Scheme electronice pentru iluminat locomotive

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Astea sunt rotile http://translate.google.ro/translate?hl=ro&sl=en&u=http://www.hornby.com/wheels-and-axles-121/category.html&sa=X&oi=translate&resnum=5&ct=result&prev=/search%3Fq%3DDisc%2BWheels%2BWith%2BHoles%2Bhornby%26hl%3Dro

Dupa cate vad eu sunt de 14, iar la Rally sunt de 11,3. Si vad ca nici in Anglia nu sunt roti izolate doar pe o parte ca as fi luat de acolo.
 
Da ia frate vagonul la subtioara, vin-o pana la mine in depou, incercam rotile de 11,3 si daca se potrivesc ... ai pus-o :roll: ... ba mai vezi pe viu si cum se monteaza lamela colectoare.
Deci daca ai chef suna-ma , cautam in agenda o "luna" convenabila de vizite :D
rally
 
O sa vin saptamana viitoare. Adresa si nr. de tel. de pe site sunt ok?

Apropo, decodorul are doar 4 fire si la incercarea de a-i lipi fire pentru faruri n-am avut nici un efect. Mort total. Cred ca e o varianta mai simpla dat fiind faptul ca e un start set si nu avea lumini din fabrica. Nu-mi ramane decat varianta clasica, colectez tensiune de la lamele si mai departe ....ca si pana acum.
 
4atru fire?!?!? :confused: :confused: :confused: Asta neaparat trebuie sa vad si eu. Sunt ferm convins ca aceste fire sunt: rosu (rotile din dreapta), orange (conexiune motor dreapta), gri (conexiune motor stanga) si negru (rotile din stanga) :D
In sistemul digital, sensul de deplasare a locomotivei este dat de comenzile lansate de statie si decodificate de decodorul din locomotiva. Statia trimite la sine tensiune alternativa, care contine si comenzile lansate catre fiecare locomotiva in parte. Daca incerci sa alimentezi farurile direct de la roti, ele vor sta aprinse permanent, atata timp cat locomotiva culege tensiune, deci nu vor depinde de sensul de deplasare. In plus, LED-urilor nu le place tensiunea alternativa, fiindca acesta implica (si) polarizarea lor inversa, care se poate dovedi chiar fatala pentru ele.
Eventual poti conecta LED-urile in configuratie de punte Graetz sau in antiparalel doua cate doua, ceea ce ar fi OK.
Sau... poti face rost de un decodor de functii (adica fara iesiri de motor), care se monteaza alaturi de cel existent si i se da aceeasi adresa cu acesta; astfel, decodorul de functii ar prelua & executa comenzile de activare / dezactivare / aprindere directionala a farurilor :idea:
 
Uite minunatia



Acum m-am zapacit de tot. Nici nu mai stiu ce metoda sa adopt. Cum as putea face cel mai simplu sa mearga farurile doar atunci cand merge trenul cu tensiune direct de la sine? Iar daca e complicat il tin cu farurile aprinse si zi si noapte poate vede sina mai bine ziua si nu mai "deraiaza"

Schema de pe prima pagina a lui Prognosis nu e buna? Ce se intampla cu ea pe o digitala, cum functioneaza?
M-am decis sa nu-mi mai pat capul ca poate o sa am nevoie de el si ce ma fac daca e creierul " transpirat"? Asa ca o sa am un Las Vegas total : pun doar faruri, eventual si stopuri la loco, lumini in vagoane si gata. Inteleg ca-mi trebuie o punte redresoare care sa-mi faca curect continuu, apoi calculul cu rezistenta. Ziceti-mi daca am priceput bine si ma apuc de lucru.

Multe multumiri.
Cu respect, Divizia
 
Deci am dedus bine 8) 8) 8)
Atunci o sa montezi farurile in felul urmator:
1) montezi LED-urile din fatza in serie, cu anozii spre dreapta;
2) montezi LED-urile din spate tot in serie, cu anozii spre stanga;
3) conectezi impreuna capetele din dreapta (primul anod de la LED-urile din fatza si primul catod de la LED-urile din spate);
4) conectezi impreuna capetele din stanga (ultimul catod de la LED-urile din fatza si ultimul anod de la LED-urile din spate);
5) capatul din dreapta merge la firul rosu (rotile din dreapta);
6) capatul din stanga merge la firul negru (rotile din stanga) printr-o rezistenta de balast calculata ca pentru doua LED-uri inseriate (fiindca in alternanta pozitiva vor lumina LED-urile din fatza, iar pe cea negativa LED-urile din spate)
Asta-i tot! In plus, daca vei scoate vreodata decodorul si vei conecta rosu la orange si gri la negru, ceea ce va insemna ca locomotiva redevine analogica, vei avea placuta surpriza sa observi ca farurile se vor aprinde... in sensul de mers 8) (sau daca decodorul recunoaste modul analogic si vei plasa locomotiva pe sinele unui astfel de sistem)
 
Experiment: conecteaza in antiparalel doua LED-uri normale, de culori diferite (de exemplu rosu si verde) si monteaza o rezistenta de 1.5k in serie cu acest grup. Lipeste capatul liber al rezistentei la firul rosu. Din statie, comanda aprinderea luminilor, apoi mers inainte si opreste imediat locomotiva, asigurandu-te ca sensul ei de deplasare a ramas "inainte". Cu MULTA grija si cu o sarma subtire sau cu un ac, pune in contact nodul anod/catod al grupului de LED-uri la picatura de cositor de sus. Daca unul din LED-uri lumineaza, atunci este FOARTE posibil ca acolo sa fie tocmai iesirea de lumini din fatza :D, ceea ce se verifica simplu, prin comanda de mers inapoi si oprire imediata. Daca LED-ul s-a stins, inseamna ca putem spune "EVRIKA, aceasta este iesirea de lumini fatza!!!".
Daca nu lumineaza niciun LED, atunci se atinge cu acul cealalta picatura de cositor; daca de data aceasta unul din LED-uri va lumina, atunci inseamna ca aceasta este iesirea de lumini fatza, iar operatiunile de verificare de mai sus se repeta, pentru asigurare.
Daca niciun LED nu lumineaza la contactul cu oricare din cele doua insule de cositor, oricare ar fi sensul de deplasare, atunci inseamna ca... nu sunt iesirile de lumini.
 
Poate ca nu am fost eu suficient de atent sau nu am stiut unde sa caut in topic, dar ma intereseaza daca se poate realiza bicolorizarea farurilor cu un singur LED, unul bicolor, desigur. Eu am incercat, dar nepricepandu-ma prea bine nu am reusit. Se pare ca daca leg piciorusele exterioare (rosu si galben) la pozitiile care corespund firelor alb si galben ce duc la becurile fata-spate ale locomotivei, iar piciorusul central la pozitia firului albastru, care este comun, nu am rezolvat nimic :( ....
Exista vreo solutie sau trebuie sa abandonez ideea bicolorizarii cu LED-uri bicolore?
 
Din pacate, LED-urile bicolore bipolare nu pot fi utilizate adecvat in sistemul digital fiindca, in functie de sensul de mers, decodoarele nu stiu sa ofere tensiune pozitiva/negativa, ci doar tensiune existenta/intrerupta. Ar mai fi o speranta daca ai putea gasi LED-uri rosu/galben cu 3rei terminale, iar cel din mijloc sa fie anodul comun, insa... eu unul n-am gasit astfel de LED-uri decat cu catod comun, ceea ce nu ne este util, deoarece firul albastru este PLUS comun :(
Deci tare cred ca tot la LED-uri individuale va trebui sa te intorci :D
 
  • Like
Reacții: Andrei Ciudoescu
Mda...banuiam eu :D
Cel care mi-a dat un astfel de LED bicolor mi-a spus ca exista un INVERSOR ce poate fi folosit impreuna cu LED-urile bipolare, chiar mi-a si aratat unul, dar cica sunt destul de scumpe ~10 euro, si nu renteaza investitia din moment ce se pot folosi LED-uri individuale.
Oricum, multumesc mult pentru lamurire!
 
Inversor se poate realiza simplu cu un tranzistor BC640 de 0,25 ron bucata si 2 rezistente de 5,6kohmi de 0,05ron deci 0,35ron in total. In principiu ai nevoie de 2 inversoare (lumini fata + spate) si 2 diode 1n4007 (0,1ron) pt crearea unui "-" din tensiunea de la sine.
Total per locomotiva = 0,9 ron :!: :D :!:
 
Adica ceva in genul acesta :



Numai sa ai loc de 2 tranzistoare, 2 diode si 4 rezistente inafara de rezistentele serie pt. leduri...
 
Multumesc pentru schema!
Cu locul in loco stam cam slab, deoarece va avea si modul de sunet in viitorul apropiat, asa ca va primi leduri individuale :D