Login
Nickname

Parola

Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs.

     Sectiuni
· Forum
· FAQ
· Lista membrilor
· Mesaje private
· Your_Account

     Mesaje pe forum
  Ultimele 20 de mesaje

Colectia personala (CFR) gid
scris de gid in Prezentari colectii personale / colectii tematice


Vagoane de calatori istorice CFR
scris de Horia_Radulescu in Istorie si literatura feroviara


gid
scris de Horia_Radulescu in Mesaje offtopic


Fixarea acoperisurilor cu magneti neodim
scris de strofo in Cladiri si anexe


Orient-Express
scris de Gam3 in Istorie si literatura feroviara


De vanzare șine Fleischmann Profi-Track
scris de mpursu in Vanzari


Cumpar vagoane Pullman - H0
scris de Gam3 in Cumparari / Schimburi


060 DA scara TT, printată
scris de cornelTT in Locomotive si automotoare


Cumpar centrala digitala PIKO
scris de cornelTT in Cumparari / Schimburi


Salutare
scris de Horia_Radulescu in Bun venit pe forum ! Citeste aici inainte sa mergi mai departe!


schimb sau vand locomotiva si vagon la HO
scris de remus02 in Cumparari / Schimburi


accident spectaculos de tren
scris de NGABY in Stiri, evenimente si noutati din domeniul feroviar


Compunere garnituri CFR Calatori
scris de mureseanu_976 in Vagoane de calatori


Rocar TV-12/14 și alții - 1/160 scara N
scris de Prognosis in Alte categorii de modele


Schimb locomotiva V200 Taigatromel Roco
scris de GFN in Cumparari / Schimburi


Despre LED-uri
scris de mpursu in Tot ce vrei sa stii


Stiri
scris de Gam3 in Stiri, evenimente si noutati din domeniul feroviar


Link-uri utile, diverse
scris de Semafor in Cai ferate din Europa sau din lume


Intrebare transport colet din Germania
scris de interesantul in Mesaje offtopic


Colectia mea auto la 1/87
scris de rrzxxx in Alte categorii de modele



Forumurile
"Lokomotiv - Forumul pasionatilor de trenuri si trenulete"


     Publicitate





     User Info
Bine ai venit, Anonim
Nickname
Parola
(Register)
Membri:
Ultimul: V5524
Noi azi: 9
Noi ieri: 6
Total: 2239

Online:
Vizitatori: 78
Membri: 12
Total: 90

Membri online:
01 : fanHO
02 : Resita
03 : SKLAUS
04 : gid
05 : ngaby
06 : stefix99
07 : adi
08 : mauritius
09 : TATRA
10: strofo
11: Radu161
12: gam3

forum.lokomotiv.ro :: Vizualizare subiect - Ce este terasamentul si ce este prisma caii

 
Bun venit pe forumul Lokomotiv !
Forumul pasionatilor de trenuri si trenulete din Romania
 FAQFAQ   CautareCautare   Grupuri de membriGrupuri de membri   ProfilProfil   IntrareIntrare 

Ce este terasamentul si ce este prisma caii

 
Creaza un subiect nou   Raspunde la subiect    INDEX -> Infrastructura
Subiectul anterior :: Subiectul urmator  
Autor Mesaj
Pacific_doi_trei_unu



Membru din: Apr 23, 2008
Mesaje: 35
Locatie: Bucuresti

MesajTrimis: Fri Jan 28, 2011 4:39 pm    Titlul subiectului: Ce este terasamentul si ce este prisma caii Raspunde cu citat (quote)

Deoarece se face frecvent pe forum confuzia terasment=prisma caii (sau piatra sparta sau prisma de balast) asi vrea sa precizez urmatoarele:

Constructia caii trebuie sa asigure prin rezistenta si stabilitatea elementelor care o compun, siguranta ghidarii si calitatea de mers a vehiculelor feroviare la vitezele si tonajele stabilite. Elementele principale ale caii sunt infrastructura si suprastructura.

Infrastructura este compusa din terasamentul caii creat prin umplutura de pamânt (rambleu), fie prin saparea si evacuarea pamântului (debleu). În sectiune transversala se disting corpul terasamentului cu fata superioara înclinata spre exterior, pentru evacuarea apelor si stratul de repartitie asezat deasupra corpului terasamentului. Deci imediat pe pamant se afla o platforma (tot din pamant) care se numeste terasament.
Fata superioara a stratului de repartitie, întotdeauna orizontala, se numeste platforma caii.

Stratul de repartitie si primii 50 cm din corpul terasamentului constituie zona platformei caii.

Suprastructura caii asezata deasupra platformei caii, cuprinde prisma caii în care este înglobat cadrul sine – traverse. Asta este piatra sparta/balastul/prisma caii (spuneti-i cum vreti).
Cele doua sine din otel sunt asezate pe traverse confectionate din lemn, beton armat sau otel.

Traversele au rolul de a mentine ecartamentul caii, înclinarea sinelor si de asigura stabilitatea si durabilitatea caii.

Aici http://freelex.wolterskluwer.ro/DocumentView.aspx?DocumentId=89510 se gaseste o explicatie mai amanuntita si chiar un desen.

Poate ca la prima vedere nu pare mare diferenta intre terasament si prisma caii, dar cred ca o folosire corecta a limbajului se impune.
Daca administratorul considera de cuviinta, poate trece acest subiect la "sticky".


Ultima modificare efectuata de catre Pacific_doi_trei_unu la Mon Jan 31, 2011 12:02 pm, modificat de 1 data in total
Sus
Vezi profilul membrului Trimite mesaj privat
LDH



Membru din: 3 Sep, 2006
Mesaje: 7064
Locatie: Bucuresti

MesajTrimis: Fri Jan 28, 2011 10:04 pm    Titlul subiectului: Re: Ce este terasamentul si ce este prisma caii Raspunde cu citat (quote)

Pacific_doi_trei_unu a scris:

Poate ca la prima vedere nu pare mare diferenta intre terasament si prisma caii, dar cred ca o folosire corecta a limbajului se impune.
Daca administratorul considera de cuviinta, poate trece acest subiect la "sticky".


Ba este foarte important iar necunoasterea duce la realizarea incorecta a caii de rulare pe machete/diorame.
Se pune linia. Sub ea se monteaza sau se creaza din pietris terasamentul si, in rest, totul este la acelasi nivel. Nu exista prisma caii si linia este la acelasi nivel cu terenul arabil.
Daca pe o macheta nu ai rambleu si/sau debleu reprezentarea este incorecta.

Zic, de mult timp, inclusiv la sectiunea dedicata standardului romanesc pentru module, ca linia trebuie sa aiba rambleu, sa nu fie asezata direct pe planseta dar ... in fond, cum zicea cineva care, poate, a fost deranjat de anumite observatii, este modelism si fiecare face ce vrea.
Pai daca fiecare face ce vrea, ca este modelism, de ce mai batem campii legat de materialul rulant? Daca nu este conform cu scara, nu are culoare care trebuie, inscriptiile, bla, bla, ... ce importanta mai are? Este modelism si facem ce vrem.

Noi nu suntem in stare sa respecta realitatea in ce priveste structura caii ferate, lucru la indemana si usor de reprezentat, dar tabaram pe producatori ca nu au facut corect un model.

O fi corect ce facem?
O fi bine?
Parca prea seamana cu aschia si stalpul de telegraf in ochi diferiti.

cafea
_________________
Toate cele bune,
LDH
Modelism Feroviar
Sus
Vezi profilul membrului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj Viziteaza situl autorului
manlif2_0



Membru din: Oct 30, 2009
Mesaje: 537
Locatie: Craiova

MesajTrimis: Fri Jan 28, 2011 11:06 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

ar fi cateva aspecte, pentru care ar trebui sa nu fim chiar categorici:
- colectionarii se impart (din pacate) in doua categorii: cei care au (loc, bani pentru) o diorama, si cei care nu. asa ca nu cred ca putem amesteca (mai ales) pe cei din ultima categorie in discutiile despre diorame - aka putem striga de neconformitatile la modele fara sa ne fie teama de "aschia de telegraf" Laughing . sau mai bine zis, sa disjungem discutille despre modele de cele despre diorame.
- utilizarea rambleului sau a debleului ridica probleme majore in implementarea standardului, datorita cotelor negative ce se impun. caz practic: majoritatea modulelor (cel putin in ultima vreme) reprezinta gari. la orice poze cu linii din gari ne vom uita, se va putea identifica clar numai terasamentul, fara a fi vizibila o prisma a caii. aceasta apare la insa la capetele garii, complicand viata celui care face modulul. de aici ii inteleg pe cei care aproximeaza terasamentul cu prisma. problema e intr-adevar evidenta pentru modulele de conexiune, unde trenul merge aproape la nivel cu aratura. insa nici aici nu este o situatie critica daca se considera ca linia este una secundara, deoarece de cele mai multe ori aceste linii au o prisma de inaltime foarte mica, iar pietrisul din terasament, in timp, s-a scurs peste prisma, deci iarasi o reprezentare aproximativ corecta.

situatia este intr-adevar grava la reprezentarea liniilor principale, unde rambleul este evident.

in concluzie, consider ca rambleul / debleul sunt "implementabile" la nivelul modulelor statice, pentru poze. impractice pentru expozitii, cu exceptia cazului cand se doreste reprodus o cale cu rambleu frumos, cu mici podete peste paraiase sau viaducte, urmate de deblee printre dealuri.
Sus
Vezi profilul membrului Trimite mesaj privat
Florinn
Site Admin


Membru din: 17 Jan, 2006
Mesaje: 5572
Locatie: Cluj Napoca / Bucuresti

MesajTrimis: Fri Jan 28, 2011 11:52 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

manlif2_0 a scris:
...
in concluzie, consider ca rambleul / debleul sunt "implementabile" la nivelul modulelor statice, pentru poze. impractice pentru expozitii, cu exceptia cazului cand se doreste reprodus o cale cu rambleu frumos, cu mici podete peste paraiase sau viaducte, urmate de deblee printre dealuri.


Si iata ca te contrazic Smile

Modul curb standard la Train Fest 2010:

(poate nu cele mai edificatoare poze)

Modulul a fost construit de la inceput asa:


_________________
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
Sus
Vezi profilul membrului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj Viziteaza situl autorului Codul Yahoo Messenger
cosmin78



Membru din: Apr 28, 2007
Mesaje: 5299
Locatie: Porto/Craiova

MesajTrimis: Sat Jan 29, 2011 10:56 am    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

manlif2_0 a scris:
...se considera ca linia este una secundara, deoarece de cele mai multe ori aceste linii au o prisma de inaltime foarte mica, iar pietrisul din terasament, in timp, s-a scurs peste prisma, deci iarasi o reprezentare aproximativ corecta.

situatia este intr-adevar grava la reprezentarea liniilor principale, unde rambleul este evident.

in concluzie, consider ca rambleul / debleul sunt "implementabile" la nivelul modulelor statice, pentru poze. impractice pentru expozitii, cu exceptia cazului cand se doreste reprodus o cale cu rambleu frumos, cu mici podete peste paraiase sau viaducte, urmate de deblee printre dealuri.



daca ai ocazia sa mergi pe linia Calafatului,ai sa vezi o linie secundara cu rambleuri si debleuri ca la carte Wink

se poate introduce pe orice modul,diorama fara nici un fel e probleme.pe module,si aici ma repet (si ma voi repeta de cate ori voi avea ocazia) se renunta la cota 0 a suportului caii de rulare si se ridica la +20 mm,sa zicem.daca se lucreaza pe blat,acesta nu poate fi considerat suportul caii de rulare,care va fi adaugata ulterior (aceasta suport al liniei,in realitate este exact prisma caii).in sectiune transversala,la capatul modulului va fi astfel...blat,suport cale de rulare (prisma caii) si calea de rulare (sina).

Florin,

ce ai acolo este terasamentul,pus direct pe blat.la nivelul inferior al terasamentului,adica sub el,ar fi trebuit sa ai un "pat" de "pietris",marginit de rigole se scurgere.
aceeasi greseala am facut-o si eu,terasamentul direct pe "blat".cum insa nu lucrez pe blat pe majoritatea traseului,ci pe relief cu plasa,as putea cobora nivelul reliefului sub nivelul inferior al terasamentului, putand astfel sa realizez prisma...insa e mult de munca si diorama mea nu este pentru expozitii.
in cazul in care se lucreaza pe blat,solutia este introducerea sub terasament (intre blat si terasament de fapt) ,prismei caii de rulare...

uite ca am gasit si documentatie,aici pe forum...daca toti ar citi acest topic pe care il consider un abecedar modelistic,nu am mai ajunge la discutii inutile...

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=192&postdays=0&postorder=asc&start=30

debleu

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7785.jpg

rambleu

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7784.jpg

schitele apartin lui LDH si cred ca va permite utilizarea acestora in scopul reproducerii prismei la scara Razz
_________________
Cosmin
Modelism Feroviar
Sus
Vezi profilul membrului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj Codul Yahoo Messenger
Florinn
Site Admin


Membru din: 17 Jan, 2006
Mesaje: 5572
Locatie: Cluj Napoca / Bucuresti

MesajTrimis: Sat Jan 29, 2011 11:38 am    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Salut,

terasamentul este direct pe blat insa acel blat este ceva mai ingust decat terasamentul.

Dupa cum am spus pozele nu sunt foarte edificatoare, insa sper sa le gasesc pe cele din timpul lucrarilor (momentan pierdute). Ceea ce nu se vede in poze este faptul ca relieful din vecinatatea sinei pe interior este cu cativa cm mai jos si ca in vecinatatea terasamentului se afla rambleu pe interior si debleu pe exterior.

De am vrut eu defapt sa evidentiez, este faptul ca se poate face rambleu/debleu si la module standadar.
_________________
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
Sus
Vezi profilul membrului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj Viziteaza situl autorului Codul Yahoo Messenger
cosmin78



Membru din: Apr 28, 2007
Mesaje: 5299
Locatie: Porto/Craiova

MesajTrimis: Sat Jan 29, 2011 1:14 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Florin,

daca relieful se termina sub acel suport din OSB,atunci se poate modela rambleul/debleul si cred ca se pot face si rigolele de scurgere a apei.in prima poza se vede rambleul ,insa debleul nu se distinge.de aceea ziceam ca acel suport al liniei sa fie la o inaltime de aprox 20 mm fata de cota 0...
exista o carte al carui autor este Eugen Taras Oituz cu titlul Micii ingineri constructori (editata prin anii ´80)...daca o gasiti pe la anticariate sau cine o are,gaseste o multime de informatii despre constructia dioramelor,unde se arata constructia unei cai ferate cu rambleu/debleu,portale de tunel,poduri,etc...
_________________
Cosmin
Modelism Feroviar
Sus
Vezi profilul membrului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj Codul Yahoo Messenger
Pacific_doi_trei_unu



Membru din: Apr 23, 2008
Mesaje: 35
Locatie: Bucuresti

MesajTrimis: Mon Jan 31, 2011 9:24 am    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Am deschis acest topic pentru a semnala confuzia ce se face pe forum intre terasament si piatra sparta/balast/prisma caii.

Pe traseul unei cai de comunicatie (cale ferata, drum rutier) se poate intalni:
1) teren plat
http://i1199.photobucket.com/albums/aa470/rentizaharia/Terasament%20si%20piatra%20sparta/Terenplat.jpg
2) rambleu
http://i1199.photobucket.com/albums/aa470/rentizaharia/Terasament%20si%20piatra%20sparta/Rambleu.jpg
3) debleu
http://i1199.photobucket.com/albums/aa470/rentizaharia/Terasament%20si%20piatra%20sparta/Debleu.jpg

Fiecare dintre noi reprezentam ce dorim pe o diorama, dar in principiu, modul de pozare al liniei pe diorama trebuie sa fie cam asa:
http://i1199.photobucket.com/albums/aa470/rentizaharia/Terasament%20si%20piatra%20sparta/Diorama.jpg

Pe forum se face frecvent confuzia terasament = piatra sparta/balast/prisma de balast. Ei bine, sub sine se afla traversele, sub traverse si intre ele si langa ele in lateral se afla piatra sparta/balast/prisma caii (cum vreti sa ii spuneti) si sub balast se afla terasamentul. Toate acestea se pot afla pe un teren plat , pe un rambleu sau intr-un debleu, nu conteaza.

Aici http://www.hidro.tuiasi.ro/Cap2cc.pdf veti gasi explicatii amanuntite. La pagina 27 este explicat ce este terasamentul iar la pagina 50 este explicat ce este balastul.

Nu mai spuneti la piatra sparta de sub sine ca este terasament caci nu este corect.

In principiu, in sectiune transversala, o cale ferata arata asa:
SINE
TRAVERSE
BALAST
TERASAMENT
PAMANT.

Am intervenit cu acest mesaj pentru ca am observat ca primul mesaj in loc sa lamureasca lucrurile (care este balastul si care este terasamentul) mai rau le-a incurcat si spun asta fara a incerca sa jignesc pe nimeni.
Sus
Vezi profilul membrului Trimite mesaj privat
cosmin78



Membru din: Apr 28, 2007
Mesaje: 5299
Locatie: Porto/Craiova

MesajTrimis: Mon Jan 31, 2011 7:39 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

eu credeam ca balastul este acelasi lucru cu terasamentul,iar prisma caii este cea peste care se aseaza toate... Rolling Eyes
_________________
Cosmin
Modelism Feroviar
Sus
Vezi profilul membrului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj Codul Yahoo Messenger
Afiseaza mesajele pentru a le previzualiza:   
Creaza un subiect nou   Raspunde la subiect    Pagina de start a forumurilor forum.lokomotiv.ro -> Infrastructura Data este GMT
Pagina 1 din 1

 

Salt la:  
Nu poti crea un subiect nou in acest forum
Nu poti raspunde in subiectele acestui forum
Nu poti modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poti sterge mesajele proprii din acest forum
Nu poti vota in chestionarele din acest forum


Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group




Copyright © 2005-2008 lokomotiv.ro.
Page Generation: 0.08 Seconds