N sau TT?

A

Anonymous

Guest
salutare
dupa o investitie frumusica in scara HO ma vad nevoit sa renunt si sa ma reorientez catre ceva ''mini'': N sau TT
Motivul? am cumparat o dioarama de la rally(schonmulen) si abia acum mi-am dat seama ce inseamna Ho. Pe parchet 4 m de sina dreapta insemna ceva...insa aici lucrurile s-au schimbat radical. E clar ca pentru o astfel de diorama....nici nu se poate discuta de Ho. ...mai ales daca vrei sa folosesti vagoane de calatori ep 4-5. Practic un singur tren iti ocupa un sfert de traseu. Revenind la intrebare...
am citit destule despre cele doua scari insa am inca unele nelamuriri.
1) pt rally: ce comenzi sunt mai simplu de adus N sau TT?
2) unde este mai usoara digitalizarea?
3) unde sunt costurile mai mari?....aici implicind nu numai pretul vagoanelor si locomotivelor....

Multumesc
 

lupul_alb

Well-Known Member
Trenulist
7 Dec 2016
1.500
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
incerc sa dau si eu niste raspunsuri.

1. nu vreau sa vorbesc in numele lui rally, dar din cate am inteles nu va mai aduce scara N, nu stiu ce decizie va lua in privinta TT-ului.
2. cred ca digitalizarea e mai usoara la TT
3. preturile snt in functie de dorinte. ambele pot fi la fel de scumpe

in complectare. eu mi-amfacut diorama mare la HO, dar si o diorama mica la N. am ales N-ul fiindca l-am gasit mai simpatic decat TT si fiindca intr-un spatiu relativ mic poti face mai mult decat intr-un spatiu mai mare la scara HO. in acelasi spatiu mic, insa, nu puteam face nimic la TT.

in final, pana la urma, e decizia ta. ambele scari sunt frumoase. numai ca nu e atat de facil sa gasesti tot ce-ti trebuie pentru o diorama la aceste scari, precum este la HO, scara comercializata foarte mult pe aceste meleaguri. cred ca mai mult gasesti ce-ti trebuie la TT decat la N. Nu vreau sa fac reclama altora, dar la aceste scari gasesti multe produse la www.trenulete.ro, mai ales la scara TT.
 

rally

Well-Known Member
Trenulist
4 Dec 2016
1.188
0
bucuresti
www.jucarii.com.ro
WEBSITE
http://www.jucarii.com.ro
LOCATION
bucuresti
TT-istii sunt pe cale de disparitie... si N-istii asa de putini, incat o sa ai probleme
la gasirea materialelor necesare...
TT, mai gasesti si la www.trennet.ro, partenerul meu PIKO, si daca vrei ceva de acolo, ma anunti si ti le aduc cu diskount-ul de membru. :D
Daca ai spatiu , du-te in stanga si dreapta cu cel putin 1 metru si in fata 20-30 cm
si poate te incadrezi cu epoca 5 ... HO
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Moderator
Trenulist
17 Ian 2006
5.542
1
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Rally,

ai gresit adresa, www.trennet.ro

Ce sa zic, N-istii sunt putini dar sunt in crestere, iar un motiv pentru care par putini ar fi si faptul ca tac din gura si nu zic nimic desi au diorame acasa :).

Parerea mea este ca DA, la N poti face absolut orice, imaginatia nu este limitata de spatiu, insa din punct de vedere al realismului+detalii eu as alege TT.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Florin, de acord cu tine, N-istii par putini fiindca tac din gura. Eu insa n-am sa tac fiindca n-am (inca) o diorama acasa ;-)

Nu prea inteleg totusi logica lui "din punct de vedere al realismului + detalii eu as alege TT". Tot ce se poate face la H0 se poate face, si chiar se si face si la TT, si la N. La N insa ocupi mai putin spatiu, adica exact diferenta dintre scara 1:120 si scara 1:160, asa ca iti poti permite niste curbe cu raze foarte realiste, care la H0 sunt doar un vis frumos in conditiile in care n-ai o mansarda sau un subsol generos la dispozitie!

In plus, scara N este foarte uzuala in SUA si mai ales in Japonia, in timp ce TT este cam in "cadere libera" de catva timp, cu exceptia Europei de Est, din motive mai degraba istorice: era o scara uzuala pe vremea Cortinei de Fier, asa ca multi modelisti din aceasta zona, care mai au modele vechi, inca o practica, motiv pentru care supravietuiesc o serie de firme care sunt "specializate" pe aceasta scara.

Acum insa atentie mare, eu cred ca discutia despre scara e cam la fel de subiectiva ca si discutia daca s-o aleg de nevasta pe Maricica sau pe Mioara. Fiecare trebuie sa judece cu propriul cap si sa-si aleaga in functie de propriile criterii!

Bafta!
 
A

Anonymous

Guest
Cel mai probabil ma indrept spre N....material rulant mai diversificat fata de TT si foarte adevarat poti face extrem de multe pe un spatiu restrins. In plus si preturile
sunt ceva mai jos decit la Ho.
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Moderator
Trenulist
17 Ian 2006
5.542
1
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
victorian a spus:
...Nu prea inteleg totusi logica lui "din punct de vedere al realismului + detalii eu as alege TT". Tot ce se poate face la H0 se poate face, si chiar se si face si la TT, si la N.... ...
La ce m-am referit mai exact, este dinamica trenului + sunet,
adica la N nu ai placerea sa auzi acel ticanit de roti la imbinari care la Ho e cat se poate de prezent, chiar si la TT, la N el este mult diferit si total ireal din cauza ca vagoanele sunt mult mai usoare si mai mici, nu stiu cum sa explic, am constatat asta rulang cateva vagoane N, nu imi place deloc cum se aude, TT sunt ok, apoi sunt macazele care la N arata groaznic, la tt le ai pe cele de la Tillig 8)
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
De acord cu tine Florin, cred ca marele avantaj al scarii TT este firma Tillig, care are cu adevarat produse de calitate. Numai vorbe de bine despre sinele lor!

Cand vorbesti despre macazele N care arata groaznic, te referi probabil la cele Fleischmann sau Roco...

Dar le-ai vazut si pe cele Peco gama profesionala? Ca sa nu mai vorbim despre ce fac la scari mici baietii de la fiNe scale sau cei de la 2mm Association! ;-)
 

sesamcave

Well-Known Member
Trenulist
1 Apr 2016
760
9
Brexit country.
LOCATION
Brexit country.
Salut !!!
Macaze bune la scara N sunt cele de la ARNOLD.
Sunt super realiste si arata foarte bine.
In plus,au functia de "thinking point". Da!!!! ARNOLD a facut macaze inteligente inca din anii "60. Pe atunci Fleischmann nu stia cu ce se mananca treaba asta !!!!! :D :evil: :evil:
Locomotive si vagoane se gasesc la :
http://www.hornbyinternational.com/ProductList.aspx?bid=3

http://www.tee-usa.com/store/arnold-catalog.html
sau

http://www.discounttrainsonline.com/N-Scale-Track-and-Electrical-Arnold-Rivarossi/N_TRK_125_1.html

Bineinteles,se poate opta si pentru macaze Arnold second -hand.
Eu sunt ffff multumit de sinele+macazele ARNOLD.
Le recomand !!!
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
De acord cu tine Sesamecave, Arnold a fost o firma grozava la vremea ei. Acum, sub "palaria" Hornby se pare ca incepe sa-si revina. Eu am un set exclusiv de la ei (Jahres Sonderzug 1986, cu un KĂśf II si niste vagoane de marfa) si este de o calitate si o finete exceptionala, depasind ceea ce fac ACUM Fleischmann si Trix.

Intr-adevar acum in Romania mai putini dealeri aduc produse la N, insa pe masura ce va creste cererea s-ar putea re-orienta.

In ceea ce ma priveste, am cumparat din strainatate, de la magazine cu site-uri online din Germania si din Marea Britanie. In special Marea Britanie e o mica smecherie, produsele nemtesti sunt mai ieftine acolo fiindca la ei exista si concurenta lui "N" britanic!

Am platit cu de pe card si mi-au sosit produsele acasa prin posta. Problema mea este ca sunt interesat si de epocile "mici" I si II, unde nu sunt prea multe noutati in fiecare an, deci modelele care ma intereseaza de multe ori sunt nevoit sa le iau "second hand"!
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Atentie ca in gama Peco sunt mai multe standarde diferite, in functie de "gradul de apropiere" de realitatea. Diferentele sunt in special la profilul sinei, mai ales la inaltimea ei.

Uite aici un macaz Peco "insulfrog" la scara N, gama "standard" code 80:

http://www.hobb-e-mail.com/shop/shop.php?c=viewproduct&pid=7092&cat=70&maincat=17&start=0&sid=sidbf7414c78e9e418ce7ff69f53832156c

Te rog sa remarci razele de curbura mult mai realiste decat la macazele Fleischmann obisnuite! ;-)

Iata si un macaz Peco Streamline Finescale, code 55:

http://www.hobb-e-mail.com/shop/shop.php?c=viewproduct&pid=4261&cat=70&maincat=17&start=20&sid=sidbf7414c78e9e418ce7ff69f53832156c

Later edit:
@Florin: in mod sigur ai vazut macaze Peco la scara N code 80 electrofrog pe modulele ÖBB facute de Horia si prezentate pe forumul railwayfan! Acelea sunt!!!
 

Pacific_doi_trei_unu

Member
Trenulist
23 Apr 2008
35
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Imi dau si eu cu parerea fara a zice ca ma pricep prea bine:
1) N, TT, HO au preturi comparabile mai mult sau mai putin;
2) N si HO sunt mai raspandite;
Cred ca nimeni nu poate fi obiectiv cand alege una din scari. Cred ca pentru cineva care porneste de la zero, criteriul de baza trebuie sa fie spatiul de care dispune (pornind de la premisa ca vrea ca ceea ce are sa constituie materialul pentru o diorama).
Am un set vechi Piko scara N si ceva mai multe "jucarii" pe TT. Ca si comparatie, curba la scara N are raza de aproximnativ 250 mm in vreme ce TT are curba cu raza de aproximativ 400 mm. La HO cred ca se apropie de 500 mm. In plus, daca la un aliniament vrei sa adaugi 2 macaze pentru a face o simpla linie abatuta, cu cat scara este mai mare, cu atat distanta dintre macaze creste, ceea ce duce la cresterea lungimii dioramei.

A, si fara incerca sa fac prozeliti pentru TT, pot sa spun ca am doua seturi hobby similare, unul facut in DDR de catre Berliner TT Bahn si altul facut de Tillig. Ceea ce pot remarca ar fi ca:
1) sinele profil I sunt de calitate mai buna decat vechile sine U;
2) locomotiva sta mult mai bine dpdv al puterii si al contactului electric roti-perii colectoare
3) vagoanele au osii metalice ceea ce duce la un rulaj excelent;
4) aceleasi vagoane ce initial nu au aveau "sticla la ferestre" acum au;
5) de asemeni, cuplele sunt elastice.
Ceea ce vreau sa spun, este ca progrese s-au inregsitrat chiar si la aceasta scara mai putin raspandita.
 

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ian 2006
1.458
8
Faversham, UK
www.voica.uk
WEBSITE
http://www.voica.uk
LOCATION
Faversham, UK
sesamcave a spus:
Salut !!!
Macaze bune la scara N sunt cele de la ARNOLD.
Sunt super realiste si arata foarte bine.
In plus,au functia de "thinking point". Da!!!! ARNOLD a facut macaze inteligente inca din anii "60. Pe atunci Fleischmann nu stia cu ce se mananca treaba asta...
Daca e cineva curios cum arata un "Thinking Point" de la Fleischmann de productie mai veche (cred ca de prin anii '90)



Nu as putea sa spun ca sunt foarte impresionat de aceste macaze. Din ce am testat, vreo 15 bucati, unele din ele mi-au lasat impresia ca se cam "impiedica".
 

clexus

New Member
Trenulist
17 Sep 2008
11
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Florinn a spus:
Ce sa zic, N-istii sunt putini dar sunt in crestere, iar un motiv pentru care par putini ar fi si faptul ca tac din gura si nu zic nimic desi au diorame acasa :).
Da, "cam" avem :wink: :lol:


Sfatuiesc pe oricine care doreste sa se converteasca la scara N sa tina cont de urmatoarele:

1. Pe scara N detaliul este primordial. Pentru a face o diorama care sa nu para "de jucarie" va trebuie rabdare, meticulozitate si o precizie de ceasornicar incepand cu montura sinei si terminand cu ultima tusa de vopsea. Un salt de 0.5 mm al vagonului peste o imbinare defectuoasa de sina se va vedea foarte urat la aceasta scara.

2. Modelele sunt mult mai fragile decat cele la H0 sau TT; o simpla miscare neatenta si ati "ras" tepusele unui vagon sau scaritele de la locomotive. Caderile pe podea sunt de regula catastrofale. Nu va apucati de aceasta scara daca nu aveti abilitatea de a manui obiecte mici cu maximum de delicatete.

3.Va trebuie ochi buni sau dupa caz ochelari. Unele inscriptii de abia se vad cu lupa. Nu toate lucrurile pot fi reproduse exact la aceasta scara, mai ales elementele marunte de vegetatie, anumite compromisuri trebuie facute pentru vizibilitate.

4.Din cauza masei mici, dinamica materialului rulant la scara N este cu totul alta decat cea de la H0 sau TT. In general modelele noi sunt mult mai precise in avantajul mobilitatii si al uniformitatii miscarii, nu incepeti cu vagoane fabricate de Arnold in anii '70 deoarece sigur veti fi dezamagiti. Pe scara N vechile roti de plastic sunt excluse din start.

5.Daca optati pentru material rulant la mana a doua uitati-va la model de 10 ori inainte de a-l cumpara, eventual cereti o proba de "miscare scenica". Defecte insesizabile in prima faza va vor taia cu siguranta cheful cand le veti descoperi acasa, dupa ceva timp de "joaca".

6.Anumite impedimente pot aparea la digitalizare din cauza spatiului, in special daca doriti modele cu sunet sau fum. Din fericire decodoarele si difuzoarele sunt si ele din ce in ce mai minuscule , asa ca ce nu reusiti acum poate veti reusi in viitor.

Cam asta in ceea ce priveste punctele sensibile. Mai jos am grupat ceea ce consider eu punctele de maxima atractivitate ale scarii N:

1. Micro-modelele - locomotive si vagoane- adevarate bijuterii in metal si plastic. Noile generatii de mase plastice au permis realizarea unor detalii aproape "suprarealiste" conducte si bare de mana subtiri cat firul de par, boghiuri in care este reprezentat ultimul arculet, roti de 4 mm diametru cu spite independente, ferestre cu rame cromate de 0.3mm. Si din cauza micimii aceleasi detalii par mult mai abundente pe N decat pe H0. Dupa ce te-ai acomodat cu N, materialul echivalent de pe H0 ti se pare enorm si slab detaliat.

2.Posibilitatea deloc de neglijat de a alege! Exista Un numar sporit de ofertanti pe piata modelelor la scara N. La scara N gasesti aproape orice model facut si la H0, cu acelasi grad de detaliere, ceea ce cu siguranta nu se poate spune despre TT. In plus la N deja exista rafinamente precum Finescale sau 2mm Scale Association care pot constitui un stadiu ulterior de evolutie pentru impatimiti :p

3.Posibilitatea de a realiza in spatii incredibil de mici diorame foarte complexe si foarte inalte (relativ la scara) la care colegii de la H0 doar viseaza. Practic se preteaza perfect pentru camerele la bloc in care locuiesc majoritatea dintre noi. Diorama mea are 180x80cm si o tin depozitata "in picioare" in spatele unei usi, practic nu-mi ocupa spatiul util. Daca ar fi fost sa o realizez la H0 mi-ar fi trebuit 331x147cm si sa locuiesc intro vila :) De aceea La scara N ai sansa sa scapi mult mai usor de sindromul vitrinei si sa-ti pui visele in practica!

4.Datorita suprafetei echivalente de cca 4 ori mai reduse comparativ cu H0 si consumul de materiale de terraformare/decorare este mult mai mic la aceasta scara! Cu banii astfel salvati puteti investi mai mult in modele sau in chestii care la H0 sau TT par de-a dreptul exotice, de exemplu o instalatie de telecabina pe diorama (vezi Brawa) :aplauze: