Imbunatatire BR50 Roco

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.358
43
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Simpatica locomotiv㒠BR50 Roco cu cabin㒠în tender din colecţia mea este frumoasă’, spectaculoas㒠şi dotat㒠cu sunet din fabrică’

Ce ar avea ea de îmbună’tă’ţit? Mai bine zis, ce aş avea EU de îmbună’tă’ţit la ea?

Farurile? Neeeh, au deja LED-uri (aproximativ) warm-white, iar LED-uri roşii n-am chef s㒠adaug (deocamdată’
).
Cuplarea apropiat㒠între locomotiv㒠şi tender? Neeeh, exist㒠deja şi funcţioneaz㒠perfect.
Motorul? Neeeh, are cinci poli şi volant.
Sunetul? Neeeh, este FOARTE bine reglat.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.358
43
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Da, aţi vă’zut bine, în cutiuţ㒠se afl㒠noile roţi metalice şi noile biele pentru BeRea50

Deci, toate fiind pregă’tite, locomotiva a intrat în Șantierele Că’ilor Ferate "La Ursu":

Pentru conformitate, înainte de demontare am reasamblat bielele existente în poziţia iniţială’, cu buclucaşa contramanivel㒠de pe stânga orientat㒠spre înapoi

Cu ajutorul cheii tubulare aflat㒠demult în trusa de scule (mulţumesc înc㒠o dată’, HGDan)...

... am demontat toate bielele de pe roţi:

Se observ㒠cauza pentru care simpaticele contramanivele sunt înclinate dreapta-înainte-stânga-înapoi: butoanele roţilor motoare sunt profilate în mod identic, cu profilul înclinat spre dreapta, iar fâşiile de tabl㒠ştanţat㒠care întruchipeaz㒠contramanivelele au gaura profilat㒠pe lungime. Astfel, pe partea dreapt㒠piesa respectiv㒠este înclinat㒠spre dreapta, adic㒠spre cazan, ceea ce este corect, iar pe partea stâng㒠piesa este înclinat㒠tot spre dreapta, adic㒠spre cabină’, ceea ce este greşit. Am observat c㒠noile roţi & biele se aşeaz㒠corect pe ambele pă’rţi, deci... sunt FOARTE curios cum s-a rezolvat
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.358
43
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Eeei, aici e aici...

Pe şasiu se afl㒠în continuare vechile biele, nituite pe suporturile respective şi fixate de cilindri. Tot acest ansamblu trebuie scos de acolo şi înlocuit cu cel nou, iar pentru aceast㒠operaţiune trebuie ridicat ansamblul cazan & cabin㒠de pe şasiu, ceea ce este mult mai uşor de spus decât de realizat. Șurubul negru de la mijlocul şasiului elibereaz㒠cazanul, e drept, dar cabina nu poate fi eliberat㒠pân㒠nu se scoate manşonul cardanului de pe "nuca" melcului care transmite mişcarea motorului din tender că’tre roţile motoare ale locomotivei. OK, dar mai înainte trebuie tras afar㒠tenderul din furca de cuplare apropiată’, cu mare atenţie la firele din jurul acesteia.
în sfârşit, şasiul este eliberat şi am reuşit s㒠ridic de acolo ansamblul biele & cilindri...

... şi putem compara noul ansamblu (stânga) cu cel vechi (dreapta):
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.358
43
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Ia s㒠ne uită’m mai de aproape la simpaticele contramanivele, realizate foarte frumos din plastic şi nituite la bielele metalice ale culiselor, şi la butoanele roţilor motoare principale:

Hopa! Butoanele ambelor roţi motoare principale sunt profilate identic, cu profilul înclinat spre dreapta

Daaaaar... "picioarele" contramanivelelor sunt diferit profilate, astfel încât, dup㒠montarea pe roţi, cea din dreapta se regă’seşte orientat㒠spre dreapta, adic㒠spre cazan, iar cea din stânga se regă’seşte orientat㒠spre stânga, adic㒠tot spre cazan

Sincer s㒠fiu, eu m㒠aşteptam ca butoanele roţilor motoare s㒠fie profilate simetric (unul spre stânga şi celă’lalt spre dreapta) şi picioarele contramanivelelor s㒠fie identice, ca la multe locomotive Fleischmann corecte. Dar, în cazul de faţă’, contramanivelele sunt diferite şi roţile motoare sunt identice, ceea ce presupune un pic mai mare atenţie la nituirea contramanivelei corecte pe biela respectiv㒠a culisei şi montarea uşoar㒠a bielelor pe roţi, fiindc㒠astfel nu mai conteaz㒠poziţionarea osiei motoare pe şasiu.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.358
43
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Noul "steering assembly" este montat pe şasiu...

... aşa c㒠montă’m frumos pe şasiu ansamblul cazan & cabină’, montă’m la loc cardanul şi cuplă’m înapoi tenderul pe furca de cuplare apropiat㒠la locomotivă’. Urmeaz㒠alinierea roţilor, montarea bielelor de cuplare şi fixarea acestora pe roţi cu ajutorul pinilor din plastic. Floare la ureche... sau.... chiar?

Și aceast㒠operaţiune s-a dovedit a fi mai complicat㒠decât pă’rea, fiindc㒠pinii de plastic au intrat foarte greu în locaşurile lor, iar accesibilitatea la butoanele roţilor motoare respective n-a fost chiar excelentă’

Totuşi... ouf... am dus la bun sfârşit şi aceast㒠etapă’, dup㒠care am plasat bielele motoare pe butoanele roţilor adecvate şi am montat contramanivelele, care (evident!) s-au gă’sit în poziţiile corecte pe ambele pă’rţi ale locomotivei

filmare pe roller-tester
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.358
43
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Operaţia fiind declarat㒠reuşită’
, facem repede o sesiune foto cu verişoarele BR50 şi BR52...

... dup㒠care adună’m piesele ră’mase (sunt numai cele vechi, evident
) şi punem locomotivele înapoi în cutii fiindcă’... mai avem de aşteptat pân㒠la urmă’toarea instalare a Că’ilor Ferate "La Ursu"


în afar㒠de o uşoar㒠bă’taie axial㒠a osiei motoare principale, care apare numai la curbele spre dreapta şi care (sper că’) va dispă’rea dup㒠rodaj, locomotiva se comport㒠impecabil în noua configuraţie şi arat㒠excelent, aşa c㒠sunt FOARTE încântat de îmbună’tă’ţirea pe care am realizat-o
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.358
43
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Voi că’uta o modalitate conform că’reia s㒠pot întoarce în poziţia corect㒠butonul profilat al roţii motoare principale de pe stânga - sau mă’car să’-i refac profilul în mod adecvat.
Dac㒠vor apă’rea doritori pentru aceste componente, aflate în stare excelent㒠atât mecanic cât şi optic, se poate negocia
 

Mauritius

Well-Known Member
Trenulist
18 Feb 2008
437
2
Bucuresti
YAHOO
booggy_yo@yahoo.com
LOCATION
Bucuresti
De ce nu ai facut asta de la inceput ? Fara sa mai inlocuiesti totul de nou
 

mateis

New Member
Trenulist
12 Noi 2014
6
0
brasov
LOCATION
brasov
Super, felicitari pentru lucrare.
Oricum am urmarit foarte multe lucrari din - Șantierele Că’ilor Ferate "La Ursu" si m-am inspirat pentru multe lucrari pe care am reusit sa l-e realizez ca incepator....geru dar a mers.
Numai bine
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.358
43
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Așa cum spuneam în subiectul dedicat colecției mele, în mega-pachetul cu piese pe care l-am primit de curând s-au aflat și niște piese pentru BeRea50, mai precis un cazan complet cu deflectoare Wagner, o "cochilie" de tender cu același număr aflat pe noul cazan și un set de 3rei capace ale sertarelor.

Pur și simplu îmi doream de multă vreme o aburoasă cu deflectoare Wagner, iar acum mi s-a arătat ocazia perfectă de a obține una. Astfel, după o conversație e-mail cu Roco, am aflat că aceste piese se potrivesc perfect pe șasiul locomotivei mele (exact cum s-au potrivit roțile & bielele noi :aplauze: ), așa că... le-am comandat și le-am primit 8)
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.358
43
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Să ne amintim despre ce locomotivă este vorba și de deflectoarele ei Witte ;-)

Ținând cont că locomotiva a mai fost demontată cu ocazia schimbării roților & bielelor, mi-am imaginat că operația va decurge ușor, deci...

Am avut oarece dificultăți fiindcă... nu mai demontasem niciodată acest tender și instrucțiunile de utilizare erau admirabile, sublime chiar am putea zice, dar lipseau cu desăvârșire :p
Noul cazan vine din fabrică dotat cu un difuzor și cu firele respective de conexiune cu pini gata montați, care se înfig în conectoarele de pe interfața digitală din tender. Astfel, după ce am demontat vechiul cazan și am scos conectoarele din mufele interfeței digitale, am putut să compar cele două cazane și să-l montez pe cel nou pe șasiul locomotivei.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.358
43
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Aceste operațiuni n-au fost chiar atât de ușoare pe cât le-am făcut eu să pară :D
Un deflector nu era bine montat, deci a trebuit să-l dau jos, să-l studiez și să-l montez înapoi, o piesă de pe șasiu era cam "slobodă" și tot sărea de la locul ei în momentul plasării cazanului, una din țevile de evacuare a aburului a căzut de la locul ei, cablurile erau cam multe și cam scurte etc. Totuși, noul cazan s-a așezat până la urmă definitiv pe șasiu :aplauze:
Revenim la tender...

... pe care-l "îmbrăcăm" cu noua cochilie, montăm conectoarele cu firele dinspre locomotivă, așezăm partea superioară recoltată de la vechea carcasă astfel încât să NU calce firele, cuplăm tenderul la locomotivă, îl decuplăm fiindcă am uitat să așezăm corect cardanul, cu MARE atenție fiindcă firele noului difuzor sunt SCURTE, cuplăm corect cardanul etc.ș.a.m.d. :p
În sfârșit, iată locomotiva completată, cu deflectoarele Wagner și cu noile numere 8)
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.358
43
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Bineînțeles că uitasem să montez capacele sertarelor, așa că am remediat situațiunea respectivă, dar nu foarte ușor fiindcă respectivele piese au intrat tare greu în locașurile respective. Această operație a fost îngreunată și de faptul că nu prea mai aveam loc de "manevră" din cauza cazanului, pe care NU am mai vrut să-l dau jos încă o dată :p
Să ne amintim unde am fost și unde am ajuns (stânga - cazan inițial, dreapta - cazan nou)

Din fericire, cutia locomotivei permite "găzduirea" ambelor variante :aplauze:
Ce a mai rămas din locomotiva inițială? Șasiul, luminile, motorul și carcasa superioară a tenderului :D
În urma multiplelor operații de îmbunătățire a simpaticei BeRi50 Roco, mi-au rămas vechiul cazan și carcasa inferioară aferentă a tenderului, respectiv roțile & bielele vechi:

Dacă are cineva nevoie de ele, sunt disponibile :)
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.358
43
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
La pornirea locomotivei, surpriză! Sunetul era FOARTE puternic datorită noului difuzor, așa că am căutat CV-ul respectiv și i-am redus valoarea de la 120 (fabrică) la 64, și tare cred că va urma să-l mai reduc :D
Astfel se încheie și această etapă de îmbunătățire a năzdrăvanei BR50 Roco kabinentender. Practic, ea se află acum la nivelul acestei locomotive Roco :aplauze: