Vagoane "Dimitrov" CFR

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Radu161 a spus:
Nu avem ce sa comentam. :D
Din punct de vedere al executiei probabil ca nu dar din punct de vedere al temei alese cred ca se poate.

Este un vagon romanesc, construit de romani pentru romani si dupa parerea celor care sau implicat in cercetarea istoriei CFR un vagon de referinta, un vagon frumos si elegant, adaug eu chiar daca pot parea subiectiv.
Ca multe lucruri despre el si nu numai sunt inca necunoscute din vari motive este altceva.

Sper sa vedem modelistii romani incercand sa faca material rulant romanesc sau ce a circulat in Romania.
Precedente exista si nu numai la modelistii vechi. Am vazut ca si generatia actuala incerca si, culmea, mai si reuseste sa transforme masini in masini romanesti.
Purtand diverse discutii legate de material rulant romanesc sau inmatriculat CFR cu modelisti ce au state vechi de plata in acest domeniu au adus in discutie o situatie care se petrece in Ungaria si nu numai.
Modelistii de acolo aduc vagoane si locomotive ce au circulat sub sigla MAV dar neinmatriculate, unele chiar nevopsite. Restul: vopsirea si
inmatricularea se face in tara. Ca exista un atelier specializat ce se ocupa cu asa ceva este mai mult ca sigur.
In acest fel sunt satisfacute dorintele celor care doresc sa aibe material rulant inmatriculat cu insemnele cailor ferate ale propriei tari.

Exista si alte metode de a avea asa ceva dar aceasta idee mi s-a parut grozava.

Poate prinde si la noi.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Pentru doritorii de vagoane romanesti si, mai ales, construite in Romania am sa dezvolt putin subiectul adaugand date legate de acest vagon.
Poate va place si va hotarati sa urmati exemplul lui Szeles Joszef si sa construiti de la zero un model la scara.
Sigur ca ar sta foarte bine intr-o garnitura de accelerat sau rapid avand intercalat un vagon de clasa I Hecht si tractat de un 231 Pacific. Nu se poate cu 231 poate ceferizati alta locomotiva, de la cele germane care au circulat pe la noi pana la un PTK.

Mentionez ca “fisa tehnica” ce urmeaza este primita de la un prieten si-i multumesc pentru amabilitate.

Multumesc si lui danielmoisa care mi-a pus la dispozitie atat fotografiile cu modelul la TT cat si o serie de schite ale vagonului real.

Cine doreste sa completeze cu fotografii, schite si alte date legate de vagoane nu pot decat sa-i urez bun venit si sa adresez multumiri pentru contributie.

Datele care urmeaza sunt transcrise, inclusiv punctuatia.

Caracteristici tehnice:

Dimensiuni exterioare:

-Ecartamentul.................................................................1435 mm
-Gabarit.........................................................................U.I.C.
-Lungimea vagonului intre fetele tampoanelor...................20784 mm
-Lungimea cutiei.............................................................19484 mm
-Distanta intre pivoti.......................................................13780 mm
-Latimea exterioara a cutiei...............................................2967 mm
-Inaltimea maxima a vagonului..........................................3948 mm
-Ampatamentul boghiului...................................................3000 mm
-Tara vagonului.................................................................33 t
-Sarcina utila.....................................................................14 t
-Viteza maxima.................................................................100 km/h
-Raza minima de inscriere in curba:
pe linie curenta............150 m
pe linie de garaj............80 m


Dimensiuni interioare:

-Latimea interioara a cutiei....................................2794 mm
-Latimea coridorului lateral......................................762 mm
-Inaltimea podelei de nivelul sinei...........................1238 mm
-Dimensiunile ferestrei..........................................940x1000 mm
-Amplasarea locurilor in compartimente(pe banca)......4+4
-Latimea compartimentelor.....................................2012 mm
-Lungimea compartimentelor...................................1650 mm
-Numarul compartimentelor.....................................9
-Numarul locurilor pe banci......................................72
-Numarul cabinelor WC............................................2


Revin cat de curand cu completarea datelor de mai sus si cu schitele promise.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Continuare:

Generalitati
Corespunde partial prescriptiilor RIC. Este destinat traficului de calatori pe linii interne.
Constructie:
Constructie complet metalica, sudata, material OL38.
Carcasa autoportanta, formata din: sasiu, pereti laterali, frontali si acoperis, constitue structura de rezistenta.
Prin modificarea partilor frontale, sasiul permite montarea ulterioara a cuplei automate.
Imbracamintea exterioara a cutiei din tabla renurata groasa de 2 mm la pereti si 1,5 mm la acoperis.
Scheletul cutiei din profile laminate, fier cornier cu grosimea de 4 mm.
Imbracamintea interioara din placaj de 5 mm grosime.
Peretii despartitori dintre compartimente din placaj de 18 mm grosime.
Izolatia cutiei dintr-un strat izolant fonic "spray" aplicat pe carcasa metalica, un strat izolant termic de grosime 25 mm "Alfol" aplicat pe imbracamintea interioara, un strat de are la mijloc. Grosimea peretilor laterali 64 mm, a peretilor frontali 80 mm.
Planseul din tabla ondulata umpluta cu mortar de pluta si bitumen, izolatie de pluta de 10 mm grosime, placaj de 10 mm grosime, linoleum de 3 mm grosime. Grosimea totala a planseului 48 mm.
Ferestre mobile, glisante, dintr-o singura bucata, cu geam securit simplu si rama de alama la compartimente si ferestre din 2 bucati, cu partea inferioara fixa si partea superioara rabatabila la cabinele WC.
Patru usi de urcare la capetele vagonului cu deschidere spre interior. Latimea libera 705 mm. Usi glisante la compartimente si peronul frontal. Usi batante la culoar si cabina WC.
Burdufuri de cauciu pe schelet prelungitor si punti de intercomunicatie unificate.
Aparat de tractiune cu arc volut.
Tampoane cilindrice cu arcuri volute.
Aparat de rulare:
Boghiuri "Gorlitz" tip usor, constructie sudata, material OL38.
Osii montate cu diametrul cercurilor de rulare 1000 mm.
Cutii de unsoare cu rulmenti 120x240x80 cu role cilindrice, sau role butoi, sau pe cuzineti.
Suspensie primara si secundara cu arcuri in foi si arcuri elicoidale cu tragatori. Roata pentru curea de transmisie si suport pentru dinam la unul din boghiuri.


Frina:
Frina automata cu are comprimat, tip HIKPI, cilindru de frina de 14", regulator SAB DA2-600, schimbator de regim marfa-persoane.
Frina de mina cu roti dintate, manevrabila de pe peronul frontal al vagonului.

Incalzirea:
Instalatia de incalzire cu abur de joasa presiune sistem Fiedmann, corpuri de incalzire amplasate sub banci. Conducta de trecere electrica de 1500 si 3000 V.

Iluminatul electric:
Instalatie de iluminat electrica de 24 V, corpuri de iluminat incandescent.
Generator de curent tip Dick de 2,1 kw, transmisie prin curea.
Baterie de acumulatori tip Pantzer capacitate de 220 Ah.

Livrare:
Uzina executanta Uzina de vagoane Arad.
Livrare incepind cu anul 1943. (Anul se pare ca este gresit)

Cu ocazia reparatiilor capitale vagoanele vor fi modificate pentru a primi cupla automata, se va reamenaja interiorul cutiei cu 3 compartimente a 24 locuri fiecare, cu culoar central.
Se va introduce instalatie de incalzire cu abur de inalta presiune.
Izolatia cutiei se va face cu polistiren expandat ignifugat. Interiorul cutiei se va captusi cu melamina. Se vor introduce aparate de ciocnire cu inele de frictiune si aparat de tractiune discontinuu, unificate U.I.C. Port bagagajele se vor executa in 2 variante: longitudinal sau transversal.

Nr.de inregistrare in parc: de la 00-53-2920001-7 pana la 00-53-2920822-6

Dupa reamenajare nr. de inregistrare in parc se va modifica in consecinta.


Iata o schita primita de la dimitrov (danielmoisa) cu o vedere frontala cotata a cutiei vagonului

 
L

lok

Guest
eu zic ca da. ce mai trebuie e forma exacta a acoperisului - in poze pare drept, iar in schite apare ca fiind tesit la capete - si cote la ferestre, usi, scari, inaltimea de la baza cutiei pina la baza acoperisului si alte cote, legate in special de inaltimi, pt ca din schite nu se inteleg prea bine unele dintre ele, iar altele nu apar. de exemplu, se intelege ca ferestrele de la compartiment sint lungi de 1000mm, dar la buda se vede 6?0mm, iar la inaltime in sectiune a-a nu se inteleg cotele :( in orice caz, m-ati chitit pe dimitroave, care oricum imi placeau. dar verzi, in vechea schema de vopsire cfr, cum mi le amintesc de cind eram mic - ca mult oi fi crescut :D
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Nenea lok! :D

Eu zic si cred ca datele care le avem sunt suficiente pentru o macheta.'
Legat de cote vezi ca mai gasesti si-n descrierea tehnica a vagonului din pagina anterioara.
Cotele pe care nu le regasim in descriere sau in schite le mai putem si deduce ca nu-i mare scofala (de data asta e si parerea mea)
Asa ca ... pe cai ca se filmeaza si vaz io se cer modele romanesti pe la expozitii.

Cand ne intalnim satm cu "irtiili" in fata si deslusim ce si cum.
Poate pana atunci mai apare cate ceva.
 
L

lok

Guest
sint curios cum erau inmatriculate in 1960 vagoanele. cum aratau inmatricularile cfr pe atunci. ca si asta e o problema... le facem, dar trebuie sa stim cum erau pe atunci, ca e clar ca daca fac unul, va fi cu burduf din pinza, si nu din cauciuc, ceea ce implica o anumita perioada. hai sa zicem ca o scoatem la capat cu cotele, dar pt inmatriculari ne trebuie niste date destul de exacte ca sa fie ceva corespunzator realitatii. mie, personal imi place foarte mult modelul la tt si consider ca este o realizare de EXCEPTIE. dar ce scrie pe el? nu cunosc atita istorie cfr si nici nu 'am pe cineva pe linga altcineva' care sa-mi ajute cu inmatriculari cfr. deci, ramine si dimitrovul, ca si wit-ul in stare de prevopsire din lipsa de inscriptii si e pacat de el.
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.847
47
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
In evolutia Dimitroavelor sunt (in afara de cea actuala) 2 etape de vopsire.
Prima, cea a perioadei burdufurilor de panza, pana in 1970, este de fapt vechea schema de vopsire a vagoanelor CFR, elaborata in perioada interbelica si pe care aceste vagoane au avut-o pana la RK-ul din anii '70.
Este de fapt si schema de vopsire a vagonului TT prezentat mai sus. Ea nu are legatura cu schema de inmatriculare actuala. Uitati-va cu atentie ca se vede clar pozitionarea inscriptiei CFR, a seriei vagonului (Bafld) etc.

Dupa 1970 au primit inmatricularea din acea vreme a vagoanelor Y (vezi mutarea inscriptiilor pe centrul vagonului). Si ulterior au primit o alta culoare a caroseriei...
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Multumim Catalin,

Noi facem referire la schema veche de inmatriculare a vagoanelor.
Stiam ca este pe galben atat inmatricularea cat si celelalte informatii.
Cand am spus inscriptionari ca cele de astazi m-am referit la tara, sarcina utila, distanta intre tampoane si celelalte date.
Acestea se pot lua din fisa tehnica si intrebarea este daca si inainte, cand erau scrise cu galben, aveau aceiasi pozitie?

Daca ai, te rog, pune o poza cu vagonul.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Salut lok,

Tot vorbeai tu de acoperis si scari uite ca Daniel ne-a ajutat si in acest caz.
Multumim pentru schite
Legat de acopris puteai sa rezolvi problema din schita asta



unde se vede foarte clar ca marginile nu sunt paralele cu axa longitudinala a vagonului si formeaza un unghi spre capete (trapez, ca proiectie in plan orizontal). Uneori, prietene, mai trebuie sa pui mintea ta de inginer la lucru ca se leneveste :D

Acuma ai si schita asta care lamureste pe deplin nelamurirea ta



O schita cu structura de rezistenta a acoperisului



Ultimele necunoscute: scara si dimensiuni ferestre, compartimente etc, nu mai sunt necunoscute tot datorita documentatiei furnizate de catre Danile, o mina de aur pe tema "Dimitroavelor"



Mai este nevoie de ceva?
Cred ca nu, poate pofta de lucru sa facem niste vagoane construite in Romania si sa putem merge cu ele pe la expozitii ca, vaz io, se inmultesc organizatorii si asta trebuie sa ne mobilizeze putin mai mult.

Lok!
Te astept cu boghiurile, schite cotate, parca stiu ca le ai.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.831
5
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
mai mai.....e primul care disponibilizeaza schite,detalii si fotografii
merita mai mult decat o bere sau un "ce misto!!"
 
L

lok

Guest
ce am eu e schita de goerlitz licht 3 clasic. nu e cea modificata de ai nostri. iat-o:



cel de dimitrov e cu totul altceva
 

PIF54

Member
Trenulist
18 Iun 2009
40
0
Pitesti
LOCATION
Pitesti
Multumesc! Acum am ce studia, material este. Si, evident, ce lucra. Intuiesc deja faptul ca voi invata foarte multe straduindu-ma sa-l realizez.
Ii dau dreptate lui LDH cand face aprecieri referitoare la acest tip de vagon. Din punctul meu de vedere, este un vagon frumos, cu forme armonioase, care merita atentia pasionatilor.
M-am uitat la imaginea sugerata de cosmin78. Nu mi se pare ca ar fi vorba de un Dimitrov. Este departe, desi unele forme se aseamana.

Ma bucura ca rugamintea mea a dat imediat roade. Succes tuturor!
 

srazvi

Well-Known Member
Trenulist
14 Mar 2016
1.095
0
Arad
LOCATION
Arad
Poate ajuta si o vedere de ansamblu a vagonului pentru o viitoare macheta(inca compartimentat dar putin modificat pentru personalul CFR, nu tip bou vagon cu scaune de plastic cum sunt cotetele alea verzi):

E vagonul 80 53 97 30001-5 care a fost la un tren de lucru in Arad anul acesta :D