Vopsiri,mascari

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

sandy

Well-Known Member
Trenulist
23 Aprilie 2016
1.131
1
Cluj-Napoca
www.desperadocountry.ro
WEBSITE
http://www.desperadocountry.ro
LOCATION
Cluj-Napoca
Salutare,
Pentru ca am vazut in diverse topicuri faptul ca exista interes pentru mascarea si vopsirea modelelor,am sa scriu aici cite ceva din experienta mea de lucru.
Pentru mascare,am avut rezultate excelente(surprinzatoare chiar) cu banda de mascare Tamyia si Micron.Tamyia se gaseste in grosimi de 40,18,10,6 mm si o puteti lua de la Hobbyx.ro iar Micron e mai ingusta(0.7,1,1.5 mm) si le-am luat de la luckymodel.com sau hlj.com(hobbylink japan)
Daca mascati suprafete clare(geamuri de ex) si folositi si maskol,dupa vopsire si uscare trageti dintr-una de banda adeziva,fara ezitari.

Pentru vopsirea cu pensula recomand vopsele acrilice.Le gasiti la noi pe machete.ro .hobbyx.ro sau parcmodels.ro.Am avut rezultate bune cu ModelMaster si Agama.Unii prefera Gunze dar mie nu imi plac.
Nu recomand folosirea aerografului pentru lucrul cu acrilice deoarece curatatul devine un chin.
Pentru aerograf recomand enameluri.Am avut rezultate excelente cu Whiteensign,niste vopsele englezesti de calitate super pe care le-am luat chiar de la ei www.whiteensignmodels.com
Orice vopsea trebuie bine,bine amestecata si diluata corespunzator inainte de folosire si apoi transferata intr-o alta sticluta.
Dilutia variaza,de obicei eu pun inca 10% diluant.Dilutia prea mare poate determina crapaturi ale vopselei,mai ales la lucrul cu ModelMaster.
De asemenea,vopselele foarte vechi dau mari batai de cap si se comporta ciudat.
Pentru rezultate cit mai bune,aerograful trebuie sa fie considerat o investitie importanta.Am incercat Iwata si Badger cu rezultate excelente.Acun folosesc un Harder-Steinbeck Evolution care este pur si simplu senzational fara sa fie extrem de scump.
Curatirea aerografului dupa fiecare vopsire este esentiala.Nu il lasati necuratat sau curatat sumar pentru ca nu va mai functiona.
"O scula buna si intretinuta rezolva jumatate de munca"(Fleischmann Gabor-2008)
Va stau la dispozitie,in masura in care sint in stare sa va raspund.
Spor!
sandy
 
buna sandy,

la un asemenea subiect nu se poate sa nu sar si eu!

banda Tamyia este excelenta, singura sa problema fiind disponibilitatea pe piata... eu de multe ori am inlocuit-o cu benzi taiate de mine insumi din folie autocolanta Revell (pana la 0,6-0,8mm, vezi mascarea la benzile duble Perlweiss de pe WLABmee, Bcm sau Bmee CFR la N in culorile vechi) sau chiar cu fasii foarte subtiri de Scotch Magic Tape... evident, o lama de scalpel sau chiar si cutter de 7mm/9mm in stare excelenta este obligatorie! :)

cum spuneam mai devreme, o alta solutie ar fi folosirea (pentru benzi subtiri) a unui rapidograf sau isograf (de preferinta Rotring) cu tus alb, negru sau de culoare, dupa caz; dimensiunile ar fi 0.18, 0.20, 0.25, 0.35, 0.5mm... eu le folosesc de exemplu la scara N la trasat garniturile de cauciuc de la usile vagoanelor sau de la geamuri...

privind vopselele, eu nu folosesc des acrilice, spre deosebire de sandy ci enameluri clasice, Revell, Humbrol sau Molak (de la Weinert) pe care le diluez dupa caz cu White Spirit (pentru a mari viteza de uscare); folosesc de preferinta la vagoane si locomotive vopsele semimate si nu mate, ca la modelele militare...

personal folosesc un aerograf double-action, de mai bine de 15 ani... al meu este un Paasche VL, o scula mare insa usor de tinut in mana, intregime metalic si de o fiabilitate ireprosabila... avand in vedere tratamentul de soc la care l-am supus! :)

evident, s-ar putea folosi la machete feroviare si un aerograf mai simplu; aici, spre deosebire de modelele militare, se procedeaza in general prin mascare si finetea jetului nu este asa de relevanta!

si inca ceva... mai ales la un model feroviar... aveti rabdare ca primul strat de vopsea de o anumita culoare sa fie uscat de-a binelea (6h) si nu doar in aparenta inainte de a trasa linii de alta culoare pe el, s-ar putea sa gresiti si sa fie nevoie sa reincepeti... si atunci ar fi pacat ca odata cu diluantul sa plece si vopseaua de dedesupt! :D

cum spunea si sandy, spor!
 
@Horia
1.Paasche VL este o scula grozava,singura lui problema e ca parca tii in mina un AKM,asa e de mare :lol:
2.Cred ca nu am fost foarte clar,dar nu prea folosesc acrilice.
Citeva cuvinte despre lacuri:
In general,asa cum spunea Horia,se folosesc semimate.Chiar si la militare(aviatie) le folosesc cu exceptia sovieticelor unde dau cu lac mat.
Rezultate bune am avut cu semi-gloss Model Master atit pe baza de diluant cit si acrilic.
Ca si lacuri mate,recomand tot ModelMaster.Cu Revell am patit doar dezastre la lucrul cu aerograful.
La automodele se pot folosi lacuri lucioase.Experienta mea cu lucioasele e mai mare cu "Future" un lac acrilic lucios pentru parchet.Se gaseste doar in USA si Canada si este considerat un "holy grail" in modelism.Face minuni la cupole,geamuri si alte suprafete clare.In Europa exista corespondenti,fara insa ca rezultatele sa fie la fel de bune.
Ca diluant,folosesc Spralac,un produs frantuzesc foarte bun si care nu are mirosul ingrozitor de D509.
Nu diluati acrilicele NICIODATA cu apa de la robinet,ci doar cu apa distilata.Curatirea se face cu alcool izopropilic.
s
 
ii dau dreptate lui Sandy privind lacurile...

ca strat de lac final pe machete eu folosesc diferite produse... am obtinut rezultate bune si cu "lac semimat" Revell, adica un mix 1 (lac stralucitor) si 2 (lac mat) la 20/80 cu 50% diluant... mai degraba un "wash" ca un lac insa care fixeaza pefect decalurile...

cat despre Paasche V, VL si VLS (ultimul este un VL cu surub ca sa nu-i cada cumva rezervorul... cum, nu stiu?! :roll: ) este intr-adevar solid si serios, insa dimensiunile sale nu sunt tocmai mici... poate tocmai de aceea am si ramas la el, l-am luat acum 15 ani ca arma de incepator si dupa aceea celelalte mi s-au parut atat de mici... :D

adevarul este ca e o "arma" polivalenta cu care am vopsit la fel de bine blindate la 1/144 cu linii de sub 1mm la camuflaj sau aripa din fata a BMW-ului 525 Touring pe care il aveam acum cativa ani... cu rezultate la fel de profesioniste :)
 
Ca sa se obtina niste dungi subtiri, curate, cam care ar fi tehnologia de lucru?Folosind un aerograf duble-triger (de sange nu atat de nobil ca cele ale lui Sandy, dar sper eu de buna calitate).Fac rost de banda de mascare Tamya si....?Am observat la loko bricolate de exemplu ca la dungi apar marile probleme.
 
Horea ai spus intr-un alt topic ca:
"- liniile negre de pe DA se pot face foarte bine cu un rapidograf sau isograf Rotring de 0,2 sau 0,35 sau 0,5, dupa scara... ca "lineal" se poate folosi banda Scotch aplicata in mai multe straturi... "
poti detalia un pic tehnica?In primul rand ce este rapidograf -isograf?
 
Alin,

Pana sa raspunda Horia efectiv privind tehnica de lucru folosita de el, doar o mentiune:

Rapidograful-isograf este un instrument tehnic binecunoscut atat in birourile de arhitectura cat si in cele de proiectare inginereasca, fiind instrumentul de baza utilizat inainte de generalizarea proiectarii asistate de calculator.

Inlocuind incomodele tragatoare cu tus folosite initial la desen tehnic, aceste instrumente sunt inventate de firma Rotring din Germania pe la sfarsitul anilor '60, motiv pentru care multa lume le spune "rotring-uri", chiar daca intamplator sunt produse de Faber Castell, cu sediul in Stein, langa Nurnberg, sau de alti concurenti de pe piata produselor de papetarie.

http://www.rotring.com/en/produkte.html

Cu asemenea instrument se pot realiza liniaturi perfecte pentru materialul rulant, avand in vedere ca pe langa tusul negru binecunoscut tuturor, firma Rotring produce o gama larga de tusuri colorate, inclusiv alb. Pur si simplu se aseaza o rigla la locul potrivit si linia se trage ghidandu-ne de rigla respectiva.

Problema apare la realizarea liniaturilor drepte pe suprafete curbe, unde nu se mai poate folosi o rigla obisnuita si sunt necesare niste "smecherii" suplimentare! ;-)

Later edit: Na, acum m-am si semnat! :fluierat:

Salutari din Constanta,
Dorin
 
vad ca Dorin a explicat foarte bine, desi a uitat sa-si semneze mesajul :)

hai sa ne uitam putin la Bcm-ul meu ex Bcm243 DB/DB AG in culorile clasice CFR, Weinrot/Perlweiss:
http://www.railwayfan.ro/image/?img=62741&r=

aici am folosit pentru mascare (am vopsit alb pe rosu, desi la WLABmee a fost invers) banda adeziva normala mata (Scotch Magic Tape) si pentru linia mica dintre cele doua albe (care a ramas rosie) o fasie de 0,7mm de folie Revell taiata cu cutterul...

atentie, cum spuneam, sa se taie bine si drept folia si scotchul pe un fond destul de tare si sa nu fie fire de praf pe el!

cu rapidograful ar fi fost mai usor, acesta l-am folosit numai la garniturile de la usi aici...

cum se vede, primul model nu era nici el perfect:
http://www.railwayfan.ro/image/?img=64981&r=

insa sa nu uitam ca e la N, face cu totul 165mm lungime si in poza e de vreo 4-5 ori mai mare ca in realitate :)

iar scotch-ul ca lineal (adica rigla) e simplu... pe ceva drept poti tine rigla sub pensula sau rapidograf ca sa trasezi drept... insa ce faci pe botul rotunjit de la DA, de exemplu? pai acolo lipesti 2-3 straturi de scotch sub linia de trasat si tii rapidograful pe ea... ca si cum ar fi o rigla! ;)

pentru sandy, si la asta saraca i-am vopsit o cutie de oglinda cu aerograful:


:D
 
Buna mi-am cumparat vopsea de modelism de la revell.ro si curand urmez sa achizitionez si un tramvai Gt6 dublu articulat si doresc sal vopsesc in culorile din prezent, si as vrea sa cer niste sfaturi pot vopsi peste culoare care este? sau trebuie so dau jos?
 
ideal este sa indepartezi vopseua originala,pentru ca straturile de vopsea succesive ascund detaliile modelului.dupa curatirea vopselei,
un strat de vopsea primara(gri-ul este cel mai indicat primer) iarasi nu strica,pentru ca pune in evidenta eventuale imperfectiuni ale
suprafetei care trebuie sa fie cat mai neteda.
si nu in ultimul rand....sa nu vopsesti cu pensula.trebuie folosit un aerograf,iar vopseaua trebuie diluata suficient cat sa poata fi pulverizata de aerograf.
 
Pentru vopsirea unui model cu culoare deja existenta se recomanda mai multe tehnici:
1. in primul rand inlaturarea vopselei existente, atat din considerente de compatibilitate cat si pentru a nu se "masca" detaliile fine
2. indepartarea vopselei se poate face cu lichid DOT, de utilizare auto, sau prin smirgluire fina, cu smirghel si apa, in mod obligatoriu, deoarece finisarea uscata duce la deteriorarea aspectului
3. se degreseaza modelul care este "contaminat" in urma manipularii prin spalare cu apa si detergent
4. aplicarea uni strat de primer sau grund este obligatorie de regula, fie ca se indeparteaza fie nu straturile de vopsea (atentie in anumite situatii apolicarea de primer peste vopsea duce la deteriorarea acesteia si a modelului) se foloseste cu succes primer gri auto se tip spray care este mult mai ieftin decat cel de firma pentru modelism de exemplu agama
5. se aplica vopseaua asa cum s-a spus mai sus cu spray sau aerograf (cazul tau care ai deja vopselele) folosindu-se diferite tipuri, eu personal fiind fanul acrilicelor datorita usurintei de manipulare
6. evident se aplica tehnicile de mascare pentru vopsirea in mai multe culori, ca sfat suplimentar banda de mascare care poare fi si scoci hartie clasic, se taie pe lungime pentru a nu exista infiltratii de vopsea la limita, datorate micilor imperfectiuni datorate manipularii (invizibile cu ochiul liber)