Coloana de apa CFR

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Piesa este gata, i-am aplicat si o usoara patina.
Mai ramane s-o "plantez" pe teren, insa pana atunci o sa mai curga ceva apa pe Jii. :p

 
Salut Cosmin,

din punctul meu de vedere arata minunat.

Acum , ca si discutie generala:

coloana de apa de tip secundar "austriac" a avut muuuulte variatii. Nu a existat un desen unanim regasit in teren. Cateva variatii:

1. existenta a patru suporti triunghiulari (nu stiu cum se numesc) la partea superioara a bratului vertical, pentru strabilitatea coloanei

2. teava orizontara conica (se ascute spre gura de varsare)

3. inexistenta jgheabului, la multe coloane de acest tip

4. scara prevazuta cu acele inele pentru siguranta celui care aprinde felinarul (am explicat in ce context au aparut)

Toate sunt variatiuni si cine spune ca a existat doar un singur tip probabil nu a vazut in viata lui decat o singura coloana de acest fel. E ca si cum ai spune ca exista un singur fel de baterie de chiuveta (ca intr-un anume fel, cam asta e coloana de apa)...
Eu am publicat pe forum acum 6 ani planurile coloanei hidraulice austriece de la Focsani insa am constatat in practica ca au existat N (scara mea favorita:)) variatii. Ce ai facut tu este corect, ai reprodus una din cele care te intereseaza pe tine. Trebuie avut insa grija ce varianta se reproduce in functie de locatia modelita.

PS: sa nu uit, pe tablita de pe coloana am regasit si apa otravita dar si alte tipuri de avertismente. Din memorie: la Oltenita era ceva legat de groapa de zgura din apropiere. Am ceva foto insa nu stiu daca am surprins si aceasta tablita.
 
Va multumesc!

Catalin,

diferente sunt multe, de aceea trebuie aleasa o coloana anume, lucru valabil si pentru alte instalatii si cladiri CFR.

La inceput am avut ceva ezitari, daca sa reproduc sau nu ranforsarile de la baza coloanei, prezente in desen, insa mi-am zis ca este mai bine sa respect intocmai fotografia, pornind de la premiza ca starea actuala a coloanei ar fi cea din anii ´60-´70, exceptand vopseaua verde. Pana si acest detaliu (ranforsarile bazei) a cunoscut variatii, la unele coloane sunt ceva mai scurte si mai late, vizibil in imaginile puse de Gam3 pe pagina anterioara, la altele sunt mai inalte si mai inguste, precum la coloana de la Focsani sau cea de pe Valea Viseului.
De asemenea, manivela vanei, este prinsa pe coloana sau separat, pe un suport specific
Unele coloane sunt mai groase, diametrul tevii fiind mai mare , in general, coloanele la care te refereai ca au ranforsarile triunghiulare , spre partea superioara.Tot pe pagina anterioara, imaginea pusa de smotocel arata acest lucru.
Chiar si cele doua coloane de la Calafat nu sunt rocmai "gemene", pe coloana dinspre port exista flanse la racordarea arcului coloanei cu cotul bratului si ceva modificari la baza coloanei.Fara sa mai vorbesc de amplasarea coloanei, perpendicular pe linie, cu bratul de-a lungul liniei, asta fiind de fapt, pozitia de lucru la celelalte coloane.


048_IMG_0647.jpg


de pe http://modelism-feroviar.blogspot.pt/2008/03/calafat-si-nu-numai.html
 
Domnu' draga.... ai cam gresit dunga la felinar. m-am uitat in pagina anterioara unde s-a pus "Instructia..." si acolo scrie cam asa, citez: "Noaptea - felinarul coloanei hidraulice arata in ambele sensuri o sageata de culoare rosie, inclinata spre linia catre care este indreptat bratul coloanei hidraulice.

asadar, taie-l si roteste-l cu 180 de grade. :D
 
Dunga este la locul ei. :D
Felinarul l-am infipt invers pe sarma de alama, am fost mai atent sa nu stric toata lucratura, decat la pozitia lui.
Trebuie doar rotit. :)

Catalin, la CFR totul este posibil... :roll:
 
Cum sa nu! :)

Multumesc frumos pentru informatie!

Ca tot suntem la placi, pe elevatorul de la Calafat sunt fixate 2 tablite, una cu "Sarcina maxima 1000kg" si alta cu "Gabarit redus", font alb pe fundal negru. Intrebarea este, in anii de glorie, culorile acestor tablite sunt aceleasi cu tabla de pe coloana, font negru pe fundal galben?
 
Da. Font negru cu fundal galben. Am intanit uneori (nu la Calafat) si un chenar rosu (devenit aproape alb prin decolorare). La Giurgiu am mai intalnit o particularitate, cladirea motorului avea cateva dungi galben/negru la nivelul ochilor unui om care sta in picioare la cele doua colturi dinspre linie. Aceasta ultima informatie e ca fapt divers....
 
Multumesc, m-am lamurit definitiv!

Deci trebuie sa inlocuiesc tablitele de pe crucea Sf. Andrei, (care zac pe masa de cateva saptamani bune) si refacute cele de la elevator, una din ele mergand si la coloana.
 
Ieri a fos ziua/noaptea muzeelor, azi a fost dimineata placutelor. :)
Felinarul si-a capatat pozitia corecta, cu dunga rosie inclinata catre linie, multumesc smotocel!

 
Multumesc!

Si totusi, ii mai lipseste ceva, presupunand ca , in anii 60-70, coloana avea felinarul iluminat... :roll:
 
cosmin78 a spus:
Multumesc!

Si totusi, ii mai lipseste ceva, presupunand ca , in anii 60-70, coloana avea felinarul iluminat... :roll:

nu a existat coloana fara iluminare inca din epoca in care semnalizarea trenului se facea cu calaret antemergator si corn de vanator. Ce a diferit a fost sursa de lumina, felinar cu gaz sau bec.
 
Catalin,

nu am fost prea explicit, ma refeream de fapt la iluminatul electric.

Razvan,

iluminatul a iesit de pe lista prioritatilor imediat cum am inceput lucrul la felinar.Am sa iti explic de ce.
Ca sa alimentez un led fixat in interiorul felinarului si sa pastrez miscarea de rotatie , ar fi trebuit sa aduc oarece modificari felinarului, modificari estetice si fara garantia deplinei functionari.
Felinarul este infipt pe un ax de alama de 0,5 mm , ce nu are legatura cu tija de alama (0,3 mm) paralela cu piciorul coloanei, tija de actionare a bratului. Pentru alimentarea cu energie a ledului as fi avut nevoie de 2 poli, adica prin intermediul acestui ax de 0,5 mm (unul din poli) si pe partea opusa a acestuia, adica varful felinarului (al doilea pol), fapt ce ar fi dificultat considerabil miscarea de rotatie a felinarului, impreuna cu bratul coloanei, indiferent cat de subtire ar fi fost firul dus catre varful felinarului.
Apoi ar mai fi fost si problema conectarii led-ului la cei 2 poli electrici, avand in vedere modul constructiv al felinarului.
In concluzie, pentru mine, operatiunea mi s-a parut foarte riscanta ( piesele sunt mici, fragile) , chiar imposibila.
 
Buna cosmin,

Operatia de iluminare ar fi fost extrem de simpla, banala chiar. Exista oameni care au facut asta si pe scara N.

- inlocuit tija de 0,5mm cu un tub de alama cu diametrul exterior de 0,8mm (deci marit usor diametrul gaurii interioare. Tubul de alama constituie primul pol.

- trecut prin interiorul acestui tub un fir de cupru izolat cu lac de 0,2mm. Acesta constituie polul al doilea.

Das wär's!