Scheme vopsire vagoane DB, DR(Ost), DB AG din 1949 pana azi

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Caile ferate germane si-au schimbat destul de des imaginea in ultimii 60 de ani si fiecareia din aceste schimbari i-a corespuns si o modificare a schemei de vopsire a materialului rulant. Exista astazi vagoane care, inainte de schema actuala, au fost vopsite de multe ori in culori mai vechi si experientele personale si pozele din trecut mi-au aratat ca se intampla des ca in acelasi tren sa se regaseasca vagoane in scheme de vopsire din 2-3 perioade diferite, care nu corespund intotdeauna cu epocile din modelismul feroviar. Voi incerca in cele ce urmeaza sa aduc cateva lamuriri pe aceasta tema.

La sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial caile ferate germane erau in mare parte distruse si extrem de dezorganizate. Asa se face ca, cel putin pana spre 1950, vagoanele si locomotivele apartinand de caile ferate din cele trei zone feroviare de ocupatie (DR-Zone Fr in sud-vest, DR US-Brit Zone in vest si Bavaria, DR USSR Zone in est) precum si Saarland (SAAR) au circulat in culorile vechi, de pe care lipsea insa orice simbol sau insemn national. Iata ca exemplu un C-21 sau C-23, un vagon standard pe 2 osii al DRG in 1947-48 :

(model Minitrix echipat cu KKK, vopsire proprie)

La sfarsitul 1949 caile ferate din Bi-Zone devin Deutsche Bundesbahn (DB), la care se alipesc in 1950 DR-Zone Fr si in 1955 dupa referendum SAAR, iar DR USSR Zone devin Deutsche Reichsbahn, cunoscute in literatura de specialitate ca DR (Ost) pentru a le deosebi de DRG de dupa 1920 sau DRB de dupa 1937. Daca societatea de vagoane de dormit si restaurant isi pastreaza numele de Mitropa in Est, ea devine DSG (Deutsche Speise- und Schlafwagen Gesellschaft) in Vest.

Culoarea de baza pentru vagoane in Vest este dupa 1950 verdele (mai intai FlaschengrĂźn), insa exista si variatiuni. De exemplu, vagoanele pentru trenuri de lux (Rheingold, Loreley, etc) sunt vopsite albastru otel, Stahlblau, la fel ca si cele trei locomotive 03.10 (1014, 1022 si 1043) prevazute pentru ele. Iata aici un SchĂźrzenwagen AB4Ăź-39-51 din componenta garniturii Rheingold din 1952 :

(model Minitrix din 2005, serie speciala, echipat cu KKK)

Odata cu aparitia primelor vagoane noi de tren rapid (1953) de 26,4m lungime (viitoarea norma UIC-X), la DB vagoanele de clasa I se vopsesc in albastru (mai intai Stahlblau si dupa 1956 Kobaltblau) iar cele de clasele 2 si 3 in verde (FlaschengrĂźn fiind inlocuit cu ChromdioxydgrĂźn spre 1960). In 1956 se suprima clasa III la nivel european (de fapt, se scoate clasa I, clasa II devine I si clasa III devine II) si DB introduce faimosul biscuit care o va reprezenta pana din 1994.

Iata un A4Ăźm-53 de 26,4m in Kobaltblau, cu biscuitul, pesemne spre 1956-58 :


Pentru clasa a II-a, iata si echivalentul, un B4Ăźm-53 in culoarea FlaschengrĂźn, tot dupa 1956 :

(ambele modele Minitrix de la inceputul anilor 1990 cu KKK)

Primele vagoane cuseta noi din 1953 erau vopsite si ele in albastru si aceasta culoare rezista pana dupa 1970, in special la operatorul turistic al DB, Touropa (actualul Ameropa). Iata aici un Bc4Ăźmg-53 cu 12 compartimente si inscriptii de dupa 1968, insa inca in culorile originale din 1954 :

(model Roco, serie speciala din 1997 echipat cu KKK)

Vagoanele cuseta proprii ale DB au fost de la inceput vopsite in verde (ChromdioxydgrĂźn) precum acest Bc4Ăźm-61 dupa UIC-X cu 11 compartimente si usi pliante din 1962 :

(model Minitrix, serie speciala 2007, KKK)

Vagoanele de bagaje sunt si ele vopsite in mod normal in verde ; de exemplu, o parte din vagoanele Pw4Ăź-37 cu cabina aerodinamica pentru trenuri exprese, care erau in Stahlblau in perioada 1951-1956 :

(model Minitrix, serie speciala 2005, KKK)

devin verzi dupa 1956 :

(model Fleischmann din 1990, ceva mai putin fin ca cel Mtx, KKK)

Tot asa se intampla si cu vagoanele combinate de bagaje si posta, precum acest PwPost4Ăźe-28, aici intr-o versiune anterioara anului 1965 pastrand inca cabina sa de observatie :

(model Fleischmann din 2007, KKK)

Spre 1965 acoperisurile vagoanelor, la inceput argintii, incep sa fie vopsite in gri inchis, spre a facilita intretinerea lor si a imbunatati imaginea companiei, precum acest AB4Ăźm-61 (ABm142) aici intr-o versiune din 1968 :

(model Minitrix din 2003-04, KKK)
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Conceptele de culoare DB incep sa para invechite la inceputul epocii IV si de aceea se cauta solutii pentru intinerirea imaginii materialului rulant. Asa apar in 1972 faimoasele Popwagen cu lateralele gri si benzi peste ferestre in culori vii, precum si cele doua vagoane de proba UIC-Z Eurofima ale DB, doua Abvmz-uri in schema elvetiana Eurofima C2 cu albastru deschis si dunga gri deschis :

(model Roco, serie speciala din 2005 cu KKK)

Acest concept de culoare nu este insa acceptat de conducerea DB si de aceea in 1974 apare faimosul concept de culoare Ozeanblau/Beige, foarte criticat pe atunci si care abia acum incepe sa devina clasic si sa fie acceptat. Iata-l aici aplicat pe un Bm235 (fost B4Ăźm-61), vagon standard de clasa a II-a dupa UIC-X cu 12 compartimente :

(model Minitrix din 2004, serie speciala, KKK)

Acest concept se aplica si pe vagoanele de serviciu, vopsite integral in Ozeanblau, ca pe acest fost Umbauwagen cu 3 osii :

(model Roco din 2001, KKK)

Pe vagoanele usoare din otel inoxidabil (Silberlinge) doar banda neagra de pe sasiu este inlocuita cu Ozeanblau, ca pe acest Bn720 de prin 1995:

(model Fleischmann din 1998, KKK)

Pentru vagoanele de clasa I si restaurant din parcul pentru trenurile TEE si IC albastrul ocean este inlocuit cu rosu inchis. Dupa 1982 el se aplica si pe sasiu si pe sorturile vagonului, care pana atunci fusesera negre, cum este si cazul acestui vagon Eurofima (un Avmz207) :

(model Roco din 1982 imbunatatit de autor)
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Dupa mai bine de 10 ani, conducerea DB face un numar de schimbari in organizarea traficului, anumite categorii de trenuri dispar si sunt inlocuite cu altele, unele la nivel european. In 1986 apare unul din cele mai interesante concepte de vopsire, in care fiecare categorie de tren are alta culoare, de fiecare data cu partea inferioara a cutiei vagonului in Lichtgrau :

Parcul de vagoane pentru trenurile Inter City si Euro City (IC/EC) precum si, din 1991, ICE, primeste o banda peste ferestre in Orientrot, cu banda de acompaniere Lila, precum acest Apmz117.2 :

(model Fleischmann din 1994, KKK, lumini de sfarsit de convoi)

Vagoanele pentru trenuri Inter Regio (IR, fostele rapide) si FD (de mare distanta) primesc o banda albastra, cu banda de acompaniere albastru deschis, precum acest Bim263 :

(model Minitrix din 1992, KKK)

Vagoanele si automotoarele de trafic regional (RB, RE) primesc o banda MinzgrĂźn cu banda de acompaniere verde pastel, precum acest DBbzf761 cu post de conducere fabricat la GĂśrlitz in 1994 :

(model Fleischmann din 1996, KKK, lumini reversibile)

In fine, vagoanele de S-Bahn primesc o banda portocalie cu dunga de acompaniere galbena.

Cam in aceeasi perioada (1989) vagoanele cuseta pentru trenuri RoLa sunt vopsite si ele in Lichtgrau, cu dungi colorate si logourile corespunzatoare :

(model Roco cu KKK din anii 1995-2000)

In 1998 schema se schimba; la trenurile de lung parcurs Orientrot este inlocuit cu rosu aprins (Verkehrsrot) si banda lila dispare, iar cele regionale devin Verkehrsrot cu benzi si usi in Lichtgrau, ca acest unic BR772 de la Leipzig:

(model static DelPrado, 2007)

In fine, in 2001 se ia decizia de a vopsi toate vagoanele de lung parcurs, inclusiv fostul parc IR in Lichtgrau cu o unica dunga Verkehrsrot, asemeni trenurilor ICE, o decizie discutabila, intrucat vagoanele in aceste culori se murdaresc usor si aceasta vopsire nu corespunde prea bine cu formele lor... Desi schema se cheama oficial ICE, germanii, cu umorul lor caracteristic, vorbesc de vopsire Lazarett :)

Iata aici un vagon Bar-Bistro din fostul parc IR, un ARkimbz262.4 :

(model Minitrix din 2003-2004, KKK)
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
In ceea-ce priveste vagoanele DSG pana in anii 1970, cand s-au adoptat aceleasi vopsiri ca la celelalte vagoane, evolutia schemelor lor este diferita. La inceputul epocii III, in 1955, cele mai bune vagoane restaurant ale DSG sunt WR4Ăź-39, care inlocuiesc progresiv vagoanele WR CIWL in trenurile de lux :

(model Minitrix din 2005, serie speciala, KKK)

Modelele de productie noua sosesc mai tarziu, la inceput sub forma vagoanelor combinate AR4Ăźmh-64, aici deja cu inscriptii de dupa 1968 si fara logoul DSG :

(model Arnold din anii 1990)

La sfarsitul anilor 1960 sosesc si primele vagoane moderne restaurant, precum acest WRĂźmh132, fara logo DSG insa inca in rosu si nu in culorile TEE :

(model Fleischmann din 1972)

Dupa 1974 vagoanele bar si restaurant sunt vopsite pentru mai multa uniformitate in aceleasi culori ca si celelalte vagoane din garnituri, precum acest WrbĂźmz139 (faimosul bistro Quick-Pick) din 1978:

(model Fleischmann din 1979)

Vagoanele de dormit DSG sunt vopsite si ele la inceput in rosu, unele chiar cu acoperisul bej, cum era cazul pana in 1939. Acest WLA4Ăź-35 are insa deja acoperisul argintiu, de dupa 1955:

(model Fleischmann din 1990, KKK)

In anii 1970 vagoanele vechi primesc numere de control si acoperisuri gri inchis, ca acest WLA4Ăź-39 care pastra inca logourile DSG:

(model Roco de la sfarsitul anilor 1980)

Tot in anii 1970 se infiinteaza pool-ul european TransEuroNacht (TEN) ; vagoanele DSG care sunt incluse, cele mai moderne, raman mai intai in vechile culori, ca acest WLABm174 din 1974, cu acoperisul si inscriptiile bej :

(model Minitrix din 2004, serie speciala, KKK)

Vagoanele sunt progresiv vopsite in culorile TEN (Nachtblau) in care vor ramane pana dupa 1994 si in numai cativa ani vagonul de mai sus arata astfel :

(model Minitrix din 2005, serie speciala, KKK)
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Vagoanele private ale postei federale inscrise la DB respecta in general schema de vopsire a acestora in epoca respectiva. Iata un Post4Ăźe-35 din anii 1960 :

(model Fleischmann din 1996 KKK)

Dupa 1968 singura modificare facuta pe vagoanele vechi este aparitia numarului UIC de 12 cifre, ca pe acest Post4Ăź-41-52 de 21,5m lungime :

(model Roco de la sfarsitul anilor 1980)

In anii 1970 si 1980 vagoanele mai noi primesc noul logo DBP si unele sunt vopsite in Ozeanblau/Beige, ceea-ce nu este insa cazul acestui Post4m din anii 1960 :

(model Fleischmann din anii 1980)
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
In incheiere, iata si cateva exemple privind vagoanele DR (Ost) in epocile III si IV, inainte de creearea unui concept comun de culoare cu DB in 1992 si integrarea definitiva in DB in 1994.

Vagoanele de pasageri de toate clasele se vopsesc din 1956 si pana spre 1982 in acelasi ChromdioxydgrĂźn ca si DB ; in ciuda existentei unor tabele exacte, economia socialista are insa ca rezultate variatii in nuantele de verde, foarte evidente in multe poze din epoca :)

Iata aici un ABme Osshd Y/B 70 din 1968-70 de la VEB Waggonbau Bautzen in culorile clasice, cu acoperisul gri :

(model Minitrix, serie limitata 2006, KKK)

Acest concept se aplica si la vagoanele postei est-germane, cum este cazul cu acest Hecht din 1927, un Post4Ăź-26, aici intr-o versiune din anii 1950 :

(model Roco din 1991)

In 1978 culoarea gri de la acoperis este inlocuita cu Rehbraun (brun caprioara) si ceva mai tarziu (1982) se aplica o banda bej peste partea superioara a cutiei vagoanelor. Toate vagoanele Z2 (Halberstäter) au fost de la inceput livrate in aceste culori, cum este si Ame-ul din imagine :

(model Arnold de la sfarsitul anilor 1990, KKK)

Vagoanele Mitropa raman rosii pana in 1992, la sfarsit cu acoperisuri brune si la inceput argintii, cum este cazul prototipului de WRme din 1966 :

(model Schicht din 1968)

Sper ca aceasta scurta descriere sa va fie de folos si va astept cu eventualele intrebari privind vagoane din colectiile voastre personale !
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
vor veni si locomotivele, Dane!

in alta ordine de idei, ma gandesc ca n-ar fi rau ca cineva, din pasionatii de epocile I si II sa ne faca o descriere similara, mai ales ca la DRG si DRB sunt o gramada de chestii interesante... eventual cu un mic blur daca este nevoie pe semnele compromitatoare :D

istoria tehnica a DRG si DRB este tot la fel, daca nu si mai interesanta decat ce a urmat... dupa! ;)
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Excelenta prezentarea, Horia, multumim frumos!

Aceste post-uri ale tale, prezentul, precum si cel referitor la vopsirea vagoanelor austriece, o sa ramana drept referinta pentru alcatuirea unor trenuri corecte!

Subscriu parerii tale in legatura cu o completare pentru partea epocilor I si II. M-as inscrie eu voluntar la chestia cu epoca II-a, dar mai am de invatat. Deocamdata m-am indragostit de abteilwagen! :D

Cat despre blur la semne compromitatoare, stii doar la fel de bine ca si mine ca marea majoritate a producatorilor germani consacrati nu reproduc aceste semne, ci il inlocuiesc cu un patratel asezat pe diagonala mare! ;-)
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
de aceea am spus "daca este nevoie", Dorin, mai exista si puristi! :)

de exemplu sandy cand a prezentat modelul de BR12 (Rh214 BBO) aici
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2268&start=15
nu a avut nevoie sa mascheze nimic!
 

WeepingEye

Well-Known Member
Trenulist
24 Noi 2008
266
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
De vreo juma de an am achizitionat un set de doua vagoane DB facute de LS Models:
http://www.reisezugwagen.eu/?p=3284
Vopsirea lor se poate incadra la schema Pop, chiar daca partea inferioara este din inox nervurat.
Dupa ce am sapat pe net si tinand cont ca nu cunosc limba gemana, am aflat ca este vorba de doua vagoane produse de Linke Hofmann Busch in 1972, inspirate dupa vagoanele americane fabricate de Budd.
M-ar interesa sa aflu ceva mai multe despre aceste vagoane, de ce s-a folosit inox-ul (o solutie mai rar intalnita in Europa), ce nu a fost bine de nu s-a continuat proiectul (din cate am inteles nu au existat decat aceste doua vagoane), ce modificari au suferit de-a lungul timpului si daca mai exista azi.
LS Models produce aceste vagoane in 3 variante (am sesizat modificari ale inmatricularii, ale manerelor usilor si ale suportului cablului de incalzire).
http://www.reisezugwagen.eu/?p=3293
http://www.reisezugwagen.eu/?p=3297
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna,

Mai intai cateva cuvinte despre cutiile de vagoane din inox: au existat multe serii de vagoane europene din inox, unele dupa "procedeul Budd" dar si inventii pur europene; ca exemplu pentru ultimele faimoasele "Silberingen" ABn si Bn (4um-58) ale DB, pentru cele dupa "procedeul Budd" faimoasele "Type P" (azi modernizate ca WLAB-30) ale CIWL sau seriile franceze Mistral56, PBA si Mistral69.
Vagoane "Silberling" are si CFR Calatori (Aeem/Beem 11/21-31) iar AB30 ale OBB circula si azi zilnic prin Romania, desi au aproape 60 de ani.
Solutia nu a avut mai mare raspandire din cauza masei mare a cutiilor (mult mai grele ca cele clasice, in afara de "Silberlngen"), procedeului complicat de productie si mai ales a pretului ridicat. Sa nu uitam ca, de exemplu, la DB s-a renuntat din 1976 la chituirea cutiilor vagoanelor la fabricare si la reparatii, ceea-ce a redus radical costurile si masa vagoanelor cu pana la 2t (!!!).

Acum, ca sa venim la prototipurile UIC Z ABvmz si Bvmz ale LHB, informatia din Internet privind "cutia model Budd" este falsa, invelisul exterior din inox este de conceptie proprie LHB, s-a dezvoltat in colaborare cu WU si este de altfel brevetat. Vagoanele s-au construit "pe riscul producatorului" la recomandarea BZA Minden (si probabil in intelegere tacita cu acesta) in paralel cu celelalte prototipuri AB(v)mz franceze, italiene si germane din programul Eurofima, primele vagoane dupa standardul UIC Z pe care s-au testat diferitele solutii tehnice. Daca boghiul MD37 si usile LHB folosite nu au convins (la serie fiind adoptate boghiurile Fiat si usile Faiveley) climatizarea de la prototipurile LHB a fost adoptata la cea mai mare parte a seriei Eurofima.
Viata prototipurilor a fost relativ lunga si fara evenimente; AB-ul a circulat ani de zile alaturi de AB-urile albastre RAL5015 (prototip C2 Eurofima) in D-Zuege ca "Kurswagen" (vagon direct) spre Innsbruck, B-ul in diferite D-Zuge. Spre sfarsitul vietii au fost revopsite Ozeanblau/Beige, dupa ce multa vreme au circulat cu usile de acces vopsite integral albastru bzw. portocaliu (din fabrica aveau partile inferioare ale usilor gri, acestea nefiind din inox).

Pentru mai multe detalii recomand excelenta lucrare despre vagoane de calatori a lui Joachim Deppmeyer, unde acestea sunt descrise in detaliu.
 

WeepingEye

Well-Known Member
Trenulist
24 Noi 2008
266
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Multumesc mult pentru raspuns! Ca si in alte ocazii, Horia se dovedeste a fi un izvor nesecat de informatii.
Desi azi inernetul mi-ar putea permite achzitia unui exemplar al cartii amintite, scrise de Joachim Deppmeyer, nu stiu ce as face cu ea in afara de a ma uita la poze (daca e scrisa in germana, n-am decat sa ma apuc de colorat!). Asa ca n-am de ales si mai insist cu cateva intrebari:
Cele doua vagoane au aspectul general al vagoanelor Eurofima. Folosesc acelasi proiect, sau macar acelasi caiet de sarcini? Daca folosirea otelului inoxidabil a dat asa mare bataie de cap (costuri si masa mai mari), asta nu se vedea inca din faza de proiectare? Legat de usi: in varianta cu usi vopsite integral in portocaliu / albastru, usile au fost schimbate, sau doar manerele lor? Sunt curios ce a dus la acesta modificare, adica o reparatie locala, de mica anvergura, nu a fost suficienta.
Inteleg ca zi cele doua vagoane nu mai circula / nu mai exista. Vorbim de o perioada de 39 de ani. Sunt vagoane mai vechi care sunt inca in circulatie (si nu doar la CFR), dar astea doua au crapat? Sau din cauza seriei mici au ridicat probleme de intretinere ce le-au facut a fi neconvenabile?
Si inca o intrebare legata de chituirea (lipsa chituirii) vagoanelor, lucru pe care (evident) nu il stiam si care mi se pare bizar avand in vedere dimensiunile foilor de tabla folosite si asamblarea lor prin sudura: cum dracu' faceau? Dupa capul meu, ar fi trebuit sa aiba un aspect infiorator! Oricat de bine indrepti tabla din rulou, tot ai probleme cand o potrivesti si o prinzi sa o sudezi, ca sa nu mai vorbim de suduri!
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna Vali,

Iti raspund pe scurt, pentru ca sunt pe drum.
Asa cum spuneam mai sus, cele doua prototipuri LHB sunt, la fel ca si prototipurile Eurofima, construite dupa standardul UIC Z (de altfel, au fost primele Z-uri, daca facem abstractie de "X-uri cu caracteristici de Z" precum Avmz111 si Apmz112 germane. De aceea arata si cam toate la fel.

Inca ceva, ca sa mai distrug un "mit": standardul UIC Z nu prevede usi de acces culisante, ci doar usi cu inchidere si deschidere automata telecomandata; exista de altfel o gramada de Z-uri cu usi pivotant-pliante ca la X, Y si Y/B (vezi Bmz 21-90.0 de Jenbacher ale OBB sau toata familia "Halberstaedter" a DR (Ost) ) cuusi pivotant-pliante.

Ca o anecdota, Aeem 30-76 si Beem 22-96 ale CFR Calatori sunt UIC X din 1961-1970 iar Beem 22-96 UIC Z de dupa 1982, desi au un aspect exterior foarte asemanator.

Fiind prototipuir, ABvmz si Bvnz LHB au auvt costuri de exploatare mari si nu au mai trecut prin R3 (RK nivel 2) ci au fost casate; cum se dorea incercarea multor subansamble noi, acestea nu erau standardizate si au dat mari batai de cap, ca usile (schimbate dupa doar cativa ani) sau convertizoarele statice (din anii 1980 inlocuite cu unele monotensiune).

Spre comparatie, usile Faiveley la seria Eurofima au durat in Austria pana spre 1995 (20 de ani), fiind apoi inlocuite cu unele IFE, iar la francezi, belgieni si italieni mai dureaza si azi... ;-)

Privind chituirea, alta indreptare decat prin sudura nu se efectueaza; spre exemplificare priveste acoperisurile vagoanelor actuale ale DB AG (care au si ele o varsta medie de 28 de ani) !
 

brcosminp

Well-Known Member
Trenulist
4 Sep 2009
541
0
Bucuresti
YAHOO
brcosminp
LOCATION
Bucuresti
Va salut domnilor, apelez la Dvs. pt un sfat . Pana acum s-au strans in colectia mea ceva vagoane de ep. 4 in schema rot/beige si ozeanblau/beige. Bineinteles ca intentionez ca garniturile mele sa fie cat mai conforme cu realitatea. Dispun de loco din clasa 103 in schema rot/beige, o loco 215 si o 220 inmatriculari ep. 4 in schema ozeanblau/beige. Vagoanele mele sunt acestea:

Producator Cod Tip Schema vopsire Clasa Compartimentare Garnitura Buc Comentarii Inscripitie Epoca
FLM 8191k Avumz 111 ozeanblau/beige 1 compartimente SCHNELLZUG x1 DB 4
FLM 8193k Abm 225 ozeanblau/beige 1/2 compartimente SCHNELLZUG x1 DB 4
FLM 8194k Bpmz 291.3 ozeanblau/beige 2 salon SCHNELLZUG x1 DB 4
FLM 8190k Postmrz-a/26 ozeanblau/beige posta SCHNELLZUG x1 DB 4
FLM 8189k Dums 905 ozeanblau/beige bagaje SCHNELLZUG x2 DB 4
FLM 8168k Apmz 121 rot/beige 1 salon IC x1 DB 4
FLM 8164 Apmz 123 rot/beige 1 salon IC x1 DB 4
FLM 8165 WRbmz 139 rot/beige restaurant Quick-Pick IC x1 DB 4
FLM 8160 Avümh 111 rot/beige 1 compartimente IC x1 DB 4
MTX 13375K Apmz 123 rot/beige 1 salon IC x1 DB 4
ARN 3970k Bm 235 ozeanblau/beige 2 compartimente SCHNELLZUG x1 DB 4
ARN 3113 Abyl 411 ozeanblau/beige 1/2 salon Nahverkehrswagen x2 naveta ? DB 4
ROC 24493K Bcm 241 ozeanblau/beige 2 compartimente Liegewagen x1 DB 4
ROC 24494K Bm 239 ozeanblau/beige 2 compartimente SCHNELLZUG x1 inscriptie pat insa fara paturi DB 4
ROC 24467 Bpmz 291 ozeanblau/beige 2 salon SCHNELLZUG x2 DB AG 5
ROC 24468 Bpmz 291 ozeanblau/beige 2 salon SCHNELLZUG x2 DB AG 5

Initial le grupasem pe garnituri de genul 103 cu vagoanele rot/beige ca garnitura de IC, o garnitura de Schnellzug si o garnitura de naveta compuse dupa diverse poze din cataloage sau de pe net insa am dubii mari in ceea ce priveste componenta lor reala. Ma puteti ajuta cu o sursa de unde ma pot documenta sau imi puteti da ceva sugestii despre o alcatuire corecta ? Va multumesc anticipat pt sprijin ...
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna,

Pentru inceput, ca lectura si documentare exista o gramada de carti despre TEE, IC (conceptele germane IC’71 si faimosul IC’79, modelele tuturor IC de azi) si D-Zug, insa probabil greu de gasit in Romania, asa ca ti-as recomanda cateva reviste de 100 de pagini sau publicatii mai accesibile insa bine documentate si ilustrate:

Zugbildung (4), DB-Reisezüge der Epoche IV, autor Michael Meinhold (+), MIBA Report, 2004, VGB, ISBN 3-89610-220-6

IC Intercity – Geschichte, Konzept, Fahrzeuge, Bahn Extra 4/2008 (Juli/August), GeraMond, ISBN 978-3-89724-202-9

Der D-Zug, Pionier der Fernverkehrs, Bahn Extra 6/2007 (November/Dezember), GeraMond, ISBN 978-3-89724-197-8

Ar mai fi si cateva Bahn Extra sau EJ Spezial sau EJ Sonderausgabe despre D-Zug si TEE, insa cu astea trei cam poti raspunde la toate intrebarile tale si toate trei impreuna costa cam cat un vagon Fleschmann din acelea prost proportionate la pretul de lista actual ;-)

Acum, ca s-o luam sistematic, in perioada care ne intereseaza (anii 1970-1980) in Germania au avut loc cateva mari schimbari ale conceptului de functionare si coloritului:
1971 – trenurile TEE interne devin Intercity (IC), mai intai numai clasa I
1974 – apare conceptul de culoare ozeanblau-beige, care va dura in unele cazuri pana dupa 1990
1979 – se lanseaza conceptul IC’79 « fiecare ora, fiecare clasa » - slogan care spune tot, valabil pana la aparitia ICE dupa 1991
1980-1981 – la vagoanele de TEE si clasa I la IC precum si restaurant sorturile negre se vopsesc tot in rosu (in unele cazuri acestea au supravietuit mai mult)

Cu locomotivele care le ai, esti pentru moment cam « limitat » : 103 (sper ca 103.1, ca daca e o 103.0 nu prea ai ce face cu ea) se poate folosi la fel de bine la IC ca la TEE, insa atentie la culoarea sortului, sorturile rosii au aparut tarziu, in anii 1980 ; 215 se foloseau toate de la Bw Ulm si avand incalzire cu abur se foloseau la trenuri regionale formate din vagoane vechi, in general multe de dinainte de razboi ; iar 220 s-au scos toate din functiune in 1984-85 si nu se mai foloseau decat la trenuri de marfa ; imi amintesc de un singur TEE de doua vagoane, « Merkur », care pe bucata Puttgarten (ferryboat) – Hamburg HBf. era tractat prin 1978 de V200.0 (220) sau V200.1 (221) Bw Lübeck.

Privind compunerea garniturilor, aceasta era destul de clara ; TEE si IC’71 aveau numai clasa I si restaurant (uneori si bar) ; iata cateva exemple :

TEE 75 „Roland”, 1972
Bremen – Hannover – Ffm – Basel SBB – Chiasso – Milano C

Tfz
2 x Apm
2 x Avm
ARDmh
WRmh
2 x Avm
Apm
Avm

Tfz in general noile 103.1, Apm in general 112.0 sau 112.1, Avm in general 111, mai rar vechile Am202 sau 203 albastre, WRmh bineinteles un 132 si ARDmh un fost vagon de Rheingold’62; ultimele doua vagoane mergeau pana la Basel Bad Bf. sau SBB.

Iata si pe „Merkur“ de care am mai vorbit:

TEE 34 „Merkur“, 1977
Kobenhavn C – Puttgarten – Lübeck – Hamburg – Ddorf – Köln – Mannheim – Stuttgart

Tfz
Avm (facultativ)
Apm
Avm
Apm
WRmz
Avm
Apm
Avm
Avm (facultativ)

Primele trei Copenhaga – Stuttgart, restul de la Hamburg incolo; cu alte cuvinte, Copenhaga – Hamburg doua sau trei vagoane; Avm(z) 111, Apm(z)112, restaurantul un 135 (z), Tfz pana la Hamburg 220 sau 221, in general 221 (rosii inca!), Tfz de la Hamburg 103.1

Cam tot asa arata in epoca si primele IC:

IC 184 “Südwind”, 1974
München HBf. – Nürnberg HBf. – Hannover – Bremen

Tfz
Apm (numai vinerea)
Avm
ARmz
Apm
Avm

Tfz iar 103.1, vagoane 111 si 112, ARmz e o problema pentru ca exista doar unul de la Arnold vechi si prost; de inlocuit cu un WRmz135 Flm sau mai bine cel nou de la Arnold

De notat ca noi vorbim acum de Apmz112, pe vremea aceea ele se chemau Apm(mai tarziu si „z“) 121 si 122, asa cum Avmz107 si 108 de azi (Eurofima) se numeau la livrare in 1977 Avmz207

In 1979 se schimba treaba la IC ; apare conceptul cu doua clase si trenurile trec de la 3-8 vagoane la pana la 14 sau 15, cu o diferenta cromatica clara : clasa I si restaurant raman bej/rosii, clasa a doua si unele restaurante bej/ albastre.

Alt factor – locomotivele 103.1 nu mai sunt suficiente (existau doar 143, dupa ce una o sfarsise dupa doar o luna de viata la Rheinweiler si alta coborase un rambleu de 30 de metri de-a dura) si trebuiau cam 220 – asa ca incep sa se vada la IC locomotive mai „banale“ precum 111, 110.3, 112/114 (fostele loco de Rheingold), capabile doar de 160 la ora.

De asemenea, pe IC’79 apar pentru prima data in locul clasicelor WRmh132/WRmz135 si vagoanele „self service“ WRbümz139 (Quick-Pick), care desi „urate din toata inima“ de calatori prin comfortul lor mizerabil vor supravietui pana la programul IC’85.

Pentru prima data de asemenea se face o separare clara clasa I si II prin restaurant.

Iata, ca exemplu tipic:

IC 572 „Deichgraf“, 1986
Basel SBB – Ffm – Westerland

Tfz
Bm
Bpmz
Bm
Bm
Bpmz
Bpmz
Bpmz
WRmz
Avmz
Avmz
Apmz

Tfz 103.1, Bpmz bineinteles 291/293, Bm bineinteles 235 (singurele capabile de 200), WRmz135, un Avmz Eurofima (pe vremea aceea 207), un Avmz111 si un Apmz112 sau 123, dupa caz.

Iata si unul mai vechi in care ai putea folosi si Dm-ul si Postmrz-ul tau ozeanblau/beige (care altfel se intalneau doar pe D- sau EilZug, precum si „neiubitul“ Quick-Pick:

IC 580 Riemenschneider, 1981
München – Nürnberg – Würzburg – Hamburg Altona

Tfz
Dm (sambata si duminica)
Postmrz (tot sambata si duminica)
Bm (tot sambata si duminica)
Bm
Bm
Bm
Bm
Bm
WRbumz
Avmz
Apmz
Avmz
Postmrz (sambata si duminica, facultativ)

Toata posta asta circula sambata si duminica din cauza interdictiei de circulatie a camioanelor pe autostrazi, bineinteles.
De remarcat ca in tot trenul nu se intalnea nici un Bpmz291 ci doar Bm235, pentru ca acestea abia se livrau si erau inca rare la vedere... Tfz pana la Nürnberg 103.1 sau 111, de la Nürnberg sigur 103.1 (planul indica 214% de frana la 500t si Hg 200 km/h de la Hanovra in sus)

De aici se deduce ca ai o problema privind reprezentarea trenurilor D-Zug si IC din anii 1979-85: iti lipsesc la greu vagoanele de clasa a II-a cu compartimente! (232, 234 la D-Zug si 235 la IC)

Ca vine vorba de D-Zug, iata aici un exemplu tipic din 1981:

D 784
Passau – Nürnberg –Würzburg – Hamburg Altona
(circula pana la Regensburg si de la Hanovra ca accelerat, E-Zug)

Tfz
Postmr (de la Würzburg, numai in weekend si de sarbatori)
Dm (de la Nürnberg, numai in weekend)
Bm
ABm
BDms
ABm
Bm
Bm
ABm (de la Bayreuth pe perioada jocurilor artistice)
Bm (de la Bad Kissingen / Gemünden)
ABm (idem)

Vagoanele 5-8 numai in zilele lucratoare, tractiune electrica, probabil 111 (asa apare in poze) sau 110, vagoanele fie inca verzi (Postmr, Dm, Bm, ABm), albastre (Am in loc de ABm de la Bayreuth) sau ozeanblau/beige (toate).

Hai sa-ti dau timp sa digeri informatiile astea si mai discutam ;-)
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.831
5
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
poate serveste la ceva...Horie ne poate spune cat de corecte sunt informatiile din aceste topice :roll:

http://germanrail.8.forumer.com/viewforum.php?f=20&sid=8541bd0bb407a8edad701b3253e32494
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna,

Cosmin, este greu de tras o concluzie: unele informatii sunt corecte, altele sunt pura imaginatie... Ca de obicei pe net. ;-)
Sorgard, nu inteleg treaba cu "poate intr-o zi"... Livretele CFR exista, sunt oameni care publica aici pe forum extrase din ele, precum Florin (Gam3)... Nu demult se vorbea de compunerea acceleratului Iasi-Timisoara in ultimii 30 de ani...
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Vreau sa spun ca poate vom avea o documentatie bine pusa la punct despre trenurile si compozitia acestora. Ma refer la cele care circula la noi sau cele care au circulat.