Chestionar - valoare de colectie versus functionalitate

Ce considerati mai important la un model mini-feroviar?


  • Total voters
    0

SantaFeFan

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2008
1.402
0
Germania
LOCATION
Germania
Aici nu este chiar simpla treaba,deoarece este asa:Chiar daca un model este vechi nu inseamna automat ca este si o raritate.Aici trebuie studiata piata bine si numai un expert poate sa cunoasca valoarea adevarata a modelului.Am vazut locomotive vechi la ebay care au adus preturi bune(Märklin ,Fleischmann,Trix),iar altele au adus doar cativa euro(Piko vechi de exemplu).
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.348
27
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Eu unul am votat pentru functionalitate si va spun imediat de ce.
Nu stiu altii cum sunt (vorba nemuritorului Creanga :)), dar atunci cand ma gandesc la un model miniferoviar - locomotiva sau vagon - ruland pe sine, cu luminile in functiune, digitalizat si poate chiar si cu sunet, parca si acum simt cum imi tresalta inima de bucurie!
Pentru mine conteaza ca modelul mini-feroviar intrat in componentza Cailor Ferate "La Ursu" sa functioneze si nu doar sa stea intr-o vitrina sau pe o linie secundara nealimentata. Este adevarat ca modelele vechi sunt de admirat tocmai fiindca au apucat sa devina vechi, adica au rezistat atata vreme :aplauze:; tocmai de aceea consider ca au si ele dreptul la o noua viata functionala, care poate fi obtinuta cu ajutorul unor mici imbunatatiri, facute cu blandete si cu multa grija.
Nu sunt de acord cu zicerea conform careia orice modificare a unui model mini-feroviar ii scade automat valoarea. De exemplu, inlocuirea unui motor slabit sau chiar defect cu altul nou ar face vechea locomotiva sa coboare in ochii nostri? Sau inlocuirea vechilor beculetze cu LED-uri warm-white ar face sa ne placa mai putin locomotiva sau vagonul respectiv? Eu unul consider ca pot raspunde negativ la ambele intrebari, fiindca rezultatul acestor operatiuni consta in imbunatatirea sau chiar re-punerea in functiune a acestor mini-bijuterii pe care, in fond si la urma urmei, le-am adus in colectia mea ca sa le pastrez si sa ma bucur de ele 8)
 

SantaFeFan

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2008
1.402
0
Germania
LOCATION
Germania
Eu te inteleg foarte bine,dar nu fiecare gandeste asa.Multe modele au scazut in valoare doar ca au primit un decoder digital,am vazut asta in ebay.OK ebay nu spune totul,dar aici se vede care modele sunt cautate mai mult sau mai putin.
PS ,si eu am votat pentru functionalitate :mrgreen:
 

Clouseau

Active Member
Trenulist
27 Feb 2008
237
0
Austria
LOCATION
Austria
eu as vota pe modele de precizie, bine detaliate, dar cu functionalitate nelimitata. Poate la un pret mediu, de exemplu Bemo, Roco, Stängl.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.227
1
Constanta
LOCATION
Constanta
Am votat "functionalitate" cu urmatoarea observatie: pentru modele rare -cazul binecunoscut al vagonului "Credi-ul minier", singurul vagon romanesc pe N, a te apuca sa-l modifici si sa-l "corectezi" inseamna sa-i scazi din valoarea lui de raritate.
Asta se aplica la fel de bine si pentru locomotiva lui Irish Railways, daca este un model Tri-Ang rar. In somma, se aplica la toate "raritatile" -modele vechi care nu se mai fabrica, realizate intr-un numar redus de exemplare etc. Aceste modele e mai bine sa ramana asa cum sunt.

In alte cazuri, n-as avea nici un fel de teama de a modifica, refolosi piese si/sau imbunatati un model cu o valoare limitata datorita detalierii reduse, spre exemplu arhicunoscuta locomotiva T3 (BR 89.7) de la Minitrix, cu roti fara spite si cu biele "aproximative".

In asemenea cazuri prin modificare se obtine ceva net superior: un model cu functionalitate sporita, cu valente imbunatatite si...unicat!
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.348
27
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Deci daca cineva ar reusi sa faca functionale warmwhite/rosu farurile laterale ale simpaticei BR290 Roco, atunci valoarea acesteia ar scadea, deci as putea sa o obtin la pret mai mic decat daca ar fi neatinsa :confused: ?! Asta DA afacere :D
Lasand la o parte aceasta mica rautate MPU :D, eu unul nu-mi aduc trenulete in colectie pentru a le re-vinde, deci acest aspect nu conteaza :).
 
A

Anonymous

Guest
Ce inseamna "valoare de colectie"? Ne referim la valoarea piesei (care poate fi data de o serie limitata de productie) sau la realizarea tehnica (gradul de detaliere, calitatea materialelor folosite, respectarea scarii)?
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Regret ca trebuie sa o spun dar chestionarul are o mare tenta de subiectivism deoarece se apropie foarte mult de zicala "nu este frumos ce este frumos, este frumos ce imi place" si de aici putem extrapola la vagoane americane agatate de lccomotive europene si invers doar ca asa ne place, la nu-mi fac probleme cu peisagistica deoarece mie-mi place sa invart trenurile, nu ma intereseaza daca modelul este la scara deoarece l-am luat ca este frumos etc., etc.

Intrebati un colectionar axat sau nu pe o tema si vedeti ce va raspunde.

Eu cred ca inca nu am reusit, eu cel putin, sa ne cristalizam notiunile legate de modelismul feroviar, colectii tematice, realismul modelelor etc ca sa ne putem da cu parerea. Suntem la primii pasi. Am inceput cu un start set, am cumparat la gramada cat am putut si ce am putut fara discernamant si pe masura ce intelegem cum stau lucrurile incepem sa vindem, sa facem schimburi cu cei care, in general, sunt la primul pas in modelismul feroviar.

Valoarea unui model este data de vechimea lui, numarul de exemplare si de piesele originale care-l compun. Este clar ca daca inlocuim piese valoarea scade ca sa nu mai vorbim de modificarile adus. Masina are valoare daca este exact cum a iesit pe portile fabricii cand a fost construita.
Vedeti exemplul masinilor de epoca care sunt depunctate pentru orice piesa care nu este originala chiar daca modelul functioneaza impecabil, care sunt depunctate pentru orice modificare sau lipsa de piese fata de modelul de origine.

Este cert ca valoarea este cea mai importanta si functionalitatea se claseaza pe locul urmator.

Poate reformulezi intrebarea deoarece asa o sa obtii cum am mai spus raspunsuri subiective si nu o sa tragi concluzia daca un model este valoros ca este valoros sau este valoros ca functioneaza si are lumini desi din constructie avea doar niste cristale.
 

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Feb 2016
896
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
LDH, mi-ai luat-o inainte! Ai pus corect punctul sub "TZ" si sunt perfect de acord cu tine. O mica completare as avea legata de latura uneori "sentimentala" a pieselor unei colectii. Am modele care nu au valoare, nu sunt multifuctionale, dar imi amintesc de un timp al inocentei, de ceva, de... cineva!
....subiectivism de ... a doua tinerete!

PDI
 

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ian 2006
1.444
4
Faversham, UK
www.voica.uk
WEBSITE
http://www.voica.uk
LOCATION
Faversham, UK
Mircea, si eu subscriu la cele spuse de LDH. Citind acest subiect pe la jumatatea lui am avut si eu intentia sa aduc in discutie exact masinile de epoca si intr-un mod asemanator celui facut de LDH.

Prin urmare, nu voi raspunde chestionarului tau pentru ca este subiectiv.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.348
27
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Bineinteles ca acest chestionar al meu este subiectiv :D
De aceea am si pus astfel intrebarea, "Ce considerati mai important la un model mini-feroviar?" si nu "Ce este mai important la un model mini-feroviar?", fiindca doresc sa vad/citesc pareri despre ceea ce anume am intrebat.
 

Endo_ro

Well-Known Member
Trenulist
28 Oct 2016
662
0
Bucuresti
trenulete.cabanova.com
WEBSITE
http://trenulete.cabanova.com
LOCATION
Bucuresti
Probabil ca un colectionar in adevaratul sens al cuvantului ar fi ales valoarea de colectie.
Eu am votat pentru functionalitate pentru ca nu colectionez modele statice. Acolo as lua in considerare numai valoarea si detalierea modelului. Aspectele care tin de miscarea realista a trenurilor, automatizari (bariere, macarale, etc) in principal si efecte in plan secund, care amplifica senzatia dinamica (lumini trenuri, vagoane, locuinte, stalpi iluminati) au o mare greutate in ceea ce se numeste bucuria observarii unei diorame.

Totusi, daca as avea cunostintele si posibilitatile necesare as incerca sa imbin cele doua componente. ;-)
 

Prognosis

Well-Known Member
Trenulist
21 Iul 2007
1.345
0
Slobozia
trenulete.info
WEBSITE
http://trenulete.info/
LOCATION
Slobozia
YOUTUBE
Prognosis
Nu neg valoare unei colectii documentate si bine realizata, cu exemplare de exceptie! Totusi, pentru muritorii de rand ca mine, functionalitatea ramane baza. Las colectionarii in lumea lor minunata caci nu ma pricep la asa ceva. Am votat pentru functinalitate!
 
A

Anonymous

Guest
Cu toate ca este un pic neclara definitia celor 2 termeni, votez pentru valoarea de colectie. Voi lua ca exemplificare locomotivele:
a) Orice locomotiva este functionala (cel putin atunci cand este noua), adica motorul merge, luminile - daca le are - se aprind, cuplele functioneaza, s.a.m.d. Ca sa ramana functionala depinde doar de utilizator (sa fie intretinuta la timp, sa nu fie exploatata intensiv, sa nu fie abuzata din punct de vedere mecanic, etc). Deci functionalitatea este un lucru pe care-l poti asigura si-l poti face din punct de vedere tehnic (chiar daca iti ia 1 saptamana sa montezi niste lumini, de exemplu :) , totusi se poate face);
b) Este important ca o locomotiva sa aiba detaliere buna si o reproducere cat mai fidela a modelului original (conducte, carbuni in tender, etc - lipsa acestora nu poate fi suplinita ulterior - de exemplu, chiar daca se incearca o revopsire, totusi nu este aceeasi calitate ca si cand ar fi fost executata in fabrica);
c) Materialele folosite trebuie sa fie de calitate (cu ambielaj metalic, nu din plastic - in cazul locomotivelor cu aburi, fara jocuri si goluri intre diverse elemente de imbinare, sa nu cedeze balustradele dupa cateva atingeri, s.a.m.d. - de exemplu, nu este placut sa tot stai sa lipesti conducte rupte, sa stii ca ai un model plin de lipituri, iar cand va fi sa o vinzi ii spui cumparatorului: "stii, e un pic lipita aici, si aici, si aici, ..." :D ).
 

tyco

Well-Known Member
Trenulist
24 Iul 2016
779
1
Arad
sageata-verde.uv.ro
WEBSITE
http://sageata-verde.uv.ro/
YAHOO
thetycoon_tyco
LOCATION
Arad
Haideti ca ma bag si eu.
Cum vad eu lucrurile? Totul depinde de cum privesti lucrurile. Eu am in sange colectionatul si va pot spune ca a avea o piesa unica, rara si veche depaseste cu mult sentimentul de a o vedea pe sine ruland cu faruri bicolore si mai stiu eu cu ce. In schimb daca nu este foarte rara, se gaseste peste tot nu am nimic impotriva modificarilor. Ca sa exemplific cea ce vreau sa spun dau urmatoarea situatie:
Se presupune ca dau acuma peste o aburoasa (sa ii zicem BR x). Ea este de fabricatie veche, nu foarte detaliata, fara faruri, etc. Ma apuc acum si o modific, pentru ca nu am o colectie foarte mare si cred ca ar fi frumos sa ruleze si aceasta locomotive pe sine. Ii fac inscriptionari pun faruri si tot felu de alte modificari. Peste ani, am destui bani sa imi cumpar un model bine realizat al acelelasi locomotive BR x. In acel moment incepe sa imi para rau ca am modificat vechea locomotiva, pentru ca putini ar fi avut acel model acum.
Ca sa nu palavragesc prea mult, mircea, faza cu valoare de colectie/functionalitate, depinde de caracterul omului. Tu esti modelist, normal ca nu ai intelege treaba cu valoarea de colectie. Insa gandeste-te ca la fel cum tu nu ii intelegi pe colectionari, la fel altii nu ne inteleg pe noi toti, si considera machetele niste "jucarii".
In concluzie, parerea mea este ca ar trebui imbinata valoarea de colectie cu functionalitatea. Daca dai peste un model vechi si slab detaliat, inainte de a te apuca sa il modifici, cauta putin pe net, poate detii o piesa de colectie foarte rara, caz in care, daca ai si spirit de colectionar, iti va aduce mai multe satisfactii in stare originala, decat modificata. Repet trebuie sa ai un mic spirit de colectionar pentru a intelege valoarea de colectie a unei piese (eu stiu sigur ca il am).

Toate cele bune

PS: Nu am votat nimic pentru ca sunt si pentru valoare de colectie (la modelele valoroase) dar si pentru functionalitate(la celelate)
 
M

Mauritiu

Guest
mpursu a spus:
Pentru a doua oara ma intalnesc cu dualitatea "valoare de colectie" / "functionalitate" cu privire la modelele mini-feroviare. Voi ce parere aveti? Va rog sa raspundeti la chestionar si sa argumentati parerea voastra.
Mircea prima data eu ti-am pus aceasta problema pe alt forum (chiar daca subiectul l-ai deschis tu ), acum sunt curios cine sau ce te-a determinat s-o reiei aici din nou , poate nu ai fost satisfacut de raspunsurile primite acolo.
Oricum nu ti-ai schimbat tot functional ai ramas , e bine , chiar si dupa ce ai digitalizat toate locomotivele din colectia ta si le-ai luminat in toate culorile .
Poate ceva te nemultumeste , poate asteptarile nu ti-au fost confirmate dupa modificarile aduse locomotivelor vechi din colectia ta ?
Functioneaza si merg mai bine , poate , nu ?
Dar mai poti spune ca ai un BR 64 vechi de 35 ani original , sau unul cu modificari ?
Ar fi trebuit a doua oara sa pui intrebarea altfel:
Ce doresc sa fiu

P.S. Crezi ca in urma raspunsurilor de aici ai sa ajungi colectionar
 
M

Mauritiu

Guest
LDH
As spune ca sunt colectionari cu inima (epoca respectiva) si sufletul (restul modelelor) , daca pot zice asa .
Si cand faci o macheta sau diorama colectionezi tot ce pui pe ea .