ceea ce am vazut in multe muzee tehnice din Occident, si ma gandesc acum la cel din Viena in special, unde exponatele sunt sectionate, sunt puse in miscare de diverse motoare astfel incat totul devine interactiv si interesant, nu doar o insiruire de exponate.

De aia in muzeul Leonida din Bucuresti nu e nimeni in vreme ce in cel din Viena rasuna zeci de glasuri de copii care se bucura si se joaca cu toate aceste masinarii, invatand astfel in timp ce se joaca.

Revenind la masinile noastre, si eu cred ca e o culoare putin mai sobra decat verdele bavarez si fara complicatii estetice. Este clar o masina standard cumparata de antreprenorul rus angajat in lucrarile de la Giurgiu de pe frontul ruso-turc. Ceea ce vezi tu mai sus este un crop din poza originala, evident pe placa de sticla, si care este mult mai mare. Nu cred sa existe o varianta in care sa se vada si numarul. Insa nu poti sti niciodata.