BR05 Liliput - digitalizare, imbunatatiri

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.339
21
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
O monumentală locomotivă cu aburi BR05 Liliput a fost în vizită la căile mele ferate pentru digitalizare și îmbunătățiri. Simpatica locomotivă era analogică 100%, cu motorul în tender care acționează asupra ultimelor trei osii, iar toate funcțiile existente erau conectate direct la colectoarele de la roți: motoare, lumini și generator de fum (soclu). Roțile motoare sunt imense, cu spițe fine, iar bielele sunt metalice și frumos realizate. Evident, greșeala de orientare a buclucașei contramanivele de pe stânga a putut fi corectată imediat datorită îmbinării cu șurub :D
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: GFN și l_alex80

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.339
21
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
În vederea digitalizării, conform bunului meu obicei, am marcat cu roșu și cu negru conexiunile la roți, după care am separat conexiunile spre bornele motorului după regula RRRoșu / oRRRange = dRRReapta, NNNegru / ceNNNușiu = stâNNNga ;) și am montat firele adecvate ale decodorului.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: GFN și l_alex80

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.339
21
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
OK, odată ce am reușit să conectez la decodor colectoarele de curent, motorul și becul din spate, trecem la lucruri mai serioase, respectiv becul din față și generatorul de fum. Asta înseamnă demontarea și ridicarea cazanului de pe șasiu și refacerea conexiunilor respective.
Locomotiva fiind total analogică, soclul becului din față și soclul generatorului de fum sunt construite dintr-o singură bucată masivă de metal conectată la culegătoarele de curent de pe dreapta, iar aceste două elemente vin conectate la culegătoarele de curent de pe stânga. Într-o primă etapă am decositorit de la bec firul roșu care duce la culegătoarele de pe stânga și am strecurat un fir alb care pleacă spre decodorul din tender.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.339
21
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Odată rezolvată lumina direcțională a farurilor din față, trecem la conexiunea generatorului de fum. Într-o primă fază am strecurat un tubuleț termocontractibil pe contactul metalic de sub soclul generatorului și două bucățele de carton (ulterior vopsite cu negru lucios) pe părțile laterale, astfel încât noul contact să NU care cumva să alunece și să atingă soclul metalic. Firul verde a fost de asemenea strecurat spre decodorul din tender.
 
  • Like
Reacții: dcm

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.339
21
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Pur și simplu montasem un Seuthe11, care funcționează corect la tensiuni de 16 - 22V, adecvat pentru locomotivele construite de la bun început pentru sistemul digital, respectiv cu soclul generatorului conectat la firul de plus comun al decodorului și cu contactul central conectat la firul verde al ieșirii AUX1, ceea ce înseamnă că ambele alternanțe ale semnalului DCC ajung la generator la activarea acestei ieșiri. În cazul acestei locomotive total analogice, soclul este conectat din construcție la șina din dreapta, deci activarea ieșirii digitale AUX1 duce la alimentarea generatorului cu o singură alternanță a semnalului DCC, deci tensiunea medie ajunsă la generator era zdravăn sub limita inferioară de 16V :(. Astfel, m-am înțeles cu posesorul că voi înlocui acest generator cu un Seuthe10, care funcționează corect la tensiuni de 10 - 16V într-o fază viitoare :)
 
  • Like
Reacții: dcm

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.339
21
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Pentru o ultimă probă de mers, pun locomotiva din nou pe o bucată de linie ferată și-i dau comandă de plecare. Pe lângă zgomotul zdravăn al motorului (ceea ce am înțeles că este specific pentru aburoasele Liliput) am sesizat că locomotiva se deplasează cam greu pe șine. OK, am ridicat-o și am pus picături (cât am putut de) mici de ulei de mecanisme fine pe osii, lagăre, articulații etc. și am reluat testul. Rularea nu s-a îmbunătățit și, mai rău, am observat că zumzăitul motorului nu corespunde cu mișcarea și că pot chiar să țin locomotiva pe loc fără mare efort. Concluzia? Se pare că o piesă de cuplaj alunecă pe axul motorului, deci... înapoi la demontat :p

Într-adevăr, piesa respectivă a ieșit imediat de pe axul motorului. Am plasat o picătură cât am putut de mică de Loctite pe axul motorului și am împins repede piesa la loc. Solidificarea fost foarte rapidă, astfel încât am putut monta imediat totul și să refac probele, de data aceasta cu succes :)
 
  • Like
Reacții: dcm și GFN

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.339
21
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Iritat de faptul că locomotiva tot făcea scurtcircuit la deplasarea pe calea ferată, am mai întors-o încă o dată cu roțile în sus și am studiat cu atenție prezența celebrelor bucșe de plastic pentru izolare. Astfel, am observat că... boghiul alergător fusese pur și simplu întors, probabil din cauza mobilității extreme a piesei respective, deci roțile izolate ale acestuia nu mai corespundeau cu cele omoloage de pe șasiu! Am poziționat corect buclucașul boghiu și, pentru posteritate, am făcut încă două poze edificatoare ;)
 

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Oct 2010
507
140
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
Pentru o ultimă probă de mers, pun locomotiva din nou pe o bucată de linie ferată și-i dau comandă de plecare. Pe lângă zgomotul zdravăn al motorului (ceea ce am înțeles că este specific pentru aburoasele Liliput) am sesizat că locomotiva se deplasează cam greu pe șine. OK, am ridicat-o și am pus picături (cât am putut de) mici de ulei de mecanisme fine pe osii, lagăre, articulații etc. și am reluat testul. Rularea nu s-a îmbunătățit și, mai rău, am observat că zumzăitul motorului nu corespunde cu mișcarea și că pot chiar să țin locomotiva pe loc fără mare efort. Concluzia? Se pare că o piesă de cuplaj alunecă pe axul motorului, deci... înapoi la demontat :p

Într-adevăr, piesa respectivă a ieșit imediat de pe axul motorului. Am plasat o picătură cât am putut de mică de Loctite pe axul motorului și am împins repede piesa la loc. Solidificarea fost foarte rapidă, astfel încât am putut monta imediat totul și să refac probele, de data aceasta cu succes :)
Salut Mircea si felicitari pentru lucrare.
Aceeasi problema cu acel cuplaj am avut-o la trecerea in digital a unei locomotive OBB(care se poate ceferiza in seria 142.000).
Eu am blocat acel cuplaj pe ax cu Loctite 243 pentru blocat filete de suruburi, nu se blocheaza instant si m-a lasat sa fac mici ajustati a pozitiei.
Cuplajul acela din zamac este de toata jena, ,daca in analog functioneaza cat de cat in digital incepe sa prinda joc pe ax din cauza impulsurilor PWM in care este comandat motorul.
Tocmai din cauza asta tot evit sa imi cumpar modele Liliput cu toate ca ma tot uit si eu dupa BR 05 .
Acel cuplaj se poate face dintr- o rotita din plastic frezata si eventual montat si un oring foarte mic din cauciuc care sa preia din joc si sa atenueze zgomotul.
 
  • Like
Reacții: mpursu

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.339
21
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
După o perioadă destul de scurtă am reușit să obțin un generator de fum Seuthe10, așa că locomotiva BR05 Liliput a revenit pentru o nouă rundă de îmbunătățiri. Înainte de a schimba generatoarele de fum, am remediat o altă problemă. Chiar așa, a remarcat cineva faptul că tenderul locomotivei nu are cuplă? :D
Se pare că proprietarul anterior al locomotivei a rătăcit punguța cu accesorii, cu portcuplă și cu șurubul aferent cu tot, așa că... am improvizat eu ceva:

Bine, poate că această idee nu prea se apropie de idealul cuplării tampon-la-tampon :p însă acum se pot cupla vagoane :cool:
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.339
21
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
După interschimbarea generatoarelor de fum, situația respectivei funcții s-a îmbunătățit zdravăn:

Astfel, după o ajustare corespunzătoare a "învelișului" de burete, simpatica locomotivă BR05 Liliput a revenit în cutie și va pleca înapoi la posesorul ei:

Dacă vor mai apărea alte idei mai bune pentru cupla de la tender, chiar vă rog să ne transmiteți :)
 

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Oct 2010
507
140
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
o cupla de BR 80 Roco ar fi buna , este putin mai scurta.
567
 
  • Like
Reacții: mpursu