Scheme vopsire vagoane SBB CFF FFS incepand cu 1945

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Evolutia schemelor de culoare elvetiene pentru vagoanele de pasageri elvetiene este in mare masura similara cu cea a tarilor vecine si este legata direct de schimbarile tehnologice si cele de imagine a cailor ferate federale. Ma voi opri aici numai asupra acestora, marile cai ferate private elvetiene care exista pana astazi, in frunte cu BLS si RhB urmand a face obiectul unui articol separat.

La inceputul anilor 1940 conducerea SBB a trecut de la vopsirea integrala a materialului rulant in brun inchis (BLS Braun) la aplicarea culorii verde inchis, tocmai pentru a diferentia vehicolele sale de cele ale rivalului privat si aceasta culoare avea sa reziste in parte pana astazi. Iata aici un Umbauwagen realizat la Schlieren in anii 1950 prin reconstructia unor vagoane mai vechi cu caroserie de lemn, un vagon intern tipic pentru liniile din Elvetia Centrala pana dupa 1980, aici intr-o versiune de dupa 1968, deci deja cu numere UIC, cu stema elvetiana pe ambele parti si inscriptii diferite (SBB-CFF si SBB-FFS) pe fiecare parte :

(model Fleischmann din anii 1990, KKK)

Aceasta schema s-a aplicat si pe vagoanele noi, ca de exemplu pe acest EW I (vagon standard tip I) fabricat de Schlieren in anii 1960. Acesta poarta insa logoul SBB si textul in trei limbi introdus in 1983:

(model Lima Minibahn din 1987-88 din seria noua)

In 1978 aparitia vagoanelor Eurofima (la SBB numai vagoane Am) in schema C1 in portocalu intens (Reinorange) aduce o pata de culoare pe sinele elvetiene. Am-ul prezentat aici poarta logoul SBB din 1977 si textul in trei limbi cu caractere vechi:

(model Roco din 2007, KKK)

Materialul rulant integral verde nu mai corespunde la inceputul anilor 1980 cu imaginea pe care conducerea SBB se forteaza sa o dea companiei si de aceea, odata cu aparitia in 1981-84 a vagoanelor standard tip IV (EW IV) dupa UIC Z acestea sunt vopsite intr-o schema cu verde dar si gri beton, mai atractiva si mai moderna, care se aplica progresiv si pe vagoane mai vechi (ca RIC):

(model Roco din 2005-2006, KKK)

Pentru vagoanele restaurant noi WRm, schema este aceeasi, numai ca verdele este inlocuit cu rosu aprins, ca pe acest prototip WRm din 1983 :

(model Roco din 2005-2006, KKK)
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
In 1988-1990 pentru noile trenuri europene EuroCity, pentru care comandase mai bine de o suta de vagoane salon noi si foarte moderne (cunoscute ca vagoane EC, oficial EW V) SBB lanseaza o noua schema atractiva, pe baza de tonuri de gri cu benzi albe si usile de culoare rosie, care se va aplica si pe mai vechile Am Eurofima. Iata aici un Bpm din 1990, livrat direct in aceste culori :

(model Minitrix din anii 1990, KKK)

Vagoanele speciale salon panoramice din 1990-91 pentru linii turistice, similare tehnic cu Apm si Bpm EC, sunt vopsite intr-o schema usor diferita pe baza acelorasi culori :

(model Minitrix din anii 1990, KKK)

Vagoanele restaurant incluse in EC-uri sunt si ele vopsite in aceeasi schema, unde griul inchis este inlocuit cu violet. Ele poarta logoul operatorului (care se va schimba in decursul timpului, Mitropa, Le Bistro Suisse, McDonald&8217;s, etc). Iata aici cel de-al treilea prototip WRm cu alta dispunere a ferestrelor si operat in 1991 de societatea Le Bistro Suisse :

(model Staiber pe baza Roco din anii 1990, Kleinserie)

Schema EC este in vigoare la SBB si in ziua de azi, cea care o va inlocui fiind inca in pregatire (Info : SBB Designcenter, ZĂźrich)

In 1990-91 se lanseaza S-Bahn ZĂźrich, pentru care noile trenuri etajate produse de Schindler sunt vopsite intr-o noua schema, care a luat numele acestor rame si anulme DPZ:

(model Fleischmann din 2006, Lichtwechsel, KKK)

Schema verde-gri a trenurilor compuse din foarte confortabilele vagoane EW IV, care constituie si azi materialul de predilectie al trenurilor IR si IC interne elvetiene, este inlocuita in 2001 cu una inspirata de noile trenuri ICN desenate de Pininfarina si care a luat numele acestor trenuri. Iata aici un vagon AS (cu compartiment de serviciu si pentru biciclete) din 2004:

(model Horia Radulescu / RSM pe baza Roco, KKK, Kleinserie 2007)

Schema ICN se aplica si pe vagoanele-pilot pentru ramele EW IV, care sunt realizate pe baza de vagoane de IC incepand cu 1995 :

(prototip model Horia Radulescu / RSM, Lichtwechsel, KKK, Kleinserie prevazuta pentru sfarsitul 2008 si 2009)
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Vagoanele cuseta si de dormit sunt vopsite incepand cu anii 1970 in culorile tipice TEN, Elvetia fiind singura tara care va aplica aceasta schema si pe vagoanele cuseta. Iata aici un T2 (de fapt ar fi trebuit sa fie un T2s) in aceste culori, cu logoul in vigoare inca in 1975 :

(model Fleischmann din 1978, fals)

Elvetia a fost singura tara care a comandat vagoane cuseta Bcm pe baza modelului Eurofima. Iata aici unul din aceste vagoane, livrate in 1978-1980, in culorile tipice si cu logoul in vigoare in acea vreme (similar cu Eurofima Am):

(model Roco din 2007, KKK)

In 1983 se schimba si la vagoanele cuseta si de dormit logoul SBB cu cel nou. Iata aici un Bcm pe baza de vagon RIC (UIC X) mai vechi, asa cum inca circula si azi :

(model Hobbytrain Moser din anii 1988-90)

Recent vagoanele Bcm Eurofima au fost modernizate, primind usi si echipamente interioare noi si o schema de culoare care aminteste de cea ICN :

(model Roco din 2008, KKK)