Epoci CFR

  • In perioada 20 -21 februarie forumul poate sa functioneze cu intreruperi, update la versiune software!

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
#22
Nici nu ma gandeam ca n-ai sa pricepi, insa am preferat sa mai explic totul inca o data pe larg si cu exemple din alte norme similare, ca sa priceapa si altii si sa nu ne trezim apoi ca vine vreun cetatean si se mira ce "am scos din burta". A accepta sau a refuza o ideie sau un fapt istoric fara argumente risca sa fie luat ca un afront de unii utilizatori ai acestui forum - ceea-ce insa nu inseamna ca si tu faci parte din ei. :lol:
 

Radu161

Well-Known Member
25 Mai 2007
1.733
4
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
#23
Salutari Catalin, Horia,

Am studiat in ITF problema bucovinei si se mentioneaza ca in 1889 materialul rulant al LCJE e preluat de kkStB.
Propun ca pentru regiunea A, limita intre epoca Ia si Ib sa fie plasata in 1880, moment in care incepe nationalizarea liniilor locale de catre MAV.
In continuare, reformularea textului pentru epoca 1:

Regiunea A:

Epoca I (1854-1920)
Inceperea constructiei si dezvoltarea cailor ferate in aceasta zona sub administrare privata si partial de stat, alcatuind mare parte din reteaua din prezent. Dezvoltare continua a parcului de material rulant.

Epoca Ia (1854-1880)
Constructia primelor linii de cale ferata de catre societati private, dezvoltare exponentiala a retelei.
Material rulant divers, cu vopsire si inscriptionare individualizata, in functie de fiecare societate.

Epoca Ib (1880-1911)
Nationalizarea majoritatatii liniilor private si integrate in MAV pentru Banat, Crisana si Transilvania si kkStB pentru Bucovina, dezvoltare a cailor ferate de interes local.
Materialul rulant este uniformizat, renumerotat si revopsit in functie de standardele fiecarei companii (MAV – 1891, kkStB – 1885). (vopsire?)
(vopsirea vagoanelor?)
Aparitia primele vagoane de calatori pe boghiuri (?).

Epoca Ic (1911-1920)
Dezvoltare incetinita a retelei pana in primul razboi mondial, dupa care sunt demarate sau accelerate lucrarile pentru liniile strategice.
In 1911 locomotivele MAV sunt renumerotate, fiind clasificate in functie de caracteristicile tehnice ale locomotivelor. (vopsire?)
(vopsirea vagoanelor?)
Utilizare la scara larga a materialului rulant pentru transporturi militare in timpul Primului Razboi Mondial.

Regiunea B:

Epoca I (1860-1920)
Inceperea constructiei si dezvoltarea cailor ferate in aceasta zona sub administrare privata si ulterior integral de stat, alcatuind elementele de baza ale retelei din prezent. Dezvoltare continua a parcului de material rulant.

Epoca Ia (1860-1880)
Primele concesiuni straine in Principatele Romane si Dobrogea (in acel moment parte a Imperiului Otoman), sunt construite principalele linii.
Material rulant divers, cu vopsire si inscriptionare individualizata, in functie de fiecare societate.
Aparitia pentru prima oara, pe materialul rulant al concesiunii Stroussberg, a inscriptionarii C.F.R in 1870.
Utilizare la scara larga a materialului rulant pentru transporturi militare in timpul Razboiului de Independenta 1877-1878).

Epoca Ib (1880-1894)
Rascumparare tuturor concesiunilor straine si integrarea lor in „Directiunea Princiara a Cailor Ferate Romane”.
Dezvoltarea retelei este continuata in ritm accelerat prin forte proprii ale statului roman.
Numerotarea, inscriptionarea si vopsirea materialului rulant este uniformizata in 1882.
Locomotivele primesc numere noi de ordine. (vopsire?)
(cateva detalii despre vagoane?)
Introducerea in circulatie a primelor vagoane de calatori pe boghiuri. (?)

Epoca Ic (1894-1920)
Continuarea dezvoltarii retelei feroviare cu liniile secundare de importanta economica.
Renumerotare locomotivelor datorita cresterii parcului in 1894, fiind clasificate pe grupe de numere in functie de caracteristicile tehnice.
Realizarea legaturii feroviare cu Dobrogea, ultima zona ramasa in afara retelei in 1895.
Aplicarea tablitei cu viteza maxima pe locomotive in 1903.
Culoarea locomotivelor: negru mat pe cutia de fum, cos; rosu inchis pe sasiu, tampoane, roti; verde-masliniu pe marchiza, cazan, cilindri. Exista variatii in functie de fabrica furnizoare si caietul de sarcini.
(vopsirea vagoanelor?)
Utilizare la scara larga a materialului rulant pentru transporturi militare in timpul Primului Razboi Mondial.
Administratie germana in sudul Romaniei in perioada 1916-1918, cu insemnele corespunzatoare pe materialul rulant si partial tractiune cu locomotive germane.



Am pus cateva semne de intrabare unde nu sunt sigur asupra informatiilor sau a lipsei lor, cum este cazul vopsirii vagoanelor si a locomotivelor, macar intr-o forma simplificata)
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
#24
Buna seara,

Sunt in principiu de acord cu formularile lui Radu, cu cateva exceptii:

- In masura in care o epoca este divizata nu numai in subepoci ci si in regiuni, descrierea globala a epocii este unica (deci nu avem o descriere separata pentru zona A si B; doar dupa aceea se separa pe zone cu subepocile respective).
Avem deci epoca I pentru NEM 8xx RO, de la 1854 la 1920; in regiunea A de la 1854 la 1920 cu trei subepoci, in regiunea B de la 1860 la 1920 tot cu trei subepoci insa diferite.

- Trebuie simplificat putin textul, eliminand acele detalli care nu aduc informatii vitale modelistului. De asemenea nu trebuiesc folosite propozitii complete cu predicat ci texte descriptive.

- Schemele complete de vopsire nu au ce cauta in norma ci in documente auxiliare ale acesteia. Se poate spune "trecerea la schema verde oliv / rosu brun" insa nu mai mult.

Eu as vedea textul astfel:


Epoca I (1854-1920)
Inceperea constructiei si dezvoltarea cailor ferate sub administrare privata si ulterior partial sau integral de stat, alcatuind mare parte din reteaua din prezent. Dezvoltare continua a parcului de material rulant.


Zona geografica A (Transilvania, Banat, Crisana, Bucovina):

Epoca Ia (1854-1880)
Constructia primelor linii de cale ferata de catre societati private, dezvoltare exponentiala a retelei.
Material rulant divers, cu vopsire si inscriptionare individualizata, in functie de fiecare societate.

Epoca Ib (1880-1911)
Nationalizarea majoritatatii liniilor private si integrate in MAV pentru Banat, Crisana si Transilvania si kkStB pentru Bucovina, dezvoltare a cailor ferate de interes local.
Uniformizarea materialul rulant, renumerotare si revopsire in functie de standardele fiecarei companii (MAV – 1891, kkStB – 1885).

Epoca Ic (1911-1920)
Dezvoltare incetinita a retelei pana la inceputul primul razboi mondial, ulterior lucrarile pentru linii de interes strategic.
Renumerotarea seriilor de locomotive MAV, clasificare in functie de caracteristicile tehnice.
Utilizare la scara larga a materialului rulant pentru transporturi militare in timpul Primului Razboi Mondial.


Zona geografica B (Valahia Mica, Oltenia, Moldova, Dobrogea):

Epoca Ia (1860-1880)
Primele concesiuni straine in Principatele Romane si Dobrogea sub dominatie otomana, elaborarea scheletului initial de linii.
Material rulant divers, cu vopsire si inscriptionare individualizata, in functie de fiecare societate.
Aparitia pentru prima oara, pe materialul rulant al concesiunii Stroussberg, a inscriptionarii C.F.R in 1870.
Utilizare la scara larga a materialului rulant pentru transporturi militare in timpul Razboiului de Independenta (1877-1878).

Epoca Ib (1880-1894)
Rascumparare tuturor concesiunilor straine si integrarea lor in „Directiunea Princiara a Cailor Ferate Romane”.
Continuarea dezvoltarii retelei este in ritm accelerat de catre statul roman.
Uniformizarea numerotarii, inscriptionarii si vopsirii materialului rulant in 1882.

Epoca Ic (1894-1920)
Continuarea dezvoltarii retelei feroviare cu liniile secundare de importanta economica.
Renumerotare locomotivelor datorita cresterii parcului in 1894, clasificare pe grupe de numere in functie de caracteristicile tehnice.
Realizarea legaturii feroviare cu Dobrogea prin podurile dunarene in 1895.
Aplicarea tablitei cu viteza maxima pe locomotive in 1903.
Adoptarea schemei de vopsire verde masliniu / rosu brun pentru locomotive.
Utilizare la scara larga a materialului rulant pentru transporturi militare in timpul Primului Razboi Mondial.
Administratie germana in sudul Romaniei in perioada 1916-1918, partial insemnele corespunzatoare pe materialul rulant; intrebuinitare pe scara larga de material rulant german.
 

Gam3

Moderator
Membru personal
18 Iun 2016
5.102
43
Iași
LOCATION
Iași
#25
Salut,

o sa raspund la semnele de intrebare ale lui Radu.

Primele vagoane de calatori pe 4 osii au aparut in 1902 (CFR AB 7001-7007)
Vopsire vagoane pentru Epoca Ib (1880-1911) si Epoca Ic (1911-1920) :


Coloritul la vagoanele A

oliv la vagoanele A 115-150
albastru la vagoanele A 788-850
oliv la vagoanele A 851-900
albastru la vagoanele A 901-915 - Goerlitz (A 908 pentru suita regala)
lemn la vagoanele A 917-920
albastru la vagoanele A 921-930 - Goerlitz (A 921 pentru suita regala)
albastru la vagoanele A 931-943
oliv la vagoanele A 991-1047
oliv la vagoanele A 1052-1055
oliv la vagoanele A 1056-1061 -
albastru la vagoanele A 1101-1115

Coloritul la vagoanele B

lemn la vagoanele B 2005-2011 - Ashbury din Manchester (primite de la linia Bucuresti-Giurgiu)
verde la vagoanele B 2022-2098
verde la vagoanele B 2099-2110 - Simmering (primite de la linia Ploiesti-Predeal) -
verde la vagoanele B 2011-2114
verde la vagoanele B 2015-2158
verde la vagoanele B 2159-2208
verde la vagoanele B 2209-2243 - Goerlitz ( B 2219 si B 2230 pentru suita regala)
lemn la vagoanele B 2244-2248
albastru la vagoanele B 2249-2279
albastru la vagoanele B 2280-2327
albastru la vagoanele B 2501-2511
albastru la vagoanele B 2512-2517

Vagoane B pentru bae (vagoane cu usi laterale fara intercomunicatie)
albastru la vagonul B 99656 - Wright & Son Birmingham (primit de la linia Cernavoda-Constanta)
verde la vagonul B 99657 - Wright & Son Birmingham (primit de la linia Cernavoda-Constanta)
verde la vagonul B 99658 - reconstruit la atelierul din Constanta (primit de la linia Cernavoda-Constanta)

Coloritul la vagoanele AB

lemn la vagoanele AB 6001 - 6002 - Ashbury din Manchester (primite de la linia Bucuresti-Giurgiu)
oliv/verde la AB vagoanele 6003-6010 - Chevalier Cheilus Paris (primite de la linia Lemberg-Cernauti-Iasi)
oliv/verde la AB vagoanele 6011-6016 - Simmering (primite de la linia Ploiesti-Predeal)
oliv/verde la AB vagoanele 6017-6027
oliv/verde la AB vagoanele 6028-6038
albastru la vagoanele AB 6039-6048
verde/oliv la vagoanele AB 6049-6060 (transformate din vagoanele A 1048; A 1049; A 1050; A 1051;B 2014; B 2016-2021 primite de la linia Lemberg-Cernauti-Iasi)
albastru la vagoanele AB 6061-6075
albastru la vagoanele AB 6076-6081
albastru la vagoanele AB 7001-7006
albastru la vagoanele AB 7008-7013



Coloritul la vagoanele Bb (vagoane deschise pentru bae)
verde la vagonul 7500 - reconstruit la atelierul din Constanta (primit de la linia Cernavoda-Constanta)
verde la vagonul 7501 - reconstruite la atelierul din Constanta (primit de la linia Cernavoda-Constanta) - provine din salon nr 99


Coloritul la vagoanele Bc (vagoane deschise pentru bae)
verde/rosu la vagoanele 7502-7503 - Chevalier Cheilus Paris (primite de la linia Lemberg-Cernauti-Iasi)

Coloritul la vagoanele C

lemn la vagoanele C 8002- - Ashbury din Manchester (primite de la linia Bucuresti-Giurgiu)
rosu la vagoanele C 8020-8035 - Chevalier Cheilus Paris (primite de la linia Lemberg-Cernauti-Iasi)
rosu la vagoanele C 8036 si 8042
rosu la vagoanele C 8037-8047
rosu la vagonul C 8048
rosu la vagoanele C 8049-8052
rosu la vagoanele C 8053-8082
rosu la vagoanele C 8083-8099
rosu la vagoanele C 8100-8109
rosu la vagoanele C 8110-8111 (primite de la linia Lemberg-Cernauti-Iasi)
rosu la vagoanele C 8112-8137 - Simmering - cu intercomunicatie interioara - (primite de la linia Ploiesti-Predeal)
rosu la vagoanele C 8138-8149
rosu la vagoanele C 8150-8201
rosu la vagoanele C 8202-8232

rosu la vagoanele C 8270-8308
rosu la vagoanele C 8309-8328
rosu la vagoanele C 8329-8399
rosu la vagoanele C 8400-8479
rosu la vagoanele C 8480-8489


rosu la vagoanele C 8985-8999 - Stauding - cu intercomunicatie interioara - vagoanele au 4 compartimente mici si 1 mare

rosu la vagoanele C 99659-99663 - Wright & Son Birmingham (primite de la linia Cernavoda-Constanta) - cu usi laterale fara intercomunicatie


rosu la vagoanele Cd 9001-9194

galben la automotoarele (pentru calatori) ACM 20001-20002 - I. Weitzer Arad
galben la automotoarele (pentru remorcat si calatori) ACR 22001-22002 - I. Weitzer Arad

Vagoane sanitare si penitenciare

maron la vagoanele Cd 9196-9200

maron la vagoanele Cp 30101-30103
maron la vagoanele Cp 30104
maron la vagoanele Cp 30105-30108

Vagoane de cale larga pentru calatori
Coloritul la vagoanele A
oliv la vagoanele A 1-4 - Mazet si Voisine

Coloritul la vagoanele B
verde la vagoanele B 5-11 - Mazet si Voisine

Coloritul la vagoanele AB
oliv/verde la vagoanele AB 6 - Mazet si Voisine

Coloritul la vagoanele ABC
oliv/verde/cafeniu la vagoanele ABC 8 - Mazet si Voisine

Coloritul la vagoanele C
cafeniu la vagoanele C 12-21 - Mazet si Voisine

Vagoane de cale larga pentru marfuri

rosu la vagoanele G 26-53 - Mazet si Voisine
rosu la vagoanele Kn 74-83; 95 - Mazet si Voisine
rosu la vagoanele K 84-85, 87, 90-93, 96, 98, 99, 101-104, 106, 108-109 - Mazet si Voisine

Vagoane descoperite pentru bagaje si manipulatie
rosu la vagoanele Gb 23-25 - Mazet si Voisine

Vagoane de cale ingusta pentru calatori

oliv la vagoanele AB 031-038 - Nurnberg
cafeniu la vagoanele C 0101-0110, 0154-0155 - Nurnberg

Vagoane de cale ingusta pentru marfuri

cenusiu la vagoanele pentru posta si bagaje Dp 0162-0166 - Nurnberg

Sunt de acord cu Horia la ce a scris mai sus.
Am o intrebare, ce se discuta si se hotaraste aici o sa fie doar opiniile a 5 persoane?
 

Radu161

Well-Known Member
25 Mai 2007
1.733
4
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
#26
Salutari

@Horia
Varianta revizuita de tine mi se pare in regula, astfel ca o sa fac si tabelul pentru ea.
Pot sa zic ca am terminat cu epoca 1. Diseara o sa le bag in tabel si o sa scriu si pentru epoca 2.

@Florin
Foarte utila lista, si dupa cum zice Horia, putem sa o anexam la tabelul cu epoci.
Legat de intrebarea ta, ce sa zic...momentan da, sperand sa avem opinii cat mai larg acceptate. :)
 

catalin

Well-Known Member
24 Apr 2007
2.825
16
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
#27
Radu161 a spus:
Salutari

@Florin
Foarte utila lista, si dupa cum zice Horia, putem sa o anexam la tabelul cu epoci.
Legat de intrebarea ta, ce sa zic...momentan da, sperand sa avem opinii cat mai larg acceptate. :)
In cel mai rau caz salvati-va informatia pentru ca ce a facut Florin mai sus nu e doar un text pe un forum. Este informatie corecta, verificata si cautata prin multe hartii cu miros de carii, rodul unui efort de cercetare pe care din pacate putini il mai fac. Scuzati off-topic -ul dar omul merita apreciat pentru efortul lui care trece de multe ori neobservat.

Referitor la a doua intrebare:

Exista in mediul legislativ practica de a pune in dezbatere publica un act normativ de la data la data. Cine are ceva de spus spun in termenul prevazut de lege. Dupa intrarea in vigoare a normei orice interventie e tardiva. Poate asa ar trebui sa faceti si aici. pana la data de proiectul este in dezbatere publica si se pot face ajustari, dupa...sanatate.

Nu poti obliga pe nimeni sa participe la o discutie insa nici nu poti astepta consensul national ca te apuca alt veac. Si practica demonstreaza ca nu prea suntem un neam cu initiativa si implicare.

Sunt convins ca la epoci mai mari se vor implica mai multi cititori. Experienta de 7 ani pe acest forum imi spune ca interesul pentru epoca 1 CFR este mai limitat, de unde si participarea la discutie.
 

scristi

Well-Known Member
12 Sep 2016
373
0
Braila
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Braila
#28
Salutare tuturor, o intrebare, am vazut in alte postari pe forum, Dorin a facut desene pentru diferite vagoane, automotoare, etc. Cum se stie ca o poza face cat o mie de cuvinte vin cu urmatoarea propunere, in limita timpului disponibil sa se poata face un desen a vagonului ce a circulat la CFR, cu specificatii de vopsire a cutiei, sasiu, culoare scris, fomat pozitie etc, adica cel mai concret exact cum se face ca si documentatie pentru realizarea unui vagon de o firma AF, Fleischmann,Roco, etc, dar numai vedere laterala.
Stiu ca aceasta infromatie poate unii ar spune ca e mura in gura, dar atunci nu ar mai apare probleme in privinta culorilor cat si a scrierii, deoarece vagonul cu seria cuprinsa intre xx si xx cat si intre anii xxxx si xxxx a circulat asa si punct. Daca alticineva vrea sa-si faca acel vagon roz e treaba lui, ca exista destui ce vor sa aiba modele dar nu sa fie 100% corecte ci sa semene, nu ne adresam lor.
Spun asta deoarece nu toata lumea doreste sa de-a poze pe gratis pentru ca si ei la randul lor au platit dar asta ar fi o varianta de lamurire pt toti.
Urmaresc in continuare articolul cu interes si i-au notite, spor.
 

Radu161

Well-Known Member
25 Mai 2007
1.733
4
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
#30
Salutari tuturor,
@Cristi
Ar fi util, dar este destula bataie de cap. Sa zicem ca asta ar merita facut direct pe modelele existente, de fabrica, ca exemplu/prototip. Pentru ce nu exista in productie e greu sa convingi un producator sa faca ceva special CFR. De facut un catalog general al vagoanelor, ar fi frumos, dar realizarea fiecarui vagon in parte ca vedere este destul de dificila. Cat despre poze, se intampla ca uneori sa fie partial degeaba, daca nu ai si informatia scrisa...
@ICRA
Multumim!

Continui cu prezentarea pentru epoca II, avand la baza descrierea lui Horia, la care am mai adaugat cateva elemente:

Epoca II (1920-1948)
Administratie CFR extinsa in noile teritorii din cadrul Romaniei Mari, creare de noi legaturi, modernizare si uniformizare a materialului rulant si a retelei.

Epoca IIa (1920-1929)
Preluarea de catre CFR a cailor ferate din teritoriile alipite dupa 1918 si refacerea temporara a infrastructurii distruse in razboi.
Militarizarea personalului CFR, uniformizarea personalului, exclusiv de nationalitate roamana si cu texte in limba romana incepand cu 1924.
Material rulant in culorile si inmatricularile de dinainte de primul razboi mondial, nou-inscriptionate CFR.
Adoptarea sistemului de numerotare francez pentru locomotivele nou comandate incepand cu 1920.
Import de material rulant din Europa Centrala, inmatriculat inca partial dupa schema veche.

Epoca IIb (1929-1943)
Introducerea unei scheme de numerotare unice pentru intregul parc de material rulant din Romania si a unei noi scheme de culoare.
Incepand cu 1930, trenuri exprese Pullman
De la jumatatea anilor 30, primele vagoane de calatori in culoarea albastru, extinderea utilizarii automotoarelor.
Introducerea experimentala a tractiunii Diesel, modernizare generala a materialului rulant.
Constructia unor noi legaturi feroviare intre si in interiorul regiunilor, reorientarea retelei si modernizarea ei.

Epoca IIc (1943-1948)
Introducerea unei noi scheme de vopsire pentru locomotivele cu abur, rosu aprins/negru, dupa model german, renuntarea treptata la culoarea verde la locomotive.
Generalizarea culorii albastru la vagoanele de calatori.
Modificari in componenta parcului de material rulant in timpul razboiului: distrus, de captura sau ca despagubire de razboi.
Staganarea dezvoltarii retelei, refacerea infrastructurii distruse in razboi.
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
#31
Buna seara,

Radu, iti raspund pe scurt cu epoca II asa cum o vad eu, am corectat cateva mici greseli istorice:


Epoca II (1920-1948)
Administratie CFR extinsa in noilor teritorii din cadrul Romaniei Mari, crearea de noi legaturi, modernizare si uniformizare a materialului rulant si a retelei.


Epoca IIa (1920-1929)
Preluarea de catre CFR a cailor ferate din teritoriile obtinute dupa tratatul de pace de la Trianon; dublarea practica a numarului de km al retelei si al parcului de material rulant si refacerea temporara a infrastructurii distruse in razboi.
Militarizarea personalului CFR, uniformizarea personalului, exclusiv de vorbitor de limba romana, intrebuintarea exclusiva a textelor in limba romana din 1924.
Adoptarea sistemului de numerotare francez pentru locomotivele nou comandate incepand cu 1920.
Material rulant in culorile si inmatricularile de dinainte de 1920 nou-inscriptionate CFR.
Import de material rulant din Europa Centrala, inmatriculat inca partial dupa schema veche.

Epoca IIb (1929-1943)
Introducerea unei scheme de numerotare unice pentru intregul parc de material rulant din Romania; adoptarea culorii verde fara chenare si linii de acompaniere pentru cutia vagoanelor de calatori in 1929.
Incepand cu 1930, trenuri exprese Pullman.
Introducerea experimentala a tractiunii Diesel, extinderea utilizarii trenurilor automotoare, modernizare generala a materialului rulant. Introducerea autobuzelor interurbane si a serviciului de marfa cu autovehicole CFR.
Constructia unor noi legaturi feroviare intre si in interiorul regiunilor, reorientarea si modernizarea retelei.
De la sfarsitul anilor 30, primele vagoane de calatori in culoarea albastru.

Epoca IIc (1943-1948)
Introducerea unei noi scheme de vopsire pentru locomotivele cu abur, rosu aprins/negru, dupa model german odata cu importul de locomotive noi din aceasta tara, renuntarea treptata la culoarea verde la locomotive.
Generalizarea culorii albastru la vagoanele de calatori.
Modificari in componenta parcului de material rulant in timpul razboiului (distrus, de captura sau ca despagubire de razboi).
Staganarea dezvoltarii retelei, dupa 1945 refacerea infrastructurii distruse in razboi.
 

Radu161

Well-Known Member
25 Mai 2007
1.733
4
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
#32
Buna dimineata

Da, adaugirile sunt in regula si as mai adauga si eu pe langa Trianon tratatul de la Saint Germain, pentru Bucovina.
Daca nu mai apare vreo sugestie pana diseara, o sa ma apuc si de epoca 3.
 

Radu161

Well-Known Member
25 Mai 2007
1.733
4
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
#33
Inainte sa trecem la epoca 3, ma uitam acum cartea domnului Ilie Popescu "Caile ferate in timpul primului razboi mondial" si am vazut vagoanele de clasa a IV-a, inmatriculate Cd XXX. De clasa a IV-a mai auzisem si ma gandesc ca ar fi bine sa mentionam la Epoca I, macar pentru regiunea B, existenta acestei clase. Dar in momentul acesta nu stiu cand a aparut si cand a fost scoasa...
 

Gam3

Moderator
Membru personal
18 Iun 2016
5.102
43
Iași
LOCATION
Iași
#34
Stiu ca e tarziu dar acum am ajuns la documente. Daca nu se completeaza macar ramane scris aici.

In anul 1870 se anuleaza Concesiunea Stroussberg.
In anul 1872 ia fiinta noua Asociatie a actionarilor Cailor Ferate Romane, care va continua lucrarile concesiunii Stroussberg.

Daca se mentioneaza primele vagoane Pullman zic sa se puna si primele vagoane CIWL (nr 20-23) care au fost utilizate pe traseul Bucuresti - Suceava incepand cu anul 1875. Conventia privind circulatia acestor vagoane a fost incheiata intre statul roman si CIWL la 26.03.1875.

La 26.01.1880 a fost promulgata legea privind rascumpararea de catre statul roman a liniilor Societatii Actionarilor Cailor Ferate Romane care insumau 916 km si asigurau relatiile:
Roman - Tecuci - Galati cu ramificatia Tecuci - Barlad - Galati - Braila - Buzau - Ploiesti - Bucuresti si Bucuresti - Pitesti - Slatina - Craiova - Varciorova. Pentru exploatarea acestor linii si constructia de linii noi a fost infiintata la 11/23 aprilie 1880 administratia centrala de stata denumita "Directiunea Princiara a ZCailor Ferate Romane". In jurul acestei directiun, denumita, de la 10 mai 1881 "Directiunea Regala CFR" si apoi de la 6 martie 1883 "Directiunea Generala CFR" aveau sa se uneasca la 1 iulie 1882 liniile de stat Bucuresti Filaret - Giurgiu, Iasi - Ungheni si Ploiesti - Predeal, la 10 decembrie 1882 linia Cernavoada Port - Constanta Port (cumparata de la Societatea Danube Black See Railwey) iar la 30 octobmrie si linia Burdujeni - Roman cu ramificatiile Pascani - Iasi si Veresti - Botosani a companiei Lemberg-Czernowitz-Jassy ( cumparata de statul roman la 22 ianuarie 1889).
Prin infiintarea "Directiunea Generala CFR" s-a intrat cu adevarat in era romaneasca a tranportului feroviar, initialelor CFR adaugandu-li-se si emblema roata inaripata.

1880.04.23, data la care a fost infiintata Directiunea princiara a Cailor Ferate Romane, care va rascumpara, sechestra, si unifica reteaua de cai ferate de pe teritoriul Romaniei, fie de stat fie concesionate. De atunci dateaza initialele ''CFR'', devenite azi insemne cu valoare de simbol.

1881.18/30.10. Inaugurarea primei linii de cale ferata, proiectata si realizata de inginerii romani, "prima linie care leaga direct Moldova de Muntenia" (ziarul Timpul 1881), linia Buzau-Marasesti (90.007 km).


Ce am pentru clasa IV.
La 1 ianuarie 1873 parcul de material rulant al "Primei cai ferate din Transilvania" era constituit din :
...
30 vagoane clasa a IV (seria D, capacitate 40 locuri)
...

Vagoanele seria Cd 9001-9195 au fost fabricate in anul 1889.

1928. Se desfiinteaza vagoanele de calatori de clasa a IV.
 

Radu161

Well-Known Member
25 Mai 2007
1.733
4
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
#35
Salut
Legat de clasa a IV-a, cred ca putem face o mentiune la sfarsitul epocii IIa ca se renunta la clasa a IV-a in 1928.
Poate ca ar merita introdusa si mentiunea cu roata inaripata in epoca Ib.

Revenind la parcursul epocilor, acum trecem la epoca III:

Epoca III (1948-1968)
Reteaua de cale ferata din Republica Populara Romana si primii ani ai Republicii Socialiste Romania, nationalizarea activelor private, modernizarea retelei si amaterialului rulant, trecerea la alte moduri de tractiune.

Epoca IIIa (1948-1956)
Preluarea dupa 1948 a materialului rulant si infrastructurii private din Romania, inclusiv cel al CIWL.
Adaugare placutelor cu depoul si reviziile pe locomotivele cu abur.
Uniformizarea schemelor de vopsire si noua inscriptionare a vagoanelor cu simboluri grafice, conform reglementarilor UIC.
Integrarea in inventarul CFR a materialului rulant capturat sau ramas din perioada razboiului pe teritoriul Romaniei.

Epoca IIIb (1956-1968)
Reconfigurarea claselor pentru vagoanele de calatori, in 1956, cls. 1,2 devin cls. 1 si cls. 3 devine cls. 2 si se revine la vopsirea verde.
Sigla se transforma din C.F.R. Romania in C.F.R. .
Introducerea la scara larga a tractiunii diesel incepand cu 1959 si introducerea tractiunii electrice incepand cu 1963.
Primele vagoane de constructie moderna dupa norme UIC (Y) si metalizarea integrala a vagoanelor de calatori cu cutie de lemn.
Modernizare rapida a parcului de vagoane de marfa dupa normele UIC si ORE.
 

Gam3

Moderator
Membru personal
18 Iun 2016
5.102
43
Iași
LOCATION
Iași
#36
Anul 1956.
Reconfigurarea claselor s-a facut in baza Ordinul Ministrului Cailor Ferate nr. 152, incepand cu data de 3 iunie 1956.
...
- vag. clasa seria A=cl. I si raman mai departe seria A cl. I
- vag.clasa seria AB= cl. I-II vor deveni seria seria A cl. I
- vag. clasa seria B=cl. II vor deveni seria seria A cl. I
- vag. clasa seria BC=cl. II-III vor deveni seria AB cl. I-II
- vag. clasa seria C=cl.III vor deveni seria B cl. II

Aceiasi sablonare se va face si la vagoanele remorci de automotoare si la automotoare.

In 1956 se experimenta vopsirea verde la unele vagoane.
 

Radu161

Well-Known Member
25 Mai 2007
1.733
4
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
#37
Salutari
Continui cu restul epocilor, unde nu cred ca sunt mari probleme.
Astept observatiile, dupa care as vrea sa le pun in tabelul final.

Epoca IV (1968-1990)
Reteaua de cale ferata din Republica Socialista Romana, generalizarea tractiunii diesel, electrice in dauna celei cu abur, modernizare majora a infrastructurii.

Epoca IVa (1968-1982)
Trecerea la inmatricularea UIC cu 12 cifre si renuntarea la sistemul din 1929.
Modificarea inscriptionarii vagoanelor conform standardelor UIC,
Sigla CFR simpla restilizata pentru materialul rulant, sigla cu roata inaripata pentru vagoanele de calatori noi.
Culoare verde pentru vagoanele de calatori.
Inlocuirea in mare parte a vagoanelor de calatori si marfa antebelice.
Retragerea din circulatie a locomotivelor cu abur.

Epoca IVb (1982-1990)
Revizuirea clasificarii UIC a vagoanelor, schimbare a inmatricularii a o parte dintre vagoanele de marfa.
Introducerea culorii albastre la vagoanele de calatori noi.
Scoaterea din circulatie a tuturor vagoanelor de constructie veche si casarea lor.
Casarea majoritatii locomotivelor cu abur, reactivarea unora pentru uz industrial pe fondul dificultatilor economice.

Epoca V (1990-2007)
Reteaua de cale ferata din Romania dupa schimbarea de regim, divizarea si privatizarea CFR, liberalizarea transportului feroviar, declin general al transportului feroviar.

Epoca Va (1990-1996)
Reducere majora a traficului de marfa si calatori din cauza dificultatilor economice.
Import de material rulant nou la scara redusa.
Introducerea de noi categorii de trenuri.
Noi scheme de vopsire pentru vagoanele de calatori, diverse nuante de albastru, si modernizarea acestora.
Utilizarea locomotivelor cu abur la tractiunea trenurilor nostalgice.

Epoca Vb (1996-2007)
Divizarea CFR in diferite societati comerciale.
Sigle noi pentru materialul rulant apartinand CFR Calatori si CFR Marfa.
Vopsirea vagoane de calatori cu albastru deschis si rosu.
Casare masiva a materialului rulant SAAF.
Import major de material rulant uzat.
Inchiderea liniilor cu ecartament ingust ce apartin de CFR.
Aparitia primilor operatori privati.
Inchiderea primelor linii secundare sau cedarea acestora catre operatori privati.

Epoca VI (2007-prezent)
Reteaua de cale ferata din Romania dupa liberalizarea completa a transportului feroviar.

Epoca VIa (2007-prezent)
Introducerea numerotarii dupa criterii TSI, cu numele operatorului facand parte din numarul UIC.
Modernizare a infrastructurii pe coridoarele europene.
Aparitia marilor operatori europeni de marfa in Romania prin filialele lor directe
Colapsul CFR Marfa pe fondul cresterii majore a activitatii operatorilor privati.
Scaderea traficului de calatori, majoritatea liniilor secundare sunt inchise sau preluate de operatori privati.
Sistarea trenurilor nostalgice cu abur.
 

scristi

Well-Known Member
12 Sep 2016
373
0
Braila
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Braila
#38
Cautand o vopsire pentru o locomotiva germana am gasit acest tabel.

http://de.wikipedia.org/wiki/RAL-EisenbahnfarbenFarben_der_Deutschen_Bundesbahn_1949.E2.80.931993_.28RAL-Farbnormen.29

Ca tot s-a lucrat la tabelul in ceea ce privesc epocile, se poate face o completare si cu coloristica respectiva pe clase de vag si locomotive?
Cel putin pt ep 4, 5, pana in prezent s-a tot scris pe la diferite articole cand s-au prezentat modele coloristica si anume RAL-ul folosit.
Stiu ca e o munca destul de dificila dar nici Roma nu s-a facut intr-o zi, de aceea va rog nu aruncati cu pietre eu doar am facut o sugestie :D

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
 

Gam3

Moderator
Membru personal
18 Iun 2016
5.102
43
Iași
LOCATION
Iași
#39
Salut,
Pentru epoca 1-3 este dificil de facut asa ceva. In hartiile vazute de mine nu am dat nicaieri de notiunea de RAL sau ceva asemanator. Doar culori, albastru ultramarin, oliv verde, lemn, rosu.

Ca sa nu mai scriu eu am sa il citez pe Horia:
Horia_Radulescu a spus:
Buna Dorin,

Ti-am ramas dator cu un raspuns.
Ai avut cumva curiozitatea de a gasi niste echivalente RAL pentru toate acestea?
Culorile materialului rulant romanesc din perioada premergatoare primului razboi mondial sunt o mare problema. Pe de o parte, exista informatii scrise care definesc aceste culori, in general in limba franceza, ceea-ce a facut multi cercetatori sa scrie des (greseala preluata peste tot) "ca se vopsea dupa model francez". Culorile CFR din epoca insa nu aveau nimic de-a face cu Franta (nici nu exista un "model francez", fiiecare companie privata franceza vopsind dupa o schema proprie) ci erau cel putin pentru locomotive copia 1:1 a schemei de vopsire prusace de dupa 1880, asa cum si "proiectele singulare" ale lui Theodor Dragu nu erau decat intr-o mare proportie proiecte preluate de la alte retele de cale ferata din VDEV.

In Prusia exista traditia, preluata ulterior de intreg VDEV, ca ucenicii din ateliere sa construiasca machete la scari mari (1:10, 1:20) ale materialului rulant din dotare. Astfel, s-au realizat multe vagoane de calatori si unele au supravietuit pana azi, ceea-ce ne permite o identificare a culorii originale, dupa analiza vopselei si luarea in calcul a schimbarii acesteia in timp (vorbim in unele cazuri de 150 de ani).

CFR a preluat aceasta traditie si ultimele "specimene" dateaza din anii 1970 si se gasesc la Muzeul CFR. Cele mai vechi vagoane de calatori conservate sunt cele din anii 1930 (vagoanele "grele" de la Astra Arad) si masuratoarea culorii respective confirma documentele scrise din anii 1930 pana spre 1953 care defineste culoare respectiva ca fiind "albastru ultramarin". Culoarea se apropie de RAL 5002.

Codul RAL a fost si el un copil al primului razboi mondial sau mai degraba a situatiei grele de dupa. Nu se poate da un echivalent RAL pentru culorile mai vechi decat cu aproximatie, si si aici schema RAL Classic nu este suficienta, as prefera RAL Design sau o schema mai completa ca NCS sau Pantone.

Ca sa revenim la CFR, afirmi
culoarea pentru clasa I-a mi se pare foarte clara, este acel albastru de prusia tipic. Vezi http://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_blue
Poate la vagoanele noastre e o nuanta ceva mai inchisa, aproape de ultramarin.
Mie nu mi se pare nimic clar, pentru ca si in acea vreme nu existau decat mostre de culoare diferite de la regiune la regiune, de la pigment la pigment. Lasand la o parte faptul ca textul de pe Wikipedia este copilaresc si plin de greseli, toti cercetatorii care s-au aplecat asupra temei "vagoane albastre in epoca I" in strainatate au ajuns la concluzii diferite: unii au echivalat culoarea cu RAL 5003 Saphirblau, altii cu RAL 5011 Stahlblau iar altii cu RAL 5013 Kobaltblau ambele culori extrem de inchise, cu mult mai inchise decat RAL 5002 Ultramarinblau. Ca sa caricaturizez, personal imi place RAL 5003, asa cum le place si celor de la Astra Vagoane Calatori S.A. Este un raspuns competent? Nu, deloc.
La fel, verdele clasei a III-a banuiesc ca nu e diferit de verdele "standard" austriac.
Aici problema e ca nu exista un verde "standard" austriac bine definit. Ca sa revin la Hermann Heless, el a incercat pe baza de mostre o "traducere" in cod RAL, si a ajuns pentru culoarea aplicata incepand cu 1882 (definita in Blatt 21 Ausgabe 1885) la RAL 6005 Moosgrün, ceea-ce nu corespundea cu nimic din ce se afirmase inaintea sa. Culoarea RAL 6007 Flaschengrün nu apare decat dupa ocuparea de catre Germania in 1938 iar atat de clasicul RAL 6009 Tannengrün decat dupa 1956.
Care ar trebui sa fie insa verdele oliv al clasei a II-a?
Buna intrebare. Ca "verde oliv" prusacii defineau acel RAL 6008 Braungrün in care isi vopseau locomotivele, care este probabil apropiat si de culoarea locomotivelor pentru CFR. Aceasta culoare nu are nici o legatura cu RAL 6003 Olivgrün, fiind mult mai inchisa.

Asa cum vezi, nu exista un raspuns clar, si acum intelegi de ce si locomotivele si vagoanele din anii de dinainte de 1920 la scara 1:1 care mai supravietuiesc prin muzeele lumii si modelele lor la scara sunt de multe ori vopsite in scheme de culoare care difera foarte mult intre ele.
Dupa 1919 la CFR au ajuns sute de vagoane ale altor companii. Iata ce am gasit pentru Germania:

31.01.1913
"Vagoane verzi pentru toatre clasele la caile ferate prusace.

Ministrul Lucrarilor Publice a ordonat ca, toate vagoanele de pasageri precum si cele de bagaje sa primeasca o vopsea unificata verde. Vagoanele noi vor primi imediat aceasta vopsea, pe cand cele deja in circulatie vor primi noua vopsire cu ocazia reviziilor. Clasele, fiecare in parte, vor putea fi diferentiate intre ele doar prin numerele arabe aplicate pe ele. Vagoanele de marfa vor primi o culoare rosie."