1970 - diorama la scara N

Alex_Stoicia

Active Member
Trenulist
27 Feb 2008
235
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Salut!
Prezint si eu aici diorama la care lucrez.
Tema dioramei este o gara de provincie, in Germania anilor 70. Linie simpla, neelectrificata.
Am ales scara N nu numai din cauza spatiului ci si datorita frumusetii modelelor moderne. Din pacate insa unele firme producatoare de astfel de bijuterii au hotarat sa renunte la calitate. Dar asta este deja o alta discutie.
Dimensunea machetei va fi 120/60 cm. Ca placa de baza am ales polistirenul extrudat (multumesc LDH!).
Din diverse stinghii cumparate din Brico am facut un cadru solid in care am montat placa.
Pana acum m-am impacat foarte bine cu acest sistem si nu regret nici o secunda alegerea extrudatului ca front de lucru. Marile avantaje sunt:
- macheta e usoara
- se lucreaza foarte usor (se taie locasurile pentru bobinele macazelor in cateva secunde), nu face mizerie;
- nu isi modifica dimensiunile in timp (nu trage apa, nu se usuca)
- speram sa fie si silentios insa nu a fost asa. Trenurile bazaie destul de tare pe el. Nu pot face insa comparatie cu o macheta clasica cu placaj, deoarece sunt la prima diorama. Asa ca nu stiu sa va spun care baraie mai tare.

De la inceput am fost nemultumit de modul in care se prindeau sinele Trix in papucii aceia. Destul de slabut contactul. Asa ca am hotarat sa cositoresc sinele pentru a nu avea probleme. DreamCatcher mi-a donat decapantul necesar (multumesc!) iar eu am cositorit tot circuitul. Evident inafara de inimile macazelor care, polarizate fiind au trebuit izolate.

Am folosit sine Roco, Trix si macaze Peco de 14 grade cu inimi polarizate.
A fost ceva munca, sa izolezi fiecare inima in parte, sa montezi comutatorii de polarizare sub bobina macazului, sa faci circuitele etc.

In sfarsit, acum sunt in urmatorul stadiu:
Circuitul este cositorit integral, lipit pe placa. Bobinele macazelor sunt montate si functioneaza. Comutatoarele de polarizare sunt montate si functioneaza. Circuitele electrice sunt delimitate.

Macheta:


De aici se schimba macazele:


Liniile garii:
In dreapta observati 2 linii de rezerva. Cea de sus va duce la remiza, cea de jos are un canal de vizitare.
In partea stanga pleaca o alta linie care inca nu stiu unde va duce :roll:


Trenul circula foarte bine pe toate liniile. A ramas sa ma hotarasc daca incerc o automatizare gen Prognosis sau, pur si simplu montez pe machete niste comutatoare cu 0 si 1 prin care sa alimentez diversele ramuri ale circuitului.

Ieri am balastat 15 cm de sina asa sa ved cum imi iese.
Ia uitati ce am reusit:





Ce parere aveti?

Mai mult, ce ar trebui sa fac de acum inainte? Daca incep sa pun iarba pe langa sina se va vedea albastrul placii printre firele de iarba. Ar trebui vopsita placa?
Am un produs Noch cod 08441 se numeste Streumaterial Acker
Se pune intai acest produs si peste el iarba?
Sau cum?
Sunt usor confuz acum, nu stiu ce urmeaza. Sa fac balastarea integral? Apoi pamant, relief? Care ar fi ordinea logica a lucrarilor?

Multumesc anticipat pentru sfaturi.
 

IonutTrif

Well-Known Member
Moderator
Trenulist
22 Ian 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Salut, la cat ai balastat pana acuma ai facut-o foarte bine.
Ordinea corecta (in opinia mea) ar fi urmatoarea:

1. Ca sa nu fie totul o placa pe alocuri mai poti face delusoare din polistiren
2. Unde ai facut dealurile dai cu o pasta facuta din glet + aracet
3. Vopsesti toata placa intr-un maro deschis (culoarea pamantului). Cel mai ieftin iesi daca cumperi un pic de vopsea lavabila (este pe la 6 lei 750 gr) si un pigment pt lavabila maro (pe la 5 lei). Amesteci pana obtii culoarea potrivita si vopsesti tot (eventual mai multe nuante). Pe alocuri poti folosii si produsul Noch, dar in zonele unde nu o sa ai iarba (carari, intre linii)
4. Daca ai drumuri faci drumurile
5. Faci tot terasamentul
6. Pui iarba, copaci , detalii

Pentru inspiratie uita-te la diorama de la Cluj.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ian 2016
3.570
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Frumos inceputul. De ce nu ai incercat sa folosesti balast combinat? maro cu gri sa dea impreisa de linie folosita mai rar...Macazurile peco de unde le-ai achizitionat?
 

Alex_Stoicia

Active Member
Trenulist
27 Feb 2008
235
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Macazele Peco, ca si actionarile si majoritatea materialului rulant le-am cumparat de aici:
http://www.modellbahnecke.de/html/english.htm
Plata cu card, transport cam 2 saptamani, am cumparat de vreo 5 ori de aici fara probleme.
 

Alex_Stoicia

Active Member
Trenulist
27 Feb 2008
235
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Multumesc pentru sfaturi Ionut.
Urmeaza deci relieful
Voi ciopli in polistiren si apoi voi da cu chit pe deasupra pentru a rotunji formele
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Alex_Stoicia a spus:
- speram sa fie si silentios insa nu a fost asa. Trenurile bazaie destul de tare pe el. Nu pot face insa comparatie cu o macheta clasica cu placaj, deoarece sunt la prima diorama. Asa ca nu stiu sa va spun care baraie mai tare.
Pe placaj, noi am folosit OSB peste care am pus extrudat de 3 mm grosime, baraie.

Propagarea se face prin cuiele de fixare si nu prea vad remediul. Probabil ca exista.

Cum o fi daca nu rulezi trenul cu viteza TGV-ului nu cred ca este dranjant.
 

lupul_alb

Well-Known Member
Trenulist
7 Dec 2016
1.500
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
la spatiul si posibilitatile pe care ti le ofera scara asta, de ce nu ai incercat sa faci un traseu din cel putin doua linii? asa, plimbi un singur tren si cel mult unul sta in gara si asteapta.
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
imi place traseul, Alex, imi aminteste putin de o schita mai veche :)

intr-adevar, ar trebui acum sa te ocupi putin de relief... ai mai multe exemple pe forum, la scara N te-ar ajuta si metodele mele de aici:
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1652

pe care insa le cunosti deja...

pentru relief nu exista o metoda universala, se poate cu ghips, cu polistiren expandat sau mai bine extrudat, cu hartie de ziar sau servetele inmuiate in aracet... sau mai bine cu un mix din toate acestea! :D

nu uita de catenara (de preferinta Viessmann, mai detaliata ca Sommerfeld) ca sa vad si eu intr-o zi acel D262/263 circuland... ca incepusem sa uit de el!
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
... sau nu se pun deloc!

eu in general lipesc totul cu prenadez flexibil, dupa metoda germana...
 

IonutTrif

Well-Known Member
Moderator
Trenulist
22 Ian 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Sincer mai multe avantaje vad la cuie. Daca lipesti cu prenadez nu prea poti face teste ca lumea pentru ca trebuie sa ai greutati pe linie. Dupa ce s-a uscat daca ceva nu e bine mai greu dezlipesti. In plus daca blatul nu e perfect drept (aici vorbesc mai mult daca sunt pante) cu greutatile imprimi sinei toate denivelarile blatului.
Cuiele in schimb (sau mai bine holzsuruburile cu o saiba) le poti scoate si aranja linia pana cand e perfect.
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
si asta e adevarat, numai ca eu lipesc sinele (flex) muuuult dupa ce fac probe cu ele... fara nici un fel de cuie!

asta e valabil la Peco, unde sinele flex odata curbate nu se mai misca nici macar cu 1/1000mm! :D
 

Alex_Stoicia

Active Member
Trenulist
27 Feb 2008
235
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Horia_Radulescu a spus:
si asta e adevarat, numai ca eu lipesc sinele (flex) muuuult dupa ce fac probe cu ele... fara nici un fel de cuie!

asta e valabil la Peco, unde sinele flex odata curbate nu se mai misca nici macar cu 1/1000mm! :D
:confused:
Vai de mine Horia, pai acum spui tu chestia asta???
Vreau sa spun ca mi-am mancat zile din viata cu sina flexibila Roco, care e pus si simplu arc, cablu de otel, nu sta nici batuta in cuie, nici lipita, iti mananca zilele! Am folosit doar unde a fost STRICT necesar (in 2 locuri parca). In rest, preferam sa tai bucati de sina normala ca sa potrivesc traseul! Ma si gandeam cum lucreaza altii cu flexibila asta otelita de la Roco!
Pai si dumneavoastra domnule profesor folositi flexibila Peco care nu se misca nici macar cu 1/1000??? Si acum ne spuneti si noua ucenicilor ca exista minunea asta?
Vai, vai vai. :lol:

@Lupul Alb
M-am decis pentru linie simpla ca sa fie diorama mai aerisita. Si asa, daca am ceva sa imi reprosez este ca am pus cam multe sine acolo in gara. Sunt la limita maxima ca aglomeratie de sine (pentru gustul meu). Vreau si pasuni, vaci etc etc.

@Ionut Trif
Referitor la lipirea liniei cu prenadez si la greutatile care trebuiesc puse pe linie;
Ia uitati aici o poza de la procedura de lipire a sinei, executata cu tehnologie avansata.


Cu poza asta voi participa la concursul foto!
 

Alex_Stoicia

Active Member
Trenulist
27 Feb 2008
235
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Si mai am o nedumerire
Dupa ce balastez de exemplu, cand se evapora aracetul acela sina se schimba la culoare, apar pete verzui, parca cocleste sau ceva de genul asta... Patiti la fel sau sa schimb eu aracetul?
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Alex, cred ca trebuie sa cumperi aerograf :)

da-ne o poza sa intelegem problema... aracetul e in principiu incolor dupa uscare! (cel putin cel Ponal pe care il folosesc!)
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Moderator
Trenulist
17 Ian 2006
5.542
1
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Hm, nu prea recomand asa ceva, poti genera "gropi" in linie.

Legat de fixarea liniei, cred ca cea mai buna metoda este fixarea temporata in suruburi, testare, reglare, balastare si apoi scoaterea suruburilor. Pe diorama de la Cluj am avut suficient spatiu sa incerc diverse metode, asta a fost cea mai buna.
Atentie totusi, vb de o diorama unde ai diferente de nivel, caci acolo apar problemele, pe o diorama plata totul este mult mai simplu.

Legat de lucrul cu lina flexibila, trebuie doar sa ai putina rabdare, nu ai cum sa stii din prima cum sa lucrii cu ea, eu m-am descurcat usor dupa o vreme, indiferent ca a fost vorba de linie flexi piko, tillig elite, roco sau fleishmann.

Spor la treaba
 

lapuseanul

Active Member
Trenulist
14 Feb 2008
108
0
Baia Mare
LOCATION
Baia Mare
Alex, bine ca ai provizii de lapte si compot, altfel cum lipeai sina? :p
Felicitari, si spor la treaba in continuare!
 

Alex_Stoicia

Active Member
Trenulist
27 Feb 2008
235
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Horia uite aici

Sina de jos, in partea dreapta. Fa imaginea 100%. Ai sa vezi pe marginea sinei propriu-zise de metal un fel de oxid verde.
Aracetul folosit de mine (Moment parket) ramane elastic si perfect transparent la uscare insa vaporii lui genereaza acest oxid verde pe sine.
Voi incerca si cu un aracet comun, romanesc.
 

BOGDAN I

Well-Known Member
Trenulist
9 Ian 2016
955
0
Brasov
LOCATION
Brasov
Din pacate am patit si eu acelasi lucru la cateva sine din "remiza de vagoane" cu acest Moment Parket , asa ca am renuntat la el si am folosit aracet pentru constructii .
In timp acea sina o sa devina verzuie toata , am observat acest lucru doar la sinele Mehano si Pilz , la Piko nu am avut astfel de probleme .
Raspunsul - contine un oxidant care ataca un anumit tip de metal (am lasat de test pe acea sina o roata de metal de la un vagon vechi - in locul unde acea roata avea contact cu sina a devenit alba :( deci oxideaza . :(
Precizez ca in beci am un dezumidificator care funtioneaza nonstop , deci umezeala O
 

SantaFeFan

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2008
1.402
0
Germania
LOCATION
Germania
Salut,eu folosesc doar aracet alb normal.La uscare devine tranparent.Nu sunt probleme !!!
Alex ,ti-am raspuns "dincolo" pe privat .Aici iarasi nu am reusit :(