Proiectul Resita D2

catalin

Well-Known Member
24 Apr 2007
2.820
13
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
#1
...suna sec.... Stiu :)

Hai sa publicam si o schita a locomotivelor cunoscute de multi sub denumirea generica de "Mocanita". De fapt, probabil cea mai cunoscuta locomotiva de cale ferata ingusta din Romania, proiectul Resita D2. Tinand cont ca mai exista exemplare in Romania, fie functionale fie nu, sper ca subiectul sa fie continuat de toti cei care detin fotografii ale acestora (inclusiv subsemnatul). Ar fi o baza de date necesara pentru toti cei care iubesc cale ferata ingusta din Romania.
Si poate un viitor model. Recunosc, ar fi singurul model pe care l-as cumpara chiar daca sunt un pasionat al scarii N si dpdv modelistic am trecut oceanul si nu-mi mai doresc sa ma intorc.

Intr-un mod straniu liniile noastre inguste sunt atat de putin cunoscute de catre noi, romanii, desi nu foarte demult reteaua de linie ingusta din tara noastra o depasea pe cea de normala. Au disparut liniile, au disparut si aceste bijuterii cu abur....

Schita Resita D2:

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


principalele caracteristici tehnice:

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


Catalogul Resita:

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum

locomotiva in speta a fost construita de Resita, nr fabricatie 957/1951, intre 1968 si 1992 facand serviciul la Comandau.
 

victorian

Well-Known Member
21 Oct 2007
2.227
0
Constanta
LOCATION
Constanta
#3
Catalin, cu alte cuvinte vorbim despre seria CFR de cale ferata ingusta 764-300?

Din cate stiu, mai exista cateva exemplare ale acestei serii prin diverse locuri... nu mai tin minte originea pozei, insa am o poza cu 764.392 la Galati (?) precum si o alta locomotiva in stare de functiune in Ungaria. Cum spui, romanii nu stiu sa-si ingrijeasca valorile...

Cu speranta ca ma vei ierta pentru o divagatie modelistica: Intr-adevar, din pacate, o locomotiva de cale ingusta pe 760mm la scara N ar trebui sa functioneze pe un ecartament de 4.75 mm care atinge deja limitele tehnologiei modelistice actuale.

De aceea la scara N ne vom multumi cu ecartamentul metric, care poate fi usor aproximat cu o linie cu ecartamentul de 6.5mm (ecartamentul standard pentru scara Z). Cunoscuta firma N-tram foloseste in mod normal asemenea scara si ecartament pentru produsele sale, vezi:

http://www.n-tram.de/

Din pacate la preturi care nu sunt pentru muritorii de rand...

De asemenea, PECO face chiar si o linie flexibila la scara Z care poate deveni o "ingusta" in format metric la scara N si care poate fi folosita cu mult succes pentru asa ceva, iar pentru motorizari se pot folosi sasie de locomotive la scara Z, ramanand sa-ti faci singur doar carcasa locomotivei.
 

felippe

Well-Known Member
21 Ian 2006
1.445
4
Faversham, UK
www.voica.uk
WEBSITE
http://www.voica.uk
LOCATION
Faversham, UK
#4
Exista si pot fi achizitionate foarte usor toate componentele, inclusiv sabloane si unelte pentru construirea de sine si macaze la finescale: H0e, 009, Nm etc etc etc

As adauga si eu ca, in cazul in care s-ar construi vreodata un model al acestei locomotive l-as cumpara un minutul 1 in care ar deveni disponibil, indiferent de scara si pret. Cu totii avem piticii nostri, nu?...
 

victorian

Well-Known Member
21 Oct 2007
2.227
0
Constanta
LOCATION
Constanta
#5
Presupun ca o varianta rezonabila ar fi construirea la scara 1:120 (TT) a unui model care sa mearga pe sine de 6.5 mm. Ar fi o varianta suficient de apropiata de prototipul original care merge pe o linie de 760mm.
 

catalin

Well-Known Member
24 Apr 2007
2.820
13
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
#6
Buna prieteni,

cred ca as cumpara locomotiva asta indiferent de scara. Poate ca as tine-o in vitrina o vreme, pana sa-i fac un loc unde sa "alerge" macar cativa centimetrii. Evident, eu ma gandeam la HOe, chiar daca nu am fost prea clar in exprimare....

O sa revin cu poze si alte informatii.
 

victorian

Well-Known Member
21 Oct 2007
2.227
0
Constanta
LOCATION
Constanta
#7
Problema cea mai complicata a modelului acestei locomotive, indiferent de scara, o constituie osiile.

Pentru ca e o locomotiva cu rotile in interiorul sasiului, osiile se continua si in afara placilor sasiului, peste capetele osiilor vine un ansamblu contragreutate+manivela peste care se aseaza ambielajul.

Nu sunt prea multe modele de genul acesta de la care s-ar putea face imprumuturi de osii, desi cred ca am vazut cel putin un model ROCO H0e care ar avea asa ceva si care ar putea fi folosit drept "donator de organe".
 

kablu

Well-Known Member
25 Feb 2016
323
0
Arad
LOCATION
Arad
#8
Dorin , nu stiu cat de reusit e acel "donor" roco ( daca te gandesti la mocanita 0-6-0 cu tender sau fara H0e ) .
Eu m-am gandit la altceva , cu pret mai "pionieresc" ( sper ca am scris bine ) , dar : diametrul rotilor este de 9 mm in loc de 8.62 mm cat rezulta din datele tehnice prezentate de Catalin , iar distanta dintre axe este de 13 mm in loc de 12.64mm .
Catalin , cate spite au rotile de la D2-ul Resita ?
 

victorian

Well-Known Member
21 Oct 2007
2.227
0
Constanta
LOCATION
Constanta
#9
Salut Kablu,
Cred ca diferenta de diametru nu e senzationala, iar in ceea ce priveste distanta dintre axe, eu cred ca oricum ar trebui facut un sasiu nou (oricum, diferenta de 13 mm in loc de 12.64 e nesemnificativa). Nu stiu cate spite au rotile de D2, dar oricum mare lucru din roata nu se mai vede ca este acoperita de sasiu si de suspensie!
 

catalin

Well-Known Member
24 Apr 2007
2.820
13
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
#10
Dragilor, chiar nu stiu cate spite are roata pentru ca nu mi-a dat prin cap sa numar. Cand ajung prin parcul Tineretului poate bag aparatul sub fusta lui 764.414 care a ajuns acolo acum cativa ani (apropos, e o fosta locomotiva Odobesti-Burca) prin grija fata de copii a marelui primar de sector (la propriu) Piedone.

In Bucuresti sunt doua 764 d2, una la intrarea in depoul Bucuresti Calatori a doua in Parcul Tineretului. Sau poate ne ajuta d-ul Hocevar cu o poza a exemplarului din "curtea" dumnealui mai ales ca la partea de sub frem e greu de patruns :)

Acuma, ce sa zic.... La 764 resitean din roata nu se vede decat bandajul. Eu zic sa nu se complce nimeni sa caute numar de spite pentru ca acestea nu sunt vizibile decat daca cineva intoarte masina cu cosul in jos, aspect care in activitatea zilnica a unei locomotive, fie ea si de cale ingusta, e un aspect greu probabil si putin jenant :D

asa cum vedeti in poza, din osii se distinge putin mai mult decat bandajul care in aceasta poza iese in evidenta pentru ca este proaspat vopsit alb:

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum

764.414 fosta a depoului Tecuci in momentul expunerii in Parcul Tineretului.
 

sesamcave

Well-Known Member
1 Apr 2016
737
3
Brexit country.
LOCATION
Brexit country.
#11
Seara buna,

In 2011 am pozat si eu locomotiva din Parcul Tineretului.

Link aici:

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9173&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Poate va ajuta cu ceva.

Marius.
 

mpursu

Well-Known Member
25 Aug 2007
3.323
4
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
#15
catalin a spus:
asa cum vedeti in poza, din osii se distinge putin mai mult decat bandajul care in aceasta poza iese in evidenta pentru ca este proaspat vopsit alb:

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum

764.414 fosta a depoului Tecuci in momentul expunerii in Parcul Tineretului.
Dac㒠se va realiza macheta dup㒠aceast㒠locomotivă’, sper s㒠se ia în considerare faptul c㒠aici s-a greşit la montarea buclucaşei contramanivele, care trebuia montat㒠diametral opus (cu capă’tul în jos, uşor înclinat㒠spre înainte) pe butonul profilat al osiei motoare principale. Rotirea complet㒠a mecanismelor este imposibil㒠în aceast㒠configuraţie. Cu siguranţ㒠aceast㒠greşeal㒠n-a fost sesizat㒠de că’tre cei care au montat bielele fiindc㒠locomotiva nu mai este funcţională’.
 

kablu

Well-Known Member
25 Feb 2016
323
0
Arad
LOCATION
Arad
#16
@Serban : multumesc mult pentu informatie . Chiar nu mi-am dat seama ca rotile sunt pline .Privind mai atent pozele ce le-am facut si care mai sunt pe forum se vede ca sunt pline . Catalin mii de scuze ca te-am indus si pe tine in erorare cu spitele ( ideea a pornit de la o poza unde niste fire de iarba creeau o iluzie optica a unor spite ) , iar euforia de a avea un sasiu aproape bun pentru aceasta locomotiva .... e boala curata
Mircea , poate altii sunt mai aproape de realizarea ei , eu am doar sasiu ( e drept book-uit pentru alt proiect ) la care trebuie adaptat un nou sistem de biele + carcasa cu o gramada de detalii .
Daca ma voi apuca de acest model sigur te voi contacta pentru rezolvarea problemei bielelor :!:
 

catalin

Well-Known Member
24 Apr 2007
2.820
13
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
#17
Doua fotografii care fac cat 1000 de cuvinte (in acest caz 2000 de cuvinte :) ) primite astazi de la domnul Serban Lacriteanu. Imaginile sunt realizare in 1974 si arata osia Klien-Lindner de la Apemin Borsec nr. 1, in statia varf de panta Rachitis.
A doua imagine este locomotiva urcata pe vinciuri, o imagine cu adevarat rara.

Cu multumiri unui adevarat pasionat pentru tot ajutorul si disponibilitatea de care a dat dovada mereu:

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
 

Rigel

Active Member
4 Mai 2012
90
0
Cluj
LOCATION
Cluj
#18
Buna. Daca ajuta pe cineva, am gasit o colectie de fotografii cu o locomotiva tender Dn2t "Brigadelokomotiv", in timpul unei restaurari undeva in germania (info http://www.heeresfeldbahn.de/Brigadelok/brigadelok.htm). Se poate observa sistemul Klien-Lindner destul de bine in mai multe fotografi. Colectia respectiva aici http://www.fgf-fotoalbum.de/index.php?cat=30

am gasit si pagina urmatoare cu informatii generale: http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/klienlindner/klienlindner.htm
 

Gam3

Moderator
Membru personal
18 Iun 2016
5.070
25
Iași
LOCATION
Iași
#19
Am fost la fabrica de ciment de la Tasca unde este expusa o locomotiva tip Resita 413.
Rotile sunt pline.
Din pacate ieri fiind zi libera nu am avut cu cine sa vorbesc pentru a face si fotografii.
 

catalin

Well-Known Member
24 Apr 2007
2.820
13
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
#20
Pun si eu o intrebare:

Cati dintre membrii acestui forum doresc sa contribuie cu o poza sau o cota ( un fel de " dati un leu pentru Ateneu" ) pentru a completa aici o documentatie cat putem noi de corecta pentru "mocanitele" noastre resitene ?

Eu nu am gasit un plan complet. Nu zic ca nu exista, zic ca nu am gasit eu. Si am cautat si eu, cat am putut.

Ce am eu in cap ? O poza cu un element al unei Resita D2, poate si o cota ( dimensiune). Oricare. Ceva, orice.....Ceva care sa ne ajute sa " construim" impreuna imaginea/schita/planul unei Mocanite resitene.

Daca cineva o sa foloseasca datele in viitor pentru o macheta, bravo lui ! Particular sau vanzator de trenulete, sincer, nu ma intereseaza. Hai noi sa facem o baza de date "beton" !

Cine se "baga" ?

PS: stiu ca exista deja kit-uri, stiu ca deja exista machete. Asta stiu. Ce nu stiu este unde exista o documentatie completa si corecta despre aceste locomotive. Unde poate un pasionat sa caute informatii, imagini de detaliu care sa-l ajute sa-si faca Mocanita lui. Hai, e o mini-locomotiva. Si multe inca exista. Cat poate sa fie de greu :) ?

PS2: reuseste un administrator al forumului sa puna subiectul stick, macar o vreme ? Ii multumesc anticipat.