Locomotiva electrica ZSSK 350 (ACME)

  • In data de 20.02.2019 forumul poate sa functioneze cu intreruperi, update la versiune software!

mpursu

Well-Known Member
25 Aug 2007
3.324
4
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
#1
Probabil vă mai amintiți de locomotiva electrică ES4990 Piko din colecția mea, care a trecut printr-o grămadă de aventuri... pardon, îmbunătățiri :D , cum sunt schimbarea beculețelor aprins-stins cu LED-uri albe și roșii, montarea de culegătoare de tensiune pe boghiul motor, înlocuirea unei osii "cauciucate" cu una "normală", digitalizarea, încercări de dotare cu cuple apropiate etc. :)
În realitate, această simpatică locomotivă este destinată tracțiunii trenurilor expres, iar versiunea ei miniaturizată nu s-a abătut de la această plăcută îndatorire. Dar... expresul meu internațional a devenit din ce în ce mai greu de tractat din cauza culegătoarelor de tensiune de la osiile vagoanelor, iar biata locomotivă, dotată cu motor doar pe un boghiu, a ajuns în situația de a nu-l mai putea duce :( . Astfel, ea a fost vândută unei alte companii de căi ferate H0, unde va avea sarcini mult mai ușoare, iar în locul ei a sosit versiunea ei mult mai modernă ZSSK 350 ACME, adusă în avans de MoșCrăciun2016 împreună cu un decodor ESU LokSound 4.0 dotat cu sunetele locomotivei reale 8) (mulțumesc, HGDan :aplauze: )
Astfel, personalul specializat din Atelierele Căilor Ferate "La Ursu" a trecut la efectuarea operațiunilor de punere în funcțiune a noii achiziții...
 

mpursu

Well-Known Member
25 Aug 2007
3.324
4
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
#2
Locomotiva are motor central, care pune în mișcare toate cele 4atru osii prin axe cardanice și angrenaje. Două roți, plasate în diagonală, au cauciucuri de fricțiune, iar locomotiva însăși este grea, astfel că tractarea expresului meu se desfășoară fără probleme :aplauze: (evident, am făcut niște cercetări anterioare ;-) )
Ea a ieșit din fabrică cu un singur mecanism de cuplare apropiată montat sub cabina 2, cu posibilitatea de a i se monta al doilea mecanism omolog sub cabina 1, ceea ce am și întreprins de la bun început. Deoarece indicațiile de utilizare spun, sec, să îndepărtez pereții carcasei și să o ridic de pe șasiu, asta am și făcut, cu următorul rezultat :p

Pur și simplu, nu scrie nicăieri că trebuie să scot "cablurile" care duc de la carcasă spre plugurile de pe șasiu, așa că mi-am dat seama prea târziu de această situație. După re-montarea finală le voi reconstitui cu ajutorul a două picături micuțe de adeziv.
OK, șasiul fiind eliberat de carcasă, am demontat plugurile de sub cabina 1 și am montat mecanismul de cuplare apropiată. Distracție mare, fiindcă au trebuit montate două arculețe microscopice între furcă și suport, deci... ochelari de citit, veioză, lupă, ace, pensete etc. După aceea, altă distracție cu înlocuirea plugului inițial, incompatibil cu mecanismul close-coupling, cu plugul compatibil cu acest mecanism, în paralel cu înșurubarea acestui mecanism pe șasiu :D

La cabina 1 sunt prezente niște dotări tare simpatice, respectiv cupla cu șurub (cred că așa este numită) și furtunurile instalației de frână (idem) cu conectoare frumos colorate :aplauze: . Din păcate, acestea nu prea sunt compatibile cu mecanismul close-coupling și nici cu cupla aferentă, așa că am încercat să le scot de acolo și să le înlocuiesc cu versiunile simplificate din punguța de accesorii :p

Până la urmă am putut să montez cupla cu cârlig, urmând să reconstitui cupla avariată cu ajutorul unei alte picături mici de adeziv, dar nu știu cum voi proceda cu furtunurile, că TARE bine sunt înfipte la locurile lor :D
 

mpursu

Well-Known Member
25 Aug 2007
3.324
4
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
#3
OK, lăsăm deocamdată problema furtunurilor și trecem la sonorizarea locomotivei. Între cele două boghiuri se află compartimentul difuzorului și locașul aferent de pe șasiu, unde difuzorul decodorului încape perfect (oare?)...

Prima dată am încercat să plasez difuzorul cu membrana în jos, spre calea ferată, dar locașul nu avea asigurată o "scobitură" pentru contacte, așa că difuzorul nu stătea bine. OK, l-am întors cu membrana în sus, spre șasiu, și am încercat să așez peste el piesa de plastic aferentă. Nu numai că aceasta nu s-a așezat bine, dar mi-a și "călcat" firele difuzorului :p , așa că am luat la studiu piesa respectivă, descoperind că are un spațiu mai generos pe partea cealaltă, unde bornele difuzorului puteau sta bine-mersi. Astfel am rotit difuzorul cu 180 de grade în locaș, apoi am așezat frumos firele cu penseta astfel încât să treacă prin locașurile aferente fără a fi călcate, am plasat suportul și am cositorit firele pe "insulele" metalice adecvate de pe cablaj.
 

mpursu

Well-Known Member
25 Aug 2007
3.324
4
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
#4
Înlocuirea mufei dummy cu decodorul digital a decurs fără probleme, așa că am plasat locomotiva pe simpaticul rollertester pentru setări/testări. Suportul difuzorului s-a tot încăpățânat să cadă de pe "ghearele" de fixare de pe șasiu, așa că am rezolvat problema cu două picături MAAAARI de adeziv :D

Sunetul locomotivei se aude foarte clar și foarte puternic, așa că l-am redus cam la jumătate :aplauze: . Dar... ce am găsit la lumini?!?

Cu foarte bune intenții, electroniștii de la ACME au conectat fizic farurile centrale la ieșirile AUX1 (cabina 1) și AUX2 (cabina 2), și au menționat în manual că în regim digital se recomandă trecerea microswitch-urilor de pe cablaj în poziția OFF, ceea ce am și făcut. Faza este că acum farul central de la cabina 1 poate fi aprins oricând și oricum cu F8, indiferent de sensul de mers și de starea farurilor laterale, în timp ce farul central de la cabina 2... pauză... Deoarece remedierea acestei situații se va face electronic, prin setări ale decodorului, am asamblat locomotiva și am făcut un set de poze:

Îmi surâde ideea de a aprinde farurile centrale cu F8 independent de farurile laterale ;-) , dar tare mult îmi doresc să le aprind conform sensului de mers, așa că îi rog pe Maeștrii Digitalului să mă ajute în acest sens :D
 

mpursu

Well-Known Member
25 Aug 2007
3.324
4
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
#5
Datorită ajutorului prompt oferit de colegul nostru cheluIS, căruia îi mulțumesc încă o dată :aplauze: , farurile centrale ale simpaticei locomotive se aprind acum conform sensului de mers atunci când F8 este activată 8)
"Formulele magice" pentru rezolvarea problemei mele sunt:

CV31 = 16, CV32 = 2

CV465 = 4
CV474 = 4

CV31 = 16, CV32 = 4

CV257 = 8
CV259 = 16
CV266 = 8
 

mpursu

Well-Known Member
25 Aug 2007
3.324
4
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
#6
Deci... ne apucăm să reconstituim "cablurile" rupte în cursul demontării carcasei de pe șasiu. Studiem cu atenție locul faptei, apoi locomotiva intră în operație (veioză, lupă, ochelari etc) și, cu picături mici de adeziv, "cablurile" sunt restaurate.

Pare mult mai simplu decât este în realitate, din cauza dimensiunilor foarte mici ale pieselor implicate :p
 

mpursu

Well-Known Member
25 Aug 2007
3.324
4
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
#7
Acum hai să vedem cu rezolvăm plasarea cuplelor Roco universale. La cabina 2 am putut monta foarte ușor cupla respectivă, dar la cabina 1 au rămas la locurile lor furtunurile, care intră în raza de acțiune a cuplei :p

O nouă tentativă de scoatere a furtunurilor respective, în vederea înlocuirii cu piesele omoloage mai mici din punguța cu accesorii, s-a soldat DIN NOU cu un eșec :fluierat:. Piesa ruptă este atât de mică, încât a sărit din pensetă și dusă a fost :( . Atunci... pur și simplu am tăiat furtunurile de lângă cuplă :D

A urmat cunoscuta procedură de "acordare" a decodorului la configurația mecanică a locomotivei (motor, angrenaje, inerție etc), datorită faptului că ESU LokSound V4.0 are această facilitate :aplauze:. Turele de onoare ale locomotivei, pe ovalul de cale ferată instalat special în acest scop, s-au desfășurat cu succes.
Astfel pot să declar încheiate operațiile de punere în funcțiune a simpaticei locomotive ZSSK 350 (ACME) 8)