COMPRESOR DIY

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

alin

Well-Known Member
19 August 2007
393
1
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Compresorul are ca model de baza constructiile altor compresoare similare care le-am gasit pe net, in principal cele ale colegilor de pe forumul Cartula, carora le multumesc pt consultanta, sfaturi si sugestii.Constructia am pornit-o dupa ce am citit mai multe articole scrise de ei despre acest subiect, amintesc cateva:
Cartula 1
Cartula 2
Cartula 3
Scopul acestei constructii a fost in principal obtinerea unui compresor dedicat deservirii unui aerografului cu dubla actiune precum si mentinerea unor costuri reduse.Aerograful cu dubla actiune impune anumite cerinte din partea compresorului respectiv o anumita constructie si anumite componente.Foarte important pentru mine a fost sa obtin si un compresor silentios, pentru ca un compresor conventional (pt hobby) nu e foarte departe ca pret.Inconvenientele lui sint in primul zgomotul -incompatibil cu locuitul la bloc si marimea lui.
COMPONENTE





1.Rezervor de aer (la origine o butelie de stocare freon presurizat, la care i-am taiat manerele, gulerul de tabla si robinetul ).Se poate gasi la orice atelier de reparatii frigidere.Pret de achizitie -22,5 lei
2.Compresor de frigider (adica motorul si pompa).Are 850 W e mare , greu si urat si are pe putin 30 ani de viata.L-am salvat de la reciclare -10 lei
3.Presostat- dispozitiv electro-pneumatic care asigura un pragul maxim-minim al presiunii din rezervorul de aer prin pornirea si oprirea automata a motorului (a compresorului propriu zis).Provine de la acelasi atelier de reparatii frigidere, la origine a deservit ceva instalatie penumatica.Are doua scale gradate si doua suruburi de reglaj , o scala este pentru stabilirea valorii medii a presiunii iar cealalata stabileste intervalul de presiune in care lucreaza.Am setat o valoare maxima la 3.2 bari si val. minima la 2.1 bari.Pretul-22,5 lei
4.Regulator de presiune.Ca sa obtin o anumita presiune la iesire este nevoie de acest dispozitiv, petnru vopsirea cu aerograful este nevoie de presiuni CONSTANTE .In functie de tipul de vopsea, vascozitate si de efectul dorit e nevoie de presiuni intre aprox 0.6-1.5 bari.
5.Doua manometre, unul e conectat la rezervor -pt verificarea periodica a bunei functionari a presostatului iar celalalt este pentru vizualizarea presiunii de la iesire.Manometrele impreuna cu regulatorul si 2 T-uri au costat 78 lei.
6.Valva de purjare a condensului.Desi suna foarte pompos are o functie simpla.Pe durata exploatarii din cauza diferentelor de temperatura se poate aduna in rezervor condens sau chiar ulei de la motor.Am construit aceasta valva cat se poate de simplu , dintr-un surub obisnuit M10 +1 piulita +2 garnituri clingherit.Tija surubului l-am aplatizat pe o parte, prin polizare, pe toata lungimea filetata, astfel incat aerul sa aiba un canal de iesire in momentul in care se desface dar putin filetul.Piulita am cositorit-o pe butelie, dupa ce am dat in prealabil in locul respectiv o gaura cu diametru corespunzator.
CONSTRUCTIE
I.Pe butelia pt aer am sudat doua bucati de vinclu pe post de picioare precum si 2 segmente de teava profi rectangular care servesc ca suport pentru motor.Am adaptat vechiul sistem de suspensii cu arc al motorului in ideea de a fi cat mai silentios.Imbinarile le-am facut prin sudura electrica.
II.Pe locul vechiului robinet al buteliei am lipit prin cositorire o reductie , in care am infiletat ansamblul format din cele 2 T-uri, manometrele si regulatorul de presiune.Pt etansarea racordurilor am folosit banda de teflon.
III.Pe unul din suportii motorului am fixat presostatul, care l-am conectat prin intermediul unei tevi de cupru la un racord demontabil de tip olandez.Practic atat presostatul cat si motorul (OUT-ul mai exact)sant conectate prin intermediul unui T-eu in aceeasi piulita de tip olandez.Partea fixa a racordului demontabil am cositorit-o deasemenea pe rezervorul de aer.Intrucat nu am gasit acest T-eu la marimea potrivita tevilor de cupru (care sint de 6 respectiv 8 mm diam) am fost nevoit sa il confectionez eu.Am cumparat cel mai mic racord olandez (de 1/2 toli) si in el am introdus prin doua gauri laterale cele doua tevi.Fixarea si etansarea s-a realizat prin incarcare progresiva cu cositor.
IV.Am realizat conexiunile electrice intre motor si presostat si am facut proba.Dupa cateva mici reglaje am vazut ca e OK, l-am desfacut, l-am slefuit si polizat pe unde era cazul.Dupa aceea l-am dat cu grund ( spray) iar dupa uscarea lui l-am vopsit cu vopsea argintie pt jante auto (spray).
UNELTE NECESARE
-aparat de sudura electric, flex cu diferite panze de debitare /slefuire,pistol de gaurit/burghie,lampa cu gaz/cositor/decapant, chei fixe,pistol de lipit,surubelnite, etc.
In final cateva mici precizari.Constructia se poate simplifica mult daca racordurile cositorite se inlocuiesc cu racorduri te tip"bradut"+furtun de presiune- caz in care nu mai e nevoie de dispozitivele de lipit prin cositorire.De asemenea , componenetele se pot fixa pe o placa de material lemnos-caz in care nu mai e nevoie de aparat de sudura.Eu persoanal am dorit un compresor compact, silentios si mai...aratos, pornind dupa conceptul compresoarelor de serie.
 
:aplauze: :aplauze: :aplauze: :aplauze:
un bolovan am....valvula aia de purjare,cum ii zici tu,nu trebuia pusa in punctul cel
mai jos al rezervorului?
am aproape toate piesele ptr un asemenea compressor,in afara de presostat,iar
ptr eliminarea lichidelor am un regulator de presiune cu filtru in pahar si valvula de
purga,care se monteaza la iesirea rezervorului
 
cosmin78 a spus:
:aplauze: :aplauze: :aplauze: :aplauze:
un bolovan am....valvula aia de purjare,cum ii zici tu,nu trebuia pusa in punctul cel
mai jos al rezervorului?

foarte justa observatia ta, cosmin.Adevarul este ca am inceput lucrul cu sudarea talpilor de sustinere si am terminat cu lipirea valvei de purjare.Cand am sudat talpile nu am avut in vedere ca trebui sa las spatiu intre butelie si suprafata pe care se aseaza compresorul.Asa ca in final cand am ajuns la valva nu am mai putut sa o asez in pozitia ideeala.Ca sa-si indeplineasca functia, periodic o sa las inclinat compresorul la 45 grade cateva minute dupa care voi putea elimina condensul.
cosmin78 a spus:
am aproape toate piesele ptr un asemenea compressor,in afara de presostat,iar
ptr eliminarea likidelor am un regulator de presiune cu filtru in pahar si valvula de
purga,care se monteaza la iesirea rezervorului
ala este filtru capcana ce ai tu (si eu voi monta unul) si sa stii ca nu exclude valva de purjare a condensului care se monteaza pe rezervor.
PS.ca sa fie un sistem complet, inafara de filtrul capcana (se monteaza la iesire) mai trebui sa montez un filtru pe admisia de aer.Nu uita nici tu de el.
 
@alin
poate n-am remarcat eu dar supapa de siguranta i-ai pus?
nu de alta dar nu stai cu frica-n san ca presostatu' nu opreste motorul la timp si la presiunea reglata...doamne feri!
 
@Gabi
nu explodeaza asa usor.in plus,capacitatea este mica.se creeaza o fisura prin care aerul iese imediat,fara
explozie.am vazut de multe ori treaba asta cand faceam intretinere industriala si
verificam rezervoare vechi,de capacitati mult mai mari 100-500L
si cred ca presosotatul nu este reglat la limita de rezistenta a rezervorului
@alin
valvula nu o elimin,pun un robinet de aer de 1/2´
 
Eu ma gindeam la faptul ca presostatul se poate bloca...si nu sesizeaza presiunea in crestere. Mai e posibilitatea ca motorul sa nu poata ridica suficient de mult presiunea. Oricum logic ar fi sa existe si o supapa de siguranta ca la orice rezervor sub presiune :roll:
 
@Gabi.exista o supapa de siguranta care este in dotarea rezervorului inca din vremurile lui in care facea serviciul de butelie de freon. Se prezinta sub forma unui capac de tabla mai subtire, care e destinat sa cedeze inainte ca presiunea interioara sa ajunga la valori periculoase pentru o eventuala explozie...iar pe butelie scrie un pic ca e garantata la 27 bari :!: mult peste ce poate motorul.Deci riscul de explozie este nul.Mai ramane cel al arderii motorului.Dar exista manometru pentru presiunea din rezervor, pe care il mai citesc asa, in treacat.Daca o sa fac rost de o astfel de supapa o s-o montez, desigur.Oricum nu stiu de unde si cat poate sa coste.
 
Ok.
ideea e ca punind o supapa de siguranta poti proteja si motorul in felul asta. Nu stiu la ce presiune functioneaza compresoarele de pe tramvaie, c-am vazut acolo un presostat asemanator cu al tau, poate exista supape de siguranta tot acolo
si eventual o reglezi cu ceva peste presiunea la care decupleaza presostatul pe la compresorul tau (ex.3,5-4 bari).
De aratat arata brici!
Cred ca e bun si la umflat roti...da' nu-ti doresc, mi-am adus aminte de briscalitorul tau :(
 
Chiar vreau sa-mi cumpar un pistol cu manomentru pt umflat rotile.Cele 2.2 atm necesare is asigurate...
Cat despre tramvai, de unde sa fac rost de tramvai?Ca sa-l vandalizez?Sa-l pandesc in statie, cand vatmanu` se uita intr-o parte?
 
Salut alin,


Buna treaba :aplauze:
Supapa de siguranta tarata la 4 bari gasesti la mag. de instalatii - 13 ron la Ambient -1/2" ; desi mi-as fii dorit una mai mica (si eu am in lucru un compresor din asta). Presiunea cred ca o poti mari adaugand discuri subtiri intre garnitura de cauciuc si pistonul original actionat de arc.

Bafta
 
Chiar nu stiam de unde sa iau o supapa din asta.Si la 4 bari mi-ar ajunge, avand in vedere scopul compresorului.Mersi de informatie.
PS adica cum ti-ai fi dorit mai mica?e de dimensiuni mari?
 
Dupa ce am vorbit de supapa, mi-am adus aminte (cu greu... :-| )ca motorul de la compresor are un releu cu contacte bimetalice pt suprasarcina.Cand motorul e blocat -prin suprapresiune, admitand ca presostatul s-a dus , releul ii taie alimentarea.Deci riscul arderii motorului e practic nul.
 
Salut!

Da, ma refeream ca este de dimensiuni cam mari, dar si ca racord as fii preferat macar un 3/8".
Ca tot ai adus vorba de relee, nu uita sa le amintesti doritorilor ca capsula de frigider are nevoie obligatorie de releu termic si releu de pornire. Eu am parlit unul din cauza asta. Noroc ca au fost luate de la Fier Vechi- sursa alternativa pe care o recomand, cu rezerva CA NU STII NICIODATA DE CE A FOST ARUNCAT FRIGIDERUL RESPECTIV(DECI POATE FII CHIAR MOTOCOMPRESORUL DE VINA) :D.
Iar pentru cei care au o capsula si se uita ca mata in calendar la conexiunile electrice(cum am facut si eu :pig: ), exista o metoda de identificare(cu conditia ca infasurarile sa fie OK).
Cu ohmmetrul se incearca fiecare pereche de borne; rezistenta indicata cea mai mica iti arata capetele infasurarii de lucru, rezistenta medie-capeteleinfasurarii de start; iar rezistenta maxima capetele inseriate ale bobinelor start si lucru - deci a treia borna este nulul(sau borna comuna).
Releul termic se inseriaza cu nulul; iar releul de start - cu conexiunea permanenta (prin bobina) la infasurarea de lucru si cu conexiunea de start (normal deschisa) la infasurarea de start. ATENTIE! releul de start poate avea contactul mentinut deschis gravitational, ceea ce inseamna ca are o singura pozitie de montaj (ca orientare pe verticala)
Cam astea ar fii :D

Cele bune!!!
 
Buna tuturor!
Eu am deja un compresor mare de 2 cai - de fapt nu foarte mare, dar oricum...
Intrebarea e cum il pot folosi la aerograf, si daca se poate...
Multumesc anticipat
B
 
In principiu oricat de mare compresorul, se poate folosi.....cu conditia sa-i atasezi un reductor de presiune pentru domeniul de lucru al aerografului. Posibil sa se poate regla si din surubul de alimentare sau un alt ventil de laminare (in loc de regulator - la un compresor "industrial" caderea de presiune la utilizarea aerografului trebuie sa fie destul de mica, aprox poate fii considerata constanta)
Mai mult nu stiu sa-ti spun, si eu abia astept sa vad cum e sa lucrii cu aerografu' :D :D
 
multumesc mult, si eu ma gandeam la ceva reducere de presiune, dar mai ramane si problema adaptarii furtunelor... sa vedem
Mersi mult
B