Linia 406 Ludus-Bistrita Birgaului

dantm

Well-Known Member
5 Mar 2008
1.874
0
#1
Pe scurt, am ajuns la Ludus inghetat de frig din motive de boschetari in Teius. O sa arat si partea aia de expeditie.

Apa nu se mai praduieste fiind o resursa



Poze de odinioara, se vad niste troleibuze vechi deci de unde o fi poza? Brasov?, cealalta e de la mare probabil hotelurile Bran, Brad si Bega din Eforie Nord. Concurs cine stie cistiga...




In Ludus are si RT un punct de lucru de unde imi iau bilet. Simplu , o tableta mica mica si o imprimanta cit o ruleta mai mare si la casa si la seful de tren nu prostii ca la CFR. In aceeasi cladire e un bar destul de interesant. Cum nu se fumeaza deocamdata in bar esti mai mult singur.



dupa o tentativa de incalzire cu o cafea la birtul garei, vad o remiza



gara seamana cu o scoala, ce simplu era inainte , se faceau proiecte tip si se cauta sa fie ceva util nu prostii de trairi sentimente si imaginatie de arhitect cordit, colturi si sali in forma de poligon neregulat si inutile la ca Turnu Severin.



La drum, linia trece prin oras si nimeni nu pare ca ar vrea sa o ingroape sa o scoata pe ocolire prostii de-astea.
Apoi o trecere la nivel cu reducere 20km/h si cu 10km/h
acuma de cind au tot lovit trenuri pe toti bezmeticii facuti de mamele lor direct la volan, trenul reduce viteza la pasaje, cum linia asta are pasaje nenumarate pina la urma devine enervant



o cladire despre care nu stiu ce sa spun daca a fost cindva statie



abia mai incolo urmeaza o oprire



intram in America sau Finlanda, lacuri lacuri



Seful trenului imi spune ca initial gara a fost mai incolo mai spre ....pasaj, acum trenul nu mai opreste acolo.





Pe malul opus a fost linia de Tirgu Mures, ingusta, dar m-am ocupat cu un steag sus pe un deal si nu am pozat prea bine, oricum nu mai e nimic, dar cladirile au ramas

semnalul de intrare al liniei inguste





vad o scoala la sosea si mai incolo inca una cu scarile de acces direct la sosea si nu se mai oftica nimeni ca aia de la stiri care isi duc copii cu icscinciu si apoi pe copii ii calca masinile



pe traseu am vazut multe lucrari de decolmatare a canalelor. Un lucru bun, zic eu, daca nu s-ar face aiurea. Nu sint specialist ,,in ape" ca Iliescu dar am mai facut si eu un sant, ba chiar am un teren unde cindva s-a decolmatat tot asa aiurea.

Daca lasi tot ce scoti din canal pe marginea lui, apa de ploaie va duce tot la loc in canal pe de o parte, pe de alta parte chiar daca va fi nivelat cu buldozerul sau lucrat cumva de tractoristi, va actiona ca un obstacol in fata apelor din cimp care trebuie colectate tocmai in canalul decolmatat.





Aici la Sarmasel e baza RT pentru linia asta. Ce am remarcat? cit trenul sta la cruce o femeie de serviciu da o raita prin tren, curata buda, pune hirtie, sapun, seful de tren baga apa, idem si la celalalt tren care vine de contra.



umbra mortii pindeste la pasajele rutiere


dar viata invinge


la Tagu o chestie interesanta, magazia de marfa care cade prima in restul garilor este acuma birtul garei, licheoruri si bauturi fine nu cred ca are asa ca lumea sta la o bere afara ca se fumeaza.



de la Tagu totul se schimba, linia se indeparteaza de sate si de sosele si incepe sa urce



Sint si lucrari de sprijin, acuma nu stiu cum se numesc, par ceva puturi de drenaj




statia Budesti Cluj, virful de panta si primele cladiri distruse, interesant cum nu s-a gasit nici un cioban sa aiba nevoie de locatia asta unde avea curent si acces.



De aici incepe coborirea la fel de frumoasa
 

dantm

Well-Known Member
5 Mar 2008
1.874
0
#2
Dupa o coborire plina de curbe trenul ajunge iar la locuri mai domoale



Halta Vermes e la doi pasi de prevestitorul mecanic al statiei Lechinta.
Trenul opreste si la semnalul statiei Lechinta pentru ca IDM sa urce impreuna cu ordinul de circulatie explicatia: ,,s-a furat cablul si semnalele nu mai merg".Nu am inteles de ce nu se pune X pe ele si sa fie o treaba.




In Lechinta ne intilnim si cu urmele fostei linii inguste care mergea la Tirgu Mures.
Este destul de interesant cum linia ingusta a ajuns la Lechinta de la Tirgu Mures cind Lechinta este de fapt la doi pasi de Bistrita. probabil ca pe vremurile alea interesele gravitau altfel.

Si mai interesant e faptul ca desi lechinta este practic vecina cu Saratelul direct peste dealuri linia ferata nu trece dealul pentru a ajunge la Saratel ci il ocoleste.Practic drumul national in apropiere de Lechinta trece peste deal la Saratel in timp ce linia ferata face un ocol pina la Magherus Sieu de unde se intoarce spre Saratel si apoi Bistrita. S-a ales solutia mai usoara constructiv.

ultima linie normala din Lechinta are sinele desfacute de traverse asa incit pare o linie ingusta, dar mai incolo este supralargita. Cred ca se pregateste demontarea ei din teren.

in locul acela gol pina la Sosea a fost linia ingusta.


Semnalul de iesire al liniei inguste



o linie industriala ne urmeaza


linia ingusta trecea podetul si soseaua si pleca spre Saratel dar printr-o curba o lua spre sud



linia industriala trecea pe un pod



si se sfirsea pe un rambleu, probabil se si ramifica spre stabilimentul ala






Chintelnic e la doi pasi de prevestitorul statiei Magherus Sieu, odata intrat pe magistrala se vede, in primul rind tufisurile si buruienile stapinesc linia dar pe moment si viteza creste



printr-o curba la stinga parasim magistrala si intilnim un semnal de intrare inalt sa se vada peste un pod



Urmeaza gara Bistrita Nord care a trecut, vorba unuia,, printr-un amplu proces de modernizare". Modernizare care trebuie inteleasa.
Asadar de la dreapta spre automotor, linia 1 linia 2 linia 3 si linia ...5



3A vecina cu 5A



Linia 3A situata departe de cladirea statiei a fost facuta pentru a pleca trenurile Regiotrans spre Ludus.CFR nu suporta concurenta.cam 200-300 de metri de la gara pina la linie.
Totusi motorul nu se opreste ci cotinua, asa incit 3A se sfirseste intr-un opritor fix care arata ca un mormint egiptean demn de o cauza mai buna si o risipa de pavele.

Brusc linia 5A nu mai are peron si apare linia 4



Acum linia 4 se invecineaza cu linia 2



linia 4 se sfirseste doar pentru a face loc ... liniei 3 si pentru a da peron din nou liniei ...5


intre trenuri doar 20 de minute deci o raita in gara dupa bilete.gara a fost refacuta si pare bine pastrata, exista paza si probabil mai putini calatori. In fata garii era plin de tigani. in cladire s-a incropit o mica expozitie cu diferse efecte si reproduceri cuprinzind activitatea feroviara.



Desi Regiotrans si Interregional sint ostracizate pe linii situate la capatul lumii, au casa de bilete comuna, desigur cit mai ferita de ochii lumii, daca s-ar putea in buda, dupa capul CFR. Biletele interregional se dau pe acelasi principi ca la Regiotrans, o tableta si o imprimanta mica astfel ca au gasit o cale de a colabora. Casa lor de bilete






in drum spre tren, e sediul reviziei de vagoane si acolo vad un automat de uz interen.





Acum sa revenim la liniile garii,
am ramas aici unde linia 4 reintra in linia 5 dind peron liniei 5 si lasind loc unei linii 3 pe celalalt capat al garii
deci de la dreapta, liniile 1- 2 care continua spre revizia de vagoane, se vede o linie 3 cu motor pe ea, linia 4 intra in 5 si 5 devine vecina cu 3



opritor fix aproape monument funerar


si acum surpriza... pe acest capat linia 3 este 3B cita vreme dincolo a fost 3 A dar linia 5 este 5C. Rezulta ca intre macazurile liniei 4 linia 5 este 5B. Nu stiu cine a reusit sa gindeasca o asemnea impartire dar mai ales cine a reusit sa aprobe o astfel de abordare a problemei.



Plecam spre Bistrita Birgaului, linia e mai prost intretinuta ca cea a RT dar viteza e 50 km/h si nu se mai complica nimeni sa reduca pe la pasaje, ceea ce e bine, desi de la distanta am vazut destui grabiti care s-au bagat sa treaca. linia e insotita de o fosta linie industriala pina la halta Bistrita unde se faceau mai multe ramificatii, azi liniile sint demontate in parte.

 

dantm

Well-Known Member
5 Mar 2008
1.874
0
#3
Lasam orasul in urma si ne continuam drumul



interesanta gara, intii am crezut ca e casa cuiva. Numele garii e scris pe o tabla de ruta a trenurilor, model folosit si mai incolo pe sectie




un vagon care a prins vremuri mai bune





treeei la zece leeeiiiii ! cautati la mine oricare la doooi leeeeeei.Oale cratiti aveeeeem ooooale




oare aici sa fi fost traseul vechii linii benzino electrice pe care Austria si-a evacuat materialu de razboi?



oprim intr-un loc amenajat dar fara nume.



statia are refugiu de policarbonat ca cel de mai devreme dar pe partea opusa




capat de linie km 90


Inapoi nu prea am pozat, am vorbit cu un cetatean, dar nu stia de linia benzinoelectrica.

In Bistrita Nord ma ocup de citeva poze prin gara apoi plec pina la un magazin Billa.In piata sau probabil o parcare de autobuze din fata garii era plin de tigani asa ca am fost precaut.



Pe gara gasesc o placa la fel ca aceea de pe gara Oradea. Trist , mai ales ca putini se opresc sa o citeasca.



trenul cu care vom pleca iar in drum spre tren o banca deja distrusa



trenul compus din etajate prezinta totusi o distanta mare intre peron si vagon.


Acesta a fost un turneu facut cu tren personal de la Teius la Bistrita Birgaului via Lechinta, dar expeditia a continuat spre Salva.
 

dantm

Well-Known Member
5 Mar 2008
1.874
0
#5
Mersi catalin, in masura timpului o sa pun si continuarea.

Cine stie poate cindva o sa descopar si urmele fostei linii benzino electrice , dar pentru asta e nevoie de transport auto ca in vremurile fostului ,,corp expeditionar de documentare" si de operatiunea ,,convoiul"
 

catalin

Well-Known Member
24 Apr 2007
2.820
15
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
#6
Daca te duci in zona incearca sa iei legatura cu autorul cartii :



te va ajuta cu siguranta in a identifica ce a mai ramas, daca a mai ramas ceva la aproape 80 de ani de la disparitia liniei...
 

AlexD

Active Member
3 Mar 2012
199
6
Brasov
LOCATION
Brasov
#7
dantm a spus:
Poze de odinioara, se vad niste troleibuze vechi deci de unde o fi poza? Brasov?, cealalta e de la mare probabil hotelurile Bran, Brad si Bega din Eforie Nord. Concurs cine stie cistiga...
Prima poza este din Brasov (hotel Carpati, azi Aro Palace), iar cea de-a doua din Mangalia (faleza).