Roco BR 042 - Phoenix Edition

  • In data de 20.02.2019 forumul poate sa functioneze cu intreruperi, update la versiune software!

anvo5555

Active Member
21 Feb 2016
52
0
40
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
#1
Va salut

Am intrat in posesia unei locomotive cu aburi Roco BR42 - cod 43244 (am niste dubii ca e acesta e codul, deoarece numarul de inmatriculare al locomotivei este 042 052-1, care a fost scoasa de catre Roco cu alt cod, din ce am citit). Are cam toate accesoriile, din ce am vazut eu, nu are zgarieturi sau lovituri.
Cazanul cel putin e in stare de nou, depre tender am scris mai jos. Este un model vechi, fara mufa pentru decodor, dar dotat din fabrica cu generator de fum. Scopul este trecerea in digital, dupa aducerea ei in stare de functionare.

Din punct de vedere tehnic, locomotiva era/inca este intr-o stare de plans, e incredibil cum inteleg unii conceptul de a imbunatati lucrurile.
Pe scurt:
-cand am pus mana pe ea, m-am umplut de ulei, era efectiv naclaita.
-carcasa tender-ului a suferit un "atac chimic" deoarece vopseaua este distrusa (aici am luat deja masuri, o carcasa noua e pe drum, sper sa ajunga in curand)
-luminile functioneaza partial (becul din spate nu mai exista, cel din fata e ok)
-colectorul de curent din tender are 1 din 4 lamele de contact cu rotile rupta - nu am gasit piesa de cumparat, dar colectoarele de curent din cazan sunt in stare foarte buna, deci mai am timp sa caut)
-gumele de aderenta nu mai existau (rezolvat usor, mai aveam cateva bucati noi in "stoc")

-cireasa de pe tort: locomotiva nu mai are motorul original din fabrica, ci un motor Faulhaber care a fost initial fixat de sasiu cu un soi de adeziv/plastic lichid, habar nu am ce, incredibil de greu de dat jos si de curatat. De vreo 2 ori am vrut sa renunt, dar m-am adunat si am reusit sa duc treaba la capat.
Din pacate nu am imagini cu starea initiala, dar era ceva care te face sa-ti pui mainile in cap.

20190210_110232.jpg 20190210_110258.jpg 20190210_110347.jpg 20190210_110536.jpg 20190210_110557.jpg

Dupa cateva ore bune de munca, am reusit sa ajung la starea din poze.
Va solicit parerea/ajutorul pentru a reinvia aceasta locomotiva, care este o piesa frumoasa, desi model mai vechi.

Prima si cea mai mare problema este prinderea motorului de sasiu. Pentru a trece locomotiva la digital, era clar ca trebuie sa verific/izolez motorul electric de sasiu, iar pentru asta in nici un caz nu puteam sa il las in starea in care era, mai ales ca nu aveam acces nici la transmisie. Am uitat sa mentionez, pe langa ulei mai era si o vaselina care probabil si-a facut treaba acum vreo 2 secole. Desfacut toata transmisia, curatat si gresat cu vaselina Roco, dar am o problema in a fixa motorul astfel incat sa nu plece "la plimbare". Tot legat de motor, acesta are o volanta care a iesit fara prea mare efort de pe ax - este normal ? (eu as zice ca nu)
Din ce m-am documentat, motorul original are un cadru care il inconjoara si care il fixeaza de sasiu. (am reusit sa gasesc motorul ca piesa de schimb, dar nici Faulhaber-ul asta nu pare a fi de aruncat, desi are un usor joc in ax, evident pe latura unde e volanta). Ce as putea sa folosesc pentru a-l fixa de sasiu?

A doua problema e legata de lumini, pe care cel mai probabil le voi trece pe led alb cald sau galben. M-am gandit la led de 2 mm cu rezistenta de 1,2k
Din ce am observat in anumite decodoare am posibilitatea de a regla intensitatea luminii. La lumina din cazan, becul e fixat de o placuta cu 2 lamele de contact care ajung astfel una direct pe carcasa si una pe... cos? Ma gandesc sa renunt complet la ea sau sa o folosesc doar pe post de suport, dar nu prea
stiu ce traseu sa aleg pentru cabluri.

De asemenea, e claconsider ca nu pot lasa generatorul de fum pe direct, as vrea sa il mut pe firul verde din decodor (8 pini), dar nu am reusit sa ma prind de unde sa trag masa.Pot folosi vreun fir din decodor? (nu am mai avut de a face cu generatoare de fum pana acum). Cum ati procedat?

Planul actual este de a ascunde o mica mufa in cabina prin care sa vin de la tender cu firele pentru luminile frontale si pentru generatorul de fum.
Data fiind problema cu colectoarele de curent din tender, m-am mai gandit la varianta de a monta decodorul undeva in cazan (desi nu l-as pune in cabina,
nu au mecanicii loc de el :) ).Si in acest caz, voi avea nevoie de o mufa, chiar daca nu o sa desfac locomotiva foarte des (in afara de curatare/gresare periodica, nu prea vad alte motive)

Va rog sa nu dati cu parul, e prima locomotiva in stare crunta (jalnic e un cuvant delicat) pe care chiar vreau sa o aduc in stare de functionare, de aceea vreau
sa fac lucrurile asa cum trebuie, chiar daca va dura mai mult. Chiar daca trec printr-o perioada in care timpul este prea putin pentru ce am nevoie si nu ma pot ocupa decat printre picaturi de trenuri, m-am gandit bine si nu vreau sa renunt. (probabil ca orice proiect de care ma voi apuca va dura mai mult, din pacate )

Multumesc anticipat pentru orice ajutor, critica, piatra, dupa caz.
 
Ultima editare:

GFN

Well-Known Member
14 Oct 2010
439
39
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
#2
Salut.
In ce stare este locomotiva merita doar daca ai primit-o gratis. Se gasesc pe Ebay la aprox 100E impecabile acelasi cod 43244
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


La motor clar, trebuie facut un suport pe care sa se aseze ca sa calce cum trebuie melcii pe rotile dintate.
Volanta se fixeaza pe axul motorului cu loctite pentru blocat filete.
 

anvo5555

Active Member
21 Feb 2016
52
0
40
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
#3
Nimic nu e gratis (mai ales daca e pentru mine :) ), dar suma a fost nesemnificativa. De aceea m-am gandit sa o aduc in firea ei.
Le-am vazut si pe cele de pe ebay, pandesc un BR23 de la Roco, dar recunosc ca nu prea mai am incredere nici macar in nemti, la cate povesti recente mi-au trecut pe la urechi si cate am vazut ultimele dati cand am vizitat Reich-ul. Totusi, 100+ EUR pentru o piesa veche de aprox 20 ani e destul, aproape sigur mai trebuie investit in ea. Caut acum un material de facut suportul de motor.
 

GFN

Well-Known Member
14 Oct 2010
439
39
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
#4
Intradevar nici nemtalaii nu mai sunt ce au fost dar de conationalii nostrii care vand pe diverse site-uri de vanzari locomotive nerulate si au bandajele rotilor cu grad ce sa mai zic.
Imi place cand scrie cate unul : nou nouta ,nerulata si silentioasa.
Daca iei una in stare buna nu ai ce sa mai bagi in ea decat daca vrei sa o treci in digital, altfel o cureti ,gresezi si gata.
Ai putea sa faci suportul motorului din forex, se taie usor se lipeste cu superglue rapid.
Intre tender si cazan o sa ai nevoie de doua cabluri unul pentru alimentare bec fata, al doilea pentru alimentare generator de fum.
Daca cupla dintre tender si cazan are lamele te scuteste de alte doua cabluri cu alimentarile de la sine.
Cel mai bine lasi cele doua parti cuplate permanent ca la locomotivele modele noi.
Eu la locomotiva mea din colectie identica cu asta am montat decodorul in capacul tenderului cel din plastic care imita rezervorul de pacura dar am scos acel lest dinauntru.
 
Ultima editare:

anvo5555

Active Member
21 Feb 2016
52
0
40
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
#5
La forex m-am gandit si eu, cred ca va fi prima optiune. Daca nu reusesc de nici o culoare, atunci comand la Roco un motor si rezolv problema.
Daca in cazul becului din fata lucrurile imi sunt destul de clare (am doua fire mari si late care vin din decodor, galben si albastru), in cazul generatorului de fum am vazut ca e legat la sina dreapta, respectiv sasiu. Il voi deconecta de la sina dreapta si il voi lega la firul verde din decodor, dar respectivul mai are o lamela legata la sasiul cazanului. Aici m-am uitat un pic intr-o parte, deoarece l-as izola complet de sasiu si i-as aduce al doilea fir (masa) din alta parte. Ma mai documentez un pic, chiar daca generatorul de fum nu e esential in aceasta faza .
Cupla dintre tender si cazan are lamele,( dar din cauza lamelelor colectoare de curent de la tender) ma voi folosi de ele pentru a aduce curentul de la cazan (cel putin pana gasesc un colector de curent nou pentru tender). Modelul este cu tender versiunea "pacura", locul decodorului si al mufei sunt stabilite, lestul din rezervorul de pacura fiind deja pus deoparte. Din ce am observat, tenderul e suficient de greu si fara acel lest, circuitul de invartit nu are pante si nici vagoane prea multe nu va trage, nu vad sa fie vreo problema.
Pana acum am legat decodorul la motor si am facut cateva probe, fara suport (am incropit eu ceva la repezeala dar nu poate fi o solutie permanenta, deoarece motorul nu sta fix pe pozitie, daca se ridica 1 mm, distractia s-a incheiat. In afara de acest aspect, rezultatele sunt incurajatoare.
 
Ultima editare:

GFN

Well-Known Member
14 Oct 2010
439
39
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
#6
Albastru nu este nevoie sa il mai tragi din decodor.
Becul si generatorul de fum se pot alimenta direct de la o sina(ca la locomotivele Fleischmann).
 

GFN

Well-Known Member
14 Oct 2010
439
39
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
#8
De obicei tubul generatorului de fum este legat cu sasiul la o sina printr-un surubel care prinde cablajul dintre rotile cazanului de sasiu.
 

anvo5555

Active Member
21 Feb 2016
52
0
40
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
#9
La mine, generatorul de fum e legat printr-un fir la sina dreapta,iar surubul care il fixeaza pe cos are o lamela care face contact cu sasiul, asta daca nu cumva a fost montat aiurea. Eu as fi pus lamela respectiva pe colectorul central de la sina stanga.
 

Patrocle

New Member
4 Ian 2008
8
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
#10
Albastru nu este nevoie sa il mai tragi din decodor.
Becul si generatorul de fum se pot alimenta direct de la o sina(ca la locomotivele Fleischmann).
Asa e, poti, dar au sa fie alimentate doar "jumate din timp", ceea ce echivaleaza cu jumate de tensiune, daca e sa vorbim de tensiune efectiva.
Am si eu locomotiva Fleischmann cu becul la sasiu, dar acesta e de 8V. Vezi
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
pozitia 71 - GLUEHLAMPE WEISS F.4355 - 8V Replacement bulb, clear, with plug-in socket, 8V.
Daca exista asa si cu generator de fum, cu siguranta trebuie sa fie unul de tensiune mica.

Mircea
 

GFN

Well-Known Member
14 Oct 2010
439
39
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
#11
Corect dar becurile chiar daca se aprind mai slab putin tot nu este problema , locomotivele cu abur au felinarele doar ca sa fie vazute nu ca sa bata ca farurile de masina, iar la generatorul de fum se poate monta Seuthe 10. Chiar am montat acum ceva timp un Seuthe 10 la o BR 43 Ol tender cu o alimentare de la sina stanga si functioneaza perfect.
 

anvo5555

Active Member
21 Feb 2016
52
0
40
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
#12
Becurile nu sunt o problema, de fapt viitoarele LED-uri (4 - 4,60 eur un bec Roco e cam ....), care vor avea in mod evident rezistente de balast. A-propos, poate am citit eu in diagonala gresita, dar pe anumite decodoare se poate seta intensitatea luminilor (la Uhlenbrock si/sau ESU am citit despre asta - CV 100+ ceva.
Cat despre generatorul de fum, nu stiu in acest moment ce model e cel montat in cazan, din nou nefiind nici o problema sa il schimb cu Seuthe10. Recunosc totusi faptul ca ideea cu o mini mufa intre tender si cazan imi ramane pe creier.
Intre timp, cred ca am descoperit ca forex-ul e cel mai pretios material din univers. Am intrebat la vreo 2 firme de productie publicitara si mi-au cam dat cu flit. Ma pun un pic pe ganduri si poate imi vine vreo idee de suport de motor, cu un pic de noroc facut la un printer 3D (teoretic am o sansa mica sa ajung la unul in curand). In acelasi timp iau in calcul si achizitia unui motor Roco (85078 e codul lui - cel mai nou, codul vechi fiind 85063), nu de alta, dar vreau sa vad masinaria pe sine.
 

GFN

Well-Known Member
14 Oct 2010
439
39
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
#13
Uhlenbrock,Esu,TOM, Zimo, au ieșirile luminilor dimmabile sau cu diverse efecte ex. fade in/out.
Daca locomotiva avea generator de fum si era analog este clar Seuthe 10 .
Bafta in continuare.
 
Ultima editare: