Automotoare seria 78-750

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Later edit:

Un numar important de automotoare seria 750 au fost destinate uzului oficial.
Pe forumurile romanesti sunt fotografii ale acestei serii, insa prea putine despre si cu cele destinate "oficialilor".
Am avut sansa de a vizita in 2005 unul din automotoarele salon din seria 750 (773, construit se pare pentru Vasile Luca). Pentru mine a fost importanta aceasta ocazie nu atat pentru destinatia automotorului ci pentru ca avea inca foarte multe din elementele originale de la data constructiei in 1949.

Pentru ca imaginile din anii '40 cu aceste automotoare sunt alb/negru, sper ca veti gasi interesante aceste imagini color.
mentionez ca materialele si culorile au fost identice si pentru automotoarele salon si pentru cele clasa a 2-a calatori, deci ceea ce veti vedea va poate face o idee despre cum era atmosfera la bordul unui astfel de "aerodinamic"...

culoarul de acces (furnic de nuc si perdele din catifea). Aceleasi materiale au fost utilizate si la automotoarele clasa:

schimbate fata de original: plafonierele


nimic modificat fata de original in cabine.


postul 2


postul 1


din nou in cabine.


fata de original, plafunul din furnir alb a fost inlocuit cu unul dintr-un banal si ieftin lambriu PVC.


detalii,

si o imagine impresionanta, un 750 asa cum trebuie sa arate, chiar daca fata de original a pierdut gratiile de la parbrizul central si a capatat instalatia de AC pe acoperis si nelipsitele si mioriticele geamuri termopan (vezi pozele cu 774 de la inceputul subiectului).


PS: toate pozele au ca autor subsemnatul si sunt proprietatea acestuia.
 
Automotorul este superb , conform monografiei Malaxa, Automotorul a fost amenajat special pentru Vasile Luca(1)

Aceste poze pot sa faca pe ori ce pasionat sa isi doreasca sa fie Ministru :D


(1)Vasile Luca (Laszlo) - secretar al comitetului central al partidului comunist, ministru de finanĂže. Stalinist fanatic, coautor al stalinizării României Âşi-a încheiat cariera la închisoare (1952) chiar în timpul când idolul său mai domnea încă la Kremlin.
 
Excelente poze, multumim frumos Catalin!

Intr-adevar, asa ar fi trebuit sa arate toate automotoarele, cu livrea bej/albastra sau bej/rosu inchis si liniaturi fine. O vopsire mai potrivita nici nu s-ar putea inventa, iar daca CFR nu vrea sa revina la ea, nici o problema, o vom face noi pe modelele noastre!

Ma intreb daca acest automotor 773 a avut la inceput tampoane fine, sau a avut de la inceput aceste tampoane grosolane, disproportionate?

Cum erau cele originale, in afara de pozele de epoca, le putem vedea in fotografiile cu automotorul aflat la rusi!

Cat despre dorinta de a fi ministru, cred ca nu iti doresti neaparat; ar trebui sa nu uitam sloganurile etapei: "STALIN, LUCA SI CU DEJ/ AU BAGAT SPAIMA-N BURGHEJI!"

A fost perioada in care mii de oameni au fost saltati noaptea de "Volga neagra" si dusi in domiciliu obligatoriu sau direct inchisorile regimului. Unii dintre ei n-au mai apucat sa vada puscaria, au fost dusi direct pe marginea drumului undeva in munti si impuscati, chipurile de "partizani". ( Pentru cei ce nu stiu, "Partizanii" perioadei erau luptatori anti-comunisti, care inca sperau ca aliatii anglo-franco-americani nu vor abandona Romania sub cizma sovietica. Din pacate s-au inselat)

Doar putini dintre aceste mii de destine zdrucinate au supravietuit, de obicei dupa ani grei de puscarie. Cei mai putin norocosi au platit cu viata indrazneala de a avea pareri mai putin comuniste. De aceea cred ca personajul in cauza era mai degraba sinistru decat ministru!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
Salut

Multumesc tuturor pentru pozele postate aici, sunt superbe, si inainte de a discuta schema de vopsire, ar trebui sa ne bucuram ca aceste masini nu au ajuns sub aparatul de sudura, e bine ca se repara, semn ca inca le vom mai vedea pe linii.

Legat de schema de vopsire, personal, imi place mai mult schema delfinului, in special combinatia albastru/alb, aprecizez si schema originala insa trebuie sa ne gandim si la faptul ca aceste automotoare transporta calatori si nu doar pasionati de cai ferate.

Poate ca totusi, intr-un tarziu sa vor gandi sa pastreze macar cate un automotor in schema originala, insa ma indoiesc.
 
victorian a spus:
Pentru cei ce nu stiu, "Partizanii" perioadei erau luptatori anti-comunisti, care inca sperau ca aliatii anglo-franco-americani nu vor abandona Romania sub cizma sovietica. Din pacate s-au inselat.


Desi pe langa subiect o mica dar necesara corectura.
Ca s-au inselat este una dar ca au fost dezbinati este alta poveste.
Daca voiau sa faca ceva chiar puteau avand efectivul unei Armate.
 
Florinn,

Aceste automotoare au transportat calatori si in anii patruzeci cand erau vopsite crem/rosu, aveau aer conditionat, conditii de confort superioare actualei clase I, bar, lampi cu abajur pe mese, tetiere albe, scaune din plus, conductor de tren care stergea barele scarilor la oprirea in statii pentru a nu se murdari pe maini pasagerii adica tot ce tine de un transport civilizat.

Atunci, in acele vremuri, probabil ca erau altfel de calatori care meritatu ce le-a oferit Malaxa.
 
Si tot off topic, sa nu uitam ca si Lucretiu Patrascanu a fost ministru.
 
Dincolo de discutiile despre comunism, pe care il "iubesc" as cum poate sa-l iubeasca nepotul unui fost detinut politic si liberal din tata in fiu, dincolo de discutiile firesti si normal subiective despre vopsire, raman aceste masini, care sa ne aduca aminte ca daca aceste proiecte ar fi putut fi continuate (subliniez verbul a putea) aceste masini ar fi fost bunicii unor generatii de automotoare mult mai performante.
Roata istoriei a facut ca uzinele Malaxa si calea ferata romana sa nu dezvolte acest concept. Povestea e prea lunga sa-si gaseasca loc aici.

Dorin, nu stiu inca sa-ti raspund la intrebarea daca 773 a avut, sau nu , tampoane suple sau cele pe care le vezi in poze. Cu timpul cred ca va aparea si un raspuns mai ales ca sunt oameni care cauta permanent si care au aceasta pasiune in sange, si care vor gasi undeva, cumva, si raspunsul la intrebarea ta.

773 a "supravietuit" aproape intact pana la inceputul anilor 2000 cand a fost modernizat asa cum apare in pozele mele din 2005. La momentul la care a fost facuta sedinta foto astepta cuminte in remiza, alimentat si gata permanent de drum, fiind la dispozitia ministrului transporturilor. Marele meu regret este ca in 2005 barul fusese dezafectat si in locul lui era doar o mica bucatarie iar restul locului era ocupat de un generator auxiliar urias, care sa-i ofere autonomie (curent, aer conditionat) in stationare. Automotorul este construit sa acomodeze doar 8 pasageri (in 4 cabine), fiecare cuseta avand grup sanitar propriu. Nu am postat fotografii ale grupurilor sanitare pentru ca erau refacute complet la data la care am realizat imaginile.

Un alt automotor din seria 750 salon, 782 (tot 4 cabine dar cu 12 paturi) al regionalei Craiova, asa cum l-am gasit eu in 2004:
 
Primul 750 este construit in 1939 si, da, are configuratia identica cu a lui 1000: tampoane mici, cupla automata, cele patru lumini de pozitie mici, nu ca cele de astazi mari, ramele ferestrelor rotunjite la colturi, aer conditionat si configuratia initiala a usilor: doua pentru acces si una pentr bar si bagaje.
Avea doua clase II si III.
 
Multumesc LDH pentru completare. Primul 750 care a parasit uzina este 753 (751 si 752 au fost saloane si datorita dotarilor speciale cerute au aparut pe linii mai tarziu decat 753). Avem norocul de a mai avea inca functional pe 753, astazi la depoul Tecuci.
Uite-l aici, la prima geana de lumina a zilei de 23 iunie 2007, intr-unul din locurile mele favorite de fotografiere:



si in noapte de 29 decembrie 2007 la peronul 1 al garii Marasesti:


mai multe fotografii veti gasi pe monografia liniilor vinului, care va cuprinde si linia Panciului pe care aceste motoare circula, lucrare care este gata, insa nu am gasit vreme sa-i gasesc un spatiu pe net.
 
Pentru ca refuz cu indarjire ca acest subiect sa fie ingropat (deh, imi plac mult aceste automotare), hai sa "intram"putin si in tehnica.
Mai jos schitele motoarelor originale Ganz-Jendrassik de 220 CP cu care au fost echipate aceste automotoare la iesirea din uzina:
sectiune:

lateral:


sursa: manualele de reparatii din 1955.
 
schema cutiei de viteze Ganz (5 trepte de viteza) cu comanda electropneumatica ptr. automotoarele cu 4 osii.



principiul de functionare al cutiei de viteze :




Printre randuri veti gasi si alte informatii interesante. Este pentru prima data dupa 53 de ani cand acest manuscris este facut public.

Nu stiu ce parere aveti voi, dar pe mine ma dor ochii de la atatea schite.
simplu, 762:
 
Catalin, doreai mai demult o lista cu poze , ei bine am inceput. :D

Lista automotoarelor ,locatiile lor si sectiile pe care circula:
(Cand vor aparea informatii noi ,am sa actualizez lista,ultima actualizare 21.09.2008)

1. O excepĂžie la seria 78-0750 :

78-0716-7 fost 78-1016-1- Depoul CFR Suceava

Foto : (C) dan70 www.lokomotiv.ro
Inainte de modernizare :

Foto : (C) Alexandru Brummer http://cfr.stfp.net/

2. Seria 78-0750 (43 construite)

78-0751-1- Depoul CFR BucureÂşti-->Salon(CFR Infrastructura)

Foto : (C) Catalin Ghita http://cfr.stfp.net/
78-0752-2- Depoul CFR Brasov-->Salon(CFR Calatori Brasov)[La Marub]

Foto : (C) Gam3 www.lokomotiv.ro
78-0753-0- Depoul CFR Tecuci

Foto : (C) Terry Lawson http://cfr.stfp.net/
78-0754-8- Depoul CFR Tecuci

Foto : (C) Tiberiu Sufitchi http://cfr.stfp.net/
78-0755-5- casat 1994
78-0756-3- Depoul CFR Tecuci

Foto : (C) Mark Gayer www.railfaneurope.net
78-0757-1- Depoul CFR Suceava

Foto : (C) Vlad Maricari http://cfr.stfp.net/
78-0758-9- In muzeul cailor ferate din Sankt Petersburg-->Salon[Retras din circulatie](LINK)
78-0759-7- cedat la mama Rusie in 1948(soarta incerta, posibil casat)
78-0760-5- Marub
78-0761-3- Depoul CFR BucureÂşti-->Salon(CFR Infrastructura)[Circula cu ordin special]

Foto : (C) radu sofran http://forum.lokomotiv.ro/
78-0762-1- Depoul CFR Tecuci

Foto : (C) Catalin Ghita http://cfr.stfp.net/
78-0763-9- casat 1991
78-0764-7- MARUB

Foto : (C) Andrei Birsan http://cfr.stfp.net/
78-0765-4- disparut (soarta incerta, posibil casat 1964)
78-0766-2- casat 1992
78-0767-0- casat 1998

78-0768-8- disparut in razboi (distrus sau prada de razboi)
78-0769-6- disparut in razboi (distrus sau prada de razboi)
78-0770-4- disparut in razboi (distrus sau prada de razboi)

78-0771-2- Depoul CFR ConstanĂža

Foto : (C) victorian www.lokomotiv.ro
 
78-0772-0- casat 1991
78-0773-8- Depoul CFR BucureÂşti-->Salon(CFR Marfa)[Circula cu ordin special]
78-0774-6- Depoul CFR Timisoara-->Salon(Regionala CFR)[Circula cu ordin special]

Foto : (C) Pit Cristian http://cfr.stfp.net/
78-0775-3- casat 1991
78-0776-1- casat 1986
78-0777-9- casat 1993
78-0778-7- casat 1998

78-0779-5- MARUB
78-0780-3- Depoul CFR BucureÂşti-->Salon(CFR Infrastructura)[Circula cu ordin special]
78-0781-1- MARUB
78-0782-9- Depoul CFR Craiova-->Salon(Regionala CFR)[Circula cu ordin special]

Foto : (C) Attila Zsiros http://cfr.stfp.net/
78-0783-7- Depoul CFR Suceava

Foto : (C) Andrei Birsan http://cfr.stfp.net/
78-0784-5- casat 1991
78-0785-2- Depoul CFR Tecuci
78-0786-0- Depoul CFR Medgidia

Foto : (C) Stefan Puscasu http://cfr.stfp.net/
78-0787-8- Depoul CFR Suceava-->pe sectiile : Leorda-Dorohoi

Foto : (C) Andrei Birsan http://cfr.stfp.net/
78-0788-6- casat 1991
78-0789-4- nu se stie nimic de soarta lui (construit in 1950)
78-0790-2- Depoul CFR Cluj-->Salon(Regionala CFR)[Circula cu ordin special]
78-0791-0- Depoul CFR Targu Mures-->Salon(CFR Infrastructura)[Circula cu ordin special]

Foto : (C) Florin Popa http://cfr.stfp.net/
78-0792-8- Depoul CFR BucureÂşti-->Salon(CFR Infrastructura)[Circula cu ordin special]

Foto : (C) Sorin Ghita http://cfr.stfp.net/
78-0793-6- Depoul CFR BucureÂşti-->Salon(CFR Infrastructura)[Circula cu ordin special]

Foto : (C) lde4000 http://pisti91.myfreeforum.org/