Aparatele de cale si actionari

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

LDH

Well-Known Member
Trenulist
3 Septembrie 2016
6.938
5
Bucuresti
modelism-feroviar.blogspot.com
WEBSITE
http://modelism-feroviar.blogspot.com/
LOCATION
Bucuresti
Va plac povestile? :D
Daca au o finalitate cred ca o sa va placa si mai mult.

Banii! :x

Ei da despre ei este vorba. Mai precis de lipsa lor fapt care constituie principala piedica in calea unui modelist dupa care vin celelalte care par joaca de copil.

Daca pentru unele modele ce ni le dorim in colectia noastra, care in primele zile le punem pe perna cand dormim :| , strangem din dinti, punem banut peste banut pentru a le achizitiona,
ne rugam la Dumnezeu sa mai fie de actualitate cand am strans suma, cand este vorba de infrastructura lucrurile stau altfel :lautar:

Trec peste faptul ca la inceput, ca incepatorii :twisted: , cumparam multe linii drepte ca sa constatam ca liniile de care avem nevoie cel mai mult sunt curbele :shock: si ajung la achizitia aparatelor de cale:
macaze si traversari (incrucisari) cu macaz.

La infrastructura facem rabat
In prima faza cumparam macazele fara actionari (motorase).
De ce am cumpara actionarile daca tot nu avem o macheta functionala sau partial functionala si suntem tot la nivel de mocheta, parchet, covor sau masa.

Chiar asa! De ce sa cumparam? Lasa ca le vine si lor randul.

Mda, chiar le vine. Celor mai harnici dintre noi, multi pe acest forum, chiar le-a venit randul sa cumpere actionari, sa le monteze si sa functioneze perfect. Unii in digital altii in analog.

Ei si uite ca le vine randul si celorlati sa se loveasca de actionari ca deh a dat norocul peste ei si vor sa intre in rand cu lumea si sa-si faca o macheta.

Din acest moment lucrurile se complica putin.

La o macheta de gara cu patru linii numarul macazelor trebuie sa fie egal cu numarul actionarilor. Adica 6=6 daca nu mai punem si de o linie, doua de garare la rampe si depozite.
La un calcul simplu ajungem la concluzia ca pentru a face functionala gara trebuie ceva bani.
Nu este un capat de tara vor spune unii.
Nu nu este dar daca ai o statie cu desenul liniilor ca cel de la AMFB lucrurile incep sa se complice.

Exista mai multe variante:

-avem bani si cumparam tot si am scapat de griji :fluierat:
-apelam la actionarea manuala asa cum incerca sa faca Florinn :cafea:

Daca la prima varianta lucrurile sunt clare indiferent de sistemul ales, analog sau digital, in varianta a doua datele problemei conduc la un rezultat putin mai complicat.
Sase macaze actionate de la un singur pupitru nu prezinta mari incoveniente dar cand ai doua bretele si restul macaze cam trebuie sa "angajezi" cate un acar la fiecare capat al statiei
si o grupa de manevra pentru depou si triaj :evil:

Sper ca nu v-am plictisit pana acuma si veti avea rabdare si in continuare.

Am stat si m-am gandit pana mi-a iesit fum pe urechi, asta deoarece nu fac parte din categoria celor destepti,
ba mi-am mai bagat si piciorele in ligheanul cu apa rece si pana la urma am incropit niste scheme simplificatoare pentru actionari :idea:

Probabil ca ideia nu este noua si nu am inventat io roata, v-am spus ca nu sunt destept, si vin sa va arat cam ce a iesit.

Moaaa ce-mi place sa vorbesc :!:
O sa-mi angajez o secretara ca ma dor buricele degetelor :cool:

Revenind
Indiferent de solutia aleasa pentru actionari, electrica sau manuala, am pus pe planseta trei cazuri:

- trecere simpla de pe o linie pe alta;
- traversare (incrucisare) cu macaz (DKW);
- dubla joctiune (bretea) linie dubla.

Ideea era sa simplific situatia actionarilor si, cum am mai spus, indiferent ca sunt electrice sau manuale numarul de comenzi sa fie cat mai mic.

Ideea mi-a venit din actionarile cu servomotoare din alte domenii ale modelismului de la care am "furat" crucile sau cum se numesc ele si tijele de actionare.
Daca ei folosesc timonerii de ce nu am face si noi asa.

Ce a iesit?

Trecere simpla de pe o linie pe alta




Dupa cum se poate observa in schema am redus numarul motoraselor de macaz de la doua la unul singur.
Este un castig sau nu?

Actionarea se poate pune la unul dintre cele doua capete la/de la motor.

Logica este foarte simpla.
Daca un macaz este pozitionat pentru abatuta si celalat poate fi la fel fara sa incurce traficul.
Evident ca nu putem crea situatia reala in care un schimbator de cale este pe directa si celalalt pe abatuta dar asta NU ne intereseaza.
Important este ca putem rezolva si in alt mod actionarea.
Reperele le putem confectiona singuri iar la tije, aici este aici, este nevoie de unele reglabile pentru a ajusta foarte bine distanta.
Poate ca este mai multa munca pentru confectionarea mecanismului dar sigur merita.
 
Inainte de a continua sigur ca va intrebati de ce am doua sageti la/de la actionare.

Justificata intrebare.
Iata si raspunsul.
Pozitia initiala a macazelor este conform schitei iar pentru a o schimba, functie de locul in care montam actionarea, trebuie impins sau tras.
Cu alte cuvinte atentie la pozitia initiala a "motorului" de macaz sa nu ne trezim ca la prima proba muta acele dincolo de linie :roll:


Urmatorul pas este "breteaua" sau dubla jonctiune in cazul liniilor duble si nu numai.
Adevarul ca m-a cam apucat durerea de cap numarand cate macaze si traversari cu macaz sunt pe macheta clubului.
Am facut un calcul simplu dar sigur nu vreti sa stiti rezultatul.

Mergand pe acelasi principiu ca la trecerea de pe o linie pe alta, adicatelea daca sunt pe abatuta sa fie toate macazele pe abatuta iar daca sunt pe directa
toate macazele sa fie pe directa a iesit schema de mai jos



Aici castigul este ceva mai spectaculos :shock: facem o economie de TREI motorase pentru macaz sau de TREI tije de actionare manuala a macazelor.

Credeti ca merita eforul?
 
Iata si ultima schema.

Vestitul DKW care, in varianta PIKO, "cere" nici mai mult nici mai putin de PATRU actionari :shock:

Mult domnule mult si noi suntem modelisti saraci ca daca am fi bogati am comanda machetele sa le faca altii.

Simplificand putin logica functionarii putem asemui montajul cu cel al dublei jonctiuni dar doar atat.

De functionat functioneaza in tandem.

Principiul este acelasi.
Daca trenurile doar traverseaza DKW-ul atunci acele sunt pozitionate ca atare si nu are rost sa am unele pe abatuta si unele pe directa.

Ce a iesit?

O schema face mai mult decat explicatiile pe care incercam sa le dam doar daca este nevoie :lol:



Cand incercam la club sa facem o actionare?
 
LDH a spus:
... Vestitul DKW care, in varianta PIKO, "cere" nici mai mult nici mai putin de PATRU actionari :shock:...
Mie mi se pare ca sunt doar doua, ca in realitate, in sensul ca toate patru acele din dreapta sunt actionate simultan de primul motor, iar toate cele din stanga de al doilea. DKW-urile Fleischmann au nevoie de o singura actionare si executa exact miscarea descrisa de tine 8)
 
mpursu a spus:
LDH a spus:
... Vestitul DKW care, in varianta PIKO, "cere" nici mai mult nici mai putin de PATRU actionari :shock:...
Mie mi se pare ca sunt doar doua, ca in realitate, in sensul ca toate patru acele din dreapta sunt actionate simultan de primul motor, iar toate cele din stanga de al doilea. DKW-urile Fleischmann au nevoie de o singura actionare si executa exact miscarea descrisa de tine 8)

Corect si ... corectam schema ... aaa daca se poate :D sau modificam DKW-ul ca asta se poate.

Daca am taiat din el ca sa facem dubla jonctiune mai scurta merge sa adaugam si doua panglici de actionare ace.
 
Excelent prezentat :aplauze: :aplauze:

Acest articol este un exemplu de urmat :).

O mica paranteza, @LDH am folosit la triaj prima schema prezentata de tine in combinatie cu actionare manuala cu mare succes, deci ii sfatuiesc si pe altii sa le foloseasca cu cea mai mare incredere.
 
Endo_ro a spus:
Foarte interesant. Eu as incerca sa merg mai departe cu micsorarea numarului de dispozitive mecanice. Spre exemplu eliminarea a doua "coturi" prin actionarea unei tije directe (incercuita cu rosu).
Nu am mestecat prea mult problema insa trebuie simplificat cat de mult posibil.

NU merge o tija directa deoarece este rigida si trebuie sa fie articulata pentru a permite actionarea.
Daca tot este articulata trebuie sa aibe si doua puncte de sprijin iar daca le facem si pe astea revenim la montajul initial.
 
Endo_ro a spus:
Sau prin miniparghii care sa miste in sens invers ...

Probablil ca se poate simplifica si mai mult schema. Rog oamenii cu carte sa se ocupe :lol: .

Hm, miniparghii!

Se poate si asa dar eu ma gandeam sa "copiez" sistemul de actionare de la FLM si sa renunt la cele doua panglici suplimentare de actionare.

Mai studiez problema.

Poate ma ajuta Radu Sofran ca parca are un DKW de la FLM
 
In plus, trebuie sa stiti ca una e pe hartie si alta e in practica, trebuie sa aveti multa "libertate" cand e vorba de reglaj, adica, din cauza "pierderilor" pe traseu, frecari, etc, sistemul nu iasa perfect, un macaz are nevoie de o cursa mai lunga, altu de una mai scurta, e drept, diferentele sunt foarte mici, insa trebuie prinse "in calcul". Nu stiu cum sa explic, dar le veti constata in momentul in care veti trece la partea practica :).

@endo_ro, toate acele "coturi" iti ofera reglaj, fiecarui cot ii poti "regla" bratul.

Si o mica completare la articolul lui LDH, punerea in practica a schemei nr1 prezentata de el :



Folosita la macazele marcate cu "9", aici:

 
mpursu a spus:
LDH a spus:
... Vestitul DKW care, in varianta PIKO, "cere" nici mai mult nici mai putin de PATRU actionari :shock:...
Mie mi se pare ca sunt doar doua, ca in realitate, in sensul ca toate patru acele din dreapta sunt actionate simultan de primul motor, iar toate cele din stanga de al doilea. DKW-urile Fleischmann au nevoie de o singura actionare si executa exact miscarea descrisa de tine 8)

asta sa fi singurul avantaj al DKW Flm....comportamentul acestuia cu
vagoane lungi (si nu numai) lasa de dorit
 
pun si aici cateva poze cu actionarea DKW Flm



dupa cum se vede,este la fel ca schema lui LDH(si bibilita de End_Ro)
 
alea sunt macaze cu inima la 9.5grade,daca nu ma insel,macaze de viteza in
realitate...era Fleischmann,nu?sunt numa bune ptr. abateri in linii curente
apropo de DKW,nu va recomand FLM,mai bine folositi Piko,dupa testele mele,pe
cele de la Piko materialul rulant mai lung (282-308mm)se comporta destul de bine
in conditiile in care se mai folosesc si cuple scurte,cele de la FLM sunt in clar
dezavantaj fata de acestea
 
eu am avut,iar materialul care a trecut peste DKW,este variat,Liliput,Roco,Flm,Piko
pana si anumite vagoane de marfa mi-au facut figuri.peste DKW-urile de la Roco inca
nu a deraiat niciunul.
DKW Flm este susceptibil de deraieri mai ales in manevre de impingere cu vagoane
lungi sau cu accesorii montate(furtune,scarite etc),de altfel raza de abatere este cu
mult inferioara DKW Piko,Roco Tillig...