Automotorul Desiro Fleischmann pe scara N - OBB si CFR

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Desi a aparut cu ceva vreme in urma, voi prezenta aici modelul cunoscutului automotor « Desiro » de la Siemens Transportation Systems pe scara N (1/160) fabricat de GFN (Fleischmann), cu speranta ca acest topic despre model sa nu starneasca aceleasi controverse precum originalul pe diferite forumuri autohone :)

Prin cunostinta Wolfgang Altmann, am avut sansa sa primesc modelul GFN la o saptamana dupa ce aparuse in versiunea sa OBB (ca Reihe 5022) a binecunoscutului Desiro, modelul german aparand in decembrie 2005. Dupa o lunga asteptare, (de cand se anuntase ca noutate in ianuarie 2006) am primit-o si am pus-o imediat pe bancul de teste si pe diorama… si am ramas foarte placut impresionat !
Dupa placuta surpriza cu Hercules (Rh 2016) din anul trecut, GFN a realizat un nou model de exceptie: la prima vedere impresioneaza cutia cu proportii perfecte, inscriptiile complete, interiorul complet realizat (vedere dintr-o parte in alta libera, nu ca la Talentul de la Brawa) si faptul ca cele doua jumatati sunt articulate perfect, fara "spalturi". Un scurt test pe sine a aratat ca motorul capsulat, cu volanta, care este asezat sub partea "inalta" cu scaune dintr-unul din capete este foarte silentios; puterea sa este suficienta pentru a propulsa micul automotor la cei 120km/h la scara (plus 10% dupa NEM) pe care ii poate atinge prototipul; luminile (3 x albe, 2 x rosii, prin LED-uri) stralucesc puternic de la tensiuni mici, ca la Hercules.

Este interesant ca pentru montarea unui decodor Twin sau DCC nici nu trebuie sa se deschida cutia: acesta se aseaza in podea, intr-o nisa special conceputa, cu capac, cu priza cu 6 capete (S) dupa NEM; in cealalta cutie se poate instala sau un magnet Train Navigation, sau un difuzor pentru varianta ESU cu suntet. Aceasta solutie tehnica a fost copiata dupa aceea si la modelul pe scara H0 de la Piko. Un alt "gag" sunt cuplele Schwarzenberg, care au loc prevazut pentru un mic magnet electic, pentru cuplarea automata a 2 unitati...
(cum este cazul la OBB si la CFR); se mai pot folosi si cuple Profi 9545 (livrate in cutie) cu un adaptor special.

Mai trebuie spus numai ca pretul (pret de lista cam 225,- dupa aceea e in functie de vanzator si cumparator… ;) ) este pe deplin justificat de calitatea modelului.
http://www.railwayfan.ro/image/?img=9982&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=9980&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=9978&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=9976&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=9974&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=9972&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=9970&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=9968&r=

Cum acest model mi-a placut si se potrivea perfect cu tema modulelor mele, am achizitionat doua, unul ramanand ca versiune OBB si celalalt stand la baza unei conversii CFR… ;)

Desiro Fleischmann pe N este disponibil ca varianta DB AG (rosu), Connex (standard), Connex Vogtlandbahn (cu "film" pe tema Campionatului Mondial de Fotbal 2006), DSB (gri), toate trei limitate in 2006 si OBB (Verkehrsrot/Achatgrau), plus o versiune Siemens Trainguard in 2008; eu am ales aceasta din urma varianta, avand o colectie OBB epoca V; modelul DSB, serie speciala numai in 2006, este foarte interesant pentru modelistii romani pentru ca este intr-o nuanta de gri IDENTICA cu cel al CFR... lipseste numai banda albastra si partea inferioara a usilor in rosu, precum si cateva alte mici detalii...

Pentru conversie, eu am pornit de la modelul OBB din mai multe motive:
- are culoarea de baza gri, la fel ca modelul CFR, si nu rosu, ca cel DB AG, vopsirea fiind astfel mai usoara
- nu are nici un fel de inscriptii pe geamuri, in afara de Wortmarke "OBB" pe cel frontal (usor de eliminat fara a zgaria geamul, frecand de exemplu cu o bucata de lemn dur si umed fara a apasa prea mult) si indicatoarele de directie pe lateral (versiunea DB AG are faimoasa "bicicleta" pe geamurile laterale, de exemplu)
- sasiul si sorturile sunt deja intr-un gri care corespunde cu versiunea CFR

Am avut de ales intre un Desiro CFR ABpd/Bpd sau Bpd/Bpd; diferenta consta in faptul ca primul are si doua randuri de scaune de clasa I in partea opusa toaletei; dorind o versiune cat mai colorata am ales-o pe aceasta; am vopsit deci primele doua randuri de scaune din amenajarea interioara in rosu inchis.
dupa ce am eliminat vopseaua rosie si inscriptiile de pe carcasa OBB, am vopsit-o in mai multe faze de lucru, in ordine:
- mai intai carcasa in gri deschis si, imediat dupa uscare, acoperisul in gri mediu; la acesta am pastrat pictogramele de pe instalatiile de climatizare; as fi putut pastra si vopseaua originala, insa aceasta prezenta cateva zgarieturi.
- au urmat contururile geamurilor (o banda orizontala) in gri mediu si, imediat dupa uscare, banda albastra de-a lungul cutiei;
- in incheiere, am vopsit banda galbena deasupra partii de clasa I, partea de jos a usilor in rosu si am facut diferite corectii la fazele precedente.
http://www.railwayfan.ro/image/?img=19851&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=19871&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=19891&r=

A urmat inscriptionarea (decaluri Dragon), trasarea chederelor de cauciuc ale usilor (benzi de decaluri negre) si un strat de lac semimat incolor, aplicat bineinteles cu aerograful...

Iata si rezultatul final, Desiro-ul ABpd/Bpd al CFR:
http://www.railwayfan.ro/image/?img=19991&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=19971&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=19931&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=19911&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=19951&r=

si alaturi de "fratele" sau austriac:
http://www.railwayfan.ro/image/?img=20051&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=20031&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=20011&r=

Bineinteles, modelul nu este perfect; din nou, ca la vagoanele CFR si MAV, a trebuit sa fac anumite compromisuri la inscriptii si vopsirea nu este nici pe departe la fel de precisa si exacta ca cea a unui model de serie; sunt insa multumit de rezultat, acesta fiind singurul mod de a obtine, cel putin pentru moment, un Desiro romanesc.

Sper ca aceasta conversie sa va motiveze pentru "operatii" similare, pornind de la modelele de serie Piko (H0), Tillig (TT) si Fleischmann (N). sper ca macar in model Desiro-ul CFR sa fie mai popular ca in realitate ;) si sa starneasca mai putine controverse intre modelisti!
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Salut,

De curand cele doua automotoare Rh.5022 Desiro ale OBB din colectie si cel in versiunea CFR au fost ameliorate&8230; Unul a primit un decodor LokSound Micro de la ESU cu sunetul autentic al celor doua motoare MAN de la Desiroul adevarat :) si va primi in curand si iluminarea interioara&8230;

Celalalt automotor austriac a primit un decodor ESU normal si doar iluminarea interioara, dupa cum se vede aici in niste poze din pacate putin supraexpuse :




Se remarca efectul deosebit de autentic al placii digitale de destinatie, care pare iluminata prin spate ca la original ;)
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna Mihai,
în afar㒠de amazon, ce alte magazine sunt pentru a cumpă’ra un automotor VT 642?
Piko pe H0, Tillig pe TT sau Fleischmann pe N? Exista in multe versiuni la multe surse, de la Lippe pana la DM-Toys trecand prin eBay...
Eventual cât m-ar costa realizarea a dou㒠automotoare dup㒠schema de vopsire româneasc㒠şi cu luminiţele alea albastre la interior? canta
Depinde cine ti-l face, eu sunt probabil mult prea scump. :D Trebuie mai intai cumparat automotorul intr-o versiune apropiata de cea CFR la culoarea interiorului. La Fleischmann unul analog pe N costa 250,- €, unul digital cu sunet 330,- €. Dupa aceea trebuie ca cineva sa-l faca. Eu as lua cel putin 200€ pe munca asta la o bucata sau 2 x 150€ la doua bucati.