Iluminarea expresului international MPU

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Alta 'viata' are un tren iluminat ! Felicitari !

Nu te stresa f. tare cu culegerea tensiunii pe toate rotile: consumul este suficient de mic pt. ca intreruperile sa fie insesizabile chiar cu lamele 'Rally' (si apoi se intampla si in realitate nu ?) :D
 
Ca urmare a operaţiunii descrise aici, Conducerea Căilor Ferate "La Ursu" a decis & efectuat achiziția unui vagon CFR clasa 1 Roco. Bineînțeles, următoarea operațiune a constat în dotarea acestui vagon cu o rigletă digitală ShineD02 și cu lumini roșii "fin de train". Evident, nici nu am dorit să aud de culegere monopolară a tensiunii de la șine, respectiv un boghiu să culeagă o singură polaritate, așa că am tot încercat să experimentez diverse modalități de culegere bipolară, elaborând & montând lamele în fel și chip pentru a culege tensiunea de la osiile boghiului montate una-așa-și-cealaltă-invers. Nu mi-a plăcut nicio astfel de idee fiindcă nu era suficient de elegantă, așa că... toooot la culegere monopolară am rămas.
După câteva încercări nereușite de folosire a unor lamele ultra-subțiri & extra-flexibile, mi-am amintit că am prin sertare o pereche de lamele train-O-matic, care mi-au plăcut tare mult fiindcă se se așază perfect pe proeminența cubică din centrul boghiului și sunt menținute pe poziție prin elasticitate.
 
Ultima editare:
OK, problema culegerii tensiunii fiind rezolvat㒠(pân㒠când îmi vor veni alte idei mai bune pentru culegere bipolară’
4.gif
), am trecut la montarea rigletei ShineD02. Se pare c㒠rigleta încape perfect deasupra punţilor transversale...

... dar uite c㒠NU încape în cavitatea acoperişului care vine peste ele!

Rigleta fiind FOARTE puţin mai lung㒠decât cavitatea acoperişului, am rezolvat problema prin... pilirea uşoar㒠a capetelor acesteia
15.gif

 
M-am apucat de luminile roşii de la un capă’t al vagonului, în aceeaşi modalitate pe care am descris-o anterior:

Cred c㒠imaginile sunt destul de elocvente, deci nu mai este cazul de explicaţii în detaliu. Totuşi, voi menţiona faptul c㒠LED-urile nu prea s-au lă’sat montate în locaşurile respective, operaţiunea devenind posibil㒠dup㒠ce le-am pilit foarte uşor pe laturile lungi.
DAA, ştiu c㒠geamul de la capă’tul vagonului este acum puţintel cră’pat
9.gif
, ceea ce s-a întâmplat la montare fiindc㒠nu am nimerit lungimea corect㒠de îndoire a terminalelor LED-urilor.
 
înapoi la rigleta LED...
Unde plasă’m noi condensatoarele de înmagazinare a tensiunii pentru momentele de contacte imperfecte? în toaletele vagonului, bineînţeles. Dar ce ne facem cu punţile transversale, care vin exact peste aceste încă’peri?

Unii ar zice s㒠se decupeze punţile respective, dar mie nu îmi plac astfel de idei. Deci am experimentat îndoirea terminalelor condensatoarelor, astfel încât s㒠se strecoare prin locurile libere şi s㒠ajung㒠la "insulele" respective de pe riglete.

Da, aţi vă’zut bine, nu este o aberaţie cromatic㒠a aparatului foto
71.gif
, am colorat cu roşu & albastru insulele corespunză’toare anozilor & catozilor condensatoarelor. Terminalele care ajung direct în gă’urile metalizate urmeaz㒠s㒠fie cositorite direct acolo, iar celelalte terminale urmeaz㒠s㒠fie îndoite corespunză’tor pentru a ajunge la insulele respective.
 
Mulţumit de rezultatele preliminare, am montat acoperişul...

... şi am trecut la prima şedinţ㒠foto a simpaticului vagon luminat
41.gif


Astfel, declar încheiate operaţiunile de iluminare a vagonului CFR clasa 1 Roco
16.gif

Å¢inând cont c㒠expresul meu internaţional circul㒠numai pe linia exterioar㒠a că’ilor mele ferate, am încercat s㒠montez la acest vagon treptele mari în locul celor mici, dar... aceste simpatice trepte mari NU stau în locaşurile respective şi cad imediat de acolo. Parc㒠nu prea îmi vine s㒠le lipesc, dar o voi face dac㒠alt㒠soluţie nu există’.
 
Bravo!Arata foarte bine, dar totusi lumina este un pic prea puternica pentru vagoanele noastre romanesti, unde, cum bine stim, este un pic cam "umbra":)
 
Mulţumesc!
Am mai povestit şi cu alte ocazii despre eforturile bine intenţionate ale aparatelor foto de a ne oferi o imagine bine echilibrată’, dar care au uneori ca rezultat "amplificarea" peste mă’sur㒠a luminilor date de faruri, ferestre etc. Totuşi, nu zic nu, este posibil ca luminile mele s㒠fie cam puternice în raport cu realitatea, dar... tare frumos arat㒠că’ile mele ferate seara târziu, luminate numai de farurile locomotivelor şi de ferestrele vagoanelor de că’lă’tori
105.gif
 
Se pare c㒠vagoanele Tillig vor mai face nişte vizite în şantier, fiindcă’... lamelele colectoare cam frâneaz㒠roţile acestora. La tractarea unui singur vagon parc㒠nu prea se simte, dar patru astfel de vagoane deja constituie o problemă’. Actualmente, expresul poate fi tractat doar cele mai puternice & grele locomotive ale Că’ilor Ferate "La Ursu".
Cred c㒠voi încerca s㒠refac culegă’toarele de pe boghiurile acestor patru vagoane, astfel încât s㒠ating㒠axele osiilor (puse una-aşa-cealaltă’-invers) şi nu roţile. în acest mod, boghiurile vor culege în continuare tensiunea de la ambele şine, iar frânarea ar fi zdravă’n redusă’.
 
Atelierele Că’ilor Ferate "La Ursu" au primit ca sarcin㒠refacerea culegă’toarelor de tensiune de la roţile expresului şi dotarea vagoanelor acestuia cu cuple conductoare Viessmann nr.art.5048. în acest moment, primul boghiu al vagonului de bagaje & clasa a II-a deja are culegă’toarele modificate, astfel încât culegerea tensiunii se face aşa cum am descris în mesajul anterior. Frecarea este foarte mult redusă’, iar operaţiunile nu sunt extrem de dificile, deci... acum intr㒠în atelier al doilea boghiu al vagonului menţionat 8)
 
Imagini edificatoare:

M-am stră’duit s㒠ră’mân la culegerea bipolar㒠pentru fiecare boghiu, fă’r㒠s㒠modific prea mult configuraţia deja existentă’. Practic, am desprins piesele metalice de pe boghiuri şi am decupat lamelele care atingeau feţele interioare ale roţilor, apoi am lipit pe câte un colţ al piesei respective o fâşie metalic㒠îngustă’. Am reasamblat piesa metalic㒠pe boghiu şi am (re)lipit-o cu Pică’tura, apoi am dat jos osia vizat㒠şi am pliat lamela nou montată’, astfel încât ea s㒠ating㒠axul osiei dup㒠montare. Evident, am repoziţionat osiile din boghiu una-aşa-cealaltă’-invers, astfel încât noile lamele culeg ambele polarită’ţi de la şine şi le transmit spre vagon, aşa cum fă’ceau culegă’toarele originale.
Toate boghiurile vagoanelor Tillig din expres vor beneficia de aceste modifică’ri, dup㒠care va urma montarea cuplelor conductoare Viessmann la toate vagoanele expresului.
 
Toate vagoanele Tillig din componenţa expresului sunt acum fericitele posesoare ale culegă’toarelor MPU descrise mai sus. Trenul ruleaz㒠mai uşor, ceea ce m㒠bucură’, iar faptul c㒠nici acum nu poate fi tractat decât de locomotivele mari (care totuşi NU mai depun eforturile uriaşe de pân㒠acum) este perfect normal şi conform realită’ţii. Vor urma operaţiunile de montare & conectare a cuplelor conductoare Viessmann.
 
Vagonul de dormit TEN, aflat încă la Căile Ferate "La Ursu" (nu pentru multă vreme) a primit lumini pe culoar.
El este dotat cu o rigletă de iluminare tOm, care are o pereche de ieșiri OUT3, acționate de tasta F3, numa'bune pentru luminile de coridor.
P1160389-lumini-TEN_zpsczht9tel.jpg

Inițial m-am gândit la patru LED-uri SMD cod 805, pe care le-am și montat pe patru plăcuțe de cablaj, dar mi-am dat seama că NU aveau loc decât lipite de peretele alb al coridorului, cu lumina emisă pe orizontală și nu în jos, așa că am abandonat această idee :p
P1160395-lumini-TEN-LED-cod-805_zps9ii7teyi.jpg
P1160396-lumini-TEN-LED-cod-805_zpsodtpbcwd.jpg

Mi-am amintit de simpaticele LED-uri SMD cod 3528, care sunt mai ușor de manevrat, deci... back2work ;)
P1160397-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpsbcwdilng.jpg

P1160398-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpsqxcrzf4n.jpg
P1160405-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpsmlgfwq7w.jpg
P1160406-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpshojsmiu5.jpg
P1160407-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpsclxuwsaf.jpg
P1160416-lumini-TEN-LED-cod-3528_zps5vpsah6k.jpg
P1160417-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpsqyabo7jl.jpg
P1160419-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpsbd6xjzyt.jpg
P1160418-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpshj96vt9g.jpg

Șiiii iată rezultatul final :cool:
P1160422-lumini-TEN_zpsebmksgxy.jpg
P1160423-lumini-TEN_zps0lld7y2a.jpg
 
Ultima editare:
Viitor luminos se arată pentru trenurile expres și accelerat :cool:
P1170689-lumini-expres-international-si-accelerat_zpsemvtejit.jpg

Riglettele tOm mari sunt pentru trenul expres, iar cele tOm medii sunt pentru trenul accelerat. În dreapta imaginii se află cuplele conductoare Krois MKS/2 cu câte doi poli, care vor veni instalate între vagoanele expresului și între vagoanele acceleratului.
 
Ultima editare:
De aici încolo, acțiunile de iluminare pentru expres și pentru accelerat vor merge împreună, deci le voi descrie tot aici.
Instalarea cuplelor conductoare Krois MKS/2 a mers relativ repede la vagoanele Balkan Express (Tillig):
P1170653-Krois-conductor-couplers_zpsdryaybhy.jpg
P1170655-Krois-conductor-couplers_zpsfp64lzsg.jpg
P1170656-Krois-conductor-couplers_zpsw2axlgxb.jpg
P1170657-Krois-conductor-couplers_zpssqqlhwdg.jpg

Avantajul acestor cuple constă în cele două borne amplasate pe orizontală, astfel încât toate culegătoarele de pe dreapta vin la un pol și toate culegătoarele de pe stânga vin la celălalt pol, iar conexiunea corectă stânga-stânga și dreapta-dreapta este respectată indiferent de pozițiile vagoanelor pe șine :aplauze: (stânga - vagonul MAV cu compartimentele spre noi, dreapta - vagonul MAV cu coridorul spre noi)
P1170662-MAV-compartimente_zpsrdbpjnam.jpg
P1170660-MAV-coridor_zps47fromt5.jpg
 
La re-iluminat a intrat mai întâi simpaticul vagon de dormit CFR :D
După câteva probe, noua riglettă LED tOm a primit cele două condensatoare electrolitice tampon și a fost instalată în locul celei precedente. Deja se remarcă noua funcționalitate a riglettei, respectiv posibilitatea de a seta aprinderea/stingerea aleatorie a luminilor din câteva compartimente :cool:
P1170696-vagon-dormit-CFR_zpsllriprtr.jpg
P1170697-vagon-dormit-CFR_zps8lzev8mo.jpg

Să lăsăm noi acest vagon fără lumini pe culoar? Naeeeeh ;)
P1170699-vagon-dormit-CFR-lumini-culoar_zpscdkrmlbj.jpg

Am montat (lipit) două perechi de LED-uri albe tip 3528 înseriate cu celebrele rezistențe de balast. Ținând cont că noua riglettă are două ieșiri suplimentare, am conectat câte un grup de LED-uri la câte o astfel de ieșire. Astfel, datorită reglajului tip tub fluorescent, luminile respective se aprind foarte frumos (vor urma și filmări)
P1170703-vagon-dormit-CFR-lumini-culoar-stinse_zpsdmlhmqxx.jpg
P1170704-vagon-dormit-CFR-lumini-culoar-aprinse_zpszniqg4zy.jpg
 
Ultima editare:
Re-iluminarea celor 4atru vagoane Tillig a decurs cam la fel, începând cu... imposibilitatea (temporară) de a plasa riglettele mari tOm din cauza depășirii lungimii disponibile cu doar câțiva milimetri! :D
P1170706-Balkan-Express_zpsnpyneomy.jpg
P1170707-Balkan-Express_zpsre6khsmn.jpg

Astfel, am cerut și am obținut permisiunea autorului (Gyuri) permisiunea de a face niște decupaje mai... neprevăzute :D...
P1170689-ajustare-lungime_zps4nkxn10v.jpg

... și astfel simpaticele riglette au ajuns la lungimea ideală, deci operațiunile au putut continua :cool:
P1170708-Balkan-Express_zpssodg3c8h.jpg
P1170709-Balkan-Express_zps4zuoleat.jpg

P1170711-Balkan-Express_zpsgyvtwkld.jpg
P1170714-Balkan-Express_zpsenlnwfxo.jpg

DAAA, știu că în imaginea a treia lipsesc condensatoarele tampon, dar vă asigur că au fost montate ulterior, și știu că imaginea a patra reprezintă vagonul cușetă MAV finalizat, cu toate că primele imagini arată vagonul poștal grecesc în lucru. Explicația constă în faptul că m-am concentrat pe operațiunile de montaj și am cam neglijat fotografierea :fluierat:
Evident, vagoanele Tillig primiseră în prealabil simpaticele cuple conductoare Krois MKS/2 :aplauze:
 
Ultima editare:
Expresul mai conține un vagon restaurant Tillig și un vagon clasa I Roco. După ce aceste două vagoane au primit cuple conductoare, expresul a putut fi compus și a fost dat în folosință. De acum înainte, nicio lumină din niciun vagon al expresului nu va mai clipi decât dacă a fost programată în acest sens 8)