Radu161 post_id=165796 time=1523090845 user_id=256 a spus:
[...]
Avantajul e ca prin contributia a mai multor cluburi sau indivizi putem obtine diorame cu un traseu mult mai mare decat ce are oricare dintre noi acasa.
Pe modulele individuale se pot face tot soiul de scenarii, in functie de imaginatia fiecaruia.
Si dezavantajul este ca ce faci acasa cand esti doar tu si modulul. Vrei sa petreci cateva ore intr-o seara operand trenuri si tot ce ai la dispozitie este un modul cu o singura linie. :fluierat:
Fiecare curent are avantaje si dezavantaje. Nu cred ca sunt eu cel mai potrivit sa comentez, neavand nicio tangenta cu modelismul "pe module" dar imi voi spune, totusi, parerea.
In Marea Britanie, practic, modelismul feroviar "pe module" nu exista - nu am vazut la nicio expozitie si am vazut multe in ultimii 10 ani. Exista diorame uriase unele fiind construite de catre cluburi si altele de catre un singur individ. Nu cunosc niciun caz in care dioramele sa respecte normele NEM dar asta nu inseamna ca ele nu exista. Alte diorame nu sunt atat de mari dar putine ajung totusi sa intre in categoria "Micro Layout". Locuintele in Marea Britanie (suprafata cat a Romaniei si populatie de aproape patru ori mai mare) sunt mici in comparatie cu cele de pe Continent si foarte mici in comparatie cu locuintele americanilor. Acesta este probabil un motiv pentru care modelistii britanici nu isi permit "luxul" de a avea doua diorame: una proprie si un modul pentru club, expozitii, etc.
Mai mult, cand un modelist apartine taberei Fine Scale, este mult mai greu sa construiasca o diorama mare intr-un interval rezonabil de timp si cu costuri acceptabile. Prin urmare, orice modleist aspirant la standardele Fine Scale este sfatuit sa inceapa cu o diorama foarte mica (de obicei avand doar un macaz, maxim doua) - asta pentru a obtine rezultate rapid, care sa ii dea satisfactie si sa il determine sa continue. Multe dintre aceste mici diorame de start ajung sa fie parti componente ale unor diorame mai mari. De amintit ca printr-o dioarama cei mai multi modelisti britanici incearca sa recreeze scene ale zonelor in care au copilarit sau in care traiesc, cu tot ce inseamna asta: respectarea istoriei, a geografiei, a schemelor de vopsire, a scenelor aditionale (cameos) si, poate cel mai important, a operarii (rularii) trenurilor dupa un orar sau scenariu bine stabilit si real. Cu toata bunavointa, asa ceva este imposibil de obtinut cu o diorama modulara pentru ca nu toti participantii au aceleasi preferinte.
Personal, in afara avantajului de a rula modele care respecta poate integral realitatea (ma refer aici in special la recrearea trenurilor cu numar mare de vagoane, a distantelor dintre trenuri si o mai mica necesitate a compresiei selective), eu nu prea vad altul dar mi-ar face placere sa fiu contrazis. Este imposibil ca decorul sa fie construit omogen pentru ca tine de materialele disponibile si indemanarea fiecarui modelist in parte.
Numai bine,