Condensatorul din clipsul de alimentare

bogdy

Active Member
Trenulist
20 Mai 2007
70
0
ce face condensatorul micutz din clipsul de alimentare analog?
Ce atenueaza, fluctuatii, varfuri de tensiune?
De multe ori neavand clips de sina am lipit firele direct la linie si am mers asa; exista pericole pentru motoare?

Multumesc anticipat
B
 

IonutTrif

Well-Known Member
Moderator
Trenulist
22 Ian 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Nici eu nu am inteles de ce se vand clips separat pentru analog/digital. Si la noi la club am legat direct fara probleme..mai mult e preferabil ca o diorama mare sa fie legata in mai multe puncte.
Probabil e doar o strategie de a mai scoate un ban.
Pe de alta parte pentru mochetisti e foarte valabil chiar daca f simplu poti sa iti lipesti tu doua fire.
De altfel daca nu ma insel la Roco , in start set era un segment de linie dreapta pe care erau lipite 2 fire, deci fara nici un clips.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Sep 2007
1.297
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Acel condensator mic din clips nu are rol de deparazitare. El este esential pt buna functionare a variatorului analog Piko, extirparea lui duce la nefunctionarea variatorului la viteze mici, lok pornind la "unghiuri mai mari" ale butonului rotativ.

Pe de alta parte, prezenta lui in cazul unei alimentari digitale duce la coruperea pachetelor de date, deci trebuie eliminat.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Sep 2007
1.297
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Si eu am descoperit "din greseala": imi facusem alimentare duala selectabila prin comutator (analog-digital) si dezlipisem condensatorul.

Cand am comutat pe analog, lok nu pornea la viteze mici, si odata o zbughea, la tensiuni mai mari...

Ulterior am lipit condensatorul direct pe comutator la intrarea de analog si nu au mai fost probleme...
 

lupul_alb

Well-Known Member
Trenulist
7 Dec 2016
1.500
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
si eu am trecut la digital. am rupt condensatorul de la clipsul de analog si am montat in apropiere un clips pentru digital. totusi, mi-as dori sa pot rula si celelalte locomotive care nu vor primi decodor. stiu ca o pot face si in digital pentru scurt timp, cat sa nu ard motoarele, dar as prefera sa pot pune si variatorul analog. ce pot face?
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Pai uite ca ti-a raspuns chiar Dac in postul sau de mai sus: lipeste condensatorul pe iesirea de analog undeva unde "digitalul" nu ajunge, adica dincolo de comutatorul analog/digital, daca ai asa ceva, sau chiar in interiorul carcasei variatorului analog, daca reusesti sa-l desfaci! Nu conteaza pozitia lui fizica, totul este sa fie in paralel cu bornele de alimentare ale sinelor! Singurul lucru ce ar mai putea sa conteze este caderea de tensiune pe firele de alimentare, daca sunt foarte lungi si rezistenta lor devine semnificativa, dar n-as crede!
 

Seby

Well-Known Member
Trenulist
29 Noi 2016
282
0
Ploiesti
YAHOO
boss_seby
LOCATION
Ploiesti
cred ca se poate sa se monteze pe iesire, in variatorul de viteza/sens acel condensator. Astfel nu mai trebuie sa se schimbe clipsurile de alimentare in functie de nevoi.
 

Seby

Well-Known Member
Trenulist
29 Noi 2016
282
0
Ploiesti
YAHOO
boss_seby
LOCATION
Ploiesti
hehe, pai nu am zis ca functioneaza si analogul si digitalul simultan. Cand vrei sa folosesti digitalul, scoti variatorul analog si odata cu el si condensatorul (fiind in interiorul lui), iar cand vrei sa rulezi analog, scoti digitalul.
Iar clipsul ramane permanent cel de digital care nu are condensator.
Dupa parerea mea este o alternativa la schema lui dan. Nu vad unde e greseala :oops: :roll:
Aici e un desen la ce am vrut sa spun
 

kablu

Well-Known Member
Trenulist
25 Feb 2016
323
0
Arad
LOCATION
Arad
@Seby .... dupa umila mea parere in schema ta e o greseala capitala ! In curent continuu daca pui in circuit in serie circuitul se intrerupe . Deci schema de Aici ar trebui sa aibe condensatorul intre firele rosu si negru pentru a avea o tensiune mai mare de 0 la bornele de alimentare a sinelor .
Apropo ....cand aveam trenulete pe TT in fiecare locomotiva in circuitul electric de la roti la motor era inseriata cite o bobina iar pe bornele motorului era lipit un condensator de vreo 47nF ( eu ziceam ca e antena parabobilica cand aveam vreo 10 ani ;-) ;-) ) .
In curent curent continuu condensatorul se comporta ca un circuit deschis , dar in curenta alterntiv ca si un scurtcircuit pentru tensiuni de anumita frecventa .
Bobinele in curent continuu se comporta ca si o rezistenta (rezistenta firului) in curent continuu , dar in curent alternativ se comporta ca si o rezistenta de valoare foarte mare pentru un curent de o anumita frecventa .
In timpul functionarii motorul nu se comporta ca si o sarcina pur rezistiva , iar in timpul functionarii se produc curenti si tensiuni alternative . Aceste elemente (bobina si condensatorul) vor "inghiti" aceste componente nedorite .... Deci condensatorul pus in paralel cu sinele are rolul sa tina in scurtcircuit componentele alternative de tensiune care apar accidental .
Acum sa ne gandim ca avem vreo 10 locomotive analogice care functioneaza simultan in circuitul analog . Au periile mai uzate , colectorul este murdar si produc "spike"-uri sa zicem de vreo 2V la o anumita frecventa . Daca toate cele 10 locomotive produc aceste "spike"-uri la aceeasi frecventa si faza , atunci amplitudinea lor se aduna , adica vom avea pe langa cei 12V CC si 20V CA care incarca suplimentar fiecare motor din circuit .
Stiind acestea la la latitudinea fiecaruia sa bage au sa scoata condensatorul in circuitul analogic :evil: :evil: :evil: .
Valoarea lui ...buna intrebare :(|) , daca e pus pe clipsurile de alimentare atunci depinde de cate locomotive ruleaza pe circuit , dar unul de catva nF va fi de ajuns ( de obicei acesti condensatori sunt garantati de la 100V in sus , deci nu vor fi probleme cu tensiunea de strapungere ) .
 

sir_vaska

Active Member
Trenulist
19 Mai 2016
143
0
52
Maramures
LOCATION
Maramures
Salut
In schema pusa de seby piesa care e descrisa ca find "condensator" poate fi un termistor de tip PTC (rezistenta creste odata cu cresterea temperaturii) si ar avea rolul de a proteja alimentatorul in cazul aparitiei unui scurtcircuit pe linie.
Ca aspect , in cele mai multe cazuri termistorul seamana cu un condensator ceramic.
 

lupul_alb

Well-Known Member
Trenulist
7 Dec 2016
1.500
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
nici eu nu ma refeream sa folosesc statia digitala impreuna cu transformatorul analog. nu inteleg din desenul lui seby ceva. trebuie sa pun rezistenta doar pe unul din firele care iese din transformator???
 

bogdy

Active Member
Trenulist
20 Mai 2007
70
0
Grozava furtuna am mai starnit!
Cred ca am invatat ceva totusi; poti face un sistem de comutare in care sa pastrezi undeva in apropierea variatorului piko si condensatorul buclucas; comutatorul sa faca doar trecerea dintre cele doua sisteme de alimentare analog-digi
Multumesc tuturor
B
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Sep 2007
1.297
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Oameni buni !

1. Io sunt DAC nu DAN !

2. celula de deparazitare se afla la bornele motorului si cuprinde un condensator direct pe borne si 2 bobine soc (sau rezistente) in serie pe fiecare borna. Prezenta ei este obligatorie conform NMRA dar are efect numai in analog, in digital semnalele parazitare netrecand prin decodor spre sine.
Condensatorul de pe borne poate cauza probleme decodoarelor, mai ales celor care folosesc frecvente inalte (de ex. cele ESU) si se recomanda dezlipirea lui (vezi Dccwiki); eu nu am vazut insa nici o diferenta, cu si fara, la motoarele piko.

3. condensatorul de pe clipul de alimentare piko nu are rol antiparazitar; se pare ca in absenta lui, variatorul piko nu reuseste sa "vada" motorul la turatii mici (banuiesc ca este vorba de corectarea defazajului U-I produs de bobinele motorului).
Nu stiu daca alte variatoare analogice au nevoie de acest condensator.

4. comutator 2x3 gasiti la http://www.conexelectronic.ro cod 1479