Schemele vopsire vagoane BBÖ si ÖBB din 1945 si pana astazi

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
La fel ca si in Germania, numeroasele schimbari din istoria cailor ferate austriece s-au reflectat si in vopsirea materialului rulant. Austria a avut un rol insemnat in Europa in dezvoltarea noilor concepte de culoare de-a lungul timpului si voi incerca in randurile care urmeaza sa lamuresc putin evolutia cromatica a materialului rulant din aceasta tara, care corespunde in mare parte si cu evolutii tehnice importante.

In perioada dintre sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial si 1955 caile ferate austriece au reluat numele BBÖ (Bundesbahnen Österreich) din perioada interbelica. Vagoanele in aceasta epoca sunt vopsite exclusiv in verde, acelasi Flaschengrün cunoscut din Germania, inclusiv cele restaurant si de dormit. Iata aici un reprezentant tipic al acestei epoci zbuciumate, un Ci de provenienta din Württenberg care circula spre 1953 in zona de ocupatie sovietica din Niederösterreich :

(model Brawa recent, echipat cu KKK)

Dupa 1955 BBÖ devin ÖBB si in 1956 se efectueaza, ca in celelalte tari europene, reforma claselor. Iata un tipic Aiph din anii 1960, un fost Bi-28 Donnerbüchse al DRG :

(model Fleischmann, serie speciala Austria din 2007, KKK)

In anii 1960 FlaschengrĂźn este inlocuit cu TannengrĂźn care este ceva mai inchis; la inceputul anilor 1970 se aplica pe vagoane insemne de clasa din autocolante, de dimensiuni mari, pentru mai multa vizibilitate, ca pe acest fost Eilzugwagen din Gruppe 30 de la DRG:

(model Roco, serie special pentru Austria din 2003, KKK)

Din anii 1930 automotoarele austriece erau vopsite fara exceptie intr-o frumoasa schema bej-albastra. Prin analogie cu aceasta si pentru a da o imagine mai dinamica trenurilor de pasageri in 1975 se creeaza asa numita schema Jaffa, cu portocaliu aprins si bej, care se va aplica progresiv pe toate vagoanele mai vechi pana in anii 1980. Iata versiunea initiala a acestei scheme, aici pe un Pw de origine DRG, inmatriculat deja ca D 92-03 :

(model Roco din anii 1990, KKK)

Concomitent cu schema Jaffa s-a introdus la ÖBB si logoul Pflatsch sau Schnecke (melc) care a supravietuit aproape trei decenii. Intrucat s-a constatat repede ca acoperisurile bej se murdareau foarte usor, schema a fost modificata ulterior (1983-84) si multe vagoane au primit acoperisuri in Umbragrau, ca acest B, un fost Schürzenwagen DRB modificat in Austria cu ferestre ghilotina si alte accesorii:

(model Roco de la sfarsitul anilor 1980)
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Vagoanele Eurofima comandate in 1974 si livrate dupa 1978, precum si rudele lor apropiate construite dupa UIC-Z1 si Z2 la Jenbacher si, dupa revizii si unele UIC-X mai vechi destinate traficului international au primit schema clasica Eurofima, C1, cu portocaliu si dunga gri deschis, ca acest Bomz 21-71 din 1978 :

(model Roco din 2006, KKK, imbunatatit de autor)

In 1987 designerul sef al ÖBB, Wolfgang Valousek, autorul multor scheme de vopsire foarte interesante pentru locomotive si automotoare produce schemele Komfort care se vor aplica pe toate vagoanele ÖBB. Komfort 1 este schema pentru trenurile IC/EC si internationale si este, dupa mine, una din cele mai frumoase care a fost purtata de vagoane europeene. Iat-o aici, in versiunea de dupa 1994, unde portocaliul aprins a fost inlocuit cu Verkehrsrot, aplicata pe un Amz 19-71 din seria originala Eurofima :

(model Roco, noutate 2008, KKK)

Pentru vagoane de trafic local si regional, precum si vagoanele mai vechi de trafic international a fost creeata schema Komfort 2, cunoscuta si ca Sparlackierung (vopsire economica) care se aseamana destul de mult cu Jaffa. Iat-o aici aplicata pe un Bm 22-70 dupa tipul UIC-X, prin 1987-88:

(model Arnold din anii 1990, KKK)

Transformarea ÖBB in Holding in 2000-2001 cerea o schimbare de imagine si, cu toate protestele utilizatorilor, schema K1 a fost inlocuita incepand cu 2001 cu una destul de discutabila, care a luat numele de "Upgrade" (de la upgradingul vagoanelor) si care este cunoscuta de amatori dupa slang-ul "Rolf Rüdiger", (dupa prenumele presedintelui companiei). Aceasta schema cu nuante de gri NCS si Verkehrsrot, care se murdareste destul de usor, este aici aplicata pe un Bmz 21-70 :

(model Roco din 2005, KKK)

La vagoanele de trafic local si regional echivalentul schemei "Upgrade" este asa numita schema "CS" (de la numele creeatorilor si nu de la "City Shuttle", cum cred multi)
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Pentru vagoanele de dormit si cuseta au existat incepand cu anii 1970 diferite versiuni ale schemelor in vigoare la momentul respectiv. Iata cum arata prin 1978, inainte ca acoperisurile sa devina Umbragrau, un Bcmz 50-70 fabricat de Jenbacher dupa o licenta elvetiana :

(model Hobbytrain/Moser de la sfarsitul anilor 1980)

Odata cu aparitia schemei Komfort, vagoanele cuseta au fost revopsite in gri si albastru, unele supravietuind in aceasta forma pana azi. Iata cum a vazut Roco intruchiparea unui Bcmz 50-70, de fapt un T2s revopsit (fals) ca vagon cuseta :

(model Roco de la sfarsitul anilor 1990, evident fantezist, KKK)

La vagoane de dormit, lucrurile sunt mai simple. In anii 1970, odata cu aparitia pool-ului TEN, vagoanele ÖBB au fost vopsite in culorile tipice pentru acesta. Iata un WLABm tip T2s in culorile corecte pentru perioada 1974-82 :

(model Roco de data aceasta corect din 2006, KKK)

In anii 1980 vagoanele au fost integral vopsite in albastru, dupa prescriptiile TEN. Iata un WLABm tip MU care circula si azi in aceste culori, insa fara sigla pool-ului:

(model Arnold de la sfarsitul anilor 1980 imbunatatit de autor)

Odata cu aparitia schemei Upgrade in 2001, vagoanele de dormit si cuseta au fost de asemenea vopsite progresiv in aceste culori. Iata un T2s actual, modernizat, ca WLABmz 33s, asa cum circula in EN intre Bregenz si Wien West :

(creeatie a autorului pe baza unui model Roco recent, KKK)

Dupa cum se vede, evolutia schemelor de culoare austriece este relativ lineara insa schimbarile nu au fost aplicate sistematic si de aceea se pot intalni astazi inca garnituri pestrite, formate din vagoane cu trei sau chiar mai multe scheme de colorare diferite.
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Exista evident si un numar de scheme speciale, in functie de destinatie. Iata de exemplu cum arata spre 1995 vagonul de masuratori electrotehnic al ÖBB, care mai inainte fusese intr-o schema K1 cu griul umbra inlocuit cu albastru inchis :

(model Roco corectat si imbunatatit de autor, serie limitata 1997, KKK)

Tot la acest capitol se incadreaza de exemplu si faimosul CAT-Zug (City Airport Train) care face legatura intre Wien Mitte si aeroportul Schwechat. Iata aici reprezentarea (falsa) a unui vagon CAT, realizat de Minitrix in acest an pe baza unui vagon etajat Schindler :

(model Minitrix fals, serie limitata 2008, livrare in luna iunie, KKK)

Edit by Author pentru cele patru mesaje: corectat informatii inexacte si completat cu spijinul amicului Michael Siess din Viena