Culori 060 DA 001

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Aulin, sper sa citesti ce voi scrie mai jos. Nu sper la un raspuns, dar sper sa ai rabdare un minut sa citesti.

Da, internetul, forumurile, blogurile etc nu sunt cea mai buna cale de comunicare. Sunt volatile, sunt impersonale au o multime de defecte dar e singurul mod in care oamenii pot discuta despre ce ii pasioneaza indiferent de distante. Cum noi traim intr-o tara in care cluburile de profil, intalnirile regulate organizate de institutii sau privati cu pensionari, pasionati etc sunt sublime dar lipsesc cu desavarsire, nu ne-a ramas decat internetul. Noi, cei de aici, ce sa mai vorbim de initiatorul acestui topic care din Australia pana aici...mananca multa paine, cum zic batranii.

Eu am vazut candva aici pe forum (disparute intre timp) niste desene ale DA-ului semnate un user äulin", desene care tradeaza dincolo de texte o pasiune pentru masina asta. Tradeaza faptul ca cineva, dincolo de niste schite care tot circula pe internet (si care sunt preluate din niste manuale de exploatare) s-a straduit sa puna ruleta pe locomotiva si sa adune cifre. Asta e mare lucru la noi si o zic cu maxima seriozitate.

Si eu am anumite subiecte istorice unde strang tot ce gasesc. Informatii pe hartie, folclor de depou, povesti la gura sobei. Uneori se dovedesc povesti, alteori chiar au o farama de adevar, alteori sunt chiar adevaruri. Si te incurajez sa ne impartasesti aceste "povesti'. Ce sa-i faci, pana apare o carte documentata despre 060 DA (probabil nu in timpul vietii celor ce scriu aici) e important sa adunam tot ce exista cu atat mai mult cu cat timpul trece, amintirile se estompeaza, oamenii pier.... Acolo unde nu am ceva scris alb pe negu specific : din discutia cu ...am aflat...

Cred ca fiecare din cei de aici, judeca si cu propriului creier. Pe unii ii citesc de peste un deceniu si stiu ca au in dotare organul sus mentionat si il folosesc. Asa ca mergi mai departe in cercetarea acestei locomotive care ne-a marcat tuturor pasiunea (poate chiar a generat-o candva), continua sa ne povestesti ce ai aflat. Din aceste discutii se pot naste inclusiv modele corecte ori asta este minimul tribut pe care il poate aduce un modelist acestei locomotive si celor care au deservit-o sau doar au admirat-o.

Fratilor, nu asteptati sa apara vreo carte in care totul sa fie negru pe alb. Experienta romanesca arata ca nu o sa vedem prea curand asa ceva din motive diverse. Hai sa strangem ce gasim noi cu bune si rele. Si tu Aulin (imi pare rau ca nu-ti stiu numele real si trebuie sa folosesc un nickname) esti unul din cei care pot aduce un mare plus valoare la subiect.
 
Nu numai.

Internetul o fi plin de erori si informatie de-a dreptul eronata sau plasmuita, dar nici cartile nu sunt invulnerabile la problema asta.

Si nu vorbesc doar de greselile neintentionate, greseli de tipar, samd. Aduceti-va aminte de cartile noastre de istorie, si incercati sa va imaginati cam ce ar fi gindit un cititor din afara tarii, citind ce invatam noi despre istorie.

Diferenta este ca pe internet lucrurile sunt expuse analizei critice a oricui doreste, si internetul se autocorecteaza prin simpla diversitate a contributiilor. O carte odata scrisa ramine asa cel putin pina la urmatoarea editie.
 
Pana va mai trageti sufletul si mai cumpaniti, hai sa ne bucuram si de 022 asa cum arata la inceputul vietii....
La fel, cu fata "curata" fara mana curenta, cu usile de la sala masinilor din zabrele nu pline, cu placa mare de producator...

LDE_zpsvutqj946.jpg
 
Si cu inca un rand de furtune si cu priza pt comanda multipla pe partea dreapta. Si cu primele tipuri de tampoane mai robuste, si cu placa tamponului mai lata decat cele din prezent.
 
Foarte interesanta poza asta Catalin,multumim.
Usile cu"zabrele"sunt in dreptul blocului aparatelor,pt.aerisirea componentelor(sunt niste contactori electropneumatici pe acolo,cabluri de forta,diverse tensiuni de alimentare aparate)insa mai tirziu,s-a renuntat la ele pt.prevenirea umiditatii apoi... la plusul comun pe instalatia de forta si multe alte imbunatatiri aduse de inginerii din insitutul EPC dar necunoscute de majoritatea oamenilor....
 
Din ce stiu eu, tot ce era in spatele acestor usi era sensibil la umezeala. Practic, ploaia (sau orice forma de agregare a apei) patrundea prin aceste "zabrele" motiv pentru care usile au trebuit modificate. Practic inlocuite un unele pline, asa cum sunt azi. Din ce stiu transformarea s-a facut de la numarul 200 in sus (initial), apoi inlocuite si cele din primele 200 de bucati.

O alta modificare a caroseriei initiale a fost la cele 25 de bucati care au beneficiat de un dispozitiv suplimentar de pornire, un motor de tractor si generator, menit sa ajute bateriile (sau mai bine spus demarorul) care, din motive de calitate a bateriilor, nu reusea sa mai starteze motorul principal. Se pot distinge usor pentru ca au niste panouri in caroseria letarala, care nu au legatura cu desenul original.

Ce nu am inteles niciodata, dar eu nu am destule informatii, este de ce nu s-a gasit o solutie pentru curentii de aer care veneau de la micile aerisiri din partea frontala. Ma refer la o solutie acceptabila, nu acoperirea cu o musama, scoch, etc.... Din ce am discutat la o tuica (recunosc asta :)) cu mecanicii din depoul Pitesti, acest mic amanunt ii deranja in mod exceptional, iarna fiind deja....o buba mare.
 
Stiu foarte bine problema aerisirilor frontale.In spatele lor sunt 2 motorase de incalzirea postului de conducere pe timp de iarna si desigur ventilatie pe timp de vara.Nu s-a tolerat obturarea acestor aerisiri din pricina volumului mic de aer recirculat din cabina.
 
Multumesc pentru raspuns.
Niciodata o sesiune de informare sustinuta cu mecanicii dintr-un depou nu se termina fara o fotografie de panou (slaba calitativ dar de suflet pentru ei), mai jos fotografia cu care s-a incheiat dezbaterea insotita de tuica despre DA si viata pe ea. Nu cunosc numarul locomotivei (nu se distinge in poza), stiu ca e sorcovita, dar ramane o amintire frumoasa din viata cuiva...din vacanta cuiva....

pit_zpsbcelznui.jpg
 
Si iata ce gasesti daca cauti:

http://www.sbbarchiv.ch/resultatliste.aspx

Un comentariu referitor la discutia anteriora. Documentele sunt originalele uzinelor SLM acum in arhiva publica SBB dupa cum veti vedea daca vizitati pagina, si dreptul de autor a expirat din 1986.

Legislatia cu privire la dreptul de autor e asa cum am spus, deci. In marea majoritate a tarilor expira cam la 25 de ani (si asta face sens, altminteri cum ai putea sa impui o asemenea lege intr-o tara daca cineva poate sa treaca o granita si legea se schimba?).

Si am gasit si poza despre care intrebam mai sus (si pe care am postat-o anterior de pe internet), este tot acolo in arhiva, dar e intr-o stare jalnica (din punctul de vedere al culorilor). Este singura poza in culori de altfel, celelate sunt toate alb-negru.

Asa ca nici fotografiile publicate in carti nu mai sunt de incredere, caci au fost fara indoiala retusate, si asa cum se vede din poza gasita pe internet si postata de mine mai sus, acuma reproducerile sunt mai bune ca originalul. Iata-l:

http://www.sbbarchiv.ch/bild.aspx?VEID=403620&DEID=10&SQNZNR=1

Poza e datata Mai 1959, si diverse alte faze de fabricatie pozate sunt cam in aceeasi perioada. Exista si poza actului de comanda initiala, datata 15.02.1956 (cred ca asta este si pe Derbysulzers). Nu e clar care dintre locomotive este in poza, dar dupa cite arata celelate poze cu piese neterminate si alte subansamble datate dupa Mai 1959, este probabil una din primele doua (am impresia ca e o poza unde se pot numara componentele celorlalte patru locomotive).

Am pus un order sa vedem daca obtin niste copii de rezolutie mai buna, si mai vedem.

Iata intre timp citeva link-uri (sunt vreo 32 de documente pe care le-a gasit o simpla cautare cu "cfr" in toata arhiva)

http://www.sbbarchiv.ch/bild.aspx?VEID=311948&DEID=10&SQNZNR=1

http://www.sbbarchiv.ch/bild.aspx?VEID=311949&DEID=10&SQNZNR=1

http://www.sbbarchiv.ch/bild.aspx?VEID=311950&DEID=10&SQNZNR=1

Un lucru nou am remarcat uitindu-ma la pozele astea. Daca va uitati la poza unde se vede partea laterala stinga a locomotivei (060DA001) se vede clar primul grilaj de la fereastra conductorului este in doua parti de fapt, si zabrelele sunt orizontale, in loc sa fie un singur grilaj de suprafata mai mica si cu zabrele verticale asa cum apare 001 in toate pozele de dupa restaurare.

Iata insa o alta locomotiva, care pare sa aiba doua capace localizate exact unde ar fi fost cele doua grilaje:

https://farm1.static.flickr.com/767/31709935016_cdcf9b219d_b.jpg

Ce se intimpla aicea? Am inteles ca in timp unele grilaje au fost acoperite, si alte locomotive au fost modificate la reparatii, dar care este regula? De ce unele au un singur grilaj? Si este asta deschis? Si mai ales ce s-a intimplat cu 001? A fost modificata?

Sau exista o explicatie mult mai simpla, si ma uit eu la partea "cealalta" a locomotivei?

In sfirsit, sper sa investigheze cit mai multi oameni interesati si poate mai revin si alte amintiri sau detalii.
 
gheorghedracu a spus:
Un lucru nou am remarcat uitindu-ma la pozele astea. Daca va uitati la poza unde se vede partea laterala stinga a locomotivei (060DA001) se vede clar primul grilaj de la fereastra conductorului este in doua parti de fapt, si zabrelele sunt orizontale, in loc sa fie un singur grilaj de suprafata mai mica si cu zabrele verticale asa cum apare 001 in toate pozele de dupa restaurare.

Iata insa o alta locomotiva, care pare sa aiba doua capace localizate exact unde ar fi fost cele doua grilaje:

https://farm1.static.flickr.com/767/31709935016_cdcf9b219d_b.jpg

Ce se intimpla aicea? Am inteles ca in timp unele grilaje au fost acoperite, si alte locomotive au fost modificate la reparatii, dar care este regula? De ce unele au un singur grilaj? Si este asta deschis? Si mai ales ce s-a intimplat cu 001? A fost modificata?

Sau exista o explicatie mult mai simpla, si ma uit eu la partea "cealalta" a locomotivei?

Mi-a luat ceva timp sa inteleg la ce te refereai,bine ca ai pomenit de"zabrelele verticale" situate linga fereastra mecanicului..
Locomotiva are la:
-un capat (postul de conducere 2) in spatele cabinei PE AMBELE LATURI,situate simetric,acele jaluzele(zabrele) verticale
http://s880.photobucket.com/user/Amiralul/media/40%20de%20ani%20Muzeul%20de%20locomotive%20Resita/DSC04994_1-1.jpg.html
acelasi capat latura cealalta:
http://s448.photobucket.com/user/GameHurricane/media/Bucuresti%20Feroviare/DSCF1114.jpg.html
cu rol de racire apa motor(aerul de afara este aspirat in interior printre ele,racind un set de radiatoare din spatele lor iesind apoi fix in sus printre palele unui motor al regulatorului hidrostatic care mai comanda si"unghiul de deschidere"al jaluzelelor)
-capatul opus(postul de conducere 1) adica asta:
http://cfr.stfp.net/Pic/60/+K060-DA-001D_3O%5E:1.jpg
dupa cum se observa,are DOAR PE PARTEA DREAPTA,in spatele ferestrei mecanicului(in zona blocului aparatelor)un set de usi duble(cu decupaje de aerisire orizontale la primele serii de locomotive)
sau fara decupajele de aerisire:
https://farm1.static.flickr.com/767/31709935016_cdcf9b219d_b.jpg
si acelasi capat,post 1,partea stinga
https://lh6.googleusercontent.com/_sv7XSzffWJA/TVRI5DMJoaI/AAAAAAAAMLg/CflYzx15KKw/CFR%20060-DA-001.JPG
Mentionez ca pozele atasate nu-mi apartin,daca se considera un abuz ,i-mi cer scuze pt.eventualele neplaceri si rog un admin sa stearga ce este in neregula.
 
Si 04 in 1961 la Brasov

https://orasulmemorabil.ro/wp-content/uploads/2012/09/060-DA-004-Brasov-1961.jpg

Sursa
https://orasulmemorabil.ro
 
Da, Aulin, am suspectat eu ca ma uit din toate partile dar mi-era greu sa-mi dau seama ce si cum. Deci acuma dupa restaurare, 001 are panourile cu zabrele orizontale corect restaurate?

Nelutu, acuma inteleg eu cine a inventat balustradele alea. Baietii aia care s-au cocotat pe partea frontala si n-aveau de ce sa se tina. Frumoasa poza, multumesc, si mai ales multumiri celor din poza ca n-au mascat numarul locomotivei.
 
Verde?
http://www.ipdt-community.it/wp-content/uploads/2015/03/1973C27P.jpg
14.10.1973, Buchs SG
 
Probabil viitoarea "portocala" Em 4/4 numarul 36 a EBT (Lucerna), construita de catre Faur si numita de proprietar "cea mai proasta investitie a tuturor timpurilor". In ciuda poreclei a circulat (de fapt mai mult a stat pentru ca nu se livrau piese de schimb) cateva zeci de ani si daca nu au taiat-o in ultimii ani exista si azi.

La livrare era rosie-albastra, ulterior portocalie cu sasiul gri inchis si cu dungi galbene:

5cd91e5c72370fe6ffff8073ffffffe7.jpg

Imagine KLB, sursa imagine www.eingestellte-bahnen.ch

In spate pare sa fie o 060DA cu V-ul pe bot insa 1110 austriac o acopera in mare parte.
 
Revin la DA urile initiale.
Aulin, te rog nu lasa povestea pe jumatate spusa.
Ne-ai spus de verdele din jumatatea inferioara.
Dar....care era vopseaua de la dunga mediana in sus ?
 
Stop cadru din "Dampfreise durch Rumanien" 1969. DA in Cluj Napoca.
Cluj%20Napoca%201969_zps7qh7zogv.jpg
 
catalin a spus:
Revin la DA urile initiale.
Aulin, te rog nu lasa povestea pe jumatate spusa.
Ne-ai spus de verdele din jumatatea inferioara.
Dar....care era vopseaua de la dunga mediana in sus ?

Din pacate,despre nuanta gri pe jumatatea superioara a cutiei locomotivei 060-DA,nu pot o oferi nici o informatie exacta,credibila,fiindca in EPC s-au folosit multe coduri,motivul fiind fondul de baza la cutia 060-EA,un gri-olive,care avea prioritate si care,intentionat si nu de putine ori,era aplicata si pe 060-DA,fara sa se mai tina seama de aspectul original.
Gam3,multumim pt.superba fotografie document.