StEG 52
<t>Imi cer scuze, nu mi-am dat seama ca documentul nu este accesibil. Prin urmare il postez aici:<br/>
<br/>
Seria StEG 52<br/>
<br/>
Prima locomotiva construită pe teritoriul Ăžării noastre a fost o locomotivă de tip StEG 52. Ăn total au existat 4 astfel de locomotive dintre care 3 au fost construite la ReÂşiĂža.<br/>
<br/>
La fel ca toate celelalte tipuri de locomotive ce au fost construite la ReÂşiĂža de către StEG, locomotivele StEG52 au fost construite special pentru deservirea căilor ferate interne ale uzinelor ReÂşiĂža Âşi pentru legătura cu exploatările miniere din zona Secu Âşi Ocna de Fier.<br/>
<br/>
Prima locomotiva StEG 52, a fost proiectată Âşi construită la Viena în 1871 sub conducerea lui John Haswell. Ea a fost adusă cu vaporul pe Dunăre până la BaziaÂş, de la BaziaÂş până la OraviĂža pe calea ferată, iar de aici Âşi până la destinaĂžie a fost adusă pe o platformă trasă de 36 de perechi de boi. Ajunsă la uzinele din ReÂşiĂža, a fost înmatriculată cu numărul 1 Âşi denumită "Szekul".<br/>
A doua locomotivă este prima locomotivă construită pe teritoriul Ăžării noastre Âşi prima locomotivă construite la Uzinele ReÂşiĂža în 1872. A fost înmatriculată cu numărul 2 Âşi a fost denumită "Resicza". Ăntr-un timp această înmatriculare a creat confuzii neÂştiindu-se sigur dacă în 1957 a fost salvat de la casare chiar capul de serie. Exemplarul este păstrat Âşi expus la "Muzeul în Aer Liber de Locomotive din ReÂşiĂža".<br/>
A treia locomotivă a fost denumită "Bogsan".<br/>
O ultimă locomotivă StEG52 a fost construită în 1873, purtând denumirea de "Hungaria", locomotivă expusă la expoziĂžia de la Viena din 1873.<br/>
<br/>
StEG 52 este o locomotivă-tender, cu două osii cuplate, funcĂžionând pe un encartament de 948 mm, proiectată pentru linii industriale permiĂžând înscrierea în curbe de minim 45 metri, cu o putere de 45 CP, o viteză de 11 km/h Âşi cu o forĂžă de tracĂžiune de 1125 kg. Autonomia locomotivei era limitată de capacitatea rezervoarelor (apă: 1070 l, cărbune: 300 kg), locomotiva lucrând cu aburi saturaĂži la 10 atmosfere. Locomotiva are o greutate de 11,5 tone Âşi o lungime de 4,479 m, iar diametrul roĂžilor este de 711 mm.<br/>
<br/>
Locomotivele executate la ReÂşiĂža de către StEG păstrează particularităĂžile celor construite la Fabrica de locomotive din Viena:<br/>
<br/>
- cazan de abur cu construcĂžie ignitubulară, având cutie de foc din cupru Âşi o formă adecvată arderii huilei<br/>
- presiune nominală de 10-12 atmosfere<br/>
- cilindrii foloseau abur saturat, având simplă expansiune<br/>
- distribuĂžia interioară la primele locomotive era cu sertare plane duble, apoi cu sertare cilindrice<br/>
- distribuĂžia exterioară de tip Stephenson; se foloseau bare deschise Allen Âşi bare încruciÂşate Heusinger-Walschaert<br/>
- Âşasiu din longeroane de tablă nituită<br/>
- roĂžile erau prevăzute cu bandaje<br/>
<br/>
<br/>
Bibliografie:<br/>
<br/>
"Istoria Uzinelor din ReÂşiĂža 1771 - 1996" - Dan Gh. Perianu, Editura Timpul, ReÂşiĂža 1996</t>