decodoare locomotiva train-O-matic

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Inseamna ca la valoarea 1 are o tensiune mai mare de lucru.
Oricum se misca bine motorul cu acest decodor, bravo Gyuri :aplauze:
Mircea, mai probeaza si alte motoare daca tot esti la teste :D
 
Dac㒠tot sunt la capitolul "teste"... ei bine, de data aceasta am testat protecţiile la scurtcircuite
19.gif
. Bineînţeles c㒠scurtcircuitele dintre firul roşu şi cel negru declanşeaz㒠protecţia staţiei
21.gif
, aşa c㒠am trecut direct la alte combinaţii.
Scurtcircuitele care implic㒠ieşirile de lumini şi auxiliare, atât cu firul albastru cât şi cu firele de alimentare, duc la stingerea luminilor / că’derea tensiunii pe ieşirile auxiliare, ceea ce şi era de aşteptat. DAR... dup㒠întreruperea şi reluarea alimentă’rii, atât luminile cât şi ieşirile auxiliare şi-au revenit complet
41.gif
. Scurtcircuitele acestora cu ieşirile de motor fie nu au nici un efect, fie cauzeaz㒠mersul neregulat al motorului, cu revenire complet㒠la normal dup㒠dispariţia lor.
 
Scurtcircuitele dintre firul albastru şi firele de alimentare duc la declanşarea protecţiei staţiei digitale, cu revenire complet㒠la normal dup㒠restabilirea alimentă’rii.
Și acum vine faza cea mai frumoasă’, şi anume scurtcircuitele ieşirilor de motor
4.gif
...
Ei bine, scurtcircuitele acestor ieşiri, fie ele între ele, fie între ele şi alte fire, duc la oprirea locomotivei cu luminile stinse pentru 2-3 secunde, dup㒠care, dac㒠scurtcircuitul a dispă’rut, locomotiva porneşte din nou tacticoasă’, ca şi când nimic nu s-ar fi întâmplat!!!
36.gif
 
Åži s㒠v㒠mai spun una: cel mai recent "eveniment" este memorat în CV30!
Dac㒠avem curiozitatea (şi... modalitatea
15.gif
) de a citi acest CV şi gă’sim 1, atunci înseamn㒠c㒠a avut loc un scurtcircuit pe ieşirile de motor; dac㒠gă’sim 2, atunci s-a întâmplat ceva cu ieşirile auxiliare sau de lumini. Dac㒠gă’sim 0(zero), atunci fie nu s-a întâmplat nimic
16.gif
, fie... urmele celui mai recent incident au fost şterse (de altcineva înaintea noastr㒠sau poate chiar de noi
4.gif
) prin scrierea valorii 0(zero) în respectivul CV
21.gif
 
Singurul decodor despre care ştiu eu c㒠are aceast㒠facilitate este LenzGoldMini, fiindc㒠m-am luptat cu el la digitalizarea locomotivei BR62 Fleischmann N, deşi nu-i exclus ca şi alte decodoare s㒠o mai aib㒠implementată’. în ceea ce m㒠priveşte, eu unul m㒠stră’dui s㒠NU provoc astfel de evenimente, deci recunosc c㒠nu prea am acordat atenţie acestui aspect.
 
Aspectele privitoare la oprirea general㒠de urgenţ㒠fiind acum rezolvate
41.gif
, locomotiva BR216 Brawa se comport㒠excelent sub comanda acestui decodor...

... şi nici E69 nu se las㒠mai prejos
16.gif


Ambele locomotive, una modern㒠şi finuţă’, iar cealalt㒠mai veche şi mai... în consecinţă’
3.gif
, pot fi comandate foarte frumos de aceast㒠versiune a decodorului train-O-matic. Ca o surpriză’, decodorul permite setarea acţiunii de decuplare a trenului cu ajutorul cuplelor digitale
15.gif
, aşa c㒠la locomotiva BR216 am setat în plus aceast㒠funcţie, acţionat㒠de F6. în finalul filmuleţului respectiv puteţi vedea mişcarea de decuplare. DAAA, ştiu c㒠înc㒠nu am cuple digitale, şi nici nu se afl㒠vreun vagon cuplat la locomotivă’, dar... v㒠puteţi imagina despre ce este vorba
21.gif
 
Sub comanda decodorului ESU, motorul emite acel bâzâit caracteristic în ritmul trecerii colectoarelor prin dreptul periilor (zz-zz-zz), pe când sub comanda decodorului train-O-matic nu am auzit decât un foarte uşor bârâit (rrrrr) aproape insesizabil, care ar putea fi asimilat cu zgomotul mecanic al motorului şi al angrenajelor. Bineînţeles, aceste zgomote apar numai atunci când motorul se afl㒠în funcţiune.
Cât despre mersul "la pas", adic㒠pe treapta 1 de vitez㒠(eu folosesc 28 de trepte), supremaţia absolut㒠revine lui train-O-matic fiindc㒠tasta F3 are efect chiar şi aici, respectiv înjumă’tă’ţeşte chiar şi aceast㒠vitez㒠minimă’! La ESU, tasta F3 nu are efect la treapta 1 de viteză’.
 
Mircea, bazaitul ESU este dat de frecventa cu care decodorul citeste BEMF oprind pulsurile PWM. Aceasta frecventa probabil este prea ridicata (~50Hz). Daca t-o-m foloseste o citire BEMF mai rara (<20Hz) atunci efectul acustic este cel pe care il indici tu.

In ceea ce priveste treapta 1, functionalitatea ESU este cea corecta:
treapta 1 este viteza minima la care locomotiva merge lin; o viteza mai mica decat minima nu are sens.

Daca vrei, treapta 1 este 'originea' axei vitezelor; algoritmul de injumatatire nu ar trebui sa fie v = Vx / 2 ci v = (Vx - V1) / 2 + V1 unde V1 este viteza treptei 1. Astfel, nici o treapta nu ar avea viteza sub V1, iar viteza minima ar fi chiar... minima ! :D
 
Din motive independente de (bună’)voinţa mea, activitatea de testare a simpaticelor decodoare tOm a cam ră’mas în "ralenti" (accent pe ultimul "i", dup㒠cum bineînţeles c㒠ştiţi). Totuşi, istoria acestor decodoare la că’ile mele ferate este legat㒠de aventurile nă’zdră’vanei locomotive BR39 Fleischmann, împreun㒠cu decodorul tOm pe care i l-am montat permanent. Ceea ce înc㒠nu cred c㒠am apucat s㒠v㒠spun este c㒠înc㒠o locomotiv㒠din colecţia mea a primit un decodor tOm, şi anume BR41 Roco. Astfel, dou㒠frumoase locomotive cu abur, create de doi fabricanţi diferiţi, funcţioneaz㒠cu aceste decodoare, deci... testele au continuat...
 
în primul şi în primul rând, îmi era o ciud㒠IMENSĂ fiindc㒠opririle ambelor locomotive erau relativ bruşte, incomparabil mai rapide decât pornirile, oricât de mult creşteam valorile din CV-urile corespunză’toare. Să’ră’cuţul Gyuri, numai el ştie cu câte e-mailuri interminabile l-am bombardat pe aceast㒠temă’! Totuşi, pân㒠la urm㒠şi-a dat seama despre ce era vorba (recunosc, marele meu defect este c㒠uneori dau atâtea detalii încât nu se mai desluşeşte ideea principală’
4.gif
) şi mi-a dat soluţia: CV64 = 0! Acum ambele locomotive fac porniri şi opriri leeeeente şi frumoaaaase cu CV3 = CV4 =15
41.gif
 
între timp, Gyuri lucra în continuare la optimizarea softului din decodoarele tOm şi îmi trimitea periodic versiunile actualizate. Cu noile softuri înscrise în decodoare, eu testam comportamentul celor dou㒠locomotive şi îmi plă’cea ce vedeam
36.gif

Ştiţi cum se spune, "mai bine" este inamicul lui "bine". Ei bine
3.gif
, actualizarea versiunilor softurilor din decodoare a mai cauzat şi mici incidente, cum am descris aici (josul paginii). Pe scurt, actualizarea respectiv㒠a "destabilizat" funcţionarea decodorului, cauzând declanşarea protecţiei la supraîncă’lzire fă’r㒠s㒠fie cazul. Problema a fost rezolvat㒠printr-o nou㒠actualizare a softului, şi de atunci încolo simpatica BR39 funcţioneaz㒠din nou impecabil
41.gif
 
De la inceputul lunii sunt unul dintre fericitii posesori ai unui decodro tOm. Decodorul, pe langa avantajul dimensiunilor reduse (unul din putinele decodoare ce a putut incapea in noua BR 82 Piko), este foarte robust, un 2N3055 al decodoarelor (care, la randul lui, e ca un tanc) si are avantajul valorii reduse a zgomotului de fond, chiar si pe motoare cu trei poli, condensator si bobine (bineinteles in sistem digital Roco). In rest, felicitari baietilor de la Train-O-Matic si in special lui Gyuri pentru efortul depus in crearea unui decodor care sa ne satisfaca nevoile si sa fie un adversar redutabil pentru decodoarele Lenz, ESU, Uhlenbrock si altele.
 
V㒠prezint o facilitate FOARTE simpatic㒠şi instructiv㒠implementat㒠în decodoarele tOm: mă’surarea şi afişarea temperaturii acestora!
36.gif

Da, aţi citit bine
16.gif
. Pentru evaluarea temperaturii decodorului, aceast㒠funcţie este binevenită’. Procedura este urmă’toarea:
1) se aduce locomotiva pe programming-track;
2) se activeaz㒠şi se dezactiveaz㒠funcţia F5;
3) se citeşte CV133, rezultatul fiind tocmai temperatura decodorului exprimat㒠în grade Celsius
41.gif

Valoarea temperaturii astfel mă’surat㒠nu este chiar cea mai precis㒠din lume, dar este suficient㒠pentru evaluarea încă’lzirii decodorului în timpul funcţionă’rii.
 
Am şi fă’cut mă’sură’tori pentru 3rei locomotive din colecţia mea, realizate de 3rei producă’tori diferiţi şi dotate cu decodoare tOm. Anume, le-am lă’sat s㒠ruleze o or㒠cu viteza 14, iar din 10 în 10 minute le-am adus pe programming-track, am activat-dezactivat F5 şi am citit CV133. Iat㒠şi rezultatele:

... cu menţiunea c㒠locomotiva cu abur BR39 este realizat㒠de Fleischmann, locomotiva cu abur BR41 de Roco, iar locomotiva diesel BR216 de Brawa.
 
Dup㒠câteva mici peripeţii, care au implicat şi nişte mici intervenţii în programmer, am putut relua testele cu simpatica locomotiv㒠electric㒠E69 Piko, pe care am înzestrat-o cu o interfaţ㒠digital㒠provizorile şi cu un decodor tOm. Deoarece sesizasem c㒠locomotiva pierdea foarte frecvent contactul electric, am cură’ţat bine-bine-bine roţile şi arcurile. Aceast㒠operaţiune nu a avut rezultatul scontat, aşa c㒠am dat jos arcurile şi am montat dou㒠lamele de cupru care ating roţile pe suprafaţa lor interioară’. Astfel contactul electric s-a îmbună’tă’ţit simţitor
16.gif

în timpul testelor am observat c㒠locomotiva dispune de dou㒠bobine în serie cu bornele motorului, dar nu are şi condensatorul conectat la bornele respective, fapt care mi-a ridicat probleme la actualizarea softului din decodor. Dup㒠alte câteva teste, condensatorul care a ră’mas conectat la bornele motorului, completând astfel celebrul filtru "pi", este unul de 100nF. Acum decodorul din E69 Piko ascult㒠de absolut toate comenzile, inclusiv aceea ce actualizare a softului. Morala? Nici o locomotiv㒠DCC fă’r㒠filtru "pi"!