Motor nou sau reconditionarea celui vechi?

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
89
-
Am o locomotiva FLM 7030. Este un model vechi (Horia zicea ca de prin anii '70, parca). Am cumparat-o de pe eBay acum vreo cateva luni si azi m-am hotarat sa o testez.

Si pentru ca alimentand-o cu 9V nu dadea niciun semn de viata, am demontat-o, i-am scos motorul si l-am testat separat. Dupa alimentarea acestuia, am invartit manual axul si motorul a inceput sa lucreze dar cu zgomote datorate probabil frecarilor rotorului cu magnetii statorului, acestia nefiind fixati ferm de cadrul motorului.

Acum, nu stiu ce sa fac. Sa ma apuc sa il reconditionez, desi nu am gasit sa cumpar separat carbuni si arcuri pentru el (poate nu am cautat destul de bine) sau sa iau unul nou care ma costa dublu decat am dat pe locomotiva (aprox. &163;35)?

S-au mai reconditionat astfel de motorase? Merita? Dar sa nu ma puneti sa ma apuc de pilit alti carbuni ca nu am atata rabdare. Si banuiesc ca precizia confectionarii lor conteaza mult, mai ales la scara N.

Ar trebui sa tin cont ca tot pentru locomotiva asta trebuie sa mai cumpar doua tampoane, un surub, o cupla. Nu mai zic de lumini ca oricum nu vreau sa ii pun.

Astept pareri pro si contra.
 
Vali,

Grea problema de rezolvat fara poze si schite cotate. N-ar trebui sa existe nici un fel de atingeri intre rotor si magneti, rotorul ar trebui sa se invarteasca lin si fara hopuri. Carbunii se pot improviza, insa trebuie piliti cu multa migala, iar daca nu te bagi la asa ceva e mai bine sa faci rost de piese potrivite.

Nu reusesti sa faci rost de un motoras identic sau macar asemanantor de schimb?

Eu am achizitionat acum catva timp pe e-Bay un sasiu de BR 64 Minitrix (intamplator, chiar de langa tine din Kent) si pentru ca era nemotorizat, am cumparat ulterior si doua motoare. Unul este Fleischmann dar este putin cam mare pentru ce-mi trebuie mie, dar pe urma am gasit unul Minitrix de la o locomotiva electrica ce se potriveste perfect in locul liber de pe sasiu, si are si doi "melci" gata montati pe ax!

Deci cu putina rabdare, poti incerca sa gasesti un motor potrivit sa-l inlocuiesti.

Desigur, mai exista si varianta SB: eficienta, dar scumpa!

http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=269&cPath=14

Salutari din Constanta,
Dorin
 
hmmmmm...

problema cu motoarele vechi Flm este cunoscuta si exista si solutii, unele chiar pe 1zu160.net, forumul scarii N... din pacate in germana :)

daca nu, trebuie cautat un motor care sa se potriveasca... unul de la Flm nou, la fel de prost, tot cu 3 poli costa peste 40 de Euro...
 
Da, destul de scump si, deocamdata, nu merita. Daca imi "iese" CFR-izarea, da, probabil ca voi inlocui multe din piesele vechi.

Dar, m-am uitat in lista de piese de rezerva pentru FLM 7030 si am gasit la motor urmatoarele (si o sa te rog sa imi traduci):

- 50 7802: Kohlenrohrkappe;
- 6518: Kohlen und Federn.

In desen, ambele repere sunt legate de zona unde pe motor se gasesc periile colectoare. Sa sper ca pot gasi aceste perii colectoare separat? Pentru ca nu as inlocui tot motorul, avand in vedere ca el, totusi, functioneaza.

As vrea sa il ung dar ma intreb: pot folosi 3-IN-ONE Multi-Purpose Oil sau mai bine folosesc ulei special destinat modelelor?

Si sa mai sper ca, la nevoie, imi poti face un rezumat legat de aceasta problema de pe 1zu160.net? :D
 
Kohlen und Federn, carbuni si arcuri

kappe, capac... adica capacul de la locasul unde se pun carbunii, in mod normal nu ai nevoie...

caz ca nu gasesti carbuni, o mina de creio, 2H sau 3H face treaba super ;)
 
Am gasit pe eBay in Germania asta: 6518.

Cred ca este exact ce caut eu. Nu am prea priceput ce scrie pe acolo dar m-as risca sa ii iau.

Si ar mai fi si asta dar din cate inteleg, vanzatorul nu vrea sa trimita in United Kingdom?
 
Vali,

Mai precis, ca sa "desfasuram" tot termenul, Kohlenrohrkappe vrea sa zica "a carbunilor-teava-capac" adica este capacelul locasului carbunilor. Sunt pe motor si nu ai de ce sa-l schimbi. Ideea cu mina de creion este perfect valabila, daca diametrul minei este potrivit gaurii in care stau carbunii.

Dar inainte de asta trebuie sa te convingi ca e nevoie sa schimbi carbunii, deci trebuie sa ridici cu mare grija lamelele de pe gaura carbunilor (sunt exact acele "capace" de care vorbim) si sa vezi in ce stare sunt carbunii de dedesubt. E o operatie sensibila, fiindca dedesubt se afla un arcusor sub presiune care o sa-ti sara, iar lamelele astea vor avea prostul obicei sa se rupa daca le indoi.

Deci nu m-as grabi sa controlez carbunii. Daca motorul merge, inseamna ca de fapt carbunii isi fac treaba si n-ar trebui schimbati.

In schimb ar trebui neaparat sa ungi motorul; nu-mi suna bine acel "multifunctional" 3-in-1, imi sugereaza o lovitura de marketing ca in reclamele de sampoane de la TV. Foloseste mai bine ulei mineral de mecanisme fine.

De asemenea, uita-te la starea lagarelor. Daca rotorul loveste in magneti, e posibil ca lagarele sa fie foarte uzate si din cauza asta rotorul sa joace prea mult. Iar daca este asa, din pacate, e o problema dificila de rezolvat artizanal! Bafta!
 
Lagarele sunt OK; nu exista absolut niciun joc. Magnetii se misca dar nu cred ca asta e marea problema. In schimb, la unul din carbuni se vad scantei.

Ma mai lamuresc eu dupa ce ung lagarele. Maine merg sa cumpar un ulei special pentru modele (ca am un magazin langa mine, doar).
 
Da Vali, aia sunt carbunii, insa trebuie sa te lamuresti precis care din ei. Omul are o mica afacere pe e-Bay si vinde carbuni de schimb, dupa cod. Chiar e o discutie amuzanta, un individ are alt tip de carbuni si ii ofera sa faca schimb, iar el spune "eu n-am bursa de schimb, am o afacere aici"!

Scoate cu grija carbunele care face scantei si vezi cum arata, ca sa comanzi exact ce-ti trebuie!

Nu scrie nicaieri ca nu vrea sa trimita in UK, pur si simplu el scrie ca trimite in Germania. Majoritatea scriu asa, insa trimit unde vrei; eu de obicei inainte sa licitez intreb pretul transportului spre Romania. Si bineinteles, trebuie sa platesti si transportul, care variaza intre 10-17 euro!

In schimb problema la ce ai gasit tu este ca plata se face cu transfer bancar (Überweisung). Nu stiu cum este din UK, insa din Romania a trebuit sa platesc un comision bancar care facea cam inca 1/2 din pretul vagonului "Credi ul minier" numai pentru ca omul respectiv nu avea Pay-Pal!
 
Salutari

Dau cu parerea: Daca motorul a inceput sa se roteasca atunci cind l-ai ajutat insaseamna ca un carbune nu a facut contact. Probabil cindva a fost blocat de o anume imprejurare si s-a incalzit. In locul unde unde a stat carbunele pe lamela colectoare a oxidat. Ajutindu-l cu mina a pornit. Daca in timpul functionarii face scintei puternice (la un carbune) si zgomot inseamna ca una din cele 3 infasurari ale rotorului a fost incalzita si si-a pierdut valoarea. Adica rezistenta ei nu este ca celelalte. Asta ar fi cel mai nefericit caz.

Alte cauze pot fi:
Arculetele periilor slabite.
Mizerie intre lamelele colectorului. Depunere de praf de carbune in amestec cu uleiul dela lagar. Sa nu uitam ca multi ungeau si cu ulei de gatit :razz:
Daca problema ar fi carbunii atunci trebuie sa-i faci singur.
Cred ca Horia a glumit putin, carbunii trebuiesc facuti din grafit moale si pasuiti pe raza colectorului. Dar daca asta ar fi cauza te sfatuiesc sa pui originali.

NIKO
 
Mersi Niko de raspuns.

Am gasit carbuni si arcuri originale. Nu i-am luat inca dar sunt pe cale sa. In niciun caz nu ma voi apuca sa slefuiesc carbuni...

Nu sunt extrem de scumpi, in comparatie cu motorul si merita sa incerc. Daca, totusi, va trebui sa iau un motor nou (avand in vedere ce ai spus mai sus), macar voi avea destui carbuni de schimb. :lol:
 
felippe a spus:
Mersi Niko de raspuns.

Am gasit carbuni si arcuri originale. Nu i-am luat inca dar sunt pe cale sa. In niciun caz nu ma voi apuca sa slefuiesc carbuni...

Nu sunt extrem de scumpi, in comparatie cu motorul si merita sa incerc. Daca, totusi, va trebui sa iau un motor nou (avand in vedere ce ai spus mai sus), macar voi avea destui carbuni de schimb. :lol:


Salut
Am uitat:
Daca motorul a fost folosit in tensiuni peste 16v. respectiv 18-20, atunci din cauza turatiei mare a rotorului (si desigur incalzirea acestuia) face ca lipiturile cositorite dela colector sa fie aruncate din inertie pe carcasa motorului. Asta am patit eu cu o lok. Roco din Ebay. Probabil a fost folosita puternic in analog. Problema am rezolvat-o cu un alt motor.
Exista motoare care nu au infasurarile lipite cu cositor la colector.
NIKO
 
Habar nu am la ce tensiuni a fost alimentata inainte sa o cumpar. Oricum, cel care o vindea pe eBay spunea clar in mesaj ca aceasta nu functioneaza deloc.

Eu am alimentat-o constant la 9 Vcc.

In primul rand ma gandesc sa lipesc bine cei doi magneti ai statorului de cadru si sa ung lagarele cu ulei special. Apoi, in functie de cum se invarte, voi scoate carbunii, voi curata periile colectoare si, daca va mai fi cazul, voi inlocui carbunii. Daca tot va functiona necorespunzator atunci 'recycle' si cumpar unul nou (parca nu m-as risca sa cumpar tot unul uzat si sa am aceleasi probleme).
 
Fellipa uite aici motoare de tot felul sper sa iti fie de folos

http://www1.int.conrad.com/scripts/wgate/zcop_in/~flN0YXRlPTM4OTY4MTk4MDA=?~event=goto_page&page=1&p_load_area=1210014
 
Vali, sa speram ca motorul n-a ajuns sa fie chiar "prajit" asa cum spune Niko in cel mai defavorabil caz.

Eu cred ca e doar un caz de contact imperfect la un carbune. Faptul ca doar UN carbune face scantei este foarte semnificativ!

Scoate carbunele de acolo si te miri ce minuni vei descoperi! Poate ca este consumat complet si a ajuns sa frece direct arcul pe contacte, sau este crapat si plin de mizerie, si face contact doar cu o muchie mica. Trebuie curatat totul si facut sa functioneze fara scantei!
 
Vali , mai bine cumperi unul nou , e muuuult mai ieftin decat carbunii de pe ebay si poate asa vei putea incheia acest proiect mai rapid . E adevarat ca nu vei mai avea un model original , dar sigur functional . In UK o gramada de magazine comercializeaza motoare la preturi NOMALE ! care sunt cu mult sub 40EURO :aplauze:
Dar ar fi bine sa vezi sectiunea axului motorului pentru a putea monta roata melcata pe noul motor ! Apopo cine stie cum se poate face aceasta manevra????
 
Mersi de sfaturi.

Macar pentru a ma familiariza cu motorasele astea si tot o sa incerc sa scot ceva din actualul motor si abia apoi, daca nu o iesi nimic, cumpar unul nou.

Oricum, va tin la curent cu evolutia. Luni abia voi merge sa cumpar un adeziv bun si un ulei special pentru modele.

La motorul meu, melcul este din plastic.