CFR 50.243 Regele Ferdinand - intrebari despre aceasta locomotiva

pres_mihai

Active Member
16 Iun 2010
145
0
Craiova
LOCATION
Craiova
#1
Salutari. Am si eu o intrebare legata de locomotiva 50.243.
Am gasit doua fotografii ale sale pe care imi permit sa le postez aici. Prima este de la festivitatea de predare a acestei locomotive catre CFR in 14 septembrie 1926 (era prima locomtiva construita la Resita de catre Romania Mare):


In aceasta fotografie, locomotiva mi se pare ca are culoarea neagra pe camera de fum, cazan si marchiza. Spun, mi se pare, pentru ca de exemplu, culoarea stelelor rotilor, care ar trebui sa fie rosu brun, nu se deosebeste cu nimic de culoara marchizei in tonurile de gri din fotografie.

Apoi am gasit imaginea asta:


imagine de aici: http://www.turismferoviar.ro/Trenuri_de_Epoca/Trenul_Regal/Evenimente_Tren_Regal/16_spt_2012_Resita/foto_galerie/Trenul_Regal_la_Resita_4.jpg

In imaginea asta zic ca este tot CFR 50.243, asa vad eu pe tablita de pe usa cutiei de fum. Fotografia e facuta in uzina in timpul probelor, banuiesc. Ei, aici mi se pare ca locomotiva nu mai este vopsita in negru. Hai ca la cazan mai sunt discutii, dar la tender mi se pare evidenta diferenta de culoare intre tender si placile de inmatriculare care stim ca sunt evident negre. Aici vad ca locomotiva nu are nici plug, in fotografia aniversara avea. Nu cred ca sta in picioare varianta ca in timpul probelor a avut o culoare, apoi au vopsit-o, mi se pare ilogic sa revopsesti locomotiva dupa ce ai inmatriculat-o.

Care este adevarata culoare a acestei locomotive? In plus, am consultat cartea Dlui. Lacriteanu, la pag. 396 gasim imagini ale locomotivei. Si acolo in doua fotografii nu are plug. intr-una are. In fotografia aniersara are placuta cu "Regele Ferdinand". In fotografiile cu regele in persoana nu are placuta.


Sunt nelamurit in privinta schemei de vopsire a acestei locomotive, o masina reprezentativa pentru istoria feroviara a Romaniei.
 

catalin

Well-Known Member
24 Apr 2007
2.824
16
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
#3
A doua fotografie este facuta in incinta fabricii, la probe (probabil de cazan...). In imaginea originala (pe care o am pe undeva insa nu mai stiu pe unde...) se vede ca nu e vopsita, e doar data cu grund, exceptand cutia de fum vopsita negru.
Placile cu numerele au fost probabil puse pentru poza. Despre plug am mai scris la alte posturi.

La prezentarea din 1926 masina era verde inchis (cutie de fum neagra), osii rosu brun cu bandaje albe (exceptie de la schema de vopsire in vigoare atunci). Fotografii de epoca arata ca pe marchiza placa CFR era alama toata (fara fundal negru), placa cu numarul si iuteala erau alama cu fundalul negru (norma epocii). Tot alama cu negru era si tabla cu numele locomotivei "Regele Ferdinand".
 

cosmin78

Well-Known Member
28 Apr 2007
5.835
1
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
#5
Aplicarea unui strat de grund urmata de probe de fabrica sau parcurs s-a pastrat pana azi.
Sunt sigur ca Mihai a avazut de multe ori pe liniile din Craiova, locomotive de la RELOC in nuante de albastru, cu pete albe, de la chitul aplicat pe ici-colo. Dupa incheierea probelor sau doar o parte din ele, locomotiva primeste vopseaua finala.
Locomotiva de mai sus , fiind o locomotiva aparte , sigur a avut parte de o atentie sporita din partea presei , de aici si grija pentru anumite detalii.
Nu ma abtin si intreb...o fi supravietuit vreo placuta cu "Regele Ferdinand"? Visez si eu, in ciuda faptului ca masina a fost casata in anii ´70, fara sa se tina cont de valoarea istorica.
 

catalin

Well-Known Member
24 Apr 2007
2.824
16
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
#6
Toate masinile aveau plug. Acesta se demonta in ateliere pentru ca impiedica accesul la sasiu sau la manevrarea in incinta atelierului.
La fel si daca masina era "cantonata" la manevra in statii/triaje.

Cu siguranta placile nu au supravietuit dupa 1947...
 

pres_mihai

Active Member
16 Iun 2010
145
0
Craiova
LOCATION
Craiova
#7
Nu cred ca erau preocupati in 70 de asta, mai ales ca locomotiva era un simbol al regalitatii Romaniei si, mai mult, era urmasa industriei germane. Sa nu uitam ca G10 este poate unul dintre cele mai reusite proiecte feroviare ale Germaniei.
Off topic:
Hehe, Cosmin, au trecut vremurile alea cand ma saturam de locomotive chituite pin gara Craiova. Acum vreo doua saptamani am mai vazut asa ceva, un LDH 70 al GFR aflat in probe in statia Jianca, era doar chituita. S-a ales praful, in Depourile Craiova si Piatra Olt bate vantul, halele sunt inchise la propriu. La Pitesti mai misca cei de la CFR Calatori cu LDE-urile lor ( e singurul depou CFR Calatori de pe raza Reg. Craiova). IMMR-RELOC e cvasiinchisa, Electro VFU prodce nesemnificativ ( deh, avem Mall in locul a jumatate din fosta Electroputere), iasr Softronic se lauda cu singurele modernizari notabile printr-o hala din fostul Trust de Constructii, la Cernele, langa Craiova. Ieri am fost in gara Podari, exemplu de arhitectura feroviara romaneasca, era sa ma manance cainii pe acolo, o priveliste dezolanta.